Gå til innhold



Foto
- - - - -

Junkern's garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
138 replies to this topic

#41 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

user posted image

Litt høydeforskjell i forhold til BF 35"

user posted image

user posted image

Blir smått med 35 tommere:)

#42 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Takket være holern fikk jeg lånt dekk, så jeg kom meg til rena jeg også. Det var 35x12,5 x-terrain på bedlocks-felger. Turen fra oslo til rena og ned igjen ble mao. en lang og hompete tur (men var absolutt verdt det).

Legg merke til at x-terrain-dekka er betydelig større enn de gamle bf mudene som også var 35x12,5. Det merkes, ettersom jeg jekket opp bilen og satt den på bukker før de gamle dekkene ble tatt av. Da var det ikke noe problem å løfte dekken av og på, men med x-terrain-dekka så ser man tydelig at bilen måtte jekkes høyere. Blir spennende å se hvor store 37 tommerne er i forhold til bf og goodyear sine 37 tommere:P:P:P:P:P:P

Men som man ser, 35 tommere blir smått med bredderne. Disse felgene hadde minus 38 i innpres, mens mine har 52, dvs. at felgene jeg skal bruke bygger ca. halv annen cm lenger ut enn disse felgene. I tillegg til at dekken blir en tomme bredere. Tror det kommer til å passe bra med disse bredderne. Bakdelen er selvfølgelig at nå må man begynte å bruke hodet når man kjører i terrenget (og det er jo ikke alltid så lett:P)


Er forresten utrolig hvor mye det hjelper med en runde lakkrens og polish fra BILTEMA. Kjente ikke igjen bilen etterpå, så fin har den aldri vært så lenge jeg har hatt den i hvertfall. Nå er det bare litt rust helt nederst på dørene. Kjerra står forøvrig inne til rustsveising i dag, så nå skal ramma være tipp topp og ferdigsveisaB)cool.gif

Fra Rena



Speedometeret ble forresten kalibrert hos Norsk speedometerservice, så nå viser nåla ca. 10% for mye med 35 tommere. Kjørte med orginaldekka i går, sjeldent å se nåla passere 150-160 på denne bilenB)cool.gif

Bare en drøy uke før kjerra skal vises, det blir spennende å se hvordan det går:D:D:D:D

#43 eor

eor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 731 Innlegg:

Posted 07 January 2004 - 00:00

Sitat:
tihi, neida. jeg vet litt om å trosse kulda. når jeg gjør småreperasjoner i oslo så finner jeg som regel en stor belyst parkeringsplass, som eks. CCVest, eller så stikker jeg ut på fornebu. der ligger jeg i snøkavet under bilen og skrur til jeg ikke har følelse igjen i fingra


Når jeg bodde i oslo så brukte jeg å dra til nærmeste bensinstasjon og spørre pent om å få låne vaskehallen. Det gikk som regel fint, og dem er varme.



Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x


#44 trulz

trulz

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1030 Innlegg:

Posted 05 January 2004 - 00:00

Hei Bjørnar, når er det m-senteret åpner igjen?

MVH. Trulz.
-----------
Hilux: 35/14.5" hjul, sjakler, 4" hev, 2" boddylift ++
Sjekk: http://www.trulz.com....php?page=hilux

#45 kjetila

kjetila

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 25 January 2004 - 00:00

Det er jo så man blir missunnelig varm garasje, Nytt sveise utstyr reparert bil

Men hva koster gassflasken ?

/Kjetil


LJ 73 2" ironman, 33x12,5x15 BFG A/T

#46 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 02 March 2004 - 00:00

[quote]Jeg juger ikke......... og tror heller ikke at de Australierene er betalt av ProComp Tyre !

Joda, får nok smøre meg med tålmodighet nå som holern sannsynligvis redder helgen (tusen takk!!)

I dag invisterte jeg faktisk i skikkelig guffe, og fikk laget nye fuger på begge bakskjermene. De ble så godt som strøkneB), foran er de forholdsvis bra.

Dessuten fikk jeg klint på et tjukt lag steinsprutbeskyttelse i de nye innerskjærmene og inn i bredderne slik at det burde bli bra. Bare all denne guffen får tørke til i morgen, så er bilen endelig på veien igjen, men prosjektet er i mine øyne, ikke ferdigstilt før 37 tommerne kommer giringene er endret på et hvis, og alt står stemplet inn i vognkortet (time er bestilt). Etter det får vi se om jeg gidder å sveise nye fangere, lage feste for hilift osv., men det kommer når jeg har tid og lyst. Ikke noe som haster, poenget i første omgang er å få kjerra godkjent. Taket skal jo også av om en månedstid, og da spørs det om det ikke blir litt mindre mekking.

