Gå til innhold



Foto

Biodiesel & Frityrolje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#1 saddam1980

saddam1980

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 25 April 2007 - 16:14

Heisann alle stolte Pajero eiere dribble.gif
Har helt siden jeg kjøpte min pajero, hatt planer om å danne Frityrolje om til Biodiesel.
Helt til jeg så en episode med Mythbusters, der de kun renset Frityrolja for rusk og graps, og så helte det på bilen.
Bilen var en gammel Mercedes, den brukte det samme på mila, men man mista 10% av hestekreftene.

Er det noen her som har erfaring med å kjøre biodiesel/frityrolje på Pajero gen1 , eventuelt på TD motorer generelt??
Litt nervøs blink.gif har jo begynt å bli gla i den gamle kassa..

Edited by saddam1980, 25 April 2007 - 16:32.


#2 kixxen

kixxen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 25 April 2007 - 18:34

Det kreves vel litt mere enn å bare fjerne rusk å rask som er i olja.
Med så dårlig rensing, vil du få mye sot og ofte tette filter tenker jeg.
Sitt ikkje fast, EHh... Ehhh. Måtte bare få inn 4 hulstrekken.

#3 Rabalder

Rabalder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 214 Innlegg:

Posted 25 April 2007 - 20:03

Problem med eldre biler som ikke er tilpasset biodisel og lignende, er også at biodisel har endel organiske syrer og lignende som kan ødelegge pakninger og få rør til å ruste innvendig.

Ville nok sjekket ting ganske grundig før jeg eventuelt begynte å helle noe annet på tanken.

Har tidligere på en annen bil hatt suksess med å bruke parafin fra rustne fat, (rusten parafin), ved å putte to kaffefilter oppi en vanlig trakt. wink.gif

Edited by Rabalder, 25 April 2007 - 20:03.

"Kufanger? Okai!? Skaffer meg en når jakta begynner."

#4 SilverFox

SilverFox

    Pajero Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 Innlegg:

Posted 25 April 2007 - 21:06

synes ikke bilen går nok dårlig fra før av? en at du skal fjerne enda mer hester fra motorn me den blandinga tongue.gif

Pajeroen er solgt ;(

Silverfox's Garasje

#5 saddam1980

saddam1980

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 25 April 2007 - 21:20

Vet at biodiesel soter litt mer ja blink.gif Men allikavel etter hva jeg har lest meg til, så går de fleste biler bedre på biodiesel.
Leste om en som hadde hummer H1 som han brukte Biodiesel på, han tok alltid med en kanne bio hvis han skulle på langtur, sånn at han kunne blande det i vanlig diesel, fordi motoren gikk renere på det..(utrolig nok)

Angående parafin så må man vel blande no olje i den så den ikke blir for tørr(etter hva jeg har hørt), men parafinen er vel ikke så mye billigere enn dieselen nå for tiden.

greit at bilen er dau fra før. men å kunne kjøre gratis eller eventuelt for 3 kr literen..... Jatakk smile.gif

#6 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 25 April 2007 - 22:33

Jeg ville vært veldig forsiktig med det, hvis planen bare er å sile det, for å få bort rusk og dritt.

Biodieselen er en møysommelig jobb. Jeg så på Møkkajobber på Discovery. Der skulle han være med å lage biodiesel.
Det tok noen timer fra start til slutt, men han hadde lagd alt utstyret sjøl, og kjørte for 19 cent pr. mil. Det er en drivstoff kostnad jeg kunne levd med biggrin.gif rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#7 Eon280

Eon280

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 434 Innlegg:

Posted 28 April 2007 - 23:38

Så på bilprogrammet Top Gear, der hvar det noen som blandet inn en spisesje (tror det var det) Whitesprit pr. 5 liter frityrolje for og få bedre brennbarhet i den, dette skulle blandes og stå og godgjøre seg en uke.

Dette puttet de på en volvo 740, og de mente at den ikke hadde noe effekttap da!
X 280GE

#8 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 29 April 2007 - 11:31

QUOTE(Eon280 @ 28 Apr 2007, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Så på bilprogrammet Top Gear, der hvar det noen som blandet inn en spisesje (tror det var det) Whitesprit pr. 5 liter frityrolje for og få bedre brennbarhet i den, dette skulle blandes og stå og godgjøre seg en uke.

