Gå til innhold



Foto

Saft suse..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#21 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 12 June 2007 - 21:20

mad.gif Det sitter en sint mann i halden....

Var jeg en "blondine" som virkelig trodde BT kom til å ringe meg mandag?
Har forsøkt å ringe selv i dag (ca 50 ganger), ingen tar telefonen, eller vet hva jeg snakker om og min kontaktperson hadde de "ingen beskjed på"..??

Det er så morro å ringe et slikt "815" nummer og taste i hytt og pine for å komme frem til mysen. Og når du endelig kommer til noen som skal sette deg over, setter de deg over på en telefon som er opptatt eller har påslått voicemail.


SLAUR, hele gjengen (er sikker på at de sitter og ler av meg).

Får bare prøve igjen i morra! mad.gif
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#22 MiniMartin

MiniMartin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 13 June 2007 - 17:20

QUOTE(mastermedic @ 12 Jun 2007, 21:20) <{POST_SNAPBACK}>
mad.gif Det sitter en sint mann i halden....

Var jeg en "blondine" som virkelig trodde BT kom til å ringe meg mandag?
Har forsøkt å ringe selv i dag (ca 50 ganger), ingen tar telefonen, eller vet hva jeg snakker om og min kontaktperson hadde de "ingen beskjed på"..??

Det er så morro å ringe et slikt "815" nummer og taste i hytt og pine for å komme frem til mysen. Og når du endelig kommer til noen som skal sette deg over, setter de deg over på en telefon som er opptatt eller har påslått voicemail.
SLAUR, hele gjengen (er sikker på at de sitter og ler av meg).

Får bare prøve igjen i morra! mad.gif



vet hvor irrrriterende det kan være... har prøvd å ringe dem jeg oxo..
tips, få tak i mail adr. til saks behandleren din!

(litt morro å høre at andre oxo er sinte og devil.gif dribble.gif noexpression.gif på bt oxo)
Bruksbilen:
IPB Image
og her "Go Bilen"

#23 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 13 June 2007 - 18:20

Jahaa, idag fikk jeg respons fra en "dude" på BT avd. mysen. smile.gif

De hadde gjennomgått all dokumentasjon, bilen og diskutert dette internt og funnet at all min dokumentasjon var tilstrekkelig. De så ingenting i veien for å godkjenne bilen,,,,men....
Førstkommende mandag kommer det en kar fra BT oslo som er ansvarlig for ombygging av bil på hele østlandet (stasjonert i oslo). De måtte diskutere saken med han før vognkortet blir "oppdatert".

Siden min ombygging var så "omstendig" skulle de konfrontere denne karen dokumentasjonen min før endelig godkjenning. Denna karen reiser tydeligvis rundt til alle stasjoner og hjelper med spørsmål vedr. ombygging.




Jaja, det er da noe, får bare vente i spenning en uke til. huh.gif
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#24 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 13 June 2007 - 19:54

Ved andre ord, de har tross store annstrengelser ikke funnet hull i søknaden din. Og venter da på en annen topptreskalle som kansje har myndighet til og si nei, eller i allefall argumenter for og trekke ut saken enda litt?!
Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#25 Dynna

Dynna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 157 Innlegg:

Posted 14 June 2007 - 22:03

Fy F.... så fin bil du har... Liker ikke kufanger men den var bra:)

Lykke til på mandag....
Jeep XJ 4.0l 90mod.
4,5" Trailmaster
34" MT/R

#26 CherokeeV6

CherokeeV6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 237 Innlegg:

Posted 21 June 2007 - 08:00

Heisann.
Skjer det noe i saken, eller har de satt deg på gjerdet en stund til?
Håper veldig på at du får godkjent 33"... Da ser jeg lys i tunnelen for bilen min etterhvert også...
Halvard
2.5" OME + 1.5" BB. Autolocker bak. 31x10.5x15.
Weber 38/38

#27 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 21 June 2007 - 08:26

Skjera', Bagheera?
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#28 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 21 June 2007 - 15:13

QUOTE(Skywalker @ 21 Jun 2007, 08:26) <{POST_SNAPBACK}>
Skjera', Bagheera?


