Gå til innhold



Foto

Sur å få start på


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#1 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 25 August 2007 - 15:00

Synes patrolen er noe sur å få start på. Har målt spenningen ut til glødepluggene.. Bare 21,8V. Dette synes jeg er lite. Har hatt ute alle pluggene og målt/testet de. Alle var mellom 3,6 og 4 Ohm. Det tok ca 6 sekunder for alle pluggene å bli lys oransje.

Har fått tips om å sjekke dysene. Jeg har et gammel instrument for å trykkteste dysene. Onkelen til gamlingen lagde et på 60-tallet for å teste dysene på bulldosern tongue.gif, men dette går til 600 Bar, noe som er i overkant av hva jeg trenger.. Manomenteret blir mindre nøyaktig ved ca. 130bar.

Tildigere eiere har brukt manuell gløding, da helt uten ettergløding. Jeg koblet opp den orginale glødestyringen nå. Alt funker, etterglødingen har ca 13V ut på pluggene.

I Første omgang skal jeg prøve å bli kvitt spenningstapet ut til pluggene..

En annen ting er at for å få start må jeg gi gass ETTER at nøkkelen er vridd over.. Ellers er den ikke villig til å starte i det hele tatt.. Hvis jeg gir litt gass før jeg vrir på nøkkelen starter den ikke. WTF is going on?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 25 August 2007 - 15:25

Kaldstart prosedyre er i følge boka til bilen, full gass til bilen starter. Når den har startet skal man justere håndgassen så bilen går rent. Når den så er blitt varm skrur man av håndgassen.

Jeg har bestandig full pedal når jeg starter kald motor. Det er 2 typer glødeplugger på 24 volt systemet. Det er forskjell på biler til 85 og 86 nyere. Di gamle har 23 volt glødeplugger. Di nyere modellene har 24 volt plugger. Om diesel filtret ditt står fast på motoren så har du motor fra 85 eller eldre. Står filtret på karosseriet er det 86 eller nyere.

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 25 August 2007 - 15:59

hmm.. Interessant.. Jeg sjekket samtlige plugger. Alle var 24V, men dieselfilteret står fast på motoren.. Kan det være at jeg har feil plugger på motoren? Står i Bosch-plugger nå.. Kan det være at styringen også da er fra en eldre motor? Kan jo stikke på huggeren å få tak i komplett glødeopplegg der...

Dette med full gass er noe jeg ikke er vant til. på min gamle renault-bensiner resulterte full i gass sur motor og masse svartrøyk.. Tenkte kanskje det var likens på en diesel...

Edited by wazzza, 25 August 2007 - 16:00.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 25 August 2007 - 22:08

Æ har di gamle pluggene æ bytta ut på min Patrol, kan sende dem med silverfox neste gang han kommer til Alta. Det e av typen på 23 volt. Så kan du prøve med dem. Trur alle er i orden.

Fungerer starten bedre når du følger prosedyren med full gass?

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 00:06

Haster ikke med de pluggene. Skulle ikke du til tromsø? Har ikke prøvd den startprosedyren enda... Har fylt ramma med syre, så bilen har stått...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#6 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 28 August 2007 - 21:44

Har forsket litt mere nå. Har en boks på rattstammen som skal være glødetimeren. Denne er tydeligvis byttet på min for ledninger er klippet også er det koblet innpå en plugg med 7 ledninger.. Noen som har skjema over denne? Det skjemaet jeg har er det bare 6 ledninger på og en annen plugg. I tillegg skal timeren iflg. skjemaet ligge sammen med gløderelèene bak høyre batteri...


Timeren med et vanlig relè for å vise størrelse

Edited by wazzza, 28 August 2007 - 21:44.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 August 2007 - 22:31

Har hentet meg ny glødehjerne.. Denne har 9 ledninger på kontakten.. Kan noen bekrefte/avkrefte at den gamle glødingen bare skal ha 7 ledninger?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#8 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 15:53

Den gamle har bare 7 stikk.

#9 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 19:46

Fra 86 så er det vel 2 extra pga. etterglødinga i innsuget.

