Junkern's garasje
#41
Posted 09 March 2004 - 00:00
Litt høydeforskjell i forhold til BF 35"
Blir smått med 35 tommere:)
#42
Posted 09 March 2004 - 00:00
Legg merke til at x-terrain-dekka er betydelig større enn de gamle bf mudene som også var 35x12,5. Det merkes, ettersom jeg jekket opp bilen og satt den på bukker før de gamle dekkene ble tatt av. Da var det ikke noe problem å løfte dekken av og på, men med x-terrain-dekka så ser man tydelig at bilen måtte jekkes høyere. Blir spennende å se hvor store 37 tommerne er i forhold til bf og goodyear sine 37 tommere:P:P:P:P:P:P
Men som man ser, 35 tommere blir smått med bredderne. Disse felgene hadde minus 38 i innpres, mens mine har 52, dvs. at felgene jeg skal bruke bygger ca. halv annen cm lenger ut enn disse felgene. I tillegg til at dekken blir en tomme bredere. Tror det kommer til å passe bra med disse bredderne. Bakdelen er selvfølgelig at nå må man begynte å bruke hodet når man kjører i terrenget (og det er jo ikke alltid så lett:P)
Er forresten utrolig hvor mye det hjelper med en runde lakkrens og polish fra BILTEMA. Kjente ikke igjen bilen etterpå, så fin har den aldri vært så lenge jeg har hatt den i hvertfall. Nå er det bare litt rust helt nederst på dørene. Kjerra står forøvrig inne til rustsveising i dag, så nå skal ramma være tipp topp og ferdigsveisaB)
Fra Rena
Speedometeret ble forresten kalibrert hos Norsk speedometerservice, så nå viser nåla ca. 10% for mye med 35 tommere. Kjørte med orginaldekka i går, sjeldent å se nåla passere 150-160 på denne bilenB)
Bare en drøy uke før kjerra skal vises, det blir spennende å se hvordan det går:D:D:D:D
#43
Posted 07 January 2004 - 00:00
Sitat:
tihi, neida. jeg vet litt om å trosse kulda. når jeg gjør småreperasjoner i oslo så finner jeg som regel en stor belyst parkeringsplass, som eks. CCVest, eller så stikker jeg ut på fornebu. der ligger jeg i snøkavet under bilen og skrur til jeg ikke har følelse igjen i fingra
Når jeg bodde i oslo så brukte jeg å dra til nærmeste bensinstasjon og spørre pent om å få låne vaskehallen. Det gikk som regel fint, og dem er varme.
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
#44
Posted 05 January 2004 - 00:00
MVH. Trulz.
-----------
Hilux: 35/14.5" hjul, sjakler, 4" hev, 2" boddylift ++
Sjekk: http://www.trulz.com....php?page=hilux
#45
Posted 25 January 2004 - 00:00
Men hva koster gassflasken ?
/Kjetil
LJ 73 2" ironman, 33x12,5x15 BFG A/T
#46
Posted 02 March 2004 - 00:00
Joda, får nok smøre meg med tålmodighet nå som holern sannsynligvis redder helgen (tusen takk!!)
I dag invisterte jeg faktisk i skikkelig guffe, og fikk laget nye fuger på begge bakskjermene. De ble så godt som strøkneB), foran er de forholdsvis bra.
Dessuten fikk jeg klint på et tjukt lag steinsprutbeskyttelse i de nye innerskjærmene og inn i bredderne slik at det burde bli bra. Bare all denne guffen får tørke til i morgen, så er bilen endelig på veien igjen, men prosjektet er i mine øyne, ikke ferdigstilt før 37 tommerne kommer giringene er endret på et hvis, og alt står stemplet inn i vognkortet (time er bestilt). Etter det får vi se om jeg gidder å sveise nye fangere, lage feste for hilift osv., men det kommer når jeg har tid og lyst. Ikke noe som haster, poenget i første omgang er å få kjerra godkjent. Taket skal jo også av om en månedstid, og da spørs det om det ikke blir litt mindre mekking.
