Gå til innhold



Foto

Dieselpumpe 3,0DI motor


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
35 replies to this topic

#1 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 17 April 2007 - 15:38

faderen har en sånn Patrol av dagens modell, med 3,0 DI motoren. Dette er en bil jeg har fått veldig lyst på, aner meg at det er den perfekte familiebil, diger, solid og romslig.

Imidlertid er det en ting jeg hater mer enn skatt, så er det uforutsette bilutgifter. Fattern fikk dieselpumpehavari på sin, ved ca 100 000km. Kostnaden ble det jeg definerer som astronomisk, morroa kostet mange 10 000 kr.

Alternativet er vel den gamle 2.8l 6 er motoren, men denne er litt vel traktor synes jeg. Er den eldste motoren bedre / enklere / mer solid ? Åssen er disse to forbruksmessig mot hverandre ?
Kunne 2,8TD en leveres med automat ?

Eller bør jeg rett og slett satse på en LandCruiser 90 eller Pajero istedet, sålange jeg ønsker meg en problemfri familiebil ?

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#2 allis

allis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 17 April 2007 - 16:18

Husk at den 2,8l har en dårlig topp. koster fort 30000 kr å rep

#3 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 17 April 2007 - 17:41

Dieselpumpa til en 3.oDi koster 44000+mva og arbeid på ca 30 000 tror jeg det var...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#4 folbjo

folbjo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 18 April 2007 - 10:48

QUOTE(Initium @ 17 Apr 2007, 17:41) <{POST_SNAPBACK}>
Dieselpumpa til en 3.oDi koster 44000+mva og arbeid på ca 30 000 tror jeg det var...

Initium

50.000 kr for ei ny diselpumpe !, dra åt h......
og så 30.000 kr i arbeid !, får de levert pumpen som byggesett ?
Det er det värste jeg har hört.............. ohmy.gif

mvh Björn

#5 Tuftn

Tuftn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 20 April 2007 - 12:50

På de motorene står det en wp44 dieselpumpe.... og de er desverre ikke noe gode.... massevis av elektrisk dill dall og greier..

#6 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 20:51

QUOTE(Tuftn @ 20 Apr 2007, 12:50) <{POST_SNAPBACK}>
På de motorene står det en wp44 dieselpumpe.... og de er desverre ikke noe gode.... massevis av elektrisk dill dall og greier..



Disse pumpene har også Ford og Opel brukt i bilene sine hvis jeg ikke husker heeelt feil. De sliter visst også litt. Det som er ekstremt viktig er at dieselfilteret blir byttet ofte nok. I tillegg er det viktig å tanke ren diesel uten møkk. Tank der det er hyppig påfylling på tanken! WP44 tåler ikke smuss. Nederst sitter det et stempel, denne jobber i takt med gasspedalen og henger seg opp/blir slitt fordi dritten legger seg her.
Tar jeg ikke helt feil ble det brukt nyere type pumpe fra -03 mod.?

QUOTE(Initium @ 17 Apr 2007, 15:38) <{POST_SNAPBACK}>
faderen har en sånn Patrol av dagens modell, med 3,0 DI motoren. Dette er en bil jeg har fått veldig lyst på, aner meg at det er den perfekte familiebil, diger, solid og romslig.

Imidlertid er det en ting jeg hater mer enn skatt, så er det uforutsette bilutgifter. Fattern fikk dieselpumpehavari på sin, ved ca 100 000km. Kostnaden ble det jeg definerer som astronomisk, morroa kostet mange 10 000 kr.

Alternativet er vel den gamle 2.8l 6 er motoren, men denne er litt vel traktor synes jeg. Er den eldste motoren bedre / enklere / mer solid ? Åssen er disse to forbruksmessig mot hverandre ?
Kunne 2,8TD en leveres med automat ?

Eller bør jeg rett og slett satse på en LandCruiser 90 eller Pajero istedet, sålange jeg ønsker meg en problemfri familiebil ?

Initium



Forbruksmessig er det omtrent det samme. Underkant av literen pr mil blandet kjøring.