Siste nytt er at kufangern er godkjent, resten var visst verre... smile.gif Mysen sa han måtte vise bilen i Oslo... hevesettet burde jo være det minste problemet ettersom det er TUV-godkjent, men man kan vel ikke forvente seg samme rutiner hos Biltilsynet fra dag til dag. smile.gif

#29 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 21 June 2007 - 22:09

Nå er jeg tilbake fra en jobbrelatert laaaang uke i molde (uten internett).

Kufanger godkjent (innskrevet i nytt vognkort).
Motorbytte godkjent (innskrevet i nytt vognkort).
Hevesett med TUV papirer "delvis godkjent".
Dekk (33") ikke godkjent uten dokumentasjon på sporvidder.

dry.gif

Fikk telefon her om dagen fra mysen trafikkstasjon som hadde tenkt å godkjenne bilen min slik den var. Etter samtale med en "spesialist" fra oslo ble det bestemt at jeg må vise bilen i oslo. De skal gå gjennom fotnoter i TUV papirene på trailmaster hevesettet, de måtte vite om det var merknader/unntak m.m. som de måtte vite om.
Kjedelige utsettelser men regner med at trailmasteren blir godkjent etter oversettelse av TUV papirer til norsk.

Dekka så de ingen problemer med i utgangspunktet, men jeg må dokumentere sporviddeendringene mine.
Dette problemet var jeg delvis forberedt på og har en plan:


Jeg må finne ut hva sporvidden er orginalt (f.eks produktdatablad fra Jeep el.lign).
Deretter må jeg måle min nåværende sporvidde.

Garantert vil min nåværende sporvidde være øket i forhold til orginalt, og jobben med å justere ned sporvidden mot orginalt er igang. Ifølge BT kan sporvidden maksimalt økes med 15 mm pr aksel.
Min nye Ford 8.8 aksel er smalere en den orginale og vil hjelpe meg godt igang bak. Foran må jeg korte akselen tilsvarende som bakakselen.
Har en ekstra dana 30 som jeg skal løsne akseltubene på og erstatte med kortere tuber. Deretter skal jeg plasere stikkakslene i dreiebenken og dreie av bakenden på akselen tilsvarende.
Etter denne jobben må nye "lånte" felger på plass med et innpress som kompenserer for den siste biten.

Så en tur på "godkjent verksted" for å måle den nye sporvidden (som er innenfor 15 mm fra orginalt), et papir på det og vips "allez OK".
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#30 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 21 June 2007 - 22:32

Litt om hjul:
Jeg kopierer litt herfra: http://www.poleposit...e_felgboken.doc

4. TÜV – godkjenning/krav.

I Tyskland har de følgende godkjenningsorganer, hvorav TÜV også benyttes her hjemme:
ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) generell brukstillatelse.
KBA (Kraftfahrt Bundes Amt) kontor som gir ABE godkjennelse. På felgen settes for eksempel KBA og godkjennelsesnummeret.
TÜV – godkjenningsselskapet for bl.a. felger. TÜV har felgtester i München, Stuttgart, Pfalz og Essen. ABE og KBA er ”styrt” fra de godkjenninger som ofte TÜV gjør.
TÜV er nå også i Milano.

Norge: Se veitrafikkloven under ”Forskrift om krav til kjøretøy”. Dekk og felger finner man i kapittel 10. Selv om den generelle sporvidde endringen iflg loven er maks 15mm, vil man finne veldig veldig mange TÜV-godkjenninger som tillater mer. Spør oss (http://www.poleposition.no/) om TÜV-dokument om nødvendig.
Det er ikke krav til at felgen er TÜV'et, det er de tekniske målene TÜV setter opp fra bil til bil som gjelder. Ergo felgmerket behøver ikke å stå oppført i TÜV.

Kan dette være til hjelp, tro? Så kommer da også det viktige spørsmålet; hva sier TÜV om hjul og sporvidde til XJ generelt? Kan du være så heldig at du ikke trenger modde aksler så veldig? Trekke inn til opprinnelig sporvidde med 12.5" dekkbredde vil jo ødelegge svingradius fullstendig.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#31 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 21 June 2007 - 22:48

Mye bra i den linken din, men jeg tror ikke BT her brydde seg om TUV godkjenning på felgene.