Per: Nå er alt det "brune" skjært bort. Det eneste som er av rust på karroseri nå er litt i kanaler og det du ser på framskjermen. Skal også ta ut vindusramma til sommeren og sprøyte den full med owatrol. Hvis jeg gidder, så kommer jeg til å lakkere bilen med lastebillakk til sommeren (er visst mye sterkere mtp. riper og billigere i innkjøp, IKKE så veldig miljøvennlig akkurat)
#47
Posted 02 March 2004 - 00:00
#48
Posted 02 March 2004 - 00:00
Hans
#49
Posted 02 March 2004 - 00:00
#50
Posted 02 March 2004 - 00:00
#51
Posted 10 February 2004 - 00:00
Billøs....hehe
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=2941
Endret av - massey on 10 feb 2004 20:41:33
#52
Posted 01 March 2004 - 00:00
Får nok smøre meg med tålmodighet, kanskje det er håp om å få lånt noen dekk et eller annet sted til kommende helg?
Ser forresten ut som om mønsteret går endel lengre opp på sidene på 37 tommerne enn de på bildene du la ut, stemmer det?
#53
Posted 01 March 2004 - 00:00
De egner seg ikke noe særlig på isføre, men greie i snø. Store lameller er jo ingen fordel hverken på vått eller på is. Ekstra seiping hadde nok vært tingen. Kjenner flere som bruker de nå i vinter på litt større biler, og de mener at man bare må tilpasse kjørestilen etter hjulene
#54
Posted 01 March 2004 - 00:00
Kjørte på BFG Mud før, og synes det var et bra allrounddekk, selv om egenskapene på glatte vinterveier ikke var all verdens. Dekkene var seipa og jeg synes de fungerte bedre enn forventet.
Så på dick-cepekene i dag, men jeg er redd for at de kommer til å pakke seg veldig i myrete terreng (les: eks. Svinndal!). Det er vel egentlig ganske sammenlignbart med bfg a/t, et flott allround dekk, men man merker betydelig forskjell på bf mud og a/t på sommer-terreng-føre, og DA er det sikkert bedre med x-terrain som er mer sammenlignbart med bf mud.
Bakdelen med x-terrain er jo at da blir det ikke noe rena-treff ( i hvertfall ikke med denne bilen) :fish:pluss at jeg må kjøre på lånte 36x14,5 når kjerra skal vises og forhåpentligvis godkjennes.
holern: Hvordan fungerer x-terrain på vinterføre, er sideforsterkningene så stive at dekket ikke legger seg ordentlig ut når man slipper ut til 3 pund på denne bilen som veier ca. 1800kg?
#55
Posted 01 March 2004 - 00:00
Nå vet jeg ikke hvor mange av dere som faktisk har prøvd de forskjellige dekkene i vårt nordiske fjellaktige, eller skogsterreng...
Det eneste av de nevnte dekkene jeg ikke har prøvd selv er faktisk GoodYear MTR.
På Rena: Har kjørt med Boggere på Luxen, og Amund har vel egentlig utdypet det nok. Boggere og sperrer er det samme som å komme dit du vil. X-Terrain 35" med Beadlocks og 5 pund luft på Jeepotaen min, er helt RÅ i det terrenget, med de sideforsterkningene som er i dekket kan man legge dekksidene inntil stubber og stein uten å være redd for at det skal gå hull, og det kjennes ut som at dekket limer seg til underlaget. Jeg har også kjørt maaange mil på X-terrain på asfalt, og med riktig dekktrykk er det mye mindre støy enn Mud Terrain fra de fleste leverandører. Du kan sammenlikne utseendet med Baja Claw... men sidestabilitet og lyd er totalt forskjellig.
