Dieselpumpe 3,0DI motor
#1
Posted 17 April 2007 - 15:38
Imidlertid er det en ting jeg hater mer enn skatt, så er det uforutsette bilutgifter. Fattern fikk dieselpumpehavari på sin, ved ca 100 000km. Kostnaden ble det jeg definerer som astronomisk, morroa kostet mange 10 000 kr.
Alternativet er vel den gamle 2.8l 6 er motoren, men denne er litt vel traktor synes jeg. Er den eldste motoren bedre / enklere / mer solid ? Åssen er disse to forbruksmessig mot hverandre ?
Kunne 2,8TD en leveres med automat ?
Eller bør jeg rett og slett satse på en LandCruiser 90 eller Pajero istedet, sålange jeg ønsker meg en problemfri familiebil ?
Initium
Lost in Iceland.....
#2
Posted 17 April 2007 - 16:18
#3
Posted 17 April 2007 - 17:41
Initium
Lost in Iceland.....
#4
Posted 18 April 2007 - 10:48
Initium
50.000 kr for ei ny diselpumpe !, dra åt h......
og så 30.000 kr i arbeid !, får de levert pumpen som byggesett ?
Det er det värste jeg har hört..............
mvh Björn
#5
Posted 20 April 2007 - 12:50
#6
Posted 21 April 2007 - 20:51
Disse pumpene har også Ford og Opel brukt i bilene sine hvis jeg ikke husker heeelt feil. De sliter visst også litt. Det som er ekstremt viktig er at dieselfilteret blir byttet ofte nok. I tillegg er det viktig å tanke ren diesel uten møkk. Tank der det er hyppig påfylling på tanken! WP44 tåler ikke smuss. Nederst sitter det et stempel, denne jobber i takt med gasspedalen og henger seg opp/blir slitt fordi dritten legger seg her.
Tar jeg ikke helt feil ble det brukt nyere type pumpe fra -03 mod.?
Imidlertid er det en ting jeg hater mer enn skatt, så er det uforutsette bilutgifter. Fattern fikk dieselpumpehavari på sin, ved ca 100 000km. Kostnaden ble det jeg definerer som astronomisk, morroa kostet mange 10 000 kr.
Alternativet er vel den gamle 2.8l 6 er motoren, men denne er litt vel traktor synes jeg. Er den eldste motoren bedre / enklere / mer solid ? Åssen er disse to forbruksmessig mot hverandre ?
Kunne 2,8TD en leveres med automat ?
Eller bør jeg rett og slett satse på en LandCruiser 90 eller Pajero istedet, sålange jeg ønsker meg en problemfri familiebil ?
Initium
Forbruksmessig er det omtrent det samme. Underkant av literen pr mil blandet kjøring.
#7
Posted 24 April 2007 - 23:30
Snakket med en kar på firmaet MOTOR & GEAR i Oslo
Han fortalte at de bl.a solgte Diesel pumper.
Pris for mek. pumpe til RD 28'n var 10.000 kr
mvh Björn
http://www.motorgear.no/index2.cfm
#8
Posted 25 April 2007 - 10:18
Er det "for" nytt er det alltid en haug med penger om noe ryker...
Hadde en Toyota Rav 4 2002 diesel. Der røk svinghjulet etter at garantien hadde gått ut, ble ca 20.000.- og da gjorde jeg hele jobben selv.
Jeg har bestemt meg for at om jeg skal bytte bil, skal jeg anten ha ny, eller så kjøper jeg noe gjennomprøvd som jeg klare å skaffe brukte deler til. Common Rail skyr jeg som pesten, såfremt det ikke er så nytt at det er garanti på det.
Edited by pat42, 25 April 2007 - 10:18.
#9
Posted 17 July 2007 - 18:09
Det antydes motorrep i ganske høy prisklasse, og ettersom bilen nektes adgang til gårdsplassen igjen, er det to alternativer som foreligger.
