Gå til innhold



Foto

Dieselpumpe 3,0DI motor


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
35 replies to this topic

#21 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 06 August 2007 - 21:11

QUOTE(blackdev @ 5 Aug 2007, 16:09) <{POST_SNAPBACK}>
Hmmmm.... blir nesten litt skremt når jeg leser denne tråden, har nettopp signert kontrakt med BNH på en 2001 Patrol Elegance 3.0 DA. Km 104000, 7-seter, har jeg gjort noe dumt? blink.gif



Neida, med den servicen jeg har opplevd på BNH er du trygg. Skulle det skje noe med bilen er de flinke til å rydde opp.

Bruk bilen for det den er god for. Ikke sett inn chip og skift olje/filter og dieselfilter regelmessig så har du bil i lang tid fremover.

Grattis med ny bil!

#22 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 07 August 2007 - 14:42

QUOTE(tatatas @ 6 Aug 2007, 21:11) <{POST_SNAPBACK}>
Neida, med den servicen jeg har opplevd på BNH er du trygg. Skulle det skje noe med bilen er de flinke til å rydde opp.

Bruk bilen for det den er god for. Ikke sett inn chip og skift olje/filter og dieselfilter regelmessig så har du bil i lang tid fremover.

Grattis med ny bil!



Hei og takk for oppmuntrende svar! Har opplevd topp kundeservice fra bruktbilsjefen på Ensjø så langt biggrin.gif

Men er det rart man blir svett når man leser følgende innlegg sakset fra en Nissan blogg på verdensveven, er det noen som kan bekrefte at dette virkelig er tilfelle? Sitat følger:

"3.0 motoren har dessverre en rekke svakheter, pumpe, stempel som det smelter hull på, elektriske feil i forbindelse med gasspedalen (hjernen får ikke riktige signal) og det medfører til sterke vibrasjoner som igjen fører til at svinghjulet løsner (m/clutch snakker vi om glatt over 30 store lapper, jeg vet for jeg har vært der) Videre sliter den med dårlig kvalitet på interiøret, spesielt ratt girkule, og seter. De har og en tendens til å trekke til venstre, men Nissan fant aldri ut hvorfor. Ellers er den grei, men den sliter med et griskt system som forhandler delene, og det er en hemsko for Nissan eiere. Jeg har nå solgt bilen min, og var lettet og forbannet på samme tid. Kostet meg en formue hele greia, og det kommer nok aldri en slik en i gården mer. Bilen var gått 130 med full historikk da jeg kjøpte den, hadde naf test og gode greier. I løpet av 10000 km kostet jeg på den nesten 50000,- i feilsøking etc etc. Og den er enda ikke lytefri. Det verste er at Nissan forhandlerne ikke kjenner til sakhetene på bilene, eller kanskje de ikke vil kjenne til det. Uansett var bilen på feilsøking gang etter gang, men jeg måtte altså prøve selv for å finne feilen til slutt. Men de skulle ha nesten 1000 kroner timen for å forsøke. Det var da gasspedalen, som er elektrisk, som hadde tatt kvelden, og denne kostet rundt 5 lapper. Standardfeil, men de fant det ikke ut selv. Jeg fant det på forum i Australia.

Videre blinket det feilkoder ved tung belastning, dette var da en overtrykksmåler på turboen. Denne vet jeg ikke hva den kostet, jeg solgte bilen som den var, orket ikke mer.

Vil du ha mer info om bilen, kan du finne dette på australske nettsider som omhandler offroad-kjøring. Der nede er Patrolen begynt å bli mektig upopulær. Dessverre..."