Dick Cepek Fun Country tetter seg utrolig fort i litt myrlendt terreng med flyter godt, best på vei !! SuperSwamper Trxus er et dekk man kan sammenlikne med DC FC, tetter seg fort i myrlendt terreng, ikke noe å bruke på sleipe steiner, men et utrolig deilig dekk på veien. Har hatt både DC og Trxus på Hiluxen i 36" størrelse, og når det gjelder kjørecomfort så er det Trxus som vinner.
De andre SuperSwamper dekkene..TSL og SX er fine dekk å bruke i steinet terreng, og en kombinasjon med Boggere bak og TSL foran gjør det lettere å styre med sperrene innkoblet.
ProComp Mud er også et meget godt dekk, har fått mye skryt for sine myke knaster og god fremkomlighet i snø. Har selv 33" på Blazer S10 som er en nytelse med de dekkene både på Rena og andre steder.
For de som er ute etter et nydelig dekk å kjøre på, både på vei og i skogen, er X-terrain en klar vinner mener jeg.
Ikke fordi at vi selger de, men for at jeg snart har testet og eid det som er av slike dekk.
#56
Posted 01 March 2004 - 00:00
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
#57
Posted 01 March 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Hva mener du, er x-terrarin så vanvittig råe som det blir påstått? Hvordan er de i terrenget sammenlignet med bfg mud? Brukbart på vinterføre? Er de myke i sidene, slik at det blir skikkelige såler når jeg går ned på 2-3 pund?
Opprinnelig postet av junkern
I februar utgaven av 4Wheel & Offroad Magazine tester de egenskapene til 6 mud-dekk:
* BFGoodrich Mud Terrain
* Goodyear MTR
* Mickey Thompson Baja Claw
* Pro Comp X-terrain
* Super Swamper TrXus
* Super Swamper TSL
Hvor langt kom man i søla før man satt fast med de forskjellige dekkene?
Super Swamper TSL: 59,2 fot
Mickey Thompson Baja Claw: 57,7 fot
BFGoodrich Mud Terrain: 46,4 fot
Super Swamper TrXus: 43,9 fot
Goodyear MTR: 25,3 fot
Pro Comp X-terrain: 18,4 fot
Konklusjonen var som følger:
* Hvis egenskaper i søla er "alt", velg TSL eller Baja Claw. Drawback: De støyer en del på vei.
* Er du ute etter gode allround dekk, velg BFG MT eller TrXus. BFG MT er det mest støysvake av alle i denne testen.
* Skal du ut i søla, hold deg langt unna MTR og X-Terrain
#58
Posted 29 February 2004 - 00:00
Nå er alle bredderne lakkert og festet på bilen:D. Brukte først silkon for å legge imellom bredder og skjerm slik at det ikke ble noe vanninntrengning/hulrom i mellom og for å forhindre at breddern gnagde på lakken slik at det begynte å ruste. Lagde også en fuge utendig som skulle lage en flott overgang mellom breder og karroseri. Den overgangen ble ikke så flott allikevel:D:D. Det fant jeg ut allerede etter jeg hadde festet på en skjerm. På de andre har jeg brukt tectyl, type VELDIG tjukk og klint i mellom bredder og skjerm. Tror faktisk at det er en god løsning, fordi det forhindrer vanninntrengning i tillegg til at den guffa forhåpentligvis også forhindrer at det ruster (forhindrer var kanskje for godt til å være sant når det gjelder denne bilen, men det burde i hvertfall bremse det litt:D)
Holern: Dekkene kommer gjennom en kollega som har endel forbindelser, så akkurat hvor dekkene kommer fra vet jeg ikke før jeg har de. Hva mener du, er x-terrarin så vanvittig råe som det blir påstått? Hvordan er de i terrenget sammenlignet med bfg mud? Brukbart på vinterføre? Er de myke i sidene, slik at det blir skikkelige såler når jeg går ned på 2-3 pund?
#59
Posted 29 February 2004 - 00:00
#60
Posted 29 February 2004 - 00:00
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80