Gå til innhold



Foto

trenger råd om vibrasjoner!!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 26 May 2007 - 08:55

nå trenger jeg litt synspunkter fra Ford-folket.
Har en 2000 mod F-250 V10, som per i dag har gått 110000km. Når jeg kjøpte bilen stod telleren på 53000km. (det rista da også)
For å gjøre en lang historie kort: Bilen rister/vibrerer i forskjellige hastigheter (har lagt inn en tråd her om dette tidligere) til info rister det ikke i rattet, men i bilen forøvrig.
Har prøvd bilen med forskjellige felger og hjultyper.
Har avbalansert drivaksel, og kontrollert kryss bak.
Fikk nok en gang nye hjul fra leverandør, merket bedring etter dette men rister fortsatt en del.

Har snakka med sykt mange folk om dette, og fått mange meninger.
Mange sier at en så stor bil alltid vil vibrere og riste litt.

Derfor lurer jeg på om dere opplever noe lignende på deres biler? Har ikke fått anledning til å prøvekjøre andre F-250 èr for å sammenligne, og trenger råd.
Er det sånn at vi som kjører stor bil må leve med dette, eller er det noe feil med bilen min?

Selgeren av bilen (seriøs forhandler) er åpen for å utbedre dette, men har også ymta frampå om at jeg muligens må leve med dette. Det er jeg ikke helt enig i. Det skal da være mulig å ha en bil som ikke rister?
Hva tror dere???
2000 mod Ford F-250 V10 + LPG

#2 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 26 May 2007 - 09:13

her er linken til min forrige tråd om dette:

http://www.offroad.n...showtopic=71501
2000 mod Ford F-250 V10 + LPG

#3 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 26 May 2007 - 15:18

Tja hva skal en si?

Min 02 modell rister også. Ikke mye, men av og til i forskjellige hastigheter, spesielt fra 80 og opp.
Har ikke gjort noen grep i det hele tatt enda, men det blir fire nye dempere på bilen om ikke lenge.
En, fordi de fremre begynner å bli slappe etter 150.000 km,
to, fordi jeg har lest og hørt mye bra om Bilstein dempere.

Har bestilt ny styredemper, da denne er gått lekk. Synes bilen rister litt mer etter det, men ikke mye.

Det med at man kjører stort og amerikansk har jeg hørt hundre ganger selv også, men det er vel egentlig ikke noen unnskyldning.

Leser i linken du har lagt ved, at ristingen kommer gjerne smygende.
En teori der, som du sikkert har tenkt på, høres nesten ut som man har to ubalanserte hjul som kommer i takt med hverandre ettersom man kjører i sving feks.
Er jeg helt på viddene her eller?

Da jeg la på til noen fæle piggdekk her før jul, så kom og forsvant ristingen hele tiden under kjøring. Bilen ble merkbart mye mye verre. Disse var i hvertfall ubalanserte.
La om til "helårshjula" etter bare to dager.

Jeg er spent på fortsettelsen her.

#4 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 26 May 2007 - 19:44

Du er ikke på viddene nei.
En teori er at dekka flytter seg på felgen. skjønner ikke at det skal skje med forsiktig kjøring egentlig. men må holde alle muligheter åpne.
En annen teori er at felgene hviler kun på boltene, og at de flytter litt på seg av den grunn. Men da ville det antakeligvis ha flyttet seg foran også, men jeg har ikke risting i rattet.
Har time på merkeverksted 20 juni, og da får vi se hva som skjer.
Skal legge ut info etterhvert som det skjer noe nytt.
Hører gjerne om hvordan bilen din blir med nye dempere og styredemper.

Du er ikke på viddene nei.
En teori er at dekka flytter seg på felgen. skjønner ikke at det skal skje med forsiktig kjøring egentlig. men må holde alle muligheter åpne.
En annen teori er at felgene hviler kun på boltene, og at de flytter litt på seg av den grunn. Men da ville det antakeligvis ha flyttet seg foran også, men jeg har ikke risting i rattet.
Har time på merkeverksted 20 juni, og da får vi se hva som skjer.
Skal legge ut info etterhvert som det skjer noe nytt.
Hører gjerne om hvordan bilen din blir med nye dempere og styredemper.
2000 mod Ford F-250 V10 + LPG

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 26 May 2007 - 20:00

Testet en LPG V10 pickup over en periode, hadde ikke noe problem med risiting. Bilen hadde helt vanlige standard dekk. Har vært borti at biler rister pga dekk.

Fikk balansert de i høyderetningen, finnes et eget navn for dette som jeg ikke husker, dvs at lodd kun legges sentrert i felgen, ikke på utsiden og innsiden. Det ble bra da.

