Gå til innhold



Foto

Saft suse..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#1 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 05 June 2007 - 18:24

Nå er det pinadø kniven på strupen..på fredag er det time på BT for første gang, og tusen ting å gjøre.

Følgende skal forsøkes godkjent på fredag:
- Motorbytte fra 2,5 manuell til 4 automat. (burde gå greit med velsignelsesbrev fra Jeep Norge AS)
- Hevesett 155mm trailmaster med TUV papirer. (burde gå greit med TUV papira)
- Kufanger fra Warn. (blir spennende da fangeren bygger minst 10 cm fremover)
- 33 x 12.5" dekk. (blir jæævlig spennende men jeg tviler)
- Teraflex high-steer sett. (burde kunne gå greit med alle material specks dokumentert)


Møter med en hel a4 pærm på BT. unsure.gif


Har fått "pepper" på eu-kontroll for løst batteri i motorrom, så jeg har flytta batteriene bak med en velger som lar meg velge mellom batteri a, batteri b, eller begge, eller ingen.

Prøvde å legge litt flid i jobben, strakk elekrikkerrør inne i rammevangene og tredde opp separat jord til motor og chassi. Brukte 90kvm kabel dribble.gif
Desverre stjeler det litt plass i bagasjeromet, men pytt (skal ikke på familieferie uansett med denna bilen).
Alle ledninger ble godt skjult i motorom og alle kabelsko i beste kvalitet, samt krympet med strømpe.
Fikk myye bedre plass i motoromet.
P.s. takk til Veng bildeler i Halden som solgte meg røde optimabatterier for 1290,- stk (dette var billig).



Skal få våtromsbelegg på gulvet i bagasjeromet (vinyl/gummi) sveisa fast rundt alle kanter slik at jeg kan spyle rent.


Måtte på med nye sideblinkers, siden jeg så "udiskret" fjærna de gamle fordi jeg synes de var stygge. Disse nye lysa har oransje LED pærer som blinker som bara det. 200,- pr sett på bilextra. tongue.gif



Sist men ikke minst måtte jeg på med "kufangeren". Kjøpte Warn sin med grind på Bgnor. Den ble tøff synes jeg, men ser litt naken ut uten vinsj.
Bgnor gutta er kanskje ikke best på pris, men de er utrolig hyggelige og ryddige folk. smile.gif





Vinsj må på plass, det blir "nesten" garantert denne.
Noen som har en ny "nesten ubrukt" til salgs?? tongue.gif


Følgende må fullføres før fredag:
- Bytte "main seal", stoppe oljelekkasjen.
- Stramme og justere håndbrekket.
- Feste bremseslanger forran.
- Pusse rust av bremserør.
- Bygge ut "buskepiskerne" til å dekke 33" hjula.

Edited by mastermedic, 05 June 2007 - 18:56.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#2 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 05 June 2007 - 18:52

Dæven å tøff den fanger'n ble! Ser på langt nær så kul ut i katalogen... Ikke best på pris du, nå blir det dyrere for deg! tongue.gif

Skal du ikke plexiglasere inn de batteriene da?

#3 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 05 June 2007 - 18:59

QUOTE(Amund @ 5 Jun 2007, 18:52) <{POST_SNAPBACK}>
Dæven å tøff den fanger'n ble! Ser på langt nær så kul ut i katalogen... Ikke best på pris du, nå blir det dyrere for deg! tongue.gif

Skal du ikke plexiglasere inn de batteriene da?



Hmmpff.. bruker ikke plexiglass jeg.. kun lexan.
Jeg har festa en lexan glass plate over batteria for å forhindre at jeg ødelegger noe når jeg "slenger" bagger o.l. inn bak. Hadde ikke tenkt å bygge inn batteriene.

Prisen på warn hos Bgnor er faktisk ikke "hestgærn".
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#4 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 05 June 2007 - 19:04

QUOTE(Amund @ 5 Jun 2007, 18:52) <{POST_SNAPBACK}>
Dæven å tøff den fanger'n ble! Ser på langt nær så kul ut i katalogen...dyrere for deg! tongue.gif



Hele bilen er jo "Dæven så tøff" smile.gif
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#5 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 05 June 2007 - 19:43

Det er en grom bil rofl.gif biggrin.gif

Ønsker deg lykke til på fredag rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#6 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 05 June 2007 - 20:58

Dærsken.. De vingemutterne fikk Red top'ene til å bli små gitt... Tøft opplegg. Lykke til!
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#7 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 06 June 2007 - 10:50

Håper det går bra på fredag. Og ja den fanger'n var grom :-))
Stopper bare for tog og elefanter !