#7 folbjo

folbjo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 24 April 2007 - 23:30

Hei

Snakket med en kar på firmaet MOTOR & GEAR i Oslo
Han fortalte at de bl.a solgte Diesel pumper.
Pris for mek. pumpe til RD 28'n var 10.000 kr

mvh Björn

http://www.motorgear.no/index2.cfm

#8 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 25 April 2007 - 10:18

Kjøper du en litt eldre bil er det jo alltid en mulighet for å skaffe brukte deler til en grei pris.
Er det "for" nytt er det alltid en haug med penger om noe ryker...
Hadde en Toyota Rav 4 2002 diesel. Der røk svinghjulet etter at garantien hadde gått ut, ble ca 20.000.- og da gjorde jeg hele jobben selv.
Jeg har bestemt meg for at om jeg skal bytte bil, skal jeg anten ha ny, eller så kjøper jeg noe gjennomprøvd som jeg klare å skaffe brukte deler til. Common Rail skyr jeg som pesten, såfremt det ikke er så nytt at det er garanti på det.

Edited by pat42, 25 April 2007 - 10:18.

http://www.4x4norway.no

Patrol Y61 SE
4.2TDI

#9 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 17 July 2007 - 18:09

Heldiggrisen, nå har Patrolen til alt overmål SKÅRET seg.

Det antydes motorrep i ganske høy prisklasse, og ettersom bilen nektes adgang til gårdsplassen igjen, er det to alternativer som foreligger.
Bytte til en 2005 Patrol Luxury
eller
Byttte til en ca 2005 modell Pathfinder.

Hvordan er disse to sammenligned med hverandre ? Bilen går som arbeids / trekkbil, og utstyrskode skinnseter og automat er et must.
Effektmessig er de vel ganske like, spises den økte slagvolumet i Patolen opp av den økte vekten ? Åssen er de fjæringsmessig ( dette er viktig, kjøres mye på tvilsom vei.. ) Hvordan reagerer Pathfinder på 1800 tilhenger ?

Stakkars mann, først dieselpumpa og nå totalchrash. Burde sikkert valgt en LC90..

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#10 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 17 July 2007 - 22:26

QUOTE(Initium @ 17 Jul 2007, 18:09) <{POST_SNAPBACK}>
Heldiggrisen, nå har Patrolen til alt overmål SKÅRET seg.

Det antydes motorrep i ganske høy prisklasse, og ettersom bilen nektes adgang til gårdsplassen igjen, er det to alternativer som foreligger.
Bytte til en 2005 Patrol Luxury
eller
Byttte til en ca 2005 modell Pathfinder.

Hvordan er disse to sammenligned med hverandre ? Bilen går som arbeids / trekkbil, og utstyrskode skinnseter og automat er et must.
Effektmessig er de vel ganske like, spises den økte slagvolumet i Patolen opp av den økte vekten ? Åssen er de fjæringsmessig ( dette er viktig, kjøres mye på tvilsom vei.. ) Hvordan reagerer Pathfinder på 1800 tilhenger ?

Stakkars mann, først dieselpumpa og nå totalchrash. Burde sikkert valgt en LC90..

Initium



Har hatt Patrol Y-61 DID 3,0 og har nå Pathfinder 2,5 dCi.

Patrolen er uten tvil kongen i skogen og på humpete grusveier. Bilen føles mye tyngre (selv om vektforskjellen er liten) og hjulopphenget gir lang vandring. Den er også omtrent dobbel så høy fra bakken opp til støtfangeren foran.
Automatkassen i Patrol har i forhold til Pathfinder en noe gammeldags 3 trinns kasse kontra en velfungerende 5 trinns i pathfinderen. I tillegg kan Pathfinder trekke 3 tonn- 500 kg mer enn patrol med automat.
Forbruksmessig ligger patrol rundt 1 liter ++. Pathfinderen min kjører jeg nå med et snitt på 0,8 liter blandet kjøring. Har vært helt nede i 0,35 på landeveien.
Pathfinder er i forhold til patrol rask. Den akselerer raskere enn BMW X5 og Volvo XC90 med tilsvarende motor. Girskiftene merker man nesten ikke.

