Gå til innhold



Foto

G-400 cdi prisene på vei nedover?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 oborgen

oborgen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 295 Innlegg:

Posted 24 April 2007 - 11:38

Prisene på 400 CDI er tydelig på vei nedover, her er en til under 300.000,-. Det står ikke om denne må ha fartssperre, lette lastebiler som er registret før en eller anne dato på høsten 2001 slipper farstsperre (husker ikke nøyaktig dato, mener det var 1/10-01). Ikke særlig kult å ha en slik bil med farstsperre punk.gif . Selv om bilene blir billigere, har de forsatt ganske høye vedlikeholds kostnader. Det har jo vært en del tull med elektronikken på disse bilene.

http://www.finn.no/f...innkode=9919680

Edited by oborgen, 25 April 2007 - 08:58.


#2 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 24 April 2007 - 13:46

Du må sikkert legge på 75000 i moms. Mye rart som kan gå føyken på disse bilene, både av det elektriske og motormessig. Har en del negative erfaringer. Sånn går det når en gjeng med fjellbønder nede i Østerrike skal putte alt av utstyr fra S-klasse inn i en gammel traktor.
Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#3 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 24 April 2007 - 23:05

Tror du det blir moms på den? Prøvde å finne ut litt om den i går, den er tydelig vis importert i 2002.
Omregistreing til varebil på grønne skilter er avgiftsfritt, så fartssperra kan unngås. Krever nye gummiputer inne i bakfjærene, 1500 kr med papirer hos BOS.

Jeg ser også for meg litt vedlikeholdskostnader på den.....

#4 stig1804

stig1804

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 24 April 2007 - 23:18

Mange grunner til å IKKE kjøpe 400 CDI: http://www.w463.de/g400cdi-story.htm
Stig

#5 jonbern

jonbern

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 06 May 2007 - 19:21

Er vel noe som heter avgifter når men endrer avgiftsgruppe på bil fra C1 til Varebil klasse 2, Må vel da betale inn 22% av personbilavgift for å omregistrere fra Lastebil til varebil?
Mvh
Jon Øivind Berntsen
2002 G-400 CDI
2001 V-220 CDI
1998 V-230 TD
1998 BMW Z3(Ombygget)
IPB Image

#6 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 12:54

QUOTE(jonbern @ 6 May 2007, 19:21) <{POST_SNAPBACK}>
Er vel noe som heter avgifter når men endrer avgiftsgruppe på bil fra C1 til Varebil klasse 2, Må vel da betale inn 22% av personbilavgift for å omregistrere fra Lastebil til varebil?


I følge en sak som gikk i Motor, så er det avgiftene på omregistreringstidspunktet som gjelder som grunnlag for hva du skal betale - i.e. er avgiftene blitt høyere etter at du kjøpte bilen, så er det de forhøyede avgiftene som skal brukes som grunnlag for det du skal betale. (Jeg kan grave fram artikkelen hvis det er noen interesse for det).

Nå er det slik at det nå er like høye avgifter på både lett lastebil og varebil, så det skulle ikke bli noe ekstra og betale, annet enn selve omregistreringsavgiften.

Det som du muligens må regne med å gjøre, er å flytte skilleveggen. Lastebilregistrerte biler har andre krav til skilleveggen enn varebiler, så du må muligens flytte skilleveggen forover for at bilen skal bli "lovlig".

Johan-Kr
MB 300GD '86

#7 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 08 May 2007 - 15:47

Johan-Kr har helt rett, så fremt G-wagen fremdeles tilfredsstiller varebilreglementet, noe jeg mener den fremdeles skal gjøre, så er det ganske rett frem å registrere om fra lastebil til varebil. For å få bilen under 3500 kg må du bytte ut gummiklossene inne i bakfjæra (hjelpefjærer) til koniske gummiputer. Du må i tillegg få papirer på det fra BOS, koster ca 1500 kr og utskiftingen er gjort på en knapp time med fjærklemmer.
Faren min gjorde det for et knapt år siden på sin 2002 270 CDi. Slapp unna med 80% avgifter til personbil pga de nye reglene for lett lastebil.

#8 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 Innlegg:

Posted 11 May 2007 - 10:45

Eg å fatteren har faktisk vurdert å kjøpe en 400 cdi, det er så enormt mange av dei til salgs nå så prutegrunnlaget burde væra bra, men så lese eg her at det er mykje problem med bilene? Kan nokon seie meg sånn litt meir eksaks kva som er problemet og viktigest av alt, kor mange biler gjelder egentlig dette, er det tilfeldige feil eller produksjonsfeil?
Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#9 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 11 May 2007 - 13:27

Det er spesielt de tidlige som har mye el-feil. Best og kjøpe 2003 eller nyere.
Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#10 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 11 May 2007 - 20:38

QUOTE(jorgenbg @ 11 May 2007, 13:27) <{POST_SNAPBACK}>
Det er spesielt de tidlige som har mye el-feil. Best og kjøpe 2003 eller nyere.


