Saft suse..
#21
Posted 12 June 2007 - 21:20
Var jeg en "blondine" som virkelig trodde BT kom til å ringe meg mandag?
Har forsøkt å ringe selv i dag (ca 50 ganger), ingen tar telefonen, eller vet hva jeg snakker om og min kontaktperson hadde de "ingen beskjed på"..??
Det er så morro å ringe et slikt "815" nummer og taste i hytt og pine for å komme frem til mysen. Og når du endelig kommer til noen som skal sette deg over, setter de deg over på en telefon som er opptatt eller har påslått voicemail.
SLAUR, hele gjengen (er sikker på at de sitter og ler av meg).
Får bare prøve igjen i morra!
#22
Posted 13 June 2007 - 17:20
Var jeg en "blondine" som virkelig trodde BT kom til å ringe meg mandag?
Har forsøkt å ringe selv i dag (ca 50 ganger), ingen tar telefonen, eller vet hva jeg snakker om og min kontaktperson hadde de "ingen beskjed på"..??
Det er så morro å ringe et slikt "815" nummer og taste i hytt og pine for å komme frem til mysen. Og når du endelig kommer til noen som skal sette deg over, setter de deg over på en telefon som er opptatt eller har påslått voicemail.
SLAUR, hele gjengen (er sikker på at de sitter og ler av meg).
Får bare prøve igjen i morra!
vet hvor irrrriterende det kan være... har prøvd å ringe dem jeg oxo..
tips, få tak i mail adr. til saks behandleren din!
(litt morro å høre at andre oxo er sinte og på bt oxo)
og her "Go Bilen"
#23
Posted 13 June 2007 - 18:20
De hadde gjennomgått all dokumentasjon, bilen og diskutert dette internt og funnet at all min dokumentasjon var tilstrekkelig. De så ingenting i veien for å godkjenne bilen,,,,men....
Førstkommende mandag kommer det en kar fra BT oslo som er ansvarlig for ombygging av bil på hele østlandet (stasjonert i oslo). De måtte diskutere saken med han før vognkortet blir "oppdatert".
Siden min ombygging var så "omstendig" skulle de konfrontere denne karen dokumentasjonen min før endelig godkjenning. Denna karen reiser tydeligvis rundt til alle stasjoner og hjelper med spørsmål vedr. ombygging.
Jaja, det er da noe, får bare vente i spenning en uke til.
#24
Posted 13 June 2007 - 19:54
#25
Posted 14 June 2007 - 22:03
Lykke til på mandag....
4,5" Trailmaster
34" MT/R
#26
Posted 21 June 2007 - 08:00
Skjer det noe i saken, eller har de satt deg på gjerdet en stund til?
Håper veldig på at du får godkjent 33"... Da ser jeg lys i tunnelen for bilen min etterhvert også...
2.5" OME + 1.5" BB. Autolocker bak. 31x10.5x15.
Weber 38/38
#27
Posted 21 June 2007 - 08:26
#28
Posted 21 June 2007 - 15:13
Siste nytt er at kufangern er godkjent, resten var visst verre... Mysen sa han måtte vise bilen i Oslo... hevesettet burde jo være det minste problemet ettersom det er TUV-godkjent, men man kan vel ikke forvente seg samme rutiner hos Biltilsynet fra dag til dag.
#29
Posted 21 June 2007 - 22:09
Kufanger godkjent (innskrevet i nytt vognkort).
Motorbytte godkjent (innskrevet i nytt vognkort).
Hevesett med TUV papirer "delvis godkjent".
Dekk (33") ikke godkjent uten dokumentasjon på sporvidder.
Fikk telefon her om dagen fra mysen trafikkstasjon som hadde tenkt å godkjenne bilen min slik den var. Etter samtale med en "spesialist" fra oslo ble det bestemt at jeg må vise bilen i oslo. De skal gå gjennom fotnoter i TUV papirene på trailmaster hevesettet, de måtte vite om det var merknader/unntak m.m. som de måtte vite om.
Kjedelige utsettelser men regner med at trailmasteren blir godkjent etter oversettelse av TUV papirer til norsk.
Dekka så de ingen problemer med i utgangspunktet, men jeg må dokumentere sporviddeendringene mine.
Dette problemet var jeg delvis forberedt på og har en plan:
Jeg må finne ut hva sporvidden er orginalt (f.eks produktdatablad fra Jeep el.lign).
Deretter må jeg måle min nåværende sporvidde.
Garantert vil min nåværende sporvidde være øket i forhold til orginalt, og jobben med å justere ned sporvidden mot orginalt er igang. Ifølge BT kan sporvidden maksimalt økes med 15 mm pr aksel.