Håper denne eieren har vært VELDIG uheldig med sin bil! dribble.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#23 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 08 August 2007 - 07:40

QUOTE(blackdev @ 7 Aug 2007, 14:42) <{POST_SNAPBACK}>
Hei og takk for oppmuntrende svar! Har opplevd topp kundeservice fra bruktbilsjefen på Ensjø så langt biggrin.gif

Men er det rart man blir svett når man leser følgende innlegg sakset fra en Nissan blogg på verdensveven, er det noen som kan bekrefte at dette virkelig er tilfelle? Sitat følger:

"3.0 motoren har dessverre en rekke svakheter, pumpe, stempel som det smelter hull på, elektriske feil i forbindelse med gasspedalen (hjernen får ikke riktige signal) og det medfører til sterke vibrasjoner som igjen fører til at svinghjulet løsner (m/clutch snakker vi om glatt over 30 store lapper, jeg vet for jeg har vært der) Videre sliter den med dårlig kvalitet på interiøret, spesielt ratt girkule, og seter. De har og en tendens til å trekke til venstre, men Nissan fant aldri ut hvorfor. Ellers er den grei, men den sliter med et griskt system som forhandler delene, og det er en hemsko for Nissan eiere. Jeg har nå solgt bilen min, og var lettet og forbannet på samme tid. Kostet meg en formue hele greia, og det kommer nok aldri en slik en i gården mer. Bilen var gått 130 med full historikk da jeg kjøpte den, hadde naf test og gode greier. I løpet av 10000 km kostet jeg på den nesten 50000,- i feilsøking etc etc. Og den er enda ikke lytefri. Det verste er at Nissan forhandlerne ikke kjenner til sakhetene på bilene, eller kanskje de ikke vil kjenne til det. Uansett var bilen på feilsøking gang etter gang, men jeg måtte altså prøve selv for å finne feilen til slutt. Men de skulle ha nesten 1000 kroner timen for å forsøke. Det var da gasspedalen, som er elektrisk, som hadde tatt kvelden, og denne kostet rundt 5 lapper. Standardfeil, men de fant det ikke ut selv. Jeg fant det på forum i Australia.

Videre blinket det feilkoder ved tung belastning, dette var da en overtrykksmåler på turboen. Denne vet jeg ikke hva den kostet, jeg solgte bilen som den var, orket ikke mer.

Vil du ha mer info om bilen, kan du finne dette på australske nettsider som omhandler offroad-kjøring. Der nede er Patrolen begynt å bli mektig upopulær. Dessverre..."
Håper denne eieren har vært VELDIG uheldig med sin bil! dribble.gif



Har du kjøpt bil av Carl Erik, kan du ta det med ro...Jeg handler hos han selv. Tror nok at de fleste bilene som opplever tull og problemer er enten dårlig vedlikeholdt og kanskje i tillegg vært/er chippet. Såvidt jeg vet har man 5 års reklamasjonsrett ved kjøp av bruktbil hos BNH. De opererer ikke med UD garanti (ut døra)!
Som sagt, steller du normalt pent med bilen, varer den lenge.

#24 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 08 August 2007 - 12:21

QUOTE(tatatas @ 8 Aug 2007, 07:40) <{POST_SNAPBACK}>
Har du kjøpt bil av Carl Erik, kan du ta det med ro...Jeg handler hos han selv. Tror nok at de fleste bilene som opplever tull og problemer er enten dårlig vedlikeholdt og kanskje i tillegg vært/er chippet. Såvidt jeg vet har man 5 års reklamasjonsrett ved kjøp av bruktbil hos BNH. De opererer ikke med UD garanti (ut døra)!
Som sagt, steller du normalt pent med bilen, varer den lenge.



Har fått ett meget godt inntrykk av ham ja, er veldig imøtekommende samme hva vi maser om biggrin.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#25 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 09 August 2007 - 16:36

QUOTE(tatatas @ 8 Aug 2007, 07:40) <{POST_SNAPBACK}>
Tror nok at de fleste bilene som opplever tull og problemer er enten dårlig vedlikeholdt og kanskje i tillegg vært/er chippet.


I følge en av de største Nissan 4x4 forhandlere, er det av 7 kjente tilfeller hos dem, bare ett eneste der chipping av motoren har vært medvirkende til havari. Ingen av de andre var chippet eller tuklet med på noe vis. Alle hadde fullbooked service bok.

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#26 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 09 August 2007 - 21:23

QUOTE(Initium @ 9 Aug 2007, 16:36) <{POST_SNAPBACK}>
I følge en av de største Nissan 4x4 forhandlere, er det av 7 kjente tilfeller hos dem, bare ett eneste der chipping av motoren har vært medvirkende til havari. Ingen av de andre var chippet eller tuklet med på noe vis. Alle hadde fullbooked service bok.

