Gå til innhold



Foto

KONKURRANSEREGLEMENT FOR TRØNDERCUP


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Mikal

Mikal

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 476 Innlegg:

Posted 16 April 2007 - 06:25

TEKNISKE REGLER

http://www.bilsport....al.htm#biltr106





KONKURRANSEREGLEMENT FOR BILTRIAL
________________________________________



1 Konkurranseform
Biltrial er en ferdighetskonkurranse i terrengkjøring med firehjulsdrevne kjøretøy.
Konkurransen avvikles i henhold til NSR og dette reglement.
Fører må ha gyldig førerkort for aktuelt kjøretøy og gyldig førerlisens fra NBF.
Co-driver må være minst 12 år gammel og ha gyldig lisens fra NBF.
Er co-driver under myndighetsalder må skriftlig samtykke fra foresatte forevises.
Kjøretøy skal ha gyldig vognlisens fra NBF.
Startnummer tildeles av arrangør og skal plasseres godt synlig på kjøretøyet.

2 Klasseinndeling
Kjøretøyene deles inn i 6 klasser:

Klasse 1
Original
Kjøretøy i tilnærmet original utførelse

Klasse 2
Standard
Kjøretøy i lett modifisert utførelse

Klasse 3 Light Truck
Kjøretøy i lett modifisert utførelse,
akselavstand over 270 cm.

Klasse 4
Modified
Kjøretøy i modifisert utførelse

Klasse 5 ProModified
Kjøretøy med relativt fri oppbygning, begrensninger på styre-/bremsesystemer og aktiv fjæring

Klasse 6
Prototype
Kjøretøy med fri oppbygning
Det tillates at 2 førere deltar med samme kjøretøy i samme konkurranse. Dersom de tekniske og sikkerhetsmessige krav oppfylles, kan de delta i forskjellige klasser. En fører kan kun delta med ett kjøretøy, i en klasse i samme konkurranse og kan ikke være co-driver for en annen fører i samme konkurranse. Co-driver tillates også kun å delta i ett kjøretøy i samme konkurranse.

6 Bane
En konkurranse skal bestå av minimum 3 forskjellige seksjoner/baner, disse kan kjøres én eller flere omganger. Antall seksjoner og omganger skal tydelig fremgå av konkurransens tilleggsregler.
Seksjonens lengde kan varieres fra 20 til 250 meter, avhengig av vanskelighetsgrad.
Aktuell banebredde skal være minimum 4 meter.
Seksjonene legges fortrinnsvis i variert terreng med naturlige hindringer.
Ytre avgrensninger skal foretas med plastbånd eller lignende i en høyde av ca. 120 cm.
Seksjonene nummereres, dette skal merkes tydelig med skilt ved seksjonens start. Seksjonens avslutning skal også være tydelig markert.
Den trasé som skal velges av de respektive klasser skal være merket med fargede og nummererte piler inne i seksjonen;
Original – blå, Standard – hvit, Light Truck – sort, Modifified og ProModified – gul, Prototype – rød.
Antall piler for hver klasse i seksjonen skal angis på skilt ved seksjonens start.
Pilene bør plasseres slik at deltagerne ikke kan komme i berøring med disse.
Transportetapper skal være tydelig merket og kart over området bør forefinnes.

10 Prøvekjøring
Et avsperret område for prøvekjøring skal finnes. Deltagere skal ved prøvekjøring alltid benytte sikkerhetsbelte og personlig sikkerhetsutstyr.

11 Avvikling
Kjøring i seksjonene tillates ikke før konkurransestart, men seksjonene skal være åpne for besiktning minimum 2 timer før start.
Etter konkurransestart kan deltagerne kun i begrenset omfang besiktige seksjonene. Deltagerne må da være iført hjelm for identifikasjon, følge funksjonærenes anvisninger og ikke være til hinder for øvrige deltagere.
Dersom seksjonene skal kjøres flere omganger, skjer dette i valgfri rekkefølge, men alle seksjonene må kjøres før en ny omgang kan påbegynnes. Kjøres seksjonene kun 1 omgang, eller dette tydelig fremgår av løpets tilleggsregler, skal arrangøren trekke startrekkefølgen. Rullering av startrekkefølgen anbefales.
Det tillates kun ett deltagende kjøretøy inne i seksjonen av gangen. Deltagerne må i nummerrekkefølge følge de anvisningspiler som gjelder sin klasse. Den del av seksjonen som er tilbakelagt ved passering av en anvisningspil tillates ikke benyttet til videre kjøring.
Deltagere som avbryter konkurransen skal umiddelbart gi beskjed til sekretariatet.

12 Bedømming
Deltakeren er under bedømming inntil senter av begge fram- og bakhjul er ute av seksjonen.
Prikkbelastning legges til grunn for bedømmingen etter følgende regler :

Motorstopp: 1 prikk
Dømmes dersom motoren ikke lenger tenner, eller startmotor må benyttes.

Rygging: 3 prikker
Dømmes dersom kjøretøyet beveger seg mer enn 10 cm. bakover, bilen settes i revers eller føreren bevisst utnytter bevegelse bakover til å endre sporvalg.

Berøring: 5 prikker
Dømmes dersom fører, co-driver eller noen del av kjøretøyet bryter sperringens loddlinje eller direkte berører en avsperring.

