Gå til innhold



Foto

Papirer på kufanger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Trond26

Trond26

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 22 April 2007 - 23:54

Hei!

E d nån som vet kor man får tak i tuv papirer på orginal kufanger til toyota landcruiser 85 mod???

Edited by Trond26, 22 April 2007 - 23:55.


#2 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 09:50

QUOTE(Trond26 @ 22 Apr 2007, 23:54) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!

E d nån som vet kor man får tak i tuv papirer på orginal kufanger til toyota landcruiser 85 mod???



Tror ikke det finnes gitt.....
CHEVY - EATING FORDS, SHITTING DODGES

DURAMAX GARASJEN

#3 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 23 April 2007 - 09:53

trenger man paprirer på en så gammel kufanger da? Eg hadde en Nissan king cab i fjor, og den var det orginal kufanger på, og den trengte eg ikkje papirer på ved eu kontroll..
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#4 LCalesund

LCalesund

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 27 April 2007 - 10:08

QUOTE(Trond26 @ 23 Apr 2007, 00:54) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!

E d nån som vet kor man får tak i tuv papirer på orginal kufanger til toyota landcruiser 85 mod???


If you don't have it - Make IT! Har lignende problem selv, og jeg kommer til å lage det til selv. Litt klipp og lim fra et annet TUV-papir, med en scanner etc og du har din dokumentasjon. Om du tror vi sliter med å få dette til - hvordan tror du muligheten er for Vegvesenet kan kontrollere din dokumentasjon................???

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 27 April 2007 - 10:37

En grunn for å forholde seg til de ordinære spillereglene om godkjenningspapirer kan jo være at det er enkelte som har respekt for straffelovens paragraf om dokumentforfalskning......

QUOTE(offroad king @ 23 Apr 2007, 10:53) <{POST_SNAPBACK}>
trenger man paprirer på en så gammel kufanger da? Eg hadde en Nissan king cab i fjor, og den var det orginal kufanger på, og den trengte eg ikkje papirer på ved eu kontroll..


Det kalles flaks det offroad king. Har selv ting som går igjennom PKK uten at det oppdages. Men jeg er inneforstått med at den dagen de ser det så blir det beskjed om å plukke av og ny visning. Mens har du den godkjent i vognkortet ditt kan den sitte der for evig.....

#6 glennnr

glennnr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 27 April 2007 - 13:03

QUOTE(Trond26 @ 22 Apr 2007, 23:54) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!

E d nån som vet kor man får tak i tuv papirer på orginal kufanger til toyota landcruiser 85 mod???


Du trenger ikke TUV papirer på denne... Det du trenger er papirer fra Toyota på at denne fangeren er til den bilen. (forutsetter det er Toyota del da du sir "orginal toyota"). Send en mail med bilde av bil og fanger og spør om de har papirer... har selv nettopp gjort det samme og de er veldig behjelpelig.

#7 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 28 April 2007 - 09:53

QUOTE(LCalesund @ 27 Apr 2007, 10:08) <{POST_SNAPBACK}>
If you don't have it - Make IT! Har lignende problem selv, og jeg kommer til å lage det til selv. Litt klipp og lim fra et annet TUV-papir, med en scanner etc og du har din dokumentasjon. Om du tror vi sliter med å få dette til - hvordan tror du muligheten er for Vegvesenet kan kontrollere din dokumentasjon................???



Det var et skikkelig godt forslag som belønnes med ca kr 8000.- i bot til statskassa for dokumentfalsk !