Initium


Godt at jeg har BNH's gode reklamasjonsrett da biggrin.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#27 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 09 August 2007 - 22:44

Veldig godt påeng.
Faderen angrer nok litt på det " rimelige " privatkjøpet...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#28 lozn

lozn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 27 November 2007 - 19:49

QUOTE(blackdev @ 7 Aug 2007, 14:42) <{POST_SNAPBACK}>
Hei og takk for oppmuntrende svar! Har opplevd topp kundeservice fra bruktbilsjefen på Ensjø så langt biggrin.gif

Men er det rart man blir svett når man leser følgende innlegg sakset fra en Nissan blogg på verdensveven, er det noen som kan bekrefte at dette virkelig er tilfelle? Sitat følger:

"3.0 motoren har dessverre en rekke svakheter, pumpe, stempel som det smelter hull på, elektriske feil i forbindelse med gasspedalen (hjernen får ikke riktige signal) og det medfører til sterke vibrasjoner som igjen fører til at svinghjulet løsner (m/clutch snakker vi om glatt over 30 store lapper, jeg vet for jeg har vært der) Videre sliter den med dårlig kvalitet på interiøret, spesielt ratt girkule, og seter. De har og en tendens til å trekke til venstre, men Nissan fant aldri ut hvorfor. Ellers er den grei, men den sliter med et griskt system som forhandler delene, og det er en hemsko for Nissan eiere. Jeg har nå solgt bilen min, og var lettet og forbannet på samme tid. Kostet meg en formue hele greia, og det kommer nok aldri en slik en i gården mer. Bilen var gått 130 med full historikk da jeg kjøpte den, hadde naf test og gode greier. I løpet av 10000 km kostet jeg på den nesten 50000,- i feilsøking etc etc. Og den er enda ikke lytefri. Det verste er at Nissan forhandlerne ikke kjenner til sakhetene på bilene, eller kanskje de ikke vil kjenne til det. Uansett var bilen på feilsøking gang etter gang, men jeg måtte altså prøve selv for å finne feilen til slutt. Men de skulle ha nesten 1000 kroner timen for å forsøke. Det var da gasspedalen, som er elektrisk, som hadde tatt kvelden, og denne kostet rundt 5 lapper. Standardfeil, men de fant det ikke ut selv. Jeg fant det på forum i Australia.

Videre blinket det feilkoder ved tung belastning, dette var da en overtrykksmåler på turboen. Denne vet jeg ikke hva den kostet, jeg solgte bilen som den var, orket ikke mer.

Vil du ha mer info om bilen, kan du finne dette på australske nettsider som omhandler offroad-kjøring. Der nede er Patrolen begynt å bli mektig upopulær. Dessverre..."
Håper denne eieren har vært VELDIG uheldig med sin bil! dribble.gif


Jeg kan bekrefte dette, det er jeg som har skrevet innlegget... Innlegget omhandler DJ86944, som jeg eide inntil en tid tilbake når jeg solgte den etter ovennevnte historie. Trygg hos Birger N Haug my ass, de gutta vet å sko seg med delepriser, til gagns. Legger og ved bilde av bilen da den stod utenfor et av verkstedene den var innom.


QUOTE(Initium @ 9 Aug 2007, 16:36) <{POST_SNAPBACK}>
I følge en av de største Nissan 4x4 forhandlere, er det av 7 kjente tilfeller hos dem, bare ett eneste der chipping av motoren har vært medvirkende til havari. Ingen av de andre var chippet eller tuklet med på noe vis. Alle hadde fullbooked service bok.