Det er generelt på 2002 og tidlige 2003-modeller, ikke bare 400CDI.

400CDI har mye problemer med motorene.

Dieselpumpa har det vært mye krangel med - når garantien er ute, så kan dette bli en 60-lappers jobb...

Hvis jeg ikke husker helt syner, så har turboene en tendens til å "dra til helvete" (for å sitere Beranek), i tillegg.

Johan-Kr

Edited by Fenalaar, 11 May 2007 - 20:42.

MB 300GD '86

#11 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 11 May 2007 - 22:08

El-feil på 463 fra 2001-2003 er mye diskutert på benzworld. På fatterns 01 400CDI er begge turboene byttet, men hans er også chippet. Ellers har han hatt en del el-troll, det være seg justering av stol, commandosystemet, strømtyv, høy-lav gir, sentrallås, tåkelys osv.
Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#12 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 13 May 2007 - 19:59

Min far har en 2002 G270 CDi. Nå har den vært 30.000 km i hans eie, nettopp rundet 100.000 km og har ikke hatt problemer av betydning. Klimaanlegg har blitt utbedret av Bertel O. Steen på garanti, kompressor og noen slanger byttet, det samme har en bakrutevisker som ikke returnerte til utgangsposisjon samt en kufanger hvor lakken var begynt å flasse. I slutten av måneden skal den inn for bytte av dørhengsler og enkelte lakkutbedringer, også dette på garanti.

Utover det en brukket bakfjær, ingen driftsforstyrrelser. ESP-problemer o.l som amerekanerne stort sett klager på har ikke vært tilstede, ei heller med setejustering, lys, høy-lav+++ Eneste er at ryggeautomatikken på el-speilene er litt på bærtur og ikke finner tilbake til utgangsposisjon, den har jeg slått av.

Skulle jeg kjøpt nyere 463 hadde jeg passet på å kjøpe en bil som er solgt ny i Norge, altså med forhandlerkode 555 i datakortet. BOS har generelt vist mye godvilje og vært greie, her er det lettest å hente noe dersom det er de som sitter med forhandleransvaret.

#13 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 May 2007 - 12:24

Makan! blink.gif Er det så mye tull med disse bilene? Eneste problemet jeg har hatt på min 460 de siste 7 åra er et kranglete startrelé, samt en girkasse som trengte overhaling.. Senest i går måtte jeg under bilen og kortslutte startmotoren med en skrutrekker for å få start! tongue.gif Ellers må man bytte noen sikringer i ny og ne.. heh Men det er det eneste av problemer jeg har hatt! Bank i bordet! Tror KISS-prinsippet gjelder: Keep it simple stupid! tongue.gif 460 er 2.3 tonn med no nonsense biggrin.gif

Edited by tHaWuLf, 14 May 2007 - 12:46.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#14 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 14 May 2007 - 12:41

Om du ikke ser mørkere på problemer enn det der, tHaWuLf, så tror jeg du kan kjøpe deg en 400 CDi som satan selv har tatt bolig i og fremdeles se lyst på livet.

Vår 280 GE var relativt mye på verksted den første tiden, den ville ha en liter olje hver 2. tank inntil den fikk nye ventiltettinger ved 140.000 km og den skulle ha service hver 10.000 km, 270n er dynamisk, men nå var det 20.000 siden den sist sa ifra at den ville inn.

Skrutrekkeren din tror jeg hverken min mor eller far hadde vært så ivrig på å ta i!

#15 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 14 May 2007 - 13:15

Etter litt intens tankearbeid, sitter det langt inne å innrømme at jeg også har mistet bremsene en gang jeg kjørte i Sandvika for noen år siden.. og måtte gripe til brekket i full fart for å ikke kjøre inn i bilene foran..Dessuten ruster bilen konstant, slik at jeg sikkert lakkerer halve bilen hver vår.. Videre slutter sentrallåsen å virke noen ganger og diff-låsene må mosjoneres for å ikke ruste fast.. Den gamle alarmen begynte å ule av seg selv noen ganger, gjerne midt på natten og setter i gang alle horna mine og blinker med alle lysa.. Hadde kanskje også kompresjonsproblemer på innerste sylinder i begynnelsen, og ventilene tikker en gang i blant.. Styresnekka måtte byttes.. Støtdempere, fjærer og alt av bremser.. Forakselen måtte pakkes om.. Eksosanlegget er byttet til nesten strakt rør med 3.5\4" dim pga rust..Gav god lyd! Bensintanken måtte jeg også bytte pga det du vet.. Bensinpumpa også.. Blinklysene sluttet å virke for ikke så lenge siden, men det var bare sikring.. Mye av dette kaller jeg vedlikeholdsarbeid og skyldes "tidens tann", og dreier seg mest om "detaljer" ..Sikkert et par ting jeg ikke kommer på, men overse dette siden det ødelegger hele poenget mitt tongue.gif