Min nye Ford 8.8 aksel er smalere en den orginale og vil hjelpe meg godt igang bak. Foran må jeg korte akselen tilsvarende som bakakselen.
Har en ekstra dana 30 som jeg skal løsne akseltubene på og erstatte med kortere tuber. Deretter skal jeg plasere stikkakslene i dreiebenken og dreie av bakenden på akselen tilsvarende.
Etter denne jobben må nye "lånte" felger på plass med et innpress som kompenserer for den siste biten.
Så en tur på "godkjent verksted" for å måle den nye sporvidden (som er innenfor 15 mm fra orginalt), et papir på det og vips "allez OK".
#30
Posted 21 June 2007 - 22:32
Jeg kopierer litt herfra: http://www.poleposit...e_felgboken.doc
4. TÜV – godkjenning/krav.
I Tyskland har de følgende godkjenningsorganer, hvorav TÜV også benyttes her hjemme:
ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) generell brukstillatelse.
KBA (Kraftfahrt Bundes Amt) kontor som gir ABE godkjennelse. På felgen settes for eksempel KBA og godkjennelsesnummeret.
TÜV – godkjenningsselskapet for bl.a. felger. TÜV har felgtester i München, Stuttgart, Pfalz og Essen. ABE og KBA er ”styrt” fra de godkjenninger som ofte TÜV gjør.
TÜV er nå også i Milano.
Norge: Se veitrafikkloven under ”Forskrift om krav til kjøretøy”. Dekk og felger finner man i kapittel 10. Selv om den generelle sporvidde endringen iflg loven er maks 15mm, vil man finne veldig veldig mange TÜV-godkjenninger som tillater mer. Spør oss (http://www.poleposition.no/) om TÜV-dokument om nødvendig.
Det er ikke krav til at felgen er TÜV'et, det er de tekniske målene TÜV setter opp fra bil til bil som gjelder. Ergo felgmerket behøver ikke å stå oppført i TÜV.
Kan dette være til hjelp, tro? Så kommer da også det viktige spørsmålet; hva sier TÜV om hjul og sporvidde til XJ generelt? Kan du være så heldig at du ikke trenger modde aksler så veldig? Trekke inn til opprinnelig sporvidde med 12.5" dekkbredde vil jo ødelegge svingradius fullstendig.
#31
Posted 21 June 2007 - 22:48
Problemet mitt er at min backspacing ikke kan overstige 3,5" grunnet teraflex's high-steer knoke.
En høyere backspacing resulterer i at felgen skraper i knoken, derfor må jeg jobbe litt med akslene.
#32
Posted 22 June 2007 - 01:04
Et lite spørsmål om hvordan du får godkjent 33", ser dat dei vil ha dokumentasjon på sporvidden men rullediameteren er vel godt over 5%. Har spurt både Amcar og den lokale forhandleren om det går å skaffe dokumentasjon for å få godkjent større dekk men har fått negative svar begge plasser, er det andre instanser som kan ha slik informasjon for det hadde vært fint å få godkjent 31" som står på min pr i dag.
Ellers så får du ha lykke til med det siste nåløyet.
Jeep Grand Cherokee 4,7 HO Overland 2002 mod
#33
Posted 22 June 2007 - 07:42
Slapp helt av, pust rolig ut. Du skal ikke begynne å korte inn akselen din for å få bilen godkjent din gnom!
Du får nå tre valg (men ventemusikken går):
Tast 1 for å godkjenne dekk og felger med dokumentasjon fra Amcar
Tast 2 for å godkjenne felger med TUV - som overstyrer kravene om 15mm innpress osv - vet jeg har sett det på en tysk nettside, men husker ikke om det var 10" og om det var godkjenning på dekk i tillegg
Tast 3 for å kjøpe 30mm TUV-godkjente spacere hos meg og godkjenne den med originalhjul som IKKE subber samt TUV-docs på sporviddeøkningen
Kanskje man kan årne en blandings av 1 og 3 også, legge ved en kopi av spacer-papiret og forklare at bilen faktisk er godkjent og testet med denne sporviddeøkningen, og at da felger som gir samme økning må være vel så bra... + bremsetest (da må du lage deg bremser som virker skikkelig først, hehe)
Edited by Amund, 22 June 2007 - 07:44.
#34
Posted 22 June 2007 - 07:48
1. Dette sa BT var en umulighet.
2. Mine felger er DOT godkjent idag, men hjelper fint lite fordi det er sporvidden (ikke felgen) som er problemet.
3. Her vil jo resultatet forbli uforandrett (samme sporviddeøkning som idag).
?