Initium


Dette må være løgn, da jeg lette etter en Patrol snakket jeg med flere som skulle selge, og etter det jeg husker var det 3 jeg snakket med som kunne fortelle at motoren var byttet eller overhalt. Samme med svinghjulet som løsnet på Patrolen min, det "hadde de kun hørt om 1 gang før" men jeg har i ettertid snakket med 2 andre som har opplevd det samme. Jeg nevner bare historien om bensindrevne X-Trail som NAF gikk til sak mot BNH, var det en enkel affære eller? UD garanti, man tror det man vil;)

Mundus vult decipi

QUOTE(blackdev @ 7 Aug 2007, 14:42) <{POST_SNAPBACK}>
Hei og takk for oppmuntrende svar! Har opplevd topp kundeservice fra bruktbilsjefen på Ensjø så langt biggrin.gif

Men er det rart man blir svett når man leser følgende innlegg sakset fra en Nissan blogg på verdensveven, er det noen som kan bekrefte at dette virkelig er tilfelle? Sitat følger:

"3.0 motoren har dessverre en rekke svakheter, pumpe, stempel som det smelter hull på, elektriske feil i forbindelse med gasspedalen (hjernen får ikke riktige signal) og det medfører til sterke vibrasjoner som igjen fører til at svinghjulet løsner (m/clutch snakker vi om glatt over 30 store lapper, jeg vet for jeg har vært der) Videre sliter den med dårlig kvalitet på interiøret, spesielt ratt girkule, og seter. De har og en tendens til å trekke til venstre, men Nissan fant aldri ut hvorfor. Ellers er den grei, men den sliter med et griskt system som forhandler delene, og det er en hemsko for Nissan eiere. Jeg har nå solgt bilen min, og var lettet og forbannet på samme tid. Kostet meg en formue hele greia, og det kommer nok aldri en slik en i gården mer. Bilen var gått 130 med full historikk da jeg kjøpte den, hadde naf test og gode greier. I løpet av 10000 km kostet jeg på den nesten 50000,- i feilsøking etc etc. Og den er enda ikke lytefri. Det verste er at Nissan forhandlerne ikke kjenner til sakhetene på bilene, eller kanskje de ikke vil kjenne til det. Uansett var bilen på feilsøking gang etter gang, men jeg måtte altså prøve selv for å finne feilen til slutt. Men de skulle ha nesten 1000 kroner timen for å forsøke. Det var da gasspedalen, som er elektrisk, som hadde tatt kvelden, og denne kostet rundt 5 lapper. Standardfeil, men de fant det ikke ut selv. Jeg fant det på forum i Australia.

Videre blinket det feilkoder ved tung belastning, dette var da en overtrykksmåler på turboen. Denne vet jeg ikke hva den kostet, jeg solgte bilen som den var, orket ikke mer.

Vil du ha mer info om bilen, kan du finne dette på australske nettsider som omhandler offroad-kjøring. Der nede er Patrolen begynt å bli mektig upopulær. Dessverre..."
Håper denne eieren har vært VELDIG uheldig med sin bil! dribble.gif


Tja, er ikke sikker på det;)

Attached Thumbnails

  • Bilde110.jpg
  • Bilde109.jpg


#29 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 27 November 2007 - 20:55

QUOTE(lozn @ 27 Nov 2007, 19:49) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kan bekrefte dette, det er jeg som har skrevet innlegget... Innlegget omhandler DJ86944, som jeg eide inntil en tid tilbake når jeg solgte den etter ovennevnte historie. Trygg hos Birger N Haug my ass, de gutta vet å sko seg med delepriser, til gagns. Legger og ved bilde av bilen da den stod utenfor et av verkstedene den var innom.
Dette må være løgn, da jeg lette etter en Patrol snakket jeg med flere som skulle selge, og etter det jeg husker var det 3 jeg snakket med som kunne fortelle at motoren var byttet eller overhalt. Samme med svinghjulet som løsnet på Patrolen min, det "hadde de kun hørt om 1 gang før" men jeg har i ettertid snakket med 2 andre som har opplevd det samme. Jeg nevner bare historien om bensindrevne X-Trail som NAF gikk til sak mot BNH, var det en enkel affære eller? UD garanti, man tror det man vil;)

Mundus vult decipi
Tja, er ikke sikker på det;)



Hmmmm...... Foreløpig har jeg 600 problemfrie mil, de småfeil jeg har oppdaget har blitt fikset av mitt lokale Nissan verksted, BNH har tatt regningene uten diskusjon. Får vel bare krysse fingrene og håpe på ett fortsatt lykkelig samliv! cool.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#30 lozn

lozn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 27 November 2007 - 21:49