Problemet mitt er at min backspacing ikke kan overstige 3,5" grunnet teraflex's high-steer knoke.
En høyere backspacing resulterer i at felgen skraper i knoken, derfor må jeg jobbe litt med akslene.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#32 Speedy

Speedy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 341 Innlegg:

Posted 22 June 2007 - 01:04

Flott bil :-)
Et lite spørsmål om hvordan du får godkjent 33", ser dat dei vil ha dokumentasjon på sporvidden men rullediameteren er vel godt over 5%. Har spurt både Amcar og den lokale forhandleren om det går å skaffe dokumentasjon for å få godkjent større dekk men har fått negative svar begge plasser, er det andre instanser som kan ha slik informasjon for det hadde vært fint å få godkjent 31" som står på min pr i dag.
Ellers så får du ha lykke til med det siste nåløyet.
Speedy

Jeep Grand Cherokee 4,7 HO Overland 2002 mod

#33 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 22 June 2007 - 07:42

Til Sint Mann i Halden:

Slapp helt av, pust rolig ut. Du skal ikke begynne å korte inn akselen din for å få bilen godkjent din gnom!

Du får nå tre valg (men ventemusikken går):

Tast 1 for å godkjenne dekk og felger med dokumentasjon fra Amcar
Tast 2 for å godkjenne felger med TUV - som overstyrer kravene om 15mm innpress osv - vet jeg har sett det på en tysk nettside, men husker ikke om det var 10" og om det var godkjenning på dekk i tillegg
Tast 3 for å kjøpe 30mm TUV-godkjente spacere hos meg og godkjenne den med originalhjul som IKKE subber samt TUV-docs på sporviddeøkningen

Kanskje man kan årne en blandings av 1 og 3 også, legge ved en kopi av spacer-papiret og forklare at bilen faktisk er godkjent og testet med denne sporviddeøkningen, og at da felger som gir samme økning må være vel så bra... + bremsetest (da må du lage deg bremser som virker skikkelig først, hehe)

Edited by Amund, 22 June 2007 - 07:44.


#34 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 22 June 2007 - 07:48

Hmmm, leser dine valg med iver...

1. Dette sa BT var en umulighet.
2. Mine felger er DOT godkjent idag, men hjelper fint lite fordi det er sporvidden (ikke felgen) som er problemet.
3. Her vil jo resultatet forbli uforandrett (samme sporviddeøkning som idag).

?
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#35 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 22 June 2007 - 09:45

Mmm... mens du taster rytmisk til ventemusikken så må du finne et alternativ som gir så mye som +45mm sporviddeøkning pr. side.

Orignalt ET=31,75. 8x15 med 3,5" backspacing blir, om jeg forstår det rett, ET=-0,5"=12,7mm. 31,75+12,7 = 44,45mm sporviddeøkning pr. side. Altså holder ikke spacere som bare gir +30mm i sporviddeøkning. http://www.spurverbreiterung.de har f.eks. bare TÜV for ET=0 på XJ (se under "Gutachten").

Ellers tenker jeg det samme som Amund; om det er felgen eller en spacer som gir sporviddeendring må jo være det samme forholdet. Er bare et spørsmål om de grå finner det i sin godhet å tenke det samme. Er de villige til å gi sine +/- på 15mm = 7,5mm pr. side kommer du da opp i ET=0 -> 31,75mm + 7,5mm = 39,25mm pr. side som fremdeles er for lite, i tillegg til at dette kun er en løs antagelse fra min side.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#36 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 22 June 2007 - 10:03

Har idag ringt min mann på BT, og det har hørt slik ut flere ganger.

Biltilsynet (mp3 fil)

Typisk mad.gif .


Tilslutt etter ca 30 kroner pr minutt kommer man til noen som desverre må sette deg over til rette vedkommende,,, og da er det på'n igjen.

Edited by mastermedic, 22 June 2007 - 10:08.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#37 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 22 June 2007 - 15:25

QUOTE(mastermedic @ 22 Jun 2007, 07:48) <{POST_SNAPBACK}>
Hmmm, leser dine valg med iver...

