Gå til innhold



Foto

velkommen til opeloffroad delen knut e, jo takk for det!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 25 July 2007 - 22:04

da ønsker jeg meg selv velkommen til opeldelen her på forumet.


#2 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 26 July 2007 - 06:33

velkommen skal du være blant oss!!!! dribble.gif
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#3 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 26 July 2007 - 08:37

hvordan er det og finne karosserideler til disse bilene egentlig (tenker på nye deler fra f.eks veng) ?

skulle hatt nye framskjermer og skulle også hatt tak i ei brukt men fin plan som du ser på bildet der, har også tenkt litt på og sveise inn nytt i bakre hjulbue og evt bruke warn cut out flareseller bushwacker slik at endel må skjæres bort uansett. planen er 31x12,5 hjul og litt heving samt sprite opp motoren endel

#4 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 26 July 2007 - 22:17

ingen fare med og få tak i karosseri deler til isuzu og opel.
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#5 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 26 July 2007 - 22:52

ok da blir det handla noe nytt blekk snart tipper jeg. må nok fixes på litt her og der da stålmarken har begynt sin vandring men ramma er helt fin bare brunfarget men ikke noe hull osv, karosserifestene er også helt i orden, men frister noe grusomt med calmini sitt 3"hevesett noen som vet om calmini er og få tak i her til lands? har ikke hørt med bgnor enda men må nok snart få tak i hjul derfra så får ta det i samme slengen

#6 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 27 July 2007 - 22:45

Bgnor har heving til isuzu og opel vet du.
Likere og bestille hos dem en hos calmini fordi da får du en samsvar erklering som kan være grei og ha hos biltilsynet hvis du skal ha det godkjent da.
Har bestilt mitt 3" bodylift og venter i spenning.
Men calmini har masse fint dem og. devil.gif
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#7 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 27 July 2007 - 23:10

har vært i kontakt med bgnor idag og de har tüv hevesett fra trailmaster på 25mm foran og 50mm bak så blir nk bestilt et slik ett. tenkte på 1"bodylift også bare for og lettere få vasket ramma ettersom jeg ikke her planer for mer enn 31" hjul men per falla har ferie fram til i august så får ikke tak i sporvidde endringspapirer før da evt, men det står på calmini sine sider at anbefalt felgdim med 32x11,5 er 8x15 med 5" backspace og det betyr inpress på 25,4mm faktisk og det holder se innenfor det sm står i vognkortet med min inpress 30mm for det kan avikes lovlig 7,5mm på hver side men saken er at jeg helst hadde skulle brukt 10" felg da jeg skal ha 31x12,5 men med 6"backspace som igjen betyr 25,4mm inpress og lovlig men da spørs det om det er igjen plass på innsiden, men hvis falla har papirer på f.eks inpress ned til nærmere 0mm så er jo 10" med 5"backspace fint bruktbart og det må jo nødvendigvis gå bra og vil jo da kunne gdkjennes og få stemplet i vognkort. denne bilen her vil jeg ha alt godkjent på da jeg er dritlei og kjøre rundt og nesten få hjerteinfarkt hver gang man ser en syklist med refleksvest langs veien

#8 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 28 July 2007 - 00:41

da har jeg fått svar fra amund på bgnor angående felger på campo med tüv godkjenning, det finnes til 97og nyere med inpress på 10mm men fra 97og eldre stod det følgende:
The OPEL Campo model -1997 has own accessories and has therefore own TÜV approvals.

det betyr noe sånt i mine øyne at opel selv sitter med denne godkjenninga og forhåpentligvis på 10mm det også og den vil jo derfor være gratis og med 10mm inpress betyr det jo at en felg på 9x15 vil gå greit med 5"backspace hvis jeg ikke regner feil nå, og ettersom en på 8x15 med 5"bs går bra med 32x11, går bra regner jeg nesten med det vil gå med 31x12,5 også på 9" med 5"bs så isåfall er det muligheter, skal sette meg ned og regne litt nå

#9 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 29 July 2007 - 21:11

Det hørtes bra ut, har tenkt og få alt inn i papirene jeg også så man slipper og bekymre seg sånn.
Du hadde litt mer peiling på dette en det jeg hadde ser jeg, vet ikke helt hva dette 5" backspace og sånn er men ...
husker ikke helt hva innpress er på felgene mine men de bygger en del utover, har 31x11.5-15 nå men blir 33.12.5-15 tenker jeg utpå høsten når jeg har fått på body liften. whistle.gif
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#10 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 29 July 2007 - 21:42

ok, det med backspace er noe amrikanerene bruker om innpress egentlig mye enklere for har en felg 5" backspace betyr det bare at det er 5" fra anleggsflata der felgen ligger inntil navet og inn til innerkant på felgen, på en felg som er totalt 9" bred vil det da bli igjen 0,5" fra den samme flata og til midten av felgen, ergo innpresset blir 0,5" som er i metrisk mål 12,7mm inpress og hvis opel kan levere ut papirer på innpress ned til 10mm som jeg håper og har en liten mistanke om at kan skje så er jeg i mål der. for biltilsynet tillater kun en total endring av sporvidden på 15mm fra det som står i vognkortet hvis man ikke har tüv eller papirer fra importør/leverandør. så hvis opel ikke leverer dette papiret så må jeg opp til noe nærme 22,5mm innpress en plass hvis det skal gå, 33" er det nok gode muligheter for og ikke få godkjent da de er rundt 10% større enn de orginale hjula og der tillates maks 5% endring så 31"lt går akkurat innenfr så de er lov så lenge de ikke kommer i kontakt med bilen under innflex og svinging

hvilken type dekk er de 31x11,5 du har på din bil?