Har vondt for å tro at "det skal være slik"....

#6 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 30 May 2007 - 21:21

Du Hardtail...
Har du fått sjekka opphengskulene? De som kalles ball joint på Engelsk?

Se her:

http://www.ford-truc...all-joints.html

Kikka litt inne på Ford forumet der i dag og fant denne med ball joint bytte.
Hadde bilen inne for å bytte styredemper i kvled, og tok en sjekk på huben samtidig og fant solid slark på venstre side.
Akkurat det jeg trodde var slapp demper, viser seg altså å være slitte opphengskuler.

Ved nærmere ettersyn fant jeg i tillegg solid slakk i venstre fremre kryss. Mistenker nålelageret i huben for å være i ferd med å gå i filler.

#7 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 01 June 2007 - 22:10

Akkurat ja..Dette er vel ting som kan skape vibrasjoner antar jeg. Hvor langt har bilen din gått forresten. Var det 150000?

Har ikke sjekka opphengskuler veldig godt. hadde bilen oppe på bukk, mens en mekaniker fløy rundt med brekkjern og bendte og pressa på alt tenkelig. fant ikke noe spes, men følte at den sjekken var noe overfladisk.
skal på Ford om drøye 14 dager, og da skal dette sjekkes.
Kongebra at du kommer med innspill !!!
2000 mod Ford F-250 V10 + LPG

#8 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 05 June 2007 - 09:38

Jepp 150000 km.

Trenger ikke brekkjern eller spett for å sjekke opphengskulene.

Både visuelt så og merket godt slarken med hjulet av.
Bare jukke litt opp og ned mens du holder rundt navet.

#9 Powerstroke

Powerstroke

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 07 June 2007 - 22:34

Hei. Ble fortalt av Arctic Trucks i Drammen at endel av bilene våre både Excursion og F-serien har slitet med "alignment" for motor-gir-mellomaksel og bakaksel. Det vil si at disse kompnentene må ikkel står på linje med hverandre. Dettet løses ved at komponentene justeres inn ved bruk av laserverktøy.
Eskild

Edited by Powerstroke, 07 June 2007 - 22:36.


#10 wizz

wizz

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 08 June 2007 - 00:15

Fikk sjøl problemer med risting etter ombygging hos AT, det vil si vibrasjon i bilen som var konsekvent tydelig ved visse hastigheter, i mitt tilfelle 42-45 km/t og 85-90 km/t. Dette viste seg å skyldes endret vinkel mellom mellomaksel og bakaksel pga. heving. Dette ble eminent løst etterhvert ved hjelp av kiler mellom baksling og klosser slik at vinkelen ble tatt inn igjen. Perfecto. Tok litt tid, men AT var seg sitt ansvar bevisst. Nå er det bare silkeføre igjen, og + 1,5 cm høyde bak.

Edited by wizz, 08 June 2007 - 00:16.

-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks mod.

#11 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 09 June 2007 - 00:37

QUOTE(wizz @ 8 Jun 2007, 00:15) <{POST_SNAPBACK}>
Tok litt tid, men AT var seg sitt ansvar bevisst. Nå er det bare silkeføre igjen, og + 1,5 cm høyde bak.


Det er så bra å høre at noen tar ansvar for det produkt de leverer.

Topp service.

#12 hardtail

hardtail

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 06 July 2007 - 21:15

Litt ny info i denne tråden..
Fikk surra meg på verksted for å sjekke ut alt som sjekkes kan.
Vi fant ingen feil ved selve bilen, og det er jo bra. ( Ford i et nøtteskall) biggrin.gif

Derimot fikk jeg forklart følgende:
"Fordi uorginale felger ikke ligger an mot navet, og bare hviler på boltene vil man på uorginale felger nærmest garantert oppleve risting og vibrasjoner".

Ble anbefalt å finne bolter med sentreringshylser, fordi sentreringsring ikke vil passe pga navkoppene.

Høres egentlig ut som en sannsynelig forklaring.
Noen synspunkter fra folket?
Hvor kjøper jeg bolter med sentreringshylser? Må jo prøve om dette løser problemene..
2000 mod Ford F-250 V10 + LPG

#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 July 2007 - 23:26

Mange suburban som ikke har felger som ligger mot navet. Ikke noe problem for det.

Hvis det er slik vibrasjon du har som kommer at dette, så kan du prøve slike muttere, er det jeg har på mine. Drar de alltid til med momentnøkkel, og litt etter litt.

