Enig med deg Hoel hva du sier om at §14-3 punkt 6 kommer inn her. Og at derfor gjelder direktiv 92/114/EØF(som et av tre alternativ).
Og ved at du nettopp sier det så er du også enig med meg at en arb-fanger ikke er "frontalbeskytelse", jfr. §14-3 punkt 1-5 hvoretter kravsnivået er Direktiv 2005/66/EF og vedtak 2006/368/EF. Og hvor det også kreves godkjenning innføring i VK, jfr §14-3 punkt 4, jfr. § 7-2 punkt 3.1
Når jeg sier det går inn under defeninsjonen "reprasjon" i § 7-2 så sikter jeg til det du gjør(jobben/arbeidet) med bilen ved at du skrur av eksisterende støtfanger og skrur på en ny. (men helt riktig dette har ikke noe realitetsbetydning for loveligheten av fangeren du setter på)
JA, enig med deg om at det kreves dokumentasjon til fangeren(altså at den er i henhold til feks. direktiv 92/114/EØF som er ett av tre alternativ)! MEN den kreves ikke godkjenning av BT og påfølgende innføring i VK.
(Jeg vet ikke hva feks. ARB har av slik dokumentasjon i forhold til sine fangere. Dette vet nok du mye bedre en meg.)
Forøvrig er da kravene etter direktiv 92/114/EØF peanutts i forhold til Direktiv 2005/66/EF og vedtak 2006/368/EF.
Catch my drift... Som alltid e æ åpen for kritikk.
(Hele kjøretøyforskriften er da i realiteten en transformasjon av Eu inisierte direktiver. Og det er vel en rekke andre deler ved bilen det stilles krav som ikke skal inn i VK. Man kan jo da spørre seg hvor aktuelt i det praktiske liv er det at BT stopper deg å spør om å få se dokumentasjon på din uorginale bærekule, bremserør, bremse skive etc. for at dette er i henhold til direktiv ditt og datt. Men dette er selvfølgelig en helt annen diskusjon som vi kan spare til en annen anledning.)
Tok 92/114 siden den er den nyeste av de tre.. 2005/66 er mer enn nok til å stoppe det meste 10 cm over bakken i front til toppen av A-stolpen.
..men biler med totalvekt over 2,5 tonn, der kan det jo være en mulighet etter 2003/102EF
"Det erkjennes imdlertid, at visse kjøretøyer, som er omfattet av dette direktiv (2005/66), og som kan utstyres med systemer til frontal beskyttelse, ikke er omfattet i direktiv 2003/102/EF."
I direktiv 2003/102/EF, finner man under artikkel 6, punkt 3 en tabell som forklarer at direktivet gjelder kjøretøyklasse M1 og N1 med fotnote om at det ikke gjelder biler med totalvekt over 2500kg.
...... og neste sak etter at denne sommeren er over og bølgene har lagt seg med de gamle bøylene som ikke tilfredstiller 2005/66, er vel ettermonterte stigtrinn som også egentlig skal godkjennes på bilen.
Tenk alle de gamle tantene og onklene som ikke har fått med seg alt dette, og som har RAV 4 og GrandVitara, når de kommer til neste EU kontroll og må fjerne bøylen til ekstralysene...... da kommer del2 i sinne og galskap.
Ingen av erstatningsfangerene i dagens marked har noen form for godkjenning mot EU regulativ, dette gjelder også vinsjfangere som ARB- A-Bar og flere andre.