Bytte til en 2005 Patrol Luxury
eller
Byttte til en ca 2005 modell Pathfinder.
Hvordan er disse to sammenligned med hverandre ? Bilen går som arbeids / trekkbil, og utstyrskode skinnseter og automat er et must.
Effektmessig er de vel ganske like, spises den økte slagvolumet i Patolen opp av den økte vekten ? Åssen er de fjæringsmessig ( dette er viktig, kjøres mye på tvilsom vei.. ) Hvordan reagerer Pathfinder på 1800 tilhenger ?
Stakkars mann, først dieselpumpa og nå totalchrash. Burde sikkert valgt en LC90..
Initium
Lost in Iceland.....
#10
Posted 17 July 2007 - 22:26
Det antydes motorrep i ganske høy prisklasse, og ettersom bilen nektes adgang til gårdsplassen igjen, er det to alternativer som foreligger.
Bytte til en 2005 Patrol Luxury
eller
Byttte til en ca 2005 modell Pathfinder.
Hvordan er disse to sammenligned med hverandre ? Bilen går som arbeids / trekkbil, og utstyrskode skinnseter og automat er et must.
Effektmessig er de vel ganske like, spises den økte slagvolumet i Patolen opp av den økte vekten ? Åssen er de fjæringsmessig ( dette er viktig, kjøres mye på tvilsom vei.. ) Hvordan reagerer Pathfinder på 1800 tilhenger ?
Stakkars mann, først dieselpumpa og nå totalchrash. Burde sikkert valgt en LC90..
Initium
Har hatt Patrol Y-61 DID 3,0 og har nå Pathfinder 2,5 dCi.
Patrolen er uten tvil kongen i skogen og på humpete grusveier. Bilen føles mye tyngre (selv om vektforskjellen er liten) og hjulopphenget gir lang vandring. Den er også omtrent dobbel så høy fra bakken opp til støtfangeren foran.
Automatkassen i Patrol har i forhold til Pathfinder en noe gammeldags 3 trinns kasse kontra en velfungerende 5 trinns i pathfinderen. I tillegg kan Pathfinder trekke 3 tonn- 500 kg mer enn patrol med automat.
Forbruksmessig ligger patrol rundt 1 liter ++. Pathfinderen min kjører jeg nå med et snitt på 0,8 liter blandet kjøring. Har vært helt nede i 0,35 på landeveien.
Pathfinder er i forhold til patrol rask. Den akselerer raskere enn BMW X5 og Volvo XC90 med tilsvarende motor. Girskiftene merker man nesten ikke.
I Patrolen er fordelingskassa manuell. I Pathfinder er alt elektrisk. Bare å vri bryteren til 4 AUTO, HI eller LO og la bilen jobbe seg fram mens elektronikken bremser de hjulene uten friksjon for å overføre kreftene til hjulene som har grep. Fint så lenge det fungerer...
Kjøreegenskapene til Patrol er behagelig. Den kjører bra, er seig i girene og er et 'flak' på veien. Nesten litt lastebilfølelse. Pathfinder er mere personbiltype, rask smidig og mye stivere. Den krenger også svært lite.
En henger på 1800 kg er ingen problem og utseende forteller hvem som er tøffest - ihvertfall på asfalt.
#11
Posted 18 July 2007 - 09:01
Patrolen er uten tvil kongen i skogen og på humpete grusveier. Bilen føles mye tyngre (selv om vektforskjellen er liten) og hjulopphenget gir lang vandring. Den er også omtrent dobbel så høy fra bakken opp til støtfangeren foran.
Automatkassen i Patrol har i forhold til Pathfinder en noe gammeldags 3 trinns kasse kontra en velfungerende 5 trinns i pathfinderen. I tillegg kan Pathfinder trekke 3 tonn- 500 kg mer enn patrol med automat.
Forbruksmessig ligger patrol rundt 1 liter ++. Pathfinderen min kjører jeg nå med et snitt på 0,8 liter blandet kjøring. Har vært helt nede i 0,35 på landeveien.
