Gå til innhold



Foto

TÜV godkjenning


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 bjopii

bjopii

    Sjarkfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 17 July 2007 - 21:36

Hei er det noen der ute som vet mo man kan rigge opp en bil, for eks: heve, skifte utveksling i differ å sette på større hjul å få bilen godkjennt i tyskland av et spesialisert tüv verksted, så man får det gokjennt i norge??

Mener at jeg har lest en plass at det skal gå.
SJARK POWER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#2 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 17 July 2007 - 21:52

Funker sikkert det hvis du er gjort av penger.....
Blir bare gjetting i fra min side, men tipper det vil havne i flerehundretusenkronersklassen smile.gif

#3 bjopii

bjopii

    Sjarkfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 17 July 2007 - 23:20

QUOTE(Mr. Winchester @ 17 Jul 2007, 21:52) <{POST_SNAPBACK}>
Funker sikkert det hvis du er gjort av penger.....
Blir bare gjetting i fra min side, men tipper det vil havne i flerehundretusenkronersklassen smile.gif


det var nu vell litt stiv pris tongue.gif
koster vell ikke 20.000 å godkjenne en bil noexpression.gif
noen som vet om det går med sikkerhet??? ikke bare kanskje tongue.gif
SJARK POWER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#4 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 03:10

Skal du ha bilen ned for å godkjennes av TÜV tror jeg ikke du kommer langt unna.
Det hører vel til det sjeldne at privatpersoner utfører tuv-godkjenninger på kjøretøyene sine. Du må ikke glemme at slike tester er utført på en prototype, som gir en tüv-godkjenning på de som etterpå blir serieprodusert. Klart du kan ta med bilen din ned for tester og betale i dyre dommer for det. Da blir bilen din utsatt for all verdens av tester for å se om det holder både teknisk og sikkerhetsmessig.
Holder ikke bilen da, så koster det deg ennå mer. For det er jo ikke som at du som privatperson kan gå tilbake til tegnebordet og utrette feilene for så å få gjort en ny test. Får du først satt igang ett apparat som kan utføre denne testen for deg, så har du som regel bare det ene forsøket.
Hvis du da ikke er som jeg skriver i første post; "gjort av penger"
Også må du heller ikke glemme at det er forskjell på utvalgte verksteder godkjent av TÜV og TÜV's eget kontrollorgan.
Ett godkjent verksted kan ikke lage godkjenninger på ombygginger, det må du til hovedorganet for å gjøre.

#5 kixxen

kixxen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 11:30

Prisen på TUV papirene på en original Nissan Skyline kom på 250 000 hos TUV i tyskland. Så prisen ligger der omkring. Å da må du montere bilen sammen igjen selv. Å da er bilen HELT demontert
Sitt ikkje fast, EHh... Ehhh. Måtte bare få inn 4 hulstrekken.

#6 Bjørnar K

Bjørnar K

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 13:08

En kar fra trondheim tok turen til TUV for godkjenning av hevet dakota..
TUV hadde bilen i 2 dager, er ganske sikker på at den ikke ble demontert..

Prisen er jeg litt usikker på men jeg tror det var sankk om rund 20000, inkl. reise....
er ganske sikker på at 250000 er litt oppe i skyene.. wink.gif

Men jeg ville tatt en prat med BT i norge først, det er ikke sikkert at de godkjenner bilen..
TUV papirene er faktisk bare en annbefaling...

Edited by Bjørnar K, 18 July 2007 - 13:15.

Bjørnar Karlsen
7100 Rissa
97757953
kallegut@online.no

#7 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 13:41

Amcar har en TÜV rapport på testing av hevesett og større dekk på en Chevy K5. I denne rapporten står det en del om hvilke tester som er utført.

Husker ikke akkurat hvilke tester det var, men mins å huske at det blant annet var noen mil på Nürburgring...

#8 bjopii

bjopii

    Sjarkfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 15:01

QUOTE(Bjørnar K @ 18 Jul 2007, 13:08) <{POST_SNAPBACK}>
En kar fra trondheim tok turen til TUV for godkjenning av hevet dakota..
TUV hadde bilen i 2 dager, er ganske sikker på at den ikke ble demontert..

Prisen er jeg litt usikker på men jeg tror det var sankk om rund 20000, inkl. reise....
er ganske sikker på at 250000 er litt oppe i skyene.. wink.gif

Men jeg ville tatt en prat med BT i norge først, det er ikke sikkert at de godkjenner bilen..
TUV papirene er faktisk bare en annbefaling...