#8 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 07 June 2007 - 12:50

Lykke til i morgen!!

Bilen er virkelig blitt tøff!
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#9 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 07 June 2007 - 19:01

Takk og takk.

Til info:
Å bytte en lekk "main seal", samt å ta av bånnpanna er ingen spøk.
Jeg gjorde det på gårdsplassen min, og er sår på ryggen. Man klarer akkurat å ta av bånnpanna med 4,5" heving + at man må jekke bilen litt opp på fjærene.

Her er en fin "write up" hvis noen vurderer det.
http://jeepin.com/features/rearmain/index.asp

Jeg fulgte denne til punkt å prikke, og brukte ca 5 timer på jobben, samt at jeg venta over natta for at pakningssementen skulle tørke.
Man må huske å kjøpe oljefilter og nok olje før man begynner.

91 mod HO skal ha 5,5 liter olje med en viskositet på 10 - 30 (reff manualen). Jeg har valgt halvsyntetisk 10 - 40 olje (fungerer greit).
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#10 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 07 June 2007 - 20:35

La på silikon som pakning?

Har tenkt å bytte denne ved neste oljeskift sånn om et par tre uker. Leste den writeupen, så jo ut til å ikke være så galt, 2-3 timer hadde jeg tenkt å bruke, får aldri fred lenger enn det tongue.gif



#11 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 07 June 2007 - 22:09

Jeg kjøpte en "one-piece" gummipakkning som jeg pensla med no "pakkningssement greier" (klissete som helv..).

Jeg sandblåste bånnpanna mi siden den var full av krystalliserte hydrokarboner og annen dritt. Jeg brukte først vinkelsliper så sandpapir og til slutt slipepasta på bånnpanna.
Bånnpanna er ofte litt "skakk og skjev" etter bruk over flere år.

La kopperpasta på alle skruer og husk at det skal være kun 10 lbs trekk på alle skruer (semihardt på skralla).

Alle skruer er foresten i tommer.


Det er slike "utenomting" som stjeler tid. Selve mainseal simmeringen tar kun to minutter.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#12 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 08 June 2007 - 10:07

Hmmmm.....

I dag er det fredag og D-dag... wink.gif

Håper virkelig at dette bærer riktig vei!

God helg uansett utfall! smile.gif
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_

#13 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 08 June 2007 - 10:41

Sitter her og må kjøre om ca 20 minutter. Skjønner ikke helt hvorfor men er litt nervøs.
Nuvell..


Måtte selvfølgelig "bredde" buskepiskerne mine, pent,,,nei men det gjør piskerne lovlige.


[attachment=5461:attachment]
[attachment=5462:attachment]


Nå er jeg klar.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#14 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 08 June 2007 - 15:47

Spent nå smile.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#15 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 08 June 2007 - 16:04

QUOTE(mastermedic @ 7 Jun 2007, 22:09) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kjøpte en "one-piece" gummipakkning som jeg pensla med no "pakkningssement greier" (klissete som helv..).

Jeg sandblåste bånnpanna mi siden den var full av krystalliserte hydrokarboner og annen dritt. Jeg brukte først vinkelsliper så sandpapir og til slutt slipepasta på bånnpanna.
Bånnpanna er ofte litt "skakk og skjev" etter bruk over flere år.

La kopperpasta på alle skruer og husk at det skal være kun 10 lbs trekk på alle skruer (semihardt på skralla).

Alle skruer er foresten i tommer.
Det er slike "utenomting" som stjeler tid. Selve mainseal simmeringen tar kun to minutter.



Ah ok, da burde det gå relativt kjapt for min del, delevaskeren tar seg av vaskinga mens jeg fikser det andre, pleier å ta selv de værste flekkene wink.gif

Takk for infon!



#16 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 08 June 2007 - 17:45

Intet nytt fra vestfronten?
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#17 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 08 June 2007 - 18:31

Ja da var vi vell...

