Gå til innhold



Foto

gmc 6x6 353 42 mod tippbil


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 aslak

aslak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 303 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 19:24

noen som har verkstehåndbøker til disse gamle lastebilene?
Hvilken oljetype skal det vere på fordelingskassa?
Har også en lekkasje på fordelerkassa, lekker olje ut om akslingen som går bakover som det er bremsebånd på,. er det an simmring som tetter ut der, eller er det noe annet tøft de brukte i gamledager?

#2 steppdeck

steppdeck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 20:42

Bikkjekule biler, har 2 stk GMC 353, du finner info på www.hmkf.no, der finner du litt deler, noe litteratur, håndbøker osv... Jeg meldte meg inn i den klubben å, 400 i året med 8 mud-snow blader i året, i fjor var det reportasje over to nr med det meste om forskjellige varianter om disse bilene.
sven

#3 steppdeck

steppdeck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 23:47

Har forresten litt mer innabords opplysninger også;

Har noen en GMC med ukjent prod. år så mys litt her på chassinr-årstall.

1940 1-9891
1941 9892-68269
1942 68270-185643
1943 185644-311311
1944 311312-442508
1945 442509-562750

De ble lagd i flere forskjellige utgaver, mange last, noen tank, noen kran, radiohytte, ambulanse, brannbil, kompressor, kanontrekker you name it... Har til å med sett bilde fra russland(amerikanerne sendte mange biler dit) av en gems med stalinorgel, ett rakettbatteri å et bilde av en brukt av franse tropper i Algerie med 40MM bofors!!!

"353" var lang utgave å "352" var kort, noen ble levert med Timken splittakslinger, stillegående å ikke så solide å noen med banjo akslinger, dønn solide men bråker mere. Tror det kom en "354" å 35 står for lastekapasitet å siste tallet for akselavstand.

Mine er forsynt med splittaksler, sikkert kjennetegn på det er to separate mellomaksler fra fordelningsboks, banjo hadde en liten stubb mellom bakakslene. Så jeg har noen oljenivåer å komme med også.

Egenvekt 353 u vinsj; 4660kg
maks last; 2250kg, tror dem tåler mere, tror de ble registrert ned til 7500 kg uten å si det for sikkert.
Lengde u vinsj; 651cm
største høyde kapell; 278cm, høyde over hytte;237cm
Største bredde;224cm
Motor 269.5 Cui, Yter 91.5 tamme gamper.
Oljenivå motor 8.5 liter med filterskift,Jeg bruker 10/40 mineralolje.
Gearboks m/kraftuttak 5,9 liter olje til vinsj og tipp-bil, uten kraftuttak 4.3.
fordelningskasse splittaksler 2.8, fordelningskasse til banjobiler 2.1 liter.
Banjoaksler 6.1 liter fram og bak.
splittaksler 2.8 liter fram og bak.
snekkehus, vinsj;1.4 liter.
kjølesystem 18 liter
Bruker bare transmisjonsolje sae 80w/90 på gearboksene å akslene.

Jeg har og litt oversikt over andre utgaver, det er bare å spørre.
sven

#4 aslak

aslak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 303 Innlegg:

Posted 17 July 2007 - 10:49

takker for svar.

Hvilket lufttrykk i dekkene er riktig?

#5 Arnt-W

Arnt-W

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 592 Innlegg:

Posted 20 July 2007 - 18:24

QUOTE(aslak @ 17 Jul 2007, 10:49) <{POST_SNAPBACK}>
takker for svar.

Hvilket lufttrykk i dekkene er riktig?



Pleier å stå malt på enten siden av platten eller på dashbordet, det er 55 pund. smile.gif
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!

#6 aslak

aslak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 303 Innlegg:

Posted 01 August 2007 - 20:52

takker.
noen som har noen brukbare dekk/felger å selge? evt. delebil som er kjørbar?

#7 aslak

aslak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 303 Innlegg:

Posted 07 September 2007 - 20:57

...

Edited by aslak, 22 September 2007 - 07:28.


#8 aslak

aslak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 303 Innlegg:

Posted 15 September 2007 - 09:11

...

Edited by aslak, 22 September 2007 - 07:27.