Gå til innhold



Foto
- - - - -

Junkern's garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
138 replies to this topic

#121 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 04 April 2004 - 23:00

og selvjustering skruen er skrudd passe sammen igjen?
alt sitter i sporene sine?
da sitter feilen mest sannsynlig i trommlene , evnt de er ovale så det ikke er plass til nye "sko" eller som nevnt over her, slitekanten/skjegget.


Lat att grinda... kyra frys!
www.pajeroteam.com

#122 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 04 April 2004 - 23:00

sorry, jeg var så treg så det kom før meg her nå !!
tre rimelige kjappe svar hehe

Lat att grinda... kyra frys!
www.pajeroteam.com

#123 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 04 April 2004 - 23:00

Sjekk det staget som sitter på den ene bremseskoen din. Ser ut som det er montert på baksiden av skoen din, men det skal ligge på utsiden. Har du kanskje byttet om skoene ?

Det er festet i oppkant av ene bremseskoen og satt inn på en aksel på selve skoen og låst med en klips som du klemmer sammen. Klipsen leverers ny sammen med skoene.

Det er vel faktisk 2 stag da som skal ligge på utsiden av bremseskoen og jeg kan ikke se disse på utsiden på bilde nr. 2. Kan muligens ligge på baksiden.

Du har sjekket at skoene er inne i sporet på stemplene på hjulsylindrene ?

Jeg antar sterkt at dette er likt som på Hiluxen... Er jo samme aksel...

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#124 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 04 April 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Sjekk det staget som sitter på den ene bremseskoen din. Ser ut som det er montert på baksiden av skoen din, men det skal ligge på utsiden. Har du kanskje byttet om skoene ?

Det er festet i oppkant av ene bremseskoen og satt inn på en aksel på selve skoen og låst med en klips som du klemmer sammen. Klipsen leverers ny sammen med skoene.

Det er vel faktisk 2 stag da som skal ligge på utsiden av bremseskoen og jeg kan ikke se disse på utsiden på bilde nr. 2. Kan muligens ligge på baksiden.

Du har sjekket at skoene er inne i sporet på stemplene på hjulsylindrene ?

Jeg antar sterkt at dette er likt som på Hiluxen... Er jo samme aksel...

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

Opprinnelig postet av Blom



Takk for mange gode tips, ble plutselig litt bekymret for hva som kunne ha skjedd med meg, har jo byttet slike bremsebånd på andre biler tidligere uten problemer, overhalt motorer og litt av hvert, men så plutselig skulle det stoppe fullstendig opp ved noe så simpelt som bytting av bremsebånd:rolleyes:rolleyes.gif

Fant ut hva jeg hadde gjort galt. Den selvstrammemekanismen og håndbrekk-mekanismen lå riktig. Eneste feilen var at jeg hadde lagt skoe på innsiden istedet for utsiden i nederkant. Satt de på riktig side, og smalt på trommelen. Da det var gjort synes jeg pedalen seig noe vanvittig. Tok av trommelen igjen, og der sto strålen ut fra bremsepumpa (nå ble det vel riktig:D). Er visst noe utett gummi der, men etter litt miksing og triksing, fikk jeg det tett og bremsene ble bra igjen. Nå virker faktisk håndbrekkket også for en gang skyld. Skal bestille repset til pumpaslik at jeg slipper noe mere lekkasjer.

#125 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 06 April 2004 - 23:00

Det heter "hjulsylinder" :-)


Follow your dreams smile.gif
http://www.offroad.n...sp?TOPIC_ID=911

#126 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 07 April 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Det heter "hjulsylinder" :-)


Follow your dreams smile.gif
http://www.offroad.n...sp?TOPIC_ID=911

Opprinnelig postet av Roffy



smile.gif:)Beklager:rolleyes:rolleyes.gif

I dag fikk støtfangern min litt mer juling enn den hadde gått av, og jeg fikk samtidig fremkyndt "sveisenyefangereprosjektet":D:D:D

user posted image

user posted image

user posted image
Skjermbreddern fikk seg en solid trøkk i dag også. Kjørte borti et tre med litt for god fart, men utrolig nok gikk det forholdsvis bra denne gangen også selv om bilen bråstoppa da breddern traff treet. Breddern sprakk i gelcoaten og lakken, men det har ingen praktisk betydning.

Morgendagens prosjekt blir å forsøke å sveise sammen en brukbar fanger ut av dette skrotet her. Den ene fangern med gitter på stammer sannsynligvis fra en pajero el.li., mens den andre er noe hjemmesveisa hilux-greier. Håper på at jeg greier å få satt dette sammen til en brukbar fanger som i hvertfall kan fungere som en midlertidig løsning. ER litt risikabelt å dra til svinndal uten fangere. Det kan fort bli litt dyrt:P:P
user posted image

user posted image

#127 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

I dag kom baksmellen:fish:fish.gif etter en flott påske med masse kjøring og morro. Det har gått litt villt for seg denne påsken, så det blir nok fort et par kvelder i garasjen før bilen er klar for nye stunt igjen:D:D