Etter en laaang time på BT (mysen trafikkstasjon) som innvolverte minst 5 "staute kontrolører" ble det vel konkludert med " blink.gif ".

Jeg hadde en hel A4 perm med massiv dokumentasjon alt fra TI til TUV, og det var dette som gjorde dem litt usikre. Det hadde stort sett lyst å si nei til alt, men alle papira presset i andre rettningen.
De gikk detaljert gjennom TUV godkjenninga på Trailmaster hevesettet mitt, og sjekket alle dempere, fjærer og panhardstaget for at det stemte med oppgitte serienr i TUV papira.

Fikk skryt for god gjennomføring, festing og monteringer på alt, men ingen turte ta noen endelige avgjørelser vedr komplett godkjenning.
Det ble bestemt at de skulle ta opp bilen min på morgenmøtet førstkommende mandag.
Deretter skulle de ringe meg og så fikk vi ta det derifra.

Merkelig nok var ikke de store dekka mine noe som helst tema, virker som hevesettet var den "store greia" og som en naturlig konsekvens var dekka greit????

Jeg tok med kameraet mitt og skulle ta masse bilder på trafikkstasjonen, men glemte å ta et eneste bilde (ble engasjert og ivrig i livlige diskusjoner).



Pokker ta, jeg må leve i spenning til mandag, BT har beholdt alle papirer.
mellow.gif
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#18 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 08 June 2007 - 18:38

QUOTE(mastermedic @ 8 Jun 2007, 18:31) <{POST_SNAPBACK}>
Ja da var vi vell...

Etter en laaang time på BT (mysen trafikkstasjon) som innvolverte minst 5 "staute kontrolører" ble det vel konkludert med " blink.gif ".

Jeg hadde en hel A4 perm med massiv dokumentasjon alt fra TI til TUV, og det var dette som gjorde dem litt usikre. Det hadde stort sett lyst å si nei til alt, men alle papira presset i andre rettningen.
De gikk detaljert gjennom TUV godkjenninga på Trailmaster hevesettet mitt, og sjekket alle dempere, fjærer og panhardstaget for at det stemte med oppgitte serienr i TUV papira.

Fikk skryt for god gjennomføring, festing og monteringer på alt, men ingen turte ta noen endelige avgjørelser vedr komplett godkjenning.
Det ble bestemt at de skulle ta opp bilen min på morgenmøtet førstkommende mandag.
Deretter skulle de ringe meg og så fikk vi ta det derifra.

Merkelig nok var ikke de store dekka mine noe som helst tema, virker som hevesettet var den "store greia" og som en naturlig konsekvens var dekka greit????

Jeg tok med kameraet mitt og skulle ta masse bilder på trafikkstasjonen, men glemte å ta et eneste bilde (ble engasjert og ivrig i livlige diskusjoner).
Pokker ta, jeg må leve i spenning til mandag, BT har beholdt alle papirer.
mellow.gif
Aha, det forklare permen de satt å reiv ark ifra å la på bålet:) så de satt å grillet pølser utafor der:)smile.gif


Krysse fingra å håpe de godkjenner denne, virker som du har prøvd alt du kan gjøre for å få det godkjent hvertfall!

#19 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 08 June 2007 - 20:40

QUOTE(N-T 4x4 @ 8 Jun 2007, 19:38) <{POST_SNAPBACK}>
Aha, det forklare permen de satt å reiv ark ifra å la på bålet:) så de satt å grillet pølser utafor der:)smile.gif

Du har selvfølgelig en kopi dersom du har levert fra deg originalen?
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#20 TESZJ

TESZJ

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 697 Innlegg:

Posted 12 June 2007 - 20:10

QUOTE(mastermedic @ 8 Jun 2007, 18:31) <{POST_SNAPBACK}>
Pokker ta, jeg må leve i spenning til mandag, BT har beholdt alle papirer.
mellow.gif


Nå er vel flere enn jeg spente på utfallet av dette...... beer.gif
mvh
Tor-Erik

1991 XJ 4.0L HO Limited, (x) 1986 Lada Niva 1.6, (x) 1988 YJ 4.2L , (x) 1996 ZJ 2.5 TD, (x) 1989 XJ 4.0L
JEEP.com 4x4 Basics - JEEP 4x4 systemer - JEEP Forum.com - NAXJA.com - 4WD.com - Quadratec.com - Konvertering
_