QUOTE(blackdev @ 27 Nov 2007, 20:55) <{POST_SNAPBACK}>
Hmmmm...... Foreløpig har jeg 600 problemfrie mil, de småfeil jeg har oppdaget har blitt fikset av mitt lokale Nissan verksted, BNH har tatt regningene uten diskusjon. Får vel bare krysse fingrene og håpe på ett fortsatt lykkelig samliv! cool.gif


Hei. Ikke la deg skremme, jeg prøver ikke å jage alle og enhver bort fra Nissan. Men i mitt tilfelle har det blitt løyet, og kjente svakheter har blitt forsøkt dekket til. Derfor blir jeg litt med klørne ute. En tidligere kollega av meg som er Australsk har en 2006 modell 3.0di, og han var meget fornøyd med sin bil. Men han hadde ikke tenkt å ha sin bil i mer enn 2 år, noe han satte som tak på bilene han skulle stole på. Han har vært på fisketur der han måtte kjøre 2 dager en vei, og det er klart at det er ikke bare å ringe Viking eller NAF når det stopper midt uti bushen. Og har en stor 4-hjulstrekker en svakhet så brer det seg raskt i de miljøene de er totalt avhengig av bilen sin når de er på tur. Googler du f.eks :patrol+blow engine så spretter det opp mye moro, ihvertfall nok til å gjøre påstander fra BNH til skamme:)

Hilsen Svartmaler`n

#31 xtr

xtr

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 27 November 2007 - 22:45

QUOTE(lozn @ 27 Nov 2007, 21:49) <{POST_SNAPBACK}>
Hei. Ikke la deg skremme, jeg prøver ikke å jage alle og enhver bort fra Nissan. Men i mitt tilfelle har det blitt løyet, og kjente svakheter har blitt forsøkt dekket til. Derfor blir jeg litt med klørne ute. En tidligere kollega av meg som er Australsk har en 2006 modell 3.0di, og han var meget fornøyd med sin bil. Men han hadde ikke tenkt å ha sin bil i mer enn 2 år, noe han satte som tak på bilene han skulle stole på. Han har vært på fisketur der han måtte kjøre 2 dager en vei, og det er klart at det er ikke bare å ringe Viking eller NAF når det stopper midt uti bushen. Og har en stor 4-hjulstrekker en svakhet så brer det seg raskt i de miljøene de er totalt avhengig av bilen sin når de er på tur. Googler du f.eks :patrol+blow engine så spretter det opp mye moro, ihvertfall nok til å gjøre påstander fra BNH til skamme:)

Hilsen Svartmaler`n



har en 04mod patrol.
har kjørt 25000km siden sommer med den. nå har den rundet over 160000km. uten noen som helst problemer.

vell, en liten slark i rattet er alt.
skifter olje,filter og dieselfilter på hver 10000km. =)

patrol er kongen wink.gif

#32 lozn

lozn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 02 December 2007 - 22:50

QUOTE(xtr @ 27 Nov 2007, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
har en 04mod patrol.
har kjørt 25000km siden sommer med den. nå har den rundet over 160000km. uten noen som helst problemer.

vell, en liten slark i rattet er alt.
skifter olje,filter og dieselfilter på hver 10000km. =)

patrol er kongen wink.gif


Nå får vi håpe at de har klart å rette på de sakene der frem til din årgang, den er tross alt 3-4 år nyere enn den som vi faktisk diskuterer her da. Noe som er de første årgangene. Din bil har etter det jeg skjønner fått oppgraderinger på motor, annen dieselpumpe og sikkert endel andre ting jeg ikke bruker tid på å sette meg inn i. Håper og interiøret er blitt mer slitesterkt, for det er jammen ikke strie greiene på Y61, i begynnelsen vel å merke:)

QUOTE(tatatas @ 25 Jul 2007, 22:12) <{POST_SNAPBACK}>
Uten at jeg skal være bombesikker på dette, sier min 'sikre' kilde at sylinderene i 3,0 liter før -03 er litt for trange. Derfor disse problemene.