Støtfanger'n foran fikk som sagt litt juling, og ble erstattet av en ny og stygg fanger som ble sveisa sammen på rekordtid (veldig midlertidig løsning:D:D). Det skal også være sagt at den fikk svært mye juling i svinndal og fungerte veldig bra:P:P, fikk mye mindre overheng foran forhjulene, og det hjalp endelB).


user posted image
PS: Fangern var rett og bulkfri før jeg kom til svinndal. Det var den ikke etter at jeg hadde vært der:D:D

Etter en liten fastkjøring med tilhørende winching ser det ut til at mellomakslingen min har fått litt juling. Men det merkes ikke så lenge jeg kjører på de dekkene jeg har nårolleyes.gif
user posted image
user posted image
Nærbilde, såvidt jeg kan huske var det ikke slike dype grader i mellomakslingen før, krysset fikk også litt juling, men det gikk forhåpentligvis bra. Spørs om det ikke blir en tur til vidar snart for å hamstre inn nye (brukt)deler så jeg får ordna alt jeg har kjørt i stykker:D

Bremsepumpa (eller var det sylinder det het?) var visst ikke helt i orden alikevel. Etter endel kraftige nedbremsinger smalt plutselig pedalen litt for langt inn, og bremsevæsken rant ut fra den ene bremsetrommelen. All guffa som ligger rundt bakhjulet er bremsevæske
user posted image

Det begynner virkelig å haste med produksjon av bakfanger også, i morgen må jeg huske å få bestilt en passende u-profil slik at jeg får fortgang i både fangern foran og bak. Her er restene som henger igjen bak, venstra side av støtfangern var litt for dårlig festet. Patenten med at stigtrinnet bak er festet på det som en gang var et hengerfeste er ikke noe bra synes jeg. Planen nå er å lage til en uprofil som går utenpå tverrbjelken. Da får jeg mye mindre overheng og en fanger som bare kan slå nedi så mye den vil uten at det gjør noe (dessuten skal jeg sørge for å lage noen HEFTIGE slepekroker ogsåtongue.gif:P, type SOLID). Restene av det gamle hengerfeste er rett og slett vridd litt ut. Det fikk gjennomgå i går.
user posted image

Motorrommet har også fått smake på svinndal-gjørma. ER ikke så lett å se på bildet, men der begynner det å bli MYE dritt:D:D
user posted image

Dekkene er som sagt gamle og stive. Jeg kjørte med 0,4 bar i svinndal, og på et eller annet vis har jeg greid å få masse dritt mellom dekket og felgkanten slik at det har begynt å lekke, men jeg løsnet ikke noen dekk fra felgen (for en gang skyld). Slik så dekket ut da jeg kom ut i garasjen i dag:fish:fish.giffish.giffish.gif.
user posted image


Jaja, selv om det gikk litt hardt ut over bilen denne påsken, så må det jo sies at det var vel verdt det:D:D:D:D, for så mye flott kjøring og så fine treff, er man bare nødt til å få med seg. Det var virkelig morro:D:D. Dessuten er det jo egentlig bare snakk om små filleting, selv om det kan virke litt omfattende. Bakbremsene måtte overhales uansett, dekket er tett nå, så bare en liten fiksing av bakbremsene og henge på resten av bakfanger'n så er kjerra på veien igjen.

Regner med at morgenkvelden går med på å overhale bremsepumpe/sylinder/ellerhvasørendethet og henge opp resten av fangern bak (også det, midlertidig). Mellomakslingen er ikke noe problem så lenge man kjører på firkanta monstermuddere.biggrin.gif:D

#128 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

Hehe...brukte du mellomakslingen som "vinsj trommel" ???? ser nesten slik ut....:-) rå kjerre !!


Follow your dreams smile.gif
http://www.offroad.n...sp?TOPIC_ID=911

#129 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 11 April 2004 - 23:00

Å skjedde med støtfangeren din bak.. wtf.gifwtf.gifwtf.gif

#130 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 14 April 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Å skjedde med støtfangeren din bak.. wtf.gifwtf.gifwtf.gif

Opprinnelig postet av Jeepir



Støtfanger'n bak fikk bare altfor mye juling, og prosjekt "nyesolidefangere" rykket opp forbi "veltebøyle" på prioriteringslista. I morgen skal det bestilles stål, type solid. minimum 6 mm tjukke u-profiler skal brukes.

EN annen ting er at jeg ønsker meg mere fleks, er det noen som har erfaringer å dele her? Hvis jeg ikke husker feil, så er ome-fjærene og demperne kjøpt i 97 og var type heavy-duty. Det er mao stive så det holder. Ser ut til at jeg kan få tak i billige rancho-dempere (rundt 1500kr for et sett rs 5,6 eller 9000), og demperne som står på nå er vel egentlig modne for utskiftning også ganske snart. Hva er deres erfaringer når det gjelder fleks, jeg synes demperne mine ser veldig korte ut, men er det vanlig at det er fjærene som pleier å stoppe fleks (er spiraler på denne bilen) eller er det vanligvis fjærene som setter begrensningene? Skjønner selvfølgelig at det sannsynligvis er en kombinasjon, men nå ser det ut til at det er håp om å få nye rancho-dempere for 1500 kr, og da er det greit å vite om jeg vil få noe særlig mere fleks med de demperne eller om det er helt forgjeves?. Kjører selvfølgelig uten stabstag:D

PS: Bilen er på vei igjen nå, etter at par timer med rep. av bakbremser og festing av restene av bakfangern

#131 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 14 April 2004 - 23:00

hmm var ikke med meningen å dra filler av fangeren din da !!!