#35
Posted 22 June 2007 - 09:45
Orignalt ET=31,75. 8x15 med 3,5" backspacing blir, om jeg forstår det rett, ET=-0,5"=12,7mm. 31,75+12,7 = 44,45mm sporviddeøkning pr. side. Altså holder ikke spacere som bare gir +30mm i sporviddeøkning. http://www.spurverbreiterung.de har f.eks. bare TÜV for ET=0 på XJ (se under "Gutachten").
Ellers tenker jeg det samme som Amund; om det er felgen eller en spacer som gir sporviddeendring må jo være det samme forholdet. Er bare et spørsmål om de grå finner det i sin godhet å tenke det samme. Er de villige til å gi sine +/- på 15mm = 7,5mm pr. side kommer du da opp i ET=0 -> 31,75mm + 7,5mm = 39,25mm pr. side som fremdeles er for lite, i tillegg til at dette kun er en løs antagelse fra min side.
#36
Posted 22 June 2007 - 10:03
Biltilsynet (mp3 fil)
Typisk .
Tilslutt etter ca 30 kroner pr minutt kommer man til noen som desverre må sette deg over til rette vedkommende,,, og da er det på'n igjen.
Edited by mastermedic, 22 June 2007 - 10:08.
#37
Posted 22 June 2007 - 15:25
1. Dette sa BT var en umulighet.
2. Mine felger er DOT godkjent idag, men hjelper fint lite fordi det er sporvidden (ikke felgen) som er problemet.
3. Her vil jo resultatet forbli uforandrett (samme sporviddeøkning som idag).
?
Nei, du misforstår litt. 1 har du nok rett i, men
2. Det jeg mener er å kjøpe NYE felger fra Tyskland MED TUV for bilen din. Hvis det eksisterer. Vet jeg har sett, men det er kanskje som noen sier at det ikke er mer enn 8" og ikke mer enn 0mm innpress som finnes.
3. Vi har godkjente spacere til XJ som bredder 3 cm per side, det TUV-godkjenninga går på er at disse er godkjent på bilen (med originalfelger) med den sporviddeøkninga det fører med seg. Det er nok ikke nok til å godkjenne dine felger (org innpress 24mm - -44mm som sikkert er på dine, eller er det -56? som blir hva da 70mm pr side) Tanken min var at i aller verste fall får du hvertfall godkjent den på originalhjul, som da forhåpentligvis ikke subber i styreknokkelen.
#38
Posted 22 June 2007 - 16:24
#39
Posted 24 June 2007 - 20:16
Pga. måten akslene til XJ'en er konstruert er ikke høyt negativt innpress å anbefale. Det vil nok spise noen lager etterhvert. Dermed er det nok også ganske vanskelig å få noen godkjenning av negativt offset ut av DaimlerChrysler.
Har Amund rett går det an å finne org. Jeep-felger til XJ med så lavt positiv innpress som 24. Med 30mm TÜV'ede spacere på må det da gå an å få godkjent en sporviddeøkning. Så vidt jeg kan skjønne er XJ'en typet med et std. innpress på 31,75.
Mitt regnestykke blir da forskjellen på std. innpress og en felg Jeep leverte (31,75 - 24) = 7,75
Forskjellen + TÜV-spacere = 7,75 + 30 = 37,75 som blir sporviddeendring pr. side.
Std. innpress - Sporviddeendring -> 31,75 - 37,75 = -6mm
Altså: få godkjent sporviddeendring på 37,75 eller mer pr. side. Da kan du etterpå klaske på AR-felger på 15x8 som stort sett har -6 i innpress. Og det bør da gå an å kjøre 33x12,5 på 8" bred felg?
Evt. kan du sette deg på asbjornsen og finne ut hvordan i innerste helheim han har fått tak i TÜV til AR-felger på 10" bredde med 3,75 i backspacing: http://www.offroad.n...p;#entry1324004
Edited by Skywalker, 24 June 2007 - 20:36.
#40
Posted 28 June 2007 - 13:14
Fra idag kjører jeg rundt med godkjent 115mm hevesett på bilen.
Følgende er nå innskrevet i vognkortet.
Motorbytte fra 2,5 liter til 4,0 liters, samt konvertering til automatgear.
Kufanger av merket Warn.
Hevesett 115mm av merket trailmaster.
Ombygginga av styringa (teraflex) var ikke nødvendig å innføre i vognkort.
..bare dekka igjen (kommer senere)
En liten dag for menneskeheten, en stor dag for mastermedic.
Edited by mastermedic, 28 June 2007 - 13:59.