I Patrolen er fordelingskassa manuell. I Pathfinder er alt elektrisk. Bare å vri bryteren til 4 AUTO, HI eller LO og la bilen jobbe seg fram mens elektronikken bremser de hjulene uten friksjon for å overføre kreftene til hjulene som har grep. Fint så lenge det fungerer...

Kjøreegenskapene til Patrol er behagelig. Den kjører bra, er seig i girene og er et 'flak' på veien. Nesten litt lastebilfølelse. Pathfinder er mere personbiltype, rask smidig og mye stivere. Den krenger også svært lite.
En henger på 1800 kg er ingen problem og utseende forteller hvem som er tøffest - ihvertfall på asfalt.

#11 colormax

colormax

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 640 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 09:01

QUOTE(tatatas @ 17 Jul 2007, 22:26) <{POST_SNAPBACK}>
Har hatt Patrol Y-61 DID 3,0 og har nå Pathfinder 2,5 dCi.

Patrolen er uten tvil kongen i skogen og på humpete grusveier. Bilen føles mye tyngre (selv om vektforskjellen er liten) og hjulopphenget gir lang vandring. Den er også omtrent dobbel så høy fra bakken opp til støtfangeren foran.
Automatkassen i Patrol har i forhold til Pathfinder en noe gammeldags 3 trinns kasse kontra en velfungerende 5 trinns i pathfinderen. I tillegg kan Pathfinder trekke 3 tonn- 500 kg mer enn patrol med automat.
Forbruksmessig ligger patrol rundt 1 liter ++. Pathfinderen min kjører jeg nå med et snitt på 0,8 liter blandet kjøring. Har vært helt nede i 0,35 på landeveien.
Pathfinder er i forhold til patrol rask. Den akselerer raskere enn BMW X5 og Volvo XC90 med tilsvarende motor. Girskiftene merker man nesten ikke.

I Patrolen er fordelingskassa manuell. I Pathfinder er alt elektrisk. Bare å vri bryteren til 4 AUTO, HI eller LO og la bilen jobbe seg fram mens elektronikken bremser de hjulene uten friksjon for å overføre kreftene til hjulene som har grep. Fint så lenge det fungerer...

Kjøreegenskapene til Patrol er behagelig. Den kjører bra, er seig i girene og er et 'flak' på veien. Nesten litt lastebilfølelse. Pathfinder er mere personbiltype, rask smidig og mye stivere. Den krenger også svært lite.
En henger på 1800 kg er ingen problem og utseende forteller hvem som er tøffest - ihvertfall på asfalt.

du forteller egentlig selv forskjellen, det ene er en robust arbeids bruksbil, det andre er en bil med betråktlig speere oppbygning, ikke dårligere til riktig bruk, men beregnet for helt annet bruk, som Volvo og BMW er, jeg tro det er riktig å samenligne den med disse. nydelig bil.
Enkelt og greit monter inn en 4,2l så virker det lenge. dribble.gif helt enkelt og greit ikke prøv å få noe mer HK ut av 3,0l den ryker.

Edited by colormax, 18 July 2007 - 09:13.


#12 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 20 July 2007 - 00:05

kjenner meg ikke igjen her. Patrol bare går og går spørr dere meg. Men . colormax har helt rett i en ting: 3.0 liker ikke trimming og da spes de fra før 2003. I 2003 ble det foretatt noen forbedringer på motoren (ikke spørr meg hva). Skal tåle trimming etter den oppgraderingen, men jeg tørr ikke. Service derimot - ikke slurv!!! (Men det gjelder vel alle?)

#13 colormax

colormax

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 640 Innlegg:

Posted 20 July 2007 - 08:21

QUOTE(Rett til himmels @ 20 Jul 2007, 00:05) <{POST_SNAPBACK}>
kjenner meg ikke igjen her. Patrol bare går og går spørr dere meg. Men . colormax har helt rett i en ting: 3.0 liker ikke trimming og da spes de fra før 2003. I 2003 ble det foretatt noen forbedringer på motoren (ikke spørr meg hva). Skal tåle trimming etter den oppgraderingen, men jeg tørr ikke. Service derimot - ikke slurv!!! (Men det gjelder vel alle?)