#11 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 31 July 2007 - 16:29



33x12,5 lent inntil bilen:)


#12 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 31 July 2007 - 21:33

Jeg sa litt feil. Det er 31. 10.5-15 mastercraft courser a/t. Veldig gode dekk faktisk. Fikk dem på noen felger jeg kjøpt. tsw shara felger, lett og holde rent og pene å se på synes jeg.
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#13 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 31 July 2007 - 21:48

ok, har forresten hørt på pris idag på 31x12,5 og på bgnor hadde de faktisk aldri solgt dekk med den dimensjonen før. hehe så skal bli moro og få slike dekk, men får dem ikke på lang tid så blir litt kjedelig og vente til jul på dekk da men.. per falla hos opel kommer igjen på jobb til uka så får ta en tlf da og skaffe alt som finnes av dokumenasjon på campo

#14 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 01 August 2007 - 09:54

Per falla er en som har peiling på det han eller?
Jobber på opel oppi valdres eller?
Opel pleier og være så lite hjelpsom når det gjelder isuzu enda dem har solgt det i årevis og har gitt ut alle sine "opel" firehjulstrekkere som er isuzu.
Så fort dem hører ordet så kan dem ikke undersøke deler eller få tak i noe dokumentasjon, men svergie,danmark,tyskland,england og på andre sida av den store sjøen så er dem populære som bare det og har egene klubber og nye isuzu blir solgt i egne butikker den dag i dag.
Så opel begynner jeg å få lite tilovers for i de årene jeg har hatt med dem og gjøre både når det gjelder opel person bil og isuzu.
Dem grøsser så fort dem må gjøre noe annet enn den dagelige rutinen sin for å finne ut noe for en stakkar. mad.gif mad.gif mad.gif
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#15 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 01 August 2007 - 15:53

ok, det er ganske individuelt hvem man snakker med men falla sitter med typegodkjenninger og ombyggingspapirer så jeg satser på at han kan hoste opp noe, jeg gir beskjed så fort jeg har vært i kontakt, jeg har aldri hatt opel 4x4 før, men på manta prosjektbilen min har jeg fått mye papirer. bla på 10" felg og innpress ned til 1mm osv, også forsjellig dim foran og bak osv, håper det er like enkelt med campo også

#16 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 01 August 2007 - 17:38

ok,da venter jeg i spenning på høre hva slags svar du får på ting.
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#17 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 01 August 2007 - 19:37

har nå spurt på gebrokken skriftelig engelsk vært inne på 4x4pirate.com og spurt om det går med 6"backspace på 10"felg med 31x12,5 ssr og fikk til svar at det gikk bra, men det anbefales og sjekke forumet for isuzu på den siden, der bygger de mer isuxu enn her til lands kan du trygt si så hvis det går så trenger jeg ikke dokument fra opel men vil jo gjerne ha så stor sporvidde som mulig da så jeg skal etterlyse allikevel

#18 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 02 August 2007 - 17:19

QUOTE(knut e @ 1 Aug 2007, 19:37) <{POST_SNAPBACK}>
har nå spurt på gebrokken skriftelig engelsk vært inne på 4x4pirate.com og spurt om det går med 6"backspace på 10"felg med 31x12,5 ssr og fikk til svar at det gikk bra, men det anbefales og sjekke forumet for isuzu på den siden, der bygger de mer isuxu enn her til lands kan du trygt si så hvis det går så trenger jeg ikke dokument fra opel men vil jo gjerne ha så stor sporvidde som mulig da så jeg skal etterlyse allikevel



Men hvorfor trenger du ikke papir fra opel da?
Trenger vel fortsatt det for å få det godkjent?
Sikkert jeg som ikke fikk med meg helt hva du mente... noexpression.gif
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#19 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 06 August 2007 - 19:12

hvis det går med 6"backspace på 10" felg behøver jeg ikke skrive inn i vognkortet da det holder seg innenfor regelverket men skal det avvikes må det stemples i vognkortet og jeg vil gjerne ha så stor sporvidde som mulig, men får se hva som tillates av opel

#20 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 07 August 2007 - 19:30

da har jeg vært i kontakt med per falla hos opel norge idag angående saker og ting og til campo har de ingen dokumentasjon annet enn hva som står i vognkortet, og de har desverre heller ingen mulighet til og hoste opp noen ting lengre da gm har solgt ut isuzu. verken hengervekt sporvidde rulleomkrets eller tillat totalvekt men han var enig i at det var en smule idiotisk de vektene som er oppgitt, men saken er iallefall at 31" er største hjula som kan brukes lovlig og 22,5mm innpress er det minste tillatte inpresset med mindre han har en 97mod og nyere for da finnes cobra felger med tüv på 10mm innpress, så nå er det tilbak til det store spørsmålet igjen og se om 10" felg med 6" backspace passer