Der er nettopp derfor de er så nøye med dokumentasjon, når slike som deg forsøker seg, ødelegger det glatt for alle som har riktige dokumenter.
Hvorfor jeg kan svare på dette ?? Jo fordi jeg jobber med det til daglig, ca 200-300 henvendelser pr dag om papirer på kufangere og lysbøyler vi har solgt på BGnor gjennom de siste 10 årene. Og ja, det er en del som prøver seg med akkurat det du hentyder.... " Send meg papirer, jeg har en Warn kufanger på Pajeroen min som skal være godkjent ! " For å skåne biltilsynet for alle falske, forlanger vi bilde av bilen forfra med fangeren montert og skilt synlig, dette blir lagt inn i dokumentet for at BT skal kunne kontrlollere at det er rett fanger på rett bil.
Ikke alle henvendelsene dreier seg om vinsjfangere heldigvis, men folk som har mistet papirene som fulgte med fra fabrikk, eller rett og slett spørsmål om regelverk og datoer for iverksettelse av EU direktiv 2005/66.

Jeg snakker med forskjellige trafikkstasjoner rundt om i landet hver dag om tvilstilfeller av fangere og ekthet av papirer, og jeg hjelper gladelig til. Det finnes mye hjemmelaget som er livsfarlig.
Never learn ! -
cell: +47 95103322 - 23-7
4x4butikken
TOYLET

#8 MTCRUISER

MTCRUISER

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 03 May 2007 - 16:41

Heisann! kufanger ja det er en fin ting, hva gjør en når en ikke har noe papirer på fanger? Kjøpte ARB fanger for ca 3 år siden til min LJ70, fikk jo ikke lagt inn bilde av den... kan jeg reise på BT å få godkjent den som vinsjfeste? det fins jo ikke noe tuv uansett.

#9 glennnr

glennnr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 09:19

QUOTE(MTCRUISER @ 3 May 2007, 16:41) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann! kufanger ja det er en fin ting, hva gjør en når en ikke har noe papirer på fanger? Kjøpte ARB fanger for ca 3 år siden til min LJ70, fikk jo ikke lagt inn bilde av den... kan jeg reise på BT å få godkjent den som vinsjfeste? det fins jo ikke noe tuv uansett.


Den defineres nok ikke som frontbøyle/q-fanger.... Det er en erstatningsfanger med hensyn til støtfangeren. Ergo trenger denne ikke å føres i VK.

Edited by glennnr, 04 May 2007 - 09:21.


#10 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 10:49

Tviler på du får gjennomslag for det etter at man har kjørt ned en sykkelist.

#11 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 11:46

Hva er kravene til en erstatningsfanger? Noen som har noe regelverk på det?

#12 glennnr

glennnr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 15:42

QUOTE(ktveide @ 4 May 2007, 10:49) <{POST_SNAPBACK}>
Tviler på du får gjennomslag for det etter at man har kjørt ned en sykkelist.


Tenk før du prater blink.gif Ikke skli over i veitrafikk- og straffelovgivningen...

La oss holde oss innenfor kjøretøyforskriften.

#13 glennnr

glennnr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 15:56

QUOTE(Muzaki @ 4 May 2007, 11:46) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er kravene til en erstatningsfanger? Noen som har noe regelverk på det?


1) Det er ikke noe klart krav her med hensyn til erstatningsdelene... Annet en at man ikke skal bevege seg for langt utenfor typegodkjenningen og det skal være funksjonelt. (sefølgelig masse underordnede krav til deler generelt, men disse er da naturligvis oppfylt)

2) Arb-støtfanger går ikke inn under virkeområdet for definisjonen "frontalbeskyttere" motsetningsvis(antitetisk) gjelder ikke disse reglene for støtfanger på samme måte som de ikke gjelder for blinklyset!

3) Å sette på fangeren faller ikke inn under definisjonen til "ombygning", "oppbygning", jfr. § 7-2, punkt 1. og 1.8 Ergo kreves ikke godkjenning etter dette.

4) Derimot faller det inn under definisjonen "reprasjon", jfr § 7-2, punkt 1.6. Reprasjon krever kun godkjenning dersom reprasjonen rammes av § 7-2, punkt 2. Det gjør den ikke. Ergo ingen godkjenning av reprasjonen

Tar gjerne mot kritikk over prosederinga mi.... men la det nå være saklig og av faglig interesse whistle.gif

Edited by glennnr, 04 May 2007 - 16:00.