Per: Nå er alt det "brune" skjært bort. Det eneste som er av rust på karroseri nå er litt i kanaler og det du ser på framskjermen. Skal også ta ut vindusramma til sommeren og sprøyte den full med owatrol. Hvis jeg gidder, så kommer jeg til å lakkere bilen med lastebillakk til sommeren (er visst mye sterkere mtp. riper og billigere i innkjøp, IKKE så veldig miljøvennlig akkurat)

#47 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 02 March 2004 - 00:00

Jeg juger ikke......... og tror heller ikke at de Australierene er betalt av ProComp Tyre !

#48 Hans Holmboe

Hans Holmboe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 360 Innlegg:

Posted 02 March 2004 - 00:00

Bilen din blir jo bare høyere og større. Utrolig kul. Håper jeg en dag får tid, penger og kunnskap nok til å gjøre noe liknende på min LJ 73.

Hans

#49 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 02 March 2004 - 00:00

Lest her ?

http://www.offroader...mp-xterrain.cfm

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#50 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 02 March 2004 - 00:00

Du kan låne mine 35" med Beadlocks, not for street use, står det på lappen til felgene..... det kjenner man under kjøring også, men jeg har kjørt tur retur Svindal fra Eidsvoll uten heft av den grunn.

#51 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 10 February 2004 - 00:00

Gjør seg med litt brettakantar...

Billøs....hehe

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=2941

Endret av - massey on 10 feb 2004 20:41:33

#52 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 01 March 2004 - 00:00

OK, takk skal du ha!

Får nok smøre meg med tålmodighet, kanskje det er håp om å få lånt noen dekk et eller annet sted til kommende helg?

Ser forresten ut som om mønsteret går endel lengre opp på sidene på 37 tommerne enn de på bildene du la ut, stemmer det?

#53 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 01 March 2004 - 00:00

Synes det flyter ut greit jeg, har 5 pund i dekkene på bildene.
De egner seg ikke noe særlig på isføre, men greie i snø. Store lameller er jo ingen fordel hverken på vått eller på is. Ekstra seiping hadde nok vært tingen. Kjenner flere som bruker de nå i vinter på litt større biler, og de mener at man bare må tilpasse kjørestilen etter hjulene smile.gif







#54 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 01 March 2004 - 00:00

Spørs om det ikke er fornuftig å vente, selv om jeg hater ordet "vente":devil:devil.gifdevil.gif.

Kjørte på BFG Mud før, og synes det var et bra allrounddekk, selv om egenskapene på glatte vinterveier ikke var all verdens. Dekkene var seipa og jeg synes de fungerte bedre enn forventet.

Så på dick-cepekene i dag, men jeg er redd for at de kommer til å pakke seg veldig i myrete terreng (les: eks. Svinndal!). Det er vel egentlig ganske sammenlignbart med bfg a/t, et flott allround dekk, men man merker betydelig forskjell på bf mud og a/t på sommer-terreng-føre, og DA er det sikkert bedre med x-terrain som er mer sammenlignbart med bf mud.

Bakdelen med x-terrain er jo at da blir det ikke noe rena-treff ( i hvertfall ikke med denne bilen) :fish:pluss at jeg må kjøre på lånte 36x14,5 når kjerra skal vises og forhåpentligvis godkjennes.

holern: Hvordan fungerer x-terrain på vinterføre, er sideforsterkningene så stive at dekket ikke legger seg ordentlig ut når man slipper ut til 3 pund på denne bilen som veier ca. 1800kg?

#55 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 01 March 2004 - 00:00

Dekkene var testet på en "stock" -86 HiLux !!
Nå vet jeg ikke hvor mange av dere som faktisk har prøvd de forskjellige dekkene i vårt nordiske fjellaktige, eller skogsterreng...

Det eneste av de nevnte dekkene jeg ikke har prøvd selv er faktisk GoodYear MTR.

På Rena: Har kjørt med Boggere på Luxen, og Amund har vel egentlig utdypet det nok. Boggere og sperrer er det samme som å komme dit du vil. X-Terrain 35" med Beadlocks og 5 pund luft på Jeepotaen min, er helt RÅ i det terrenget, med de sideforsterkningene som er i dekket kan man legge dekksidene inntil stubber og stein uten å være redd for at det skal gå hull, og det kjennes ut som at dekket limer seg til underlaget. Jeg har også kjørt maaange mil på X-terrain på asfalt, og med riktig dekktrykk er det mye mindre støy enn Mud Terrain fra de fleste leverandører. Du kan sammenlikne utseendet med Baja Claw... men sidestabilitet og lyd er totalt forskjellig.
Dick Cepek Fun Country tetter seg utrolig fort i litt myrlendt terreng med flyter godt, best på vei !! SuperSwamper Trxus er et dekk man kan sammenlikne med DC FC, tetter seg fort i myrlendt terreng, ikke noe å bruke på sleipe steiner, men et utrolig deilig dekk på veien. Har hatt både DC og Trxus på Hiluxen i 36" størrelse, og når det gjelder kjørecomfort så er det Trxus som vinner.
De andre SuperSwamper dekkene..TSL og SX er fine dekk å bruke i steinet terreng, og en kombinasjon med Boggere bak og TSL foran gjør det lettere å styre med sperrene innkoblet.
ProComp Mud er også et meget godt dekk, har fått mye skryt for sine myke knaster og god fremkomlighet i snø. Har selv 33" på Blazer S10 som er en nytelse med de dekkene både på Rena og andre steder.

