Hei !
Legger til litt info om mine videre erfaringer med Kymco MXU mm fra en mail som jeg nettopp sendte til :
Til : Petter.Bjerke@loxkel.no
med kopi til : anton.vestavik@loxkel.no, arvid@mcmarine.no, firmapost@twinmotor.no
Til Petter Eid Bjerke, Teknisk Sjef Loxkel AS (Kellox)
Hei !
Jeg beklager også, men det jeg beklager er at dere ikke benytter sjansen til å vise at det er dere som nå fronter Kymco ATV som produkt og merkenavn. Det jeg primært henstiller Deres firma til å gjøre er ikke å heve kjøpet, men at dere som en minnelig ordning kan tilbydt meg utvidet garanti utover de 2 årene er gjeldende for dette kjøpet.
Dere skriver jo i mailen under at dere har overtatt ansvaret for de 2 årene med fabrikk garanti som sykkelen ble levert med som ny, da forventer jeg at dette også gjelder de 5 årene med reklamasjonsrett som jeg har på dette produktet ihht forbrukerkjøpsloven.
Jeg mener oppriktig at det dere minst kunne tilbydt var at like lang tid som sykkelen har vært på vekstedet til sammen kunne vært lagt til eksisterende garanti + en estimert tid til for ulempene dette har påført meg. eksempelvis kunne dere tilbydt meg 1 år ekstra garanti. Minner også dere om at jeg har også etter forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjonsrett på varen. Reklamasjon er en mangel på en vare som ikke skyldes slitasje eller unormal bruk (F.eks dersom et lager knekker, jeg får oljelakkesje på motor o.l er dette å regne som en mangel som jeg vil kreve at dere reparerer kostnadsfritt for meg).
Garanti er noe som kommer i tillegg til forbrukerkjøpsloven som gir forbrukeren utvidede rettigheter utover forbrukerkjøpsloven. Det er vel også slik at det kun er dere som importør, fabrikken eller salgsledd som kan tilby utvidet garanti, ikke en tidligere importør. Det kan dere lese her under pkt "garanti" :
http://forbrukerport...4/1023964913.16Jeg har også krav som forbruker å få utlevert garantivilkårene som dere tilbyr meg.
Vennligst send dette som retursvar på denne mail. Hva dere må opplyse meg om kan dere også lese i link til nettside hos forbrukerrådet i avsnittet over.
Jeg vil samtidig fremsette påstand om at den markedsføring dere driver gjennom deres hjemmeside bryter med forbrukerkjøpsloven under punktet : "Hva kan du kreve av varen?" på denne siden hos forbrukerrådet :
http://forbrukerport...4/1025782287.59. Her står det da i et under punkt at jeg kan kreve av varen at :"har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst direkte eller gjennom markedsføring". Når dere på deres hjemmeside fremsetter påstand om : "KVALITET:
Kymco produserer alt selv fra A til Å. Dette gir Kymco en
enestående kvalitet og levetid." Ikke vet jeg hva som er enestående med Kymco, men kvalitet og levetid er ikke ord jeg ville brukt på min ATV hvis man da ikke tolker det i motsatt retning enn det som jeg regner med at markedsføringen deres prøver å overbevise forbrukerene om.
Må få gjøre dere oppmerksom på at fom 1.7.2002 er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og ikke kjøpsloven. Ettersom sykkelen er kjøpt hos Twin Motor er det der jeg kan henvende meg til for å be om at disse forpliktelsene overholdes. Det jeg da spesielt henviser til er denne informasjonen fra forbrukerrådet :
ink til tekst fra Forbrukerrådet :
http://forbrukerport...02/1025252455.2Som man kan lese ut fra tekst :
"Dersom selgeren bruker mer enn en uke på å rette mangelen, har du krav på en erstatningsgjenstand til du får din egen reparert. "
og overskrift :
"Den nye forbrukerkjøpsloven trådte i kraft 1.7.2002. Loven gjelder for alle ting du kjøper av en næringsdrivende. Det vil si alt fra melk og brød til biler og motorsykler"
Jeg er vel kanskje over gjennomsnittet opplyst over mine rettigheter som forbruker, og jeg kan legge til at jeg også er over gjennomsnittet engasjert når jeg føler at mine rettigheter som forbruker blir brutt. Jeg er medlem av et stort antall fora der forbrukerrettigheter diskuteres og påvirkes samtidig som jeg også er medlem av en større antall nasjonale og internasjonale forum og klubber på nettet som har interesser i motor/bil/Mc/ATV o.l. Jeg er mer enn villig til å diskutere mine erfaringer med Kymco ATV som produkt og Loxel som importør i disse fora/forum/klubber.
Jeg vurderer også å gå i dialog med forbrukermyndighetene med den hensikt å forbedre forbrukerrettighetene spesielt med henblikk i å opplyse forbrukerne om de retighetene de har. Det er mange som ikke vet hvilke rettigheter de har og lider økonomiske ulemper og andre ulemper grunnet dette.
Jeg vil til slutt få takke Mcmarine for god service og oppfølging. Spesielt takk til Jonny, Kim og Steffen. Jeg har absolutt ingenting negativt å si om MCmarine, kun positivt. Dersom jeg senere velger å anskaffe meg ny ATV vil jeg bestrebe å anskaffe meg en sykkel som gjør at jeg opprettholder mitt kundeforhold hos Mcmarine. Jeg vil på samme måte som jeg kommer til å dele mine erfaringer med Kymco ATV som produkt og de erfaringene som Loxkel som importør gir meg, dele mine positive erfaringer med Mcmarine.
Håper vi kan komme frem til en ordning som vi alle er tjent med.
Mvh
Arild Vevatne
>From: "Petter Eid Bjerke (Loxkel AS)" <Petter.Bjerke@loxkel.no>
>To: <Arildvevatne@hotmail.com>
>CC: "Anton Vestavik" <anton.vestavik@loxkel.no>,"Arvid" <arvid@mcmarine.no>
>Subject: Kymco MXU150
>Date: Thu, 14 Jun 2007 11:07:50 +0200
>
>Hallo.
>
>Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage ventingen på deler. Vi kan ikke påta oss ansvaret for tidligere importørs delebestillings og leveringsrutiner.
>
>Da vi overtok importen av Kymco, overtok vi ansvaret for fabrikkens 2-års garanti. Det vil si at vi tar garantiansvar for din sykkel til den er to år gammel (September 2007).
>Eventuelle krav om heving eller omleving må gå mot opprinnelig importør. Vi kan ikke kjøpe tilbake en maskin som ikke er importert og solgt av oss.
>
>I korte trekk; vi tar vanlig garantiansvar i to år fra kjøpsdato, "kjøpslov rettslige" spørsmål må gå til den som importerte og videresolgte kjøretøyet.
>
>
>Med vennlig hilsen
>Loxkel AS
>Petter Eid Bjerke
>Teknisk sjef
>
>Mail: petter.bjerke@loxkel.no
>Web.: www.loxkel.no
>