1. Dette sa BT var en umulighet.
2. Mine felger er DOT godkjent idag, men hjelper fint lite fordi det er sporvidden (ikke felgen) som er problemet.
3. Her vil jo resultatet forbli uforandrett (samme sporviddeøkning som idag).

?


Nei, du misforstår litt. 1 har du nok rett i, men

2. Det jeg mener er å kjøpe NYE felger fra Tyskland MED TUV for bilen din. Hvis det eksisterer. Vet jeg har sett, men det er kanskje som noen sier at det ikke er mer enn 8" og ikke mer enn 0mm innpress som finnes.
3. Vi har godkjente spacere til XJ som bredder 3 cm per side, det TUV-godkjenninga går på er at disse er godkjent på bilen (med originalfelger) med den sporviddeøkninga det fører med seg. Det er nok ikke nok til å godkjenne dine felger (org innpress 24mm - -44mm som sikkert er på dine, eller er det -56? som blir hva da 70mm pr side) Tanken min var at i aller verste fall får du hvertfall godkjent den på originalhjul, som da forhåpentligvis ikke subber i styreknokkelen.

#38 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 22 June 2007 - 16:24

Org hjul kommer til å se urteit ut med tanke på bredderene...



#39 Skywalker

Skywalker

    Rocket Scientist

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 760 Innlegg:

Posted 24 June 2007 - 20:16

Jeg skal tilstå at jeg har brukt noen timer og søkt litt rundt etter en mulighet for hjul. Det eneste jeg finner er Mangels stålfelg (Chromespoke) i 15x10 som har TÜV, men selv disse har ikke så høyt negativ innpress som AR-felger i 15x10 har. Stort sett har alle AR-felger uten unntak alt for høyt negativt innpress når de blir 10" brede, stort sett -44. Selv i 8" bredde har stort sett AR-felger negativt innpress på -6.

Pga. måten akslene til XJ'en er konstruert er ikke høyt negativt innpress å anbefale. Det vil nok spise noen lager etterhvert. Dermed er det nok også ganske vanskelig å få noen godkjenning av negativt offset ut av DaimlerChrysler.

Har Amund rett går det an å finne org. Jeep-felger til XJ med så lavt positiv innpress som 24. Med 30mm TÜV'ede spacere på må det da gå an å få godkjent en sporviddeøkning. Så vidt jeg kan skjønne er XJ'en typet med et std. innpress på 31,75.

Mitt regnestykke blir da forskjellen på std. innpress og en felg Jeep leverte (31,75 - 24) = 7,75
Forskjellen + TÜV-spacere = 7,75 + 30 = 37,75 som blir sporviddeendring pr. side.

Std. innpress - Sporviddeendring -> 31,75 - 37,75 = -6mm

Altså: få godkjent sporviddeendring på 37,75 eller mer pr. side. Da kan du etterpå klaske på AR-felger på 15x8 som stort sett har -6 i innpress. Og det bør da gå an å kjøre 33x12,5 på 8" bred felg?

Evt. kan du sette deg på asbjornsen og finne ut hvordan i innerste helheim han har fått tak i TÜV til AR-felger på 10" bredde med 3,75 i backspacing: http://www.offroad.n...p;#entry1324004

Edited by Skywalker, 24 June 2007 - 20:36.

Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer.
Grøftekanten Auto

#40 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 28 June 2007 - 13:14

Gjett hvem som fikk godkjent hevesettet idag?
thumbsup.gif

Fra idag kjører jeg rundt med godkjent 115mm hevesett på bilen.

Følgende er nå innskrevet i vognkortet.

Motorbytte fra 2,5 liter til 4,0 liters, samt konvertering til automatgear.
Kufanger av merket Warn.
Hevesett 115mm av merket trailmaster.

Ombygginga av styringa (teraflex) var ikke nødvendig å innføre i vognkort.


..bare dekka igjen (kommer senere)


En liten dag for menneskeheten, en stor dag for mastermedic. biggrin.gif



Edited by mastermedic, 28 June 2007 - 13:59.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,