Skal selv til med denne jobben og tenkte jeg kunne legge ut mine spørsmål, tanker og meninger her..
Det kommer neppe til å gå så fort framover da jeg bare har hver onsdag pluss litt innimellom å skru på, men legger da inn her etterhvert som arbeidet skrider fram.. Forhåpentelig blir da dette en informativ tråd med hjelp av brukere som Shuduck og Tåffår som har gjort denne monteringen før.
Mitt utgangspunkt er visstnok det beste av to alternativ, en G16 B fra 16 ventilers Vitara denne har visstnok kraftigere veiv og råder enn G16 A som er den eldre 8ventilers motoren.
Denne skal klones sammen med en G13 A topp fra en SJ413. Ulempen med dette er at dersom registerreima ryker så klapper G16 B motoren sammen stempler og ventiler.
Det første vi oppdaget etter å ha fått motoren opp i motorbukken var at det nedre registerreimhjulet på vitaramotoren ikke var likt som på G13 motoren, det med at vitarahjulet har 5 bolthull var jeg forsåvidt klar over, men ikke at det er helt andre tenner på det..
plukket det av og sammenliknet med G13 hjulet, og det ser ut som om tanningen og diameteren er lik på de hjulene, og det ser så langt ut til at G13 reimhjulet kan brukes med de fordelene det medfølger. Tenker da på hjulene til kileremmene nede.
Noe av problemet er jo hvilken reim man kan bruke, men det skal jeg prøve å finne ut av senere.
Bunnpanna fra Vitara'n passer ikke i SJ, da den har oljetroa i framkant av motoren istedet for i bakkant, det vil dagå i konflikt med akslingen, her må man modifisere bunnpanna fra SJ'en til å pass, i første omgang med hammeren for å få den til å gå klar det bakre veivlageroferfallet og boltene til denne.
Bilder kommer når jeg får tatt dem.
Edited by sven, 23 May 2007 - 22:36.