Du kan også prøve å avbalansere de, det finnes en måte som jeg ikke er sikker på hva heter. Der du kun legger lodd i senter av felgen på innsiden. Denne avbalanserer "opp" og ned" kan du si....ujevnheter i dekket.

Ble nok litt klønete forklart dette.

#14 wizz

wizz

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 06 July 2007 - 23:26

Høres sannsynlig ut, har uorig felger til hjulsett to sjøl, men har ikke merket problemer med dem. Skal sannelig sjekke om de kanskje bare henger på boltene, eller om de jeg har er mer forseggjorte i så måte. Skal rotere hjulene om noen dager, da er det en bra anledning til å sammenligne. Har registrert at de utseendemessig er lik de som sitter på mange Suburban 2000 mod f.eks. Bortsett fra antall bolter da...
-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks mod.

#15 faraway

faraway

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 397 Innlegg:

Posted 10 July 2007 - 07:08

QUOTE(wizz @ 6 Jul 2007, 23:26) <{POST_SNAPBACK}>
Høres sannsynlig ut, har uorig felger til hjulsett to sjøl, men har ikke merket problemer med dem. Skal sannelig sjekke om de kanskje bare henger på boltene, eller om de jeg har er mer forseggjorte i så måte. Skal rotere hjulene om noen dager, da er det en bra anledning til å sammenligne. Har registrert at de utseendemessig er lik de som sitter på mange Suburban 2000 mod f.eks. Bortsett fra antall bolter da...




Jeg sliter med samme problemet, men det er kun ved oppbremsing, da rister det bak.
Felgene mine ligger trenger også senteringer, men felgen blir bra sentrert pga boltene.
Så hørte jeg fra Morgan (morgans Amcar) at problemet mitt ligger i tromlene..
jeg måtte bare prøve å løsne tromlene å sette de på igjen på en annen bolt. Så slik kunne jeg prøve meg frem .. hvis det ikke hjalp måtte jeg prøve å sette trommelen på neste bolt.. så slik kan jeg holde på 8 ganger.... rolleyes2.gif så dette skal jeg jaggu prøve... har tro på at det er her feilen ligger hos meg ialfall.

www.svensenfoto.com
94 Pajero 


#16 YRO

YRO

    YRO

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 601 Innlegg:

Posted 10 July 2007 - 16:04

La i dag frem risteproblemene våre for en av fylkets mest erfarne US repratør , han sier at om det ikke
er smøremulihet på splainet på mellomakselen på så tunge biler så er hoved grunnen ofte der . Det kan begrenses noe med å sprute inn spayfett , men akselbytte er nesten eneste løsning , eller å kjøre med det til vanviddet tar en !
Flere her som tror det samme !

#17 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 10 July 2007 - 20:28

QUOTE(YRO @ 10 Jul 2007, 16:04) <{POST_SNAPBACK}>
om det ikke er smøremulighet på splainet på mellomakselen på så tunge biler så er hoved grunnen ofte der . Det kan begrenses noe med å sprute inn spayfett


Denne problemstilligen har jeg lest om flere ganger, men da smøres splinen i mellomaksingen for å unngå "klunke" lyd i det man setter bilen i drive eller reverse, noe som er en typisk ulyd på Ford pickis og Excursion.

Vet ikke omvi snakker om samme sak her YRO? rolleyes2.gif

#18 YRO

YRO

    YRO

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 601 Innlegg:

Posted 10 July 2007 - 23:11

Kanskje ikke , men hos meg kommer vibreringen ved belastning ( en slags risting ) som blir nesten borte
når 4wd er inne ,verre desto tyngre slep , drar av og til slep på 7 tonn . hos meg er det noe slakke i splainet , derfor mine antagelser ,
Andre muligheter mottaes med takk ohmy.gif

Edited by YRO, 10 July 2007 - 23:13.


#19 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 01:20

Vel..
Måtte bare dra fram denna igjen jeg.

Dere husker sikkert at jeg også hadde problemer med vibrasjoner osv.
Ting tar tid, men nå er mitt problem BORTE!

Siste innlegget i garasjen:
http://www.offroad.n...a...t&p=1419712


Hvordan gikk det med dere andre som hadde problemer?

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#20 thomas2411

thomas2411

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 08:20

Har en 2000 mod ex som ristet veldig, noen ganger mye andre ganger ikke noe, varierte på hastighet, kom og gikk..... ble ikke klok på det..
Etter en stund skulle jeg bytte dekk, da var det fra tidligere eier fylt sand i dekka, noe som stort sett bare gjøres busser og lastebiler... fikk ut sanda og alt ble bra.....