#14 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 17:53

Uansett hva du sier, så kreves det dokumentasjon på den fangeren - les §14-3 i kjøretøyforskriften, deretter 92/114... det er udiskutabelt faktisk.

§7.2 har ikke noe med den fangeren å gjøre.
Never learn ! -
cell: +47 95103322 - 23-7
4x4butikken
TOYLET

#15 glennnr

glennnr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 19:00

QUOTE(Hoelern @ 4 May 2007, 17:53) <{POST_SNAPBACK}>
Uansett hva du sier, så kreves det dokumentasjon på den fangeren - les §14-3 i kjøretøyforskriften, deretter 92/114... det er udiskutabelt faktisk.

§7.2 har ikke noe med den fangeren å gjøre.



Enig med deg Hoel hva du sier om at §14-3 punkt 6 kommer inn her. Og at derfor gjelder direktiv 92/114/EØF(som et av tre alternativ).

Og ved at du nettopp sier det så er du også enig med meg at en arb-fanger ikke er "frontalbeskytelse", jfr. §14-3 punkt 1-5 hvoretter kravsnivået er Direktiv 2005/66/EF og vedtak 2006/368/EF. Og hvor det også kreves godkjenning innføring i VK, jfr §14-3 punkt 4, jfr. § 7-2 punkt 3.1

Når jeg sier det går inn under defeninsjonen "reprasjon" i § 7-2 så sikter jeg til det du gjør(jobben/arbeidet) med bilen ved at du skrur av eksisterende støtfanger og skrur på en ny. (men helt riktig dette har ikke noe realitetsbetydning for loveligheten av fangeren du setter på)

JA, enig med deg om at det kreves dokumentasjon til fangeren(altså at den er i henhold til feks. direktiv 92/114/EØF som er ett av tre alternativ)! MEN den kreves ikke godkjenning av BT og påfølgende innføring i VK.

(Jeg vet ikke hva feks. ARB har av slik dokumentasjon i forhold til sine fangere. Dette vet nok du mye bedre en meg.)

Forøvrig er da kravene etter direktiv 92/114/EØF peanutts i forhold til Direktiv 2005/66/EF og vedtak 2006/368/EF.

Catch my drift... Som alltid e æ åpen for kritikk.

(Hele kjøretøyforskriften er da i realiteten en transformasjon av Eu inisierte direktiver. Og det er vel en rekke andre deler ved bilen det stilles krav som ikke skal inn i VK. Man kan jo da spørre seg hvor aktuelt i det praktiske liv er det at BT stopper deg å spør om å få se dokumentasjon på din uorginale bærekule, bremserør, bremse skive etc. for at dette er i henhold til direktiv ditt og datt. Men dette er selvfølgelig en helt annen diskusjon som vi kan spare til en annen anledning.)

Edited by glennnr, 04 May 2007 - 22:21.


#16 Muzaki

Muzaki

    Skeptisk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1512 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 23:46

Ett lite eksempel da...

Hvis hele frontfangeren min har rustet vekk, og jeg bretter ei ny plate og skrur på, er det ok?

Hvis innfestningene il frontfangeren min har rustet vekk, og jeg lager nye, er det ok?

Hvis begge deler har skjedd, og jeg lager en helt ny fanger, er det ok?

Det virker som om du kan bygge hva du vil under frontfangeren din, men ikke noe over... Tenker da på frontleppe, styling o.l

#17 MTCRUISER

MTCRUISER

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 08:38

Ja, jeg får ta det når jeg blir stoppa da......... Blir vel ett gavekort til staten mest sannsynelig dry.gif
Kjedelig er det uansett kosta jo no kroner kan man si.

#18 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 12:25

QUOTE(glennnr @ 4 May 2007, 19:00) <{POST_SNAPBACK}>
Enig med deg Hoel hva du sier om at §14-3 punkt 6 kommer inn her. Og at derfor gjelder direktiv 92/114/EØF(som et av tre alternativ).