#10 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 22:12

På det skjemaet jeg har finner jeg ikke noe gløding i innsuget, jeg finner derimot en "fuel heater". Mulig det er den. Den henter et signal ifra glødetimeren... Jeg satte voltmeter på den ene glødepluggen i dag og testa litt.. Når jeg vrir på tenninga slokker glødelampa etter et par sekunder, men glødingen fortsetter i flere sekunder etter det. Hvis jeg da "dobbelgløder" og vrir av&på tenningen igjen får bare pluggene halv spenning.. Blir fan ikke klok på dette.. Snakket med han som bygde om bilen i dag. Han hadde hentet glødedeler fra diverse biler så han var ikke sikker på hva som var fra hvilken årsmodell...

Edited by wazzza, 30 August 2007 - 22:16.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#11 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 22:56

På min patrol så holder jeg nøkkelen mellom tenning på og start og da gløder den med 24v helt til jeg slipper nøkkelen.

#12 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 22:59

QUOTE(Jan Eggen @ 30 Aug 2007, 22:56) <{POST_SNAPBACK}>
På min patrol så holder jeg nøkkelen mellom tenning på og start og da gløder den med 24v helt til jeg slipper nøkkelen.



Hmm.. Interessant.. Er det noe triks du har funnet selv, eller skal det være sånn?
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#13 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 23:11

Jeg fikk beskjed av den gamle eieren å gløde sånn. Han snakket om tvangstyring da releet kobler ut for tidlig. Brukes når det er skikkelig kaldt. Tror ikke det er noe uoriginalt.

#14 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 23:19

Min er også sånn. Så jeg tror det er orginalt. Greit å bruke når det er skikkelig kaldt om vinteren.

#15 pglok

pglok

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 22 October 2008 - 20:44

Sjekka gløding i dag.
Alle glødeplugger 24volt blir røde etter ca 6 sekunder (OK.)
Har lampe inne i bilen som er koblet direkte til glødepluggene i tillegg.
Når det er varmere enn 5+grader ute fungerer glødingen som den skal, lampen lyser sterkt 24volt? ca 15-20sek for så å gå over til svakere lys ca 12volt (etter gløding) ca1min.
Denne lampen lyser noen sekunder lengere en orginal lampen for gløding.
Når det er rundt 0 grader begynner problemet, da lyser den sterkt bare 1 tiedels sekund så går den over til etter gløding svakt lys ca 12volt.?
Lurer på om det er en deffekt tempratur sensor til glødingen? men hvor sitter den?
Er det noen som har peiling?

#16 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 22 October 2008 - 20:51

Det er den bakerste på termostathuset

#17 pglok

pglok

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 22 October 2008 - 20:57

Bare den?
Da kan man vel prøve å gløde kald motor med og uten den ledningen til jord?

#18 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 22 October 2008 - 21:27

Jeg forsket litt på det der i fjor.. Det er to sensorer der fremme.. Ene er til glødinga og den andre er til målern inne i bilen.. husker ikke hva som var hva.. Den orginale glødelampa inne i bilen slukker etter noen få sekunder, men glødinga fortsetter i noen sekunder.. Ser at voltmeteret gjør et lite hopp og hører klikkingen fra gløderelèet når den går over til ettergløding (12v). Min løsning var å legge opp en bryter med 24V parallelt med glødetimeren under dashbordet.. Koblet meg inn på ei ledning som var blå og hvit om jeg ikke husker feil.. Bare å måle ledningene mot jord mens du gløder, så finner du den som slutter å lede spenning når relèet klikker...

Du kan jo ta ut sensoren og Ohme den... Ta en liten kaserolle av hun du deler postkasse med og varm opp sensoren mens du måler den...

Burde kanskje ha en sjekk av glødesystemet mitt..

Edited by wazzza, 22 October 2008 - 21:29.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#19 pglok

pglok

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 22 October 2008 - 21:43

Hvor sitter termostathuset?

#20 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 22 October 2008 - 21:46

Helt fremst på motorn.. Radiatorslangen kommer inn på huset... Kan ikke unngå å se det...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363