33" hjul
#1
Posted 14 May 2007 - 17:59
Har ett lite problem med å få godkjent bilen med 33" hjul....
Noen som vet hvordan krav som stilles??
#2
Posted 24 May 2007 - 19:24
Skal si fra hvist jeg får min runner godkjent med 33"
#3
Posted 24 May 2007 - 19:31
Har ett lite problem med å få godkjent bilen med 33" hjul....
Noen som vet hvordan krav som stilles??
Regner med du har vært på biltilsynet og prøvd å få det godkjent? Da fortalte dem vel også hva som var grunnen til at det ikke ble godkjent?
Dette var det jeg fikk til svar når jeg spurte hva som måtte til for å få godkjent større dekk.
Dekkene må ikke stikke utenfor skjermene, de må tåle den hastigheten og ha den laste evnen som står i vognkortet, også må du få ett papir fra Toyota hvor det står at du med fordel kan bruke 33" dekk på din bil.
#4
Posted 24 May 2007 - 20:12
Hvor får Fjalasport og Artic Truck papirer på dekk for enkeltgodkjenning av bilene di bygger om???
Etter hva jeg har forstått er det ikke bygd om bremser på bilene som er levert fra overnevnte firma heller. Det er egenlit helt for j..... at di skal ha monopol på å få slike ting godkjent.
#5
Posted 25 May 2007 - 10:37
For BT er dette kun en anbefaling, og de må likevel ikke godkjenne bilen om de ikke vil..
Dette er det åpent for alle å gjøre... men så er det jo ikke noen gratis måte akkurat
det er og beskrevet i kjøretøforskriften om denne framgangsmåten.
#6
Posted 25 May 2007 - 13:54
Er det noe labratorium her til lands som gjør testen?
#7
Posted 25 May 2007 - 16:10
#8
Posted 25 May 2007 - 16:33
#9
Posted 25 May 2007 - 16:37
7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.
Patrolen min er godkjent hevet med TUV godkjent OME sett. Dekkene (33")ble godkjent på BT etter de hadde foretatt bremsetest på trafikkstasjonen selv. BT testet også bilen en god tur på veien for å forsikre seg om at bilen oppførte seg normalt. De var veldig fornøyd med kjøreegenskaper, bremser og bilen generelt. Bare skryt å få.Nissan gir heller ingen papirer på 33", men tilfredstiller bremsene kravene med større hjul montert skal dette ikke være noe problem.
Speedometer kontroll hadde jeg tatt hos Naf. Viktig å få med papir med dekkstørrelsen testen ble utført med.
Men problemet er at det er lettere for BT å si nei for å være på den sikre siden. Da gjør de i alle fall ingen feil. Dette kan jo irritere en stakkars jævel som prøver etter beste evne å få registrert bilen sin på en lovlig måte. Ikke gi opp, men reis til BT å snakk seriøst med en som gidder å engasjere seg litt i det han egentlig skal drive med. Da ordner det seg til slutt.
#10
Posted 25 May 2007 - 16:50
Det skjønner du den dagen du eventuelt klistrer bilen din. Når det blir personskade elle værre kobles politiet inn. Da kan du ende i en bunnløs hengemyr av regresskrav og elendighet når du ikke har tingene dine i orden.
#11
Posted 28 December 2007 - 18:03
du vil skjønne det når du engang kommer borti en ting og muli sitter med milion erstatning pga kjøretøyet dit ikkej er lovli lengre.har du foreksempel for store hjul uten godkjending heving uten godkjending og bøyle uden godkjending kan du riskiere og miste skiltan på bilen din der og da i en kontrol med bt da bilen din da er i uforsvarlig stand,har selv bygget bil og vet hvaor nøte dette er.2 body lift så SKAL du foreksempel dokumter med at bremse slanger er forlenget slik at di ikkje blir skadet med ful fjør utslag da di er for korte med 2 body lift slik kan du vere uheldig og gå på en smell på slik eg jore.eg mistet bremsen pga dette,rukte bremse slangen ret av ved har oppbremsing og suste rett i en elg og dette var påvist strekk skader synlig pga hevesette.BRUK HÅVE OG LER,IKKJE ØDLEG DIT ELLER ANDRES LIV PÅ NOE DER IKKJE VET ALT OM.... eg hadde flaks brak kun en arm fik ikkje et røt øre av fosrikringen pga bilen var uforsvarli og kjøre.
Morroa har så vidt begynt
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]
-2013 Hilux AT 38"
-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt
#12
Posted 29 December 2007 - 00:06
langt på vei enig, men nå har jeg aldri hørt om bodylift som endrer fjæringsveien
på rammebiler er jo stort sett brakeline festa i ramma
#13
Posted 30 December 2007 - 21:53
#14
Posted 28 March 2008 - 18:22
eg måte få mit lokale mitsu verksted til og ta ut tegninger av bremse slanger osv med mm lengder på.di sku se at di var forlenget,pga fjeringsvegen ble lengre påsto di... eg jore som di sa,for å ikkje krangle med dem.har sjønt det er dte lureste.er jo ikkje problem å lage lit lengre slange og lufte bremsene da.... let sakk får å holde seg på god fot med bt bil ble godkjent den,når alt dem hadde av krav på lista var ok sammerbeid er oftest best
Morroa har så vidt begynt
[url="http://forum.arctictrucks.no/"]
[url="http://www.marokko2011.blogspot.com/"]
-2013 Hilux AT 38"
-2006 Landcrusier 37"solgt
-2002 Hilux 35"-37"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
-1996 Pajero 33"solgt
-1994 L200 33"solgt