I tillegg kom de første motorene med 6,4 liter olje på, etterhvert fant de ut at det var så dårlig smøring på 3.0di motoren at de forsøkte å ha på mer olje. Det skal nå være 8,2 liter på alle 3.0 motorene, men det er viktig å være obs på dette før man kjøper en slik brukt. Har den gått lenge med 6,4 liter er det store sjanser for at motoren ikke blir gammel. Mulig dette er i kombinasjon med trange sylindere... Ingeniørbragd;)

#33 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 03 December 2007 - 15:24

QUOTE(lozn @ 2 Dec 2007, 22:50) <{POST_SNAPBACK}>
I tillegg kom de første motorene med 6,4 liter olje på, etterhvert fant de ut at det var så dårlig smøring på 3.0di motoren at de forsøkte å ha på mer olje. Det skal nå være 8,2 liter på alle 3.0 motorene, men det er viktig å være obs på dette før man kjøper en slik brukt. Har den gått lenge med 6,4 liter er det store sjanser for at motoren ikke blir gammel. Mulig dette er i kombinasjon med trange sylindere... Ingeniørbragd;)



Regner med at dette er velkjent i verkstedbransjen, også blant ikke-merke verksted?
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#34 folbjo

folbjo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 03 December 2007 - 19:04

Större bunnpanne med mere olje har jo en bedre smöreefekt over tid. Oljen tåler flere km.
En annen ting er at oljetemperaturen kan holdes mere stabil.
Men dette blir ikke pekt på som årsak, selv om man trodde det til å begynne med.

Noe jeg derrimot har lest, vedr. biler og erfaringer i Australia, er fölgende :
Höy eksostemperatur samt höyere ladetrykk er indikasjoner på at ting er på gang !
Det blir anbefalt å instalere gode instrumenter for å overvåke nettopp dette.

Jeg har blitt fortalt at 3.0 ikke liker trim, eller at man bör väre forsiktig her.
Montering av chip medförer oppjustering av dieselmengde tilförsel, noe som igjen förer til större eksostemp, da mere brennbart materiale skal pasere gjennom motor og ut gjennom eksosanlegget. Resultatet blir da at eksostempen stiger, med belastninger på turbo og motor som resultat.
Dette er ikke önskelig, og således bör man begynne trimmingen med å oppgradere eksosanlegget til 3", evt större.

#35 hefty

hefty

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 88 Innlegg:

Posted 05 December 2007 - 17:16

QUOTE(folbjo @ 3 Dec 2007, 19:04) <{POST_SNAPBACK}>
Större bunnpanne med mere olje har jo en bedre smöreefekt over tid. Oljen tåler flere km.
En annen ting er at oljetemperaturen kan holdes mere stabil.
Men dette blir ikke pekt på som årsak, selv om man trodde det til å begynne med.

Noe jeg derrimot har lest, vedr. biler og erfaringer i Australia, er fölgende :
Höy eksostemperatur samt höyere ladetrykk er indikasjoner på at ting er på gang !
Det blir anbefalt å instalere gode instrumenter for å overvåke nettopp dette.

Jeg har blitt fortalt at 3.0 ikke liker trim, eller at man bör väre forsiktig her.
Montering av chip medförer oppjustering av dieselmengde tilförsel, noe som igjen förer til större eksostemp, da mere brennbart materiale skal pasere gjennom motor og ut gjennom eksosanlegget. Resultatet blir da at eksostempen stiger, med belastninger på turbo og motor som resultat.
Dette er ikke önskelig, og således bör man begynne trimmingen med å oppgradere eksosanlegget til 3", evt större.


Har nok prøvd mit med 3,0 fikk inn TB trykk måler, og da lå trykket på rundt 2 hvilket kostet en ny IC, og det var pga. lufmengde føler og nå er der tull med varmen, overtrykk i vann systemet, sikkert toppakning eller topp låget.. min har gått nermere 300 000km, pratet med en i dk, han sa at jeg var heldig får de går vanlig rundt 100 000km .. før de kolidere .
Noen som har lyst på og feil søge min, devil.gif

#36 venezia

venezia

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 18:55

Har tilbud på en 2000 mod Patrol 3,0 TDI, med en ny motor.
Nissan byttet motor på denne pga feil med motoren på disse modellene ifølge selger.
Betyr det at problemene dere skriver om her er utbedret på den nye motoren?
Veldig glad jeg kom over denne posten. Er stort sett i Mitsu forumet ;-)