Gå til innhold



Foto

4.71 Målt avgass - Strøk i EU kontroll


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 GoSvend

GoSvend

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 29 August 2007 - 20:21

Fikk 4.71 i målt avgass punkt 8.2 i EU kontrollen og dermed en 2er.
Hva er normalt?

Hvor skal jeg