Og ved at du nettopp sier det så er du også enig med meg at en arb-fanger ikke er "frontalbeskytelse", jfr. §14-3 punkt 1-5 hvoretter kravsnivået er Direktiv 2005/66/EF og vedtak 2006/368/EF. Og hvor det også kreves godkjenning innføring i VK, jfr §14-3 punkt 4, jfr. § 7-2 punkt 3.1

Når jeg sier det går inn under defeninsjonen "reprasjon" i § 7-2 så sikter jeg til det du gjør(jobben/arbeidet) med bilen ved at du skrur av eksisterende støtfanger og skrur på en ny. (men helt riktig dette har ikke noe realitetsbetydning for loveligheten av fangeren du setter på)

JA, enig med deg om at det kreves dokumentasjon til fangeren(altså at den er i henhold til feks. direktiv 92/114/EØF som er ett av tre alternativ)! MEN den kreves ikke godkjenning av BT og påfølgende innføring i VK.

(Jeg vet ikke hva feks. ARB har av slik dokumentasjon i forhold til sine fangere. Dette vet nok du mye bedre en meg.)

Forøvrig er da kravene etter direktiv 92/114/EØF peanutts i forhold til Direktiv 2005/66/EF og vedtak 2006/368/EF.

Catch my drift... Som alltid e æ åpen for kritikk.

(Hele kjøretøyforskriften er da i realiteten en transformasjon av Eu inisierte direktiver. Og det er vel en rekke andre deler ved bilen det stilles krav som ikke skal inn i VK. Man kan jo da spørre seg hvor aktuelt i det praktiske liv er det at BT stopper deg å spør om å få se dokumentasjon på din uorginale bærekule, bremserør, bremse skive etc. for at dette er i henhold til direktiv ditt og datt. Men dette er selvfølgelig en helt annen diskusjon som vi kan spare til en annen anledning.)




Tok 92/114 siden den er den nyeste av de tre.. 2005/66 er mer enn nok til å stoppe det meste 10 cm over bakken i front til toppen av A-stolpen.
..men biler med totalvekt over 2,5 tonn, der kan det jo være en mulighet etter 2003/102EF

"Det erkjennes imdlertid, at visse kjøretøyer, som er omfattet av dette direktiv (2005/66), og som kan utstyres med systemer til frontal beskyttelse, ikke er omfattet i direktiv 2003/102/EF."

I direktiv 2003/102/EF, finner man under artikkel 6, punkt 3 en tabell som forklarer at direktivet gjelder kjøretøyklasse M1 og N1 med fotnote om at det ikke gjelder biler med totalvekt over 2500kg.

...... og neste sak etter at denne sommeren er over og bølgene har lagt seg med de gamle bøylene som ikke tilfredstiller 2005/66, er vel ettermonterte stigtrinn som også egentlig skal godkjennes på bilen.

Tenk alle de gamle tantene og onklene som ikke har fått med seg alt dette, og som har RAV 4 og GrandVitara, når de kommer til neste EU kontroll og må fjerne bøylen til ekstralysene...... da kommer del2 i sinne og galskap.

Ingen av erstatningsfangerene i dagens marked har noen form for godkjenning mot EU regulativ, dette gjelder også vinsjfangere som ARB- A-Bar og flere andre.
Never learn ! -
cell: +47 95103322 - 23-7
4x4butikken
TOYLET

#19 Overloaded

Overloaded

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 109 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 13:27

Hvordan er det egentlig utfra kjøretøyforskriften for oss som har lett lastebil over 3500 kg da? Er det rett forstått at vi kan montere kufanger som tilfredsstiller de gamle kravene uten at den trenger å føres inn i vognkortet?
97 Tahoe 6,5TD
85 Bmw 728i
69 Cadillac DeVille cab
74 Suzuki GT550

#20 MTCRUISER

MTCRUISER

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 16:02

En må bare rope HURRA!!!!!!!!!! for norge.......