Lat att grinda... kyra frys!
www.pajeroteam.com

#132 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 14 April 2004 - 23:00

Det var pent sagt Mr. Evo.. Men de fleste skjønner jo sikkert at det itte va med vilje, men med Norvegia..

Ps: itte va med vilje, men med Norvegia var en oste-reklame konkurranse bare så det er sagt, gikk på titte-kassa.. smile.gif

#133 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 15 April 2004 - 23:00

Kopi av melding:
EN annen ting er at jeg ønsker meg mere fleks, er det noen som har erfaringer å dele her? Hvis jeg ikke husker feil, så er ome-fjærene og demperne kjøpt i 97 og var type heavy-duty. Det er mao stive så det holder.

Opprinnelig postet av junkern



Har sjekka dette med fleks litt jeg også. Er heller ikke fornøyd, kjører med Ironman. MEN det vil ikke hjelpe deg å gå over til light duty OME dempere. De har samme stivhet som heavy duty, men er kortere.

For å sjekke om det var demperene mine som begrenset fleksen, tok jeg de av og kjørte bilen diagonalt i grøft. Fleks ble ikke bedre. Kjører selvfølgelig uten stab-stag. At demperene er lange nok forran er det ihvertfall ikke noen tvil om. Har opplevd at fjæra faller ut....

Mine erfaringer er med Ironman. Har prøvd å få dem til å oppgi fjærkoeffisienten på fjærene jeg har, men det ville de ikke. OME oppgir denne.

Dobinson har også fjærer til våre biler (og til veldig mange andre): http://www.dobinsons...tml/sitemap.htm
Ser her at de har standard, raised, og extra raised. Men extra raised ser ut til kun å gjelde Nye modellen LJ/RJ/KZJ

Tror jeg har inro om OME fjærkoeffisienter hjemme, finner du ut noe om andre leverandører så si ifra.

Vegard.

#134 Tom A-G

Tom A-G

    Leder NAF MR Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 995 Innlegg:

Posted 15 April 2004 - 23:00

Det er jo samme hjuloppheng på denne som på G-wagen.

Fjæringsveien begrenses oppover av enten fjæra eller bumbstop'en (gummiputa). Så oppover kan for stive fjærer være en begrensning.

Nedover er det enten støtdemperen, stabstaget eller innfestingen av momentarmen som begrenser fjæringsveien. Sjekk her for å se hvordan dette er på G-wagen:

http://www.clubgwage...s/fsus/fsus.htm

Du har noe av den samme problematikken på nyere Land Rovere.


Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404

#135 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 15 April 2004 - 23:00

Jeg får se om jeg gidder å gjøre noe med det. Nå fikk jeg bekreftet at han karen ikke hadde dempere til akkurat denne bilen, men omtrent alle andre firehjulstrekkere. ER det noen som trenger nye sett rancho-dempere, så selges de for 1500 kr (for 4 stykker) på finn.no, under deler og utstyr. Det må da være vanvittig billig.

Problemet med for lange dempere vil jo være at fjærene løsner, så det optimale er vel så lange dempere at fjærene flekser omtrent helt ut, men at demperne samtidig ikke slår nedi

Og; Evoman, som du kanskje så på bildene, også fra tidligere, så har disse fangerne fått så mye juling at jeg bevisst har hengt de opp i kun en skrue slik at de heller løsner enn å vri seg helt i stykker. Fangern hang kun i en skrue på den ene siden (den andre skruen knakk første gang i svinndal), og den andre biten henger i to skruerB)cool.gif

I morgen er det kjøring igjen:P:P:P:P

#136 Sorgaarden

Sorgaarden

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 09 November 2007 - 14:43

Konge Prosjekt smile.gif
Ser ut som du har ghort en god innsats. Resultatet blei veldig bra ihvertfall biggrin.gif

Mulig jeg har oversett at du har skrivd det, men hvor fikk du tak i bredderene? Pris?
Noe spessielt og legge merke til når du skal montere dem?

Rå bil rett og slett wub.gif

#137 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 09 November 2007 - 19:43

Denne garasjetråden har stått urørt siden april 2004 og Einar solgt vel denne bilen for to år siden tror jeg.
Men, det er som du sier en skikkelig flott bil.
Har ikke sett eller hørt om den her på forumet siden Einar solgte den.

#138 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 09 November 2007 - 20:18

er ikke den som gikk i trøndelag etterpå under navne trøndertøsa?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#139 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 09 November 2007 - 21:29

Bilen ble solgt til Bergen og befinner seg fremdeles her. Har byttet eier her, men kan ofte besees på kjørebilder fra Modalen.

Og bilen virker den, selv om den etterhvert er godt brukt.