Pathfinder er i forhold til patrol rask. Den akselerer raskere enn BMW X5 og Volvo XC90 med tilsvarende motor. Girskiftene merker man nesten ikke.
I Patrolen er fordelingskassa manuell. I Pathfinder er alt elektrisk. Bare å vri bryteren til 4 AUTO, HI eller LO og la bilen jobbe seg fram mens elektronikken bremser de hjulene uten friksjon for å overføre kreftene til hjulene som har grep. Fint så lenge det fungerer...
Kjøreegenskapene til Patrol er behagelig. Den kjører bra, er seig i girene og er et 'flak' på veien. Nesten litt lastebilfølelse. Pathfinder er mere personbiltype, rask smidig og mye stivere. Den krenger også svært lite.
En henger på 1800 kg er ingen problem og utseende forteller hvem som er tøffest - ihvertfall på asfalt.
du forteller egentlig selv forskjellen, det ene er en robust arbeids bruksbil, det andre er en bil med betråktlig speere oppbygning, ikke dårligere til riktig bruk, men beregnet for helt annet bruk, som Volvo og BMW er, jeg tro det er riktig å samenligne den med disse. nydelig bil.
Enkelt og greit monter inn en 4,2l så virker det lenge. helt enkelt og greit ikke prøv å få noe mer HK ut av 3,0l den ryker.
Edited by colormax, 18 July 2007 - 09:13.
#12
Posted 20 July 2007 - 00:05
#13
Posted 20 July 2007 - 08:21
Min mening var ikke å si at dette er en dårlig motor, men det viser seg ganske tydelig den ikke liker hurtig triming.
kansje det ville være riktigere å si, trenger du ikke disse hk veldig så bør man tenke seg om.
dette er min mening da
#14
Posted 25 July 2007 - 22:12
#15
Posted 26 July 2007 - 22:23
Enkelt og greit monter inn en 4,2l så virker det lenge. helt enkelt og greit ikke prøv å få noe mer HK ut av 3,0l den ryker.
Hvor mange heste er der egentlig på 4,2 l ?? blir der ikke en del som må gjøres ompå hvis man bytter fra 3,0 til 4,2 l tenker på turbo og IC
#16
Posted 28 July 2007 - 10:01
Det er iallefall kjent 4 biler bare på en forhandler,og bare en av disse var på noe vis trimmet eller chippet.
Nissan Norge samt forhandler inrømmer et visst ansvar, selv om bilene er noen år gamle. Bra - siden en motoroverhaling nærmer seg 100 000kr...
Initium
Lost in Iceland.....
#17
Posted 28 July 2007 - 18:31
Det er iallefall kjent 4 biler bare på en forhandler,og bare en av disse var på noe vis trimmet eller chippet.
Nissan Norge samt forhandler inrømmer et visst ansvar, selv om bilene er noen år gamle. Bra - siden en motoroverhaling nærmer seg 100 000kr...
Initium
Ja nettopp også får du en turbo motor i 4,2L for ca 1/2 parten, virker lissom ikke så kjempe dumt da
#18
Posted 30 July 2007 - 19:02
Y 61 kom jo med det, i alle fall i andre deler av verden, Afrika og Australia f.eks
116 hk org., og ca 250 med turbo + Intercooler
Lette litt på nettet, og vips.........
Neste spörsmål da blir jo ; får man godkjent en slik i Norge ved imp. ?
http://www.autoline....t...=1514&new=1
http://www.autoline....s/nissan/patrol
mvh Björn
Edited by folbjo, 30 July 2007 - 19:17.
#19
Posted 05 August 2007 - 16:09
1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor
"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"
#20
Posted 05 August 2007 - 21:28
Etter det jeg kjenner til, skjer havariene rundt 100K. Og da er du vel i garantperioden ?
Initium
Lost in Iceland.....