Dette puttet de på en volvo 740, og de mente at den ikke hadde noe effekttap da!


Jo,men så er det to tonn bil med 90 esel som skal avgårde...går tregt uansett.Merker nob best forsjell når du skal dra på oppover lange bakker shiftyninja.gif
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#9 needsjeep

needsjeep

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 29 April 2007 - 13:32

Så en kar på TV2 nyhetene i går som kjører på frityrolje fra den lokale kroa...
Heter visst Stig Breistein.
Klippet ligger på TV2 nyhetene sine nettsider smile.gif
MVH.

Runar Iversen
runar.iversen@bluezone.no

#10 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 01 May 2007 - 22:08

http://www.pocuk.com...55db0616f8533d9

Du finner mye om emnet her. Jeg har lekt litt med tanken selv, og har egentlig ikke noen betenkeligheter så sant en får filtrert oljen før den går på tanken. Ser for meg ett oppsett med heating av WVO(waste vegetable oil-brukt matolje, i motsettning til SVO-straigth vegetable oil/ny matolje) til 40-50grader og filtrering gjennom grovfilter/sil og et finfilter. De fleste jeg har funnet som har prøvd dette på fordelerpumper kjører på 50/50 WVO og vanlig diesel. På rekke/boschpumper vet jeg av folk som kjører på ren WVO sommerstid uten noen problemer utover hyppige filterskift (pga ingen skikkelig filtrering før tanking).
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#11 ikjos

ikjos

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1635 Innlegg:

Posted 03 May 2007 - 00:39

en annen ting som kan vurderes, er å bruke tennveske til grill. koster vel 3-4kr pr liter på Europris og andre tilsvarende butikker. må nok blande i totaktsolje i tillegg.

etter hva jeg vet er tennveska ganske lik parafin.

noen som har erfaringer?

Ivar Kjøs
Pajero '08
LA2VSA

Tidligere biler:

4Runner 3.0 '93
Pajero LWB '85
Pajero LWB '88


#12 pajoroader

pajoroader

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 03 May 2007 - 23:55

Diesel motoren er i utgangspunktet konstruert for kjøring også på planteolje, ikke bare fosilt brensel, det var olje industrien som la det dødt ved å kjøpe opp patenter og "legge de nederst i en skuff", dette gjorde de også med el-bilen på 20-30 tallet, da var el.-bilen i en rivende utvikling, olje industrien med sine kapitalsterke krefter, kjøpte opp patenter der også..resten kan dere jo tenke på.
For de av dere somvil kjøre på parafin, så er to-takts olje mest brukt som smøremiddel.

#13 saddam1980

saddam1980

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 05 May 2007 - 08:07

Det fine er at ved å danne frityrolja om til diesel så er det ingen giftige stoffer.. Avfallet kan du kaste rett bak husgjørnet, og hvis du lager den litt feil så:voila har du såpe isteden smile.gif

Lurer på om TD motorer har godt av dette?

Angående parafinen/tennveska hvor mange % totaktsolje skal man bruke??

#14 palm

palm

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 26 June 2007 - 11:14

jag ser att bunker oil i Ålesund seljer bio diesel til 8,80/l
er det någon som vet om paj gen1 kan kjøres på bio diesel ?

#15 Bjorn78

Bjorn78

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 29 June 2007 - 14:27

QUOTE(saddam1980 @ 5 May 2007, 08:07) <{POST_SNAPBACK}>
Angående parafinen/tennveska hvor mange % totaktsolje skal man bruke??


Har skjønt det sånn av kompiser som kjører på parafin at 2% er et fint tall smile.gif

#16 Ducato

Ducato

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 12:58

QUOTE(saddam1980 @ 25 Apr 2007, 16:14) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann alle stolte Pajero eiere dribble.gif
Har helt siden jeg kjøpte min pajero, hatt planer om å danne Frityrolje om til Biodiesel.
Helt til jeg så en episode med Mythbusters, der de kun renset Frityrolja for rusk og graps, og så helte det på bilen.
Bilen var en gammel Mercedes, den brukte det samme på mila, men man mista 10% av hestekreftene.