Men elsker denne bilen, og den følger meg i graven! Men den har aldri stoppet for meg! Det kan jeg banke i bordet for.. heh.. Er verdt en del arbeid for å ha en bil med stjerne på panseret smile.gif

Edited by tHaWuLf, 14 May 2007 - 14:45.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#16 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 14 May 2007 - 17:16

QUOTE(tHaWuLf @ 14 May 2007, 13:15) <{POST_SNAPBACK}>
Etter litt intens tankearbeid, sitter det langt inne å innrømme at jeg også har mistet bremsene en gang jeg kjørte i Sandvika for noen år siden.. og måtte gripe til brekket i full fart for å ikke kjøre inn i bilene foran..Dessuten ruster bilen konstant, slik at jeg sikkert lakkerer halve bilen hver vår.. Videre slutter sentrallåsen å virke noen ganger og diff-låsene må mosjoneres for å ikke ruste fast.. Den gamle alarmen begynte å ule av seg selv noen ganger, gjerne midt på natten og setter i gang alle horna mine og blinker med alle lysa.. Hadde kanskje også kompresjonsproblemer på innerste sylinder i begynnelsen, og ventilene tikker en gang i blant.. Styresnekka måtte byttes.. Støtdempere, fjærer og alt av bremser.. Forakselen måtte pakkes om.. Eksosanlegget er byttet til nesten strakt rør med 3.5\4" dim pga rust..Gav god lyd! Bensintanken måtte jeg også bytte pga det du vet.. Bensinpumpa også.. Blinklysene sluttet å virke for ikke så lenge siden, men det var bare sikring.. Mye av dette kaller jeg vedlikeholdsarbeid og skyldes "tidens tann", og dreier seg mest om "detaljer" ..Sikkert et par ting jeg ikke kommer på, men overse dette siden det ødelegger hele poenget mitt tongue.gif
Men elsker denne bilen, og den følger meg i graven! Men den har aldri stoppet for meg! Det kan jeg banke i bordet for.. heh.. Er verdt en del arbeid for å ha en bil med stjerne på panseret smile.gif

Snufs!!! ja det er noen kjære barn vi har!!!!
Mvh
Jøran

#17 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 15 May 2007 - 08:12

Stort sett så har jeg gått fra å skylde på bilen til å skylde på meg selv og min egen udugelighet ved feil og manglert. Det har vært en tung erkjennelsesperiode, og for mange tror jeg det er lettere å kjøpe ny bil biggrin.gif rofl.gif

#18 meisal

meisal

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 579 Innlegg:

Posted 15 May 2007 - 18:45

QUOTE(Iver460 @ 15 May 2007, 08:12) <{POST_SNAPBACK}>
Stort sett så har jeg gått fra å skylde på bilen til å skylde på meg selv og min egen udugelighet ved feil og manglert. Det har vært en tung erkjennelsesperiode, og for mange tror jeg det er lettere å kjøpe ny bil biggrin.gif rofl.gif


Ny bil med garanti da vel og merke. Så slipper vi å bruke hver helg på vedlikeholdsarbeid. Selv holder jeg på å pusse sparkel på omtrent hele venstre siden på bilen min. Nå skal alt rust vekk, for denne gang... På gjennsyn sier jeg bare... whistle.gif
Magnus Øgård Meisal
Norsk Geländewagenklubb
www.gwagen.no

#19 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 May 2007 - 21:19

I tillegg til at jeg må under og kortslutte startreleet nesten hver gang jeg må fyre bilen, så oppdaget jeg nettopp at bensinpumpa lekker. Ikke akkurat at det er dyre ting å skifte, men det er en del arbeid å holde bilen ship-shape. Men, hadde det vært en Fiat 500 hadde jeg vel gitt opp for lengst. Men hva gjør man ikke for en bil som i følge Richard Hammond er: "The coolest car on the planet?" tongue.gif

Eneste kjiipe er at godkjenning av kufanger skjer den 19, og da bør bilen helst fungere noenlunde. Trafikkstasjonen jeg skal til er langt borte i gokk. Sukk.. bad timing dette her dry.gif


Lurer på om jeg ikke følger rådet til Iver og skaffer meg en 400 CDI - i tillegg.. De problemene som beskrives over er tilsvarende å skifte vindusviskere i forhold til hva jeg holder på med på kjerra her.. tongue.gif 280'en er for lengst degradert til søndagsbil..

Edited by tHaWuLf, 15 May 2007 - 21:23.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#20 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 15 May 2007 - 23:08

Når det gjelder eldre biler er regelen:

Bensinmotor: BMW
Dieselmotor: Mercedes (eks. kunne man tro bensinmotorene W124-serien kom fra Ford)