Var det jeg tenkte. nei viss man ikke får det godkjenn så takk å farvell til norge for godt.. biggrin.gif Kjøper jeg heller hus her i fine sverige å blir svensk da smile.gif smile.gif
Skal ta å ringe BT når jeg klarer å rote fram litt ekstra tid.
SJARK POWER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#9 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 21:57

QUOTE(Raymond_K5 @ 18 Jul 2007, 14:41) <{POST_SNAPBACK}>
Amcar har en TÜV rapport på testing av hevesett og større dekk på en Chevy K5. I denne rapporten står det en del om hvilke tester som er utført.

Husker ikke akkurat hvilke tester det var, men mins å huske at det blant annet var noen mil på Nürburgring...


Værsågod : Attached File  T_F_Blazer.PDF   1.23MB   1149 downloads

Fikk godkjent 33" uten heving med denne smile.gif

QUOTE(Bjørnar K @ 18 Jul 2007, 14:08) <{POST_SNAPBACK}>
En kar fra trondheim tok turen til TUV for godkjenning av hevet dakota..
TUV hadde bilen i 2 dager, er ganske sikker på at den ikke ble demontert..

Prisen er jeg litt usikker på men jeg tror det var sankk om rund 20000, inkl. reise....
er ganske sikker på at 250000 er litt oppe i skyene.. wink.gif

Men jeg ville tatt en prat med BT i norge først, det er ikke sikkert at de godkjenner bilen..
TUV papirene er faktisk bare en annbefaling...



Kommer helt ann på hva som finnes av papirer i fra før, og hva som er gjort med bilen.
Finnes det ikke noe av dokumentasjon og bilen må testes i fra "bunnen" så blir summen over her mer eller mindre ca. 10% av det du må ut med.
Er ikke første gangen dette er opp som tema på diverse forum, og konklusjonen er alltid at noen mener å ha hørt om noen og kjenner noen som igjen har en bror på Tolga, som har en bekjent på Mysen som for noen år tilbake gjorde dette for en lang billigere penge. Selv ikke når det kommer folk med innspill som faktisk har gjort dette og kan fortelle at det måtte ut med 200.000+ velger folk å tro på dette.
Det er inni gampe r*va dyrt å ta en TÜV godkjenning som privatperson.

#10 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 22 July 2007 - 20:18

Stemmer i med han oppfør meg her. Er ikke uten grunn at f.eks BGnor ikke har kjørt TUV tester på f.eks hevesett fra allpro....selv om dette ville medført et betraktlig større salg....det koster simpelten for mye penger....
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#11 bjopii

bjopii

    Sjarkfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 22 July 2007 - 20:57

QUOTE(Mr. Winchester @ 18 Jul 2007, 21:57) <{POST_SNAPBACK}>
Værsågod : Attached File  T_F_Blazer.PDF   1.23MB   1149 downloads

Fikk godkjent 33" uten heving med denne smile.gif
Kommer helt ann på hva som finnes av papirer i fra før, og hva som er gjort med bilen.
Finnes det ikke noe av dokumentasjon og bilen må testes i fra "bunnen" så blir summen over her mer eller mindre ca. 10% av det du må ut med.
Er ikke første gangen dette er opp som tema på diverse forum, og konklusjonen er alltid at noen mener å ha hørt om noen og kjenner noen som igjen har en bror på Tolga, som har en bekjent på Mysen som for noen år tilbake gjorde dette for en lang billigere penge. Selv ikke når det kommer folk med innspill som faktisk har gjort dette og kan fortelle at det måtte ut med 200.000+ velger folk å tro på dette.
Det er inni gampe r*va dyrt å ta en TÜV godkjenning som privatperson.


Hadde man hatt blazer så tongue.gif
kjører suburban 88 mod.
SJARK POWER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#12 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 05 August 2007 - 20:38

Nissan Skyline har vel ingen europeisk typegodkjenning overhodet, så det kan godt tenkes at den må demonteres totalt for å komme gjennom TÜV. Det kan godt tenkes at det koster sinnsykt mye penger. Litt annerledes vil det vel bli med en allerede typegodkjent bil hvor de bare skal dokumentere et avvik fra en allerede testet konstruksjon.

Er ikke så lenge siden det ble solgt en Skyline på Finn svært billig fordi eieren hadde gitt opp å få skilter på den. Går en i nabolaget, men den er importert fra USA. Lurer på om det er en mulighet for å omgå regelverket den veien. Samme tror jeg gjelder Mitsubishi Eclipse, alle jeg har sett til salgs er USA-import.

Edited by Tjærand, 05 August 2007 - 20:39.

96 G320 33"
EX: 88 300GD STT 33"

Nøtterøy / Vestfold

#13 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 09 August 2007 - 09:20

Mye blanding, her...


Å få en generell TÜV godkjenning for et produkt som skal masseproduseres koster mye.

