Lufting av bremser
Started by
wazzza
, Aug 13 2007 22:48
11 replies to this topic
#1
Posted 13 August 2007 - 22:48
har byttet mastersylinder og en caliper. Har holdt på i to dager med lufting, men får ikke ut lufta.. Hvor mange luftepunkt er det egentlig? Har luftet på rørniplene oppe på masteren og alle hjulene.. har også luftet på en nippel på lasteregulatoren. Iflg. "den store kloke boken" er det 3 nipler på regulatoren. Stemmer det? Jeg fant bare en svart klump, innsmurt i tectyl...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#2
Posted 13 August 2007 - 23:11
Skal man ikke bare lufte på calipter?
Hilsen Anders
#3
Posted 14 August 2007 - 06:42
Begyn med den sylinderen som er nermest hovedsylinderen. Avslutt med den som er lengst unna. Sett på et gjennomsiktig plastslange på vær luftenippel, og la den ende i en kopp. Da er du sikker på at han ikke drar luft inn igjen.
Børge
#4
Posted 14 August 2007 - 09:27
QUOTE(bogba @ 14 Aug 2007, 06:42) <{POST_SNAPBACK}>
Begyn med den sylinderen som er nermest hovedsylinderen. Avslutt med den som er lengst unna. Sett på et gjennomsiktig plastslange på vær luftenippel, og la den ende i en kopp. Da er du sikker på at han ikke drar luft inn igjen.
Det er slik jeg gjør det.. Nå som jeg våknet kom jeg på ei mulig forklaring.. I går morges da jeg skulle bytte caliper, trodde jeg det var venstre caliper som skulle byttes. Det var selvfølgelig feil, men siden jeg hadde dårlig tid ble jeg ikke å bytte tilbake. Så da ble caliperne byttet om på. Høyre på venstre og visa versa.. Kan det være en årsak?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#5
Posted 14 August 2007 - 11:32
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#6
Posted 14 August 2007 - 22:32
Bremsene er fortsatt ikke helt god.. Pedalen må i bunnen for å låse hjulene.. Hvis jeg pumper en gang først låses de tildigere...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#7
Posted 15 August 2007 - 21:24
QUOTE(wazzza @ 14 Aug 2007, 22:32) <{POST_SNAPBACK}>
Bremsene er fortsatt ikke helt god.. Pedalen må i bunnen for å låse hjulene.. Hvis jeg pumper en gang først låses de tildigere...
Er det en ny mastersylinder du bytta til? opplevde på en at et av stemlene i mastersylinder var tregt og ikke returnerte korekt . Da fikk jeg en lignende opplevelse. Dette var på en som var nyoverhalt sådet er ikke altid alt funker
Ingenting e umulig, d umulige tar bære litt længer ti.....
#8
Posted 15 August 2007 - 23:18
QUOTE(Jalle_Patrol @ 15 Aug 2007, 21:24) <{POST_SNAPBACK}>
Er det en ny mastersylinder du bytta til? opplevde på en at et av stemlene i mastersylinder var tregt og ikke returnerte korekt . Da fikk jeg en lignende opplevelse. Dette var på en som var nyoverhalt sådet er ikke altid alt funker 
Masteren er helt ny, så tror ikke det er noe problem med den. Jeg kan ikke huske hvordan bremsene var før jeg byttet klosser og skiver. Da hadde jeg av caliperne og renset de innvendig, smurte opp pakningen nedi der med bremsesylinderfett så de går smooth. Presser inn stemplene for hånd. Kan ikke skjønne annet enn at det er luft en plass for pedalen blir annerledes hvis jeg pumper en gang...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#9
Posted 17 August 2007 - 18:20
Mulig bremsebanda ligger langt fra trommelen. Kan forsøke å justere det.
#10
Posted 17 August 2007 - 18:36
QUOTE(Arne_o @ 17 Aug 2007, 18:20) <{POST_SNAPBACK}>
Mulig bremsebanda ligger langt fra trommelen. Kan forsøke å justere det.
Tror nok det er lite bremse-belegg igjen bak ja.. Forrige eier sa det var gode bremser fremme.. Var så vidt det var klosser igjen. Men jeg har gode bakbremser.. Tar som bare juling, MEN pedalen må i bunnen...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#11
Posted 17 August 2007 - 19:47
Prøv å juster på pedalen. Det staget som går inn i forsterkeren.
#12
Posted 17 August 2007 - 21:52
QUOTE(Jan Eggen @ 17 Aug 2007, 19:47) <{POST_SNAPBACK}>
Prøv å juster på pedalen. Det staget som går inn i forsterkeren.
Har tenkt på det, iværtfall for kontrollen, bare å justere på staget til hjulene begynner å snurre tregt for så å skru litt tilbake?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363