Er det noen her som har erfaring med å kjøre biodiesel/frityrolje på Pajero gen1 , eventuelt på TD motorer generelt??
Litt nervøs blink.gif har jo begynt å bli gla i den gamle kassa..



HeI!

JEG har erfaring med å kjøre på frityrolje, eller WVO som det også kalles.
Er du seriøst intressert i å konvertere din bil til matolje, ken jeg hjelpe deg med ALT du behøver av utsyr og kunnskap! Priset pr liter kommer til å ligge på ca. 2 kr inkl. kostnad for rensning av oljen.
Oljen MÅ renses veldig godt, og helst med en sentrifuge som drar ut alle partikler i oljen, ned til 1/10 mikron (1 mikron er 1 tusendels millimeter, 1/10 mikron er mange ganger mindre!)

skriv noen rader så skal du være igang i løpet av noen få uker.

Her selv kjørt 3000 km på matolje med en Fiat Ducato 2,5 l, 1995 modell

QUOTE(palm @ 26 Jun 2007, 11:14) <{POST_SNAPBACK}>
jag ser att bunker oil i Ålesund seljer bio diesel til 8,80/l
er det någon som vet om paj gen1 kan kjøres på bio diesel ?


Ja alle dieselmotorer kan kjøre på biodiesel.

8,80 kr litern er bra pris, med matolje på tanken blir det mellom 1 og 2 kroner litern :-))

#17 Ompaguru

Ompaguru

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 22:58

snakka med den lokale mitshu pusheren i ålesund, de kunne ikke garantere for noe om en kjørte med mere enn 5% bio diesel på gen 3 vertfall, de nevnte motor og ras smile.gif

#18 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 23:25

Viss dokke treng oppskrifta for å lage biodiesel, så hadde bladet Motor en artikkel om dette for ei god stund tilbake. Trur man finner den igjen på www.motor.no biggrin.gif
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#19 Ducato

Ducato

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 00:28

Hei!

Mange bilfabrikanter godkjenner ikke bruk av biodiesel på bilene de representerer.
Viktigst er at biodiesel er etsende, da den er framstilt av bl. a. kaustisk soda, og mange gummipakninger og slager løses opp av biodiesel. Imidlertid har mange nyere biler skifta ut vanlige gummipakninger med Viton-pakninger, og de tåler biodiesel. Ofte er det insprutningspumpen som begynner å lekke, og det kan bli dyrt å skifte pakninger i den, om man ikke kan gjøre det selv.

Noen katstrofe eller ras av motorn er bare tull og tøys fra deres side. Det har aldri hendt og kommer aldri å hende heller.

Vil du kjøre med biodiesel, så hør med verkstedets spesialist hvilke pakninger du behøver å skifte ut. Ofte kan det være pakningskit i Viton du kan kjøpe og skifte ut. Men lekkasjene kommer langsomt, så du oppdager det før det blir katastrofe! Drivstoffslanger blir geleaktige, og da er det bare å skifte ut dem.
Eller skifte til en bil som har Viton pakninger.


Derimot, om du vil kjøre bilen på ren matolje, typ rapsolje eller brukt matolje fra restauranger, så har du ikke det å være redd for. Ønsker du å klare utfordringen med å kjøre på matolje, må du konvertere bilen, så du kan bruke begge sorter, diesel og matolje ved å ha to tanker i bilen.
Til gjengjeld er vinsten mye større, når du har betalt ned innvesteringen på utsyr du behøver.

En liter ferdig renset matolje, nkl alle kostnader kommer å koste mellom 1 og 2 kroner, biodiesel koster fra 8 kr og opp til kanskje over 9 kroner litern.

Selv har jeg kjørt over 3000 km med vår bil på matolje jeg selv har renset.
For å unngå mye arbeide, skaffer du deg en sentrifuge til å rense oljen. Da får du bort alle skadelige partikler, ja du tar bort alt ned til 1/10 mikron, og EN mikron er en tusendels millimeter.

Å bygge om bilen, klarer du selv om du er litt hendig, det er ikke så vanskelig som det høres ut for.

Deler og hvordan du skal gjøre det, kjenner jeg til.

Attached Thumbnails

  • SC_20_incl._accessories.jpg


#20 camel 1

camel 1

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 10:36

Er det noen som har kjørt på tennveske??