Maksimal belasting som gis ved godkjent gjennomføring av seksjon er 15 prikker.

Brutt seksjon: 20 prikker
Dømmes dersom deltageren gir opp seksjonen, ikke fullfører seksjonen innen 3 minutter fra startsignal er gitt, flytter eller skader avsperring slik at den må korrigeres, kjører utenfor tillatt spor, rygger inn i eller ut av seksjonen eller mottar noen form for hjelp fra andre.
Brutt seksjon dømmes også dersom fører eller co-driver spenner av seg hjelm eller sikkerhetsbelte inne i seksjonen, eller endrer på beltet slik at det ikke er korrekt fastspent.

Max. belastning: 30 prikker
Dømmes dersom kjøretøyet ikke kjører inn i seksjonen for egen maskin, eller påbegynner kjøringen i seksjonen uten at startsignal er gitt av funksjonær, eller påbegynner kjøring i seksjonen uten at fører eller co-driver har hjelm og/eller sikkerhetsbelte korrekt fastspent.

Den samlede prikkbelastning etter samtlige seksjoner (og omganger) danner grunnlag for resultatlisten.

13 Avgjørelse ved likt resultat
Dersom det blant de tre beste deltakere er oppnådd lik prikkbelastning, avgjøres rekkefølgen etter hvem som har kjørt flest seksjoner prikkfritt eller med færrest prikker.
Kan deltakerne fortsatt ikke skilles, arrangeres omkjøring mellom de likt stilte i en seksjon utpekt av løpsleder. Kan deltagerne ikke skilles etter 2 omkjøringer, deles plasseringen.



Reglementet for 2007 vil fortsatt være noe tynt, men dette årets erfaringer skal gi oss et fullverdig regelverk for 2008.
Spennende er det at også Norsk Land Rover klubb kommer på banen med sine 1100 medlemmer.
Tommy Olsen overtar hovedansvaret for Terrengtouring i 2007, men har med seg Tom A. Grastvedt og Bjørnar Henriksen som støttespillere.

Kom med konstruktive forslag til utforming av et komplett regelverk, slik at dette blir noe vi alle kan leve med.

Årets endringer er gjort med rød tekst.

-------------------------------------------------------------

Reglement for Terrengtouring Oppdatert 20.01.2007
_____________________________________________


1 Formål
Hensikten er å gi deltagerne opplæring og utvikle deres ferdigheter i terrengkjøring.
Terrengtouring er også ment som en forberedelse for kommende utøvere av biltrial.

2 Gjennomføring
All kjøring skal foregå på avgrensede områder som er sperret for øvrig ferdsel.
Det skal legges vekt på at kjøringen foregår på en trygg måte, slik at faren for velt er minimal.
Arrangementet overvåkes av stevneleder eller dommer autorisert fra NBF.
I tillegg til arrangørlisens fra NBF, skal også skriftlig tillatelse fra grunneier og politimyndighet
foreligge.

3 Deltagere
Fører må ha gyldig førerkort for aktuelt kjøretøy. En passasjer, eventuelt ledsager, kan medtas i kjøretøyet. Sikkerhetsbelter skal benyttes.
Terrengtouring tillates fra fylte 16 år, dersom ledsager og kjøretøy oppfyller vegtrafikklovens krav til øvelseskjøring. Deltakere med Biltrial Junior lisens tillates også å delta med lisensiert kjøretøy, innenfor de regler som er satt i Reglement for Biltrial.

4 Kjøretøy
Kjøretøyet skal være firehjulsdrevet og ha en egenvekt mellom 600 og 3500 kg.
Dersom kjøretøyet ikke har fast ståltak, skal minimum 4 punkt veltebøyle være montert.
Maksimal tillatt modifisering av kjøretøyet settes tilsvarende Biltrial klasse Modified. Teknisk kontroll av kjøretøyet skal foretas før kjøring på området. Det legges spesielt vekt på kontroll av bremser og styreinnretning. Batteri skal være godt fastsatt og alle ledninger og rør godt klamret.

5 Lisenser/forsikringer
Arrangør tegner NBFs forsikring for Terrengtouring, eventuelt årspolise for aktuelt område.
Enhver gyldig førerlisens utstedt av NBF kan benyttes i Terrengtouring.
For uregisterte kjøretøy tegnes vognlisens for Biltrial. Registerte kjøretøy med årsgyldige oblater kan delta uten vognlisens, men registreringsnummer og kjøretøyets eier noteres av arrangør.

6 Konkurranse
Det tillates konkurranse i form av ferdighetsprøver. Konkurransemomentene skal på forhånd godkjennes av NBFs Ferdighetsseksjon.
Eksempel på aktuell konkurranseform: Slalåm, hindergård, enkel terrengbane eller lignende.

Ta gjerne kontakt med NBFs Ferdighetsseksjon for utforming av prøvene.

Edited by Mikal, 16 May 2007 - 08:51.

Mikal
Utkanten Offroaders NAF
http://www.utkanten.no

#2 zellus

zellus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 16 April 2007 - 07:24

må man være trønder? tongue.gif

#3 Mikal

Mikal

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 476 Innlegg:

Posted 17 April 2007 - 08:01

Det går bra og komme fra Brumunddal wink.gif
Mikal
Utkanten Offroaders NAF
http://www.utkanten.no