For de som er ute etter et nydelig dekk å kjøre på, både på vei og i skogen, er X-terrain en klar vinner mener jeg.
Ikke fordi at vi selger de, men for at jeg snart har testet og eid det som er av slike dekk.

#56 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 01 March 2004 - 00:00

Hoel, det spurte jeg faktisk ikke om, beklager ! Kunne jo stikke innom en dag og høre !



Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#57 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 01 March 2004 - 00:00

Kopi av melding:

Hva mener du, er x-terrarin så vanvittig råe som det blir påstått? Hvordan er de i terrenget sammenlignet med bfg mud? Brukbart på vinterføre? Er de myke i sidene, slik at det blir skikkelige såler når jeg går ned på 2-3 pund?

Opprinnelig postet av junkern



I februar utgaven av 4Wheel & Offroad Magazine tester de egenskapene til 6 mud-dekk:

* BFGoodrich Mud Terrain
* Goodyear MTR
* Mickey Thompson Baja Claw
* Pro Comp X-terrain
* Super Swamper TrXus
* Super Swamper TSL

Hvor langt kom man i søla før man satt fast med de forskjellige dekkene?

Super Swamper TSL: 59,2 fot
Mickey Thompson Baja Claw: 57,7 fot
BFGoodrich Mud Terrain: 46,4 fot
Super Swamper TrXus: 43,9 fot
Goodyear MTR: 25,3 fot
Pro Comp X-terrain: 18,4 fot

Konklusjonen var som følger:
* Hvis egenskaper i søla er "alt", velg TSL eller Baja Claw. Drawback: De støyer en del på vei.
* Er du ute etter gode allround dekk, velg BFG MT eller TrXus. BFG MT er det mest støysvake av alle i denne testen.
* Skal du ut i søla, hold deg langt unna MTR og X-Terrain

#58 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 29 February 2004 - 00:00

Vet at 37" x-terrain er kurrant å få tak i hvis man har 17 toms felg, men hva i all verden er poenget med det? OK, gir litt bedre kjøreegenskaper langs veien, er det kjøreegenskaper jeg er ute etter hadde jeg aldri valgt en firehjulstrekker, og i hvertfall ikke med så store og grove hjul. Blir jo minimalt å gå på i skogen også, og det har procomp heldigvis gjort noe med. 37x13,5 R15 er per i dag iflg. samtlige dekksjapper jeg har prata med, ikke tilgjengelig i norge fordi de er så nye, men det er visstnok sendt avgårde et parti nå, så de skal visstnok være her om ca. 3 uker, men da jeg sjekka dette i beg. av februar fikk jeg også vite at det skulle komme om tre uker, altså rundt månedsskifte februar/mars. Er mao lei av usikre leveransetidspunkter:devil:devil.gif

Nå er alle bredderne lakkert og festet på bilen:D. Brukte først silkon for å legge imellom bredder og skjerm slik at det ikke ble noe vanninntrengning/hulrom i mellom og for å forhindre at breddern gnagde på lakken slik at det begynte å ruste. Lagde også en fuge utendig som skulle lage en flott overgang mellom breder og karroseri. Den overgangen ble ikke så flott allikevel:D:D. Det fant jeg ut allerede etter jeg hadde festet på en skjerm. På de andre har jeg brukt tectyl, type VELDIG tjukk og klint i mellom bredder og skjerm. Tror faktisk at det er en god løsning, fordi det forhindrer vanninntrengning i tillegg til at den guffa forhåpentligvis også forhindrer at det ruster (forhindrer var kanskje for godt til å være sant når det gjelder denne bilen, men det burde i hvertfall bremse det litt:D)

Holern: Dekkene kommer gjennom en kollega som har endel forbindelser, så akkurat hvor dekkene kommer fra vet jeg ikke før jeg har de. Hva mener du, er x-terrarin så vanvittig råe som det blir påstått? Hvordan er de i terrenget sammenlignet med bfg mud? Brukbart på vinterføre? Er de myke i sidene, slik at det blir skikkelige såler når jeg går ned på 2-3 pund?

#59 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 29 February 2004 - 00:00

De sitter på en H2 på et reklamefoto fra ProComp...stemmer det. Men jeg har sett utrolig mange H2 i USA uten, faktisk ingen med....... Hva var prisen ?

#60 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 29 February 2004 - 00:00

CI service her i bergen hadde X-Terrain i 37" stående på gulvet sitt her før jul... de påstod at H2 brukte disse...

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80