Min mening var ikke å si at dette er en dårlig motor, men det viser seg ganske tydelig den ikke liker hurtig triming.
kansje det ville være riktigere å si, trenger du ikke disse hk veldig så bør man tenke seg om.
dette er min mening da whistle.gif

#14 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 25 July 2007 - 22:12

Uten at jeg skal være bombesikker på dette, sier min 'sikre' kilde at sylinderene i 3,0 liter før -03 er litt for trange. Derfor disse problemene.

#15 hefty

hefty

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 88 Innlegg:

Posted 26 July 2007 - 22:23

QUOTE(colormax @ 18 Jul 2007, 09:01) <{POST_SNAPBACK}>
du forteller egentlig selv forskjellen, det ene er en robust arbeids bruksbil, det andre er en bil med betråktlig speere oppbygning, ikke dårligere til riktig bruk, men beregnet for helt annet bruk, som Volvo og BMW er, jeg tro det er riktig å samenligne den med disse. nydelig bil.
Enkelt og greit monter inn en 4,2l så virker det lenge. dribble.gif helt enkelt og greit ikke prøv å få noe mer HK ut av 3,0l den ryker.



Hvor mange heste er der egentlig på 4,2 l ?? blir der ikke en del som må gjøres ompå hvis man bytter fra 3,0 til 4,2 l tenker på turbo og IC rofl.gif

#16 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 28 July 2007 - 10:01

ifølge Nissan, finnes det noen serienumre der stemplene har tendens til å smelte? Dette gjelder de første 2-3 årgangene av 3.0DI motoren.
Det er iallefall kjent 4 biler bare på en forhandler,og bare en av disse var på noe vis trimmet eller chippet.

Nissan Norge samt forhandler inrømmer et visst ansvar, selv om bilene er noen år gamle. Bra - siden en motoroverhaling nærmer seg 100 000kr...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#17 colormax

colormax

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 640 Innlegg:

Posted 28 July 2007 - 18:31

QUOTE(Initium @ 28 Jul 2007, 10:01) <{POST_SNAPBACK}>
ifølge Nissan, finnes det noen serienumre der stemplene har tendens til å smelte? Dette gjelder de første 2-3 årgangene av 3.0DI motoren.
Det er iallefall kjent 4 biler bare på en forhandler,og bare en av disse var på noe vis trimmet eller chippet.

Nissan Norge samt forhandler inrømmer et visst ansvar, selv om bilene er noen år gamle. Bra - siden en motoroverhaling nærmer seg 100 000kr...

Initium

Ja nettopp også får du en turbo motor i 4,2L for ca 1/2 parten, virker lissom ikke så kjempe dumt da unsure.gif

#18 folbjo

folbjo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 30 July 2007 - 19:02

4.2 ja... Får mann bestilt en ny Patrol med denne motoren ?. Tenker da på det siste karrosseriet.
Y 61 kom jo med det, i alle fall i andre deler av verden, Afrika og Australia f.eks
116 hk org., og ca 250 med turbo + Intercooler

Lette litt på nettet, og vips.........
Neste spörsmål da blir jo ; får man godkjent en slik i Norge ved imp. ?

http://www.autoline....t...=1514&new=1

http://www.autoline....s/nissan/patrol

mvh Björn

Edited by folbjo, 30 July 2007 - 19:17.


#19 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 05 August 2007 - 16:09

Hmmmm.... blir nesten litt skremt når jeg leser denne tråden, har nettopp signert kontrakt med BNH på en 2001 Patrol Elegance 3.0 DA. Km 104000, 7-seter, har jeg gjort noe dumt? blink.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#20 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 05 August 2007 - 21:28

tja, sannelig om jeg veit.
Etter det jeg kjenner til, skjer havariene rundt 100K. Og da er du vel i garantperioden ?

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....