Har man en bil med skilt og typegodkjenning som det er gjort diverse ombygging på er det ikke så dyrt.
Jeg lurte på å godkjenne XJ'en for vei, og tok kontakt med et av de akrediterte selskapene i Tyskland.
Han snakket om en 20.000,- for de testene jeg trengte å gjennomføre. Ikke avskrekkende egentlig. Verdistigning på en godkjent bil er jo betydelig.
IPB Image

www.terrengbil.com

#14 Globetrotter

Globetrotter

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 60 Innlegg:

Posted 10 August 2007 - 22:03

"de akrediterte selskapene i Tyskland"

Hvem er disse?

#15 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 12 August 2007 - 01:07

Jeg fikk en liste sendt på mail fra en hyggelig kar på BT i Trondheim.
Lista er over alle slike selskap som er akkreditert av EU, nesten alle var i Tyskland, og noen få i andre land.
Prøvde å søke etter den på nettet uten flaks. Kan se etter den på jobb mandag.
IPB Image

www.terrengbil.com

#16 bjopii

bjopii

    Sjarkfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 15 August 2007 - 20:15

QUOTE(Frode @ 12 Aug 2007, 01:07) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fikk en liste sendt på mail fra en hyggelig kar på BT i Trondheim.
Lista er over alle slike selskap som er akkreditert av EU, nesten alle var i Tyskland, og noen få i andre land.
Prøvde å søke etter den på nettet uten flaks. Kan se etter den på jobb mandag.


oooh ka du fant ut?
va ikke så avskrekkanes pris nei.
SJARK POWER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#17 Tommyk

Tommyk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 11:16

QUOTE(bjopii @ 15 Aug 2007, 21:15) <{POST_SNAPBACK}>
oooh ka du fant ut?
va ikke så avskrekkanes pris nei.

Har lest masse rart her om TÜV her.
Her er det jeg har fåd besked fra japan import å SS Performance i Skien ( TÜV godkjenning )

Det koster ca 20-25.000 kr å få TÜV pairer på bilen.
BT er pliktig å føye seg etter TÜV. Så er bilen godkjent der så får du den godkjent her i Norge.

Å det med en skyline er bare tull. Dem demonterer ikke bilen å du må montere den opp.
Å få tüv papirer på skyline tar litt mer tid. Da dokumentasjon må fremlegges med fremmøte oss TÜV.
Ingen andre en TÜV i Tyskland kan godkjenne å gje deg papirene.
Personlig fremmøte og visning av bil må til!

Er det noe mer dere lurer på så ta kontakt med SS Performance så får dere alle svar dere trenger. Å dem kan ta på seg jobben før ca 25.000 kr + frakt å andre kostnadder dem måtte ha med å få den godkjent.

Håper dette kan være til hjelp før dere som vurderer å få TÜV papirer på bilen deres.

mvh
Tommy K

#18 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 12:47

QUOTE(Tommyk @ 28 Aug 2007, 11:16) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen andre en TÜV i Tyskland kan godkjenne å gje deg papirene.
mvh
Tommy K


Dette er er tull smile.gif Nå fant jeg linken til akrediterte selskaper i EU. 90% ligger i Tyskland, men noen i Italia, Østerrik og Spania finnes også. Jeg har mest tro på Dekra, et selskap eid av TÜV og med test-stasjoner over hele Tyskland.

Link til selskaper som er akkrediterte av EU

Edited by Frode, 28 August 2007 - 12:47.

IPB Image

www.terrengbil.com

#19 Tommyk

Tommyk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 15:21

QUOTE(Frode @ 28 Aug 2007, 13:47) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er er tull smile.gif Nå fant jeg linken til akrediterte selskaper i EU. 90% ligger i Tyskland, men noen i Italia, Østerrik og Spania finnes også. Jeg har mest tro på Dekra, et selskap eid av TÜV og med test-stasjoner over hele Tyskland.

Link til selskaper som er akkrediterte av EU

Tull? hmm rart. dette er noe det firmaer i norge som kan med dette sier. Dem har no mange år med erfaring. Så et TÜV papir får du nokk kun oss TÜV. Men andre lignende papirer kan du sikkert få oss andre ja, men da er det ikke TÜV å det er disse papirene man må vise frem oss BT.

Men er akurat det feil så skyt ikke meg, skytt julenissen som fortelte meg det å som jobber med det daglig

#20 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 15:45

Poenget er jo at TÜV bare er et firma på linje med andre uavhengige firmaer som EU har godkjent til å foreta slike vurderinger. Du står altså fritt fram til å bruke det firma du vil. BT i norge har foreks godtatt papirer for kufangere som er utstedt av et norsk uavhengig laboratorium, selv om de ikke står på noen EU-liste. Men for å være mest mulig bankers på å få godkjent bør nok firmaet du bruker stå på denne listen. At TÜV har enerett på sannheten er en mye misforstått greie.. FjallaSport brukte Dekra på noen av sine enkeltgodkjenninger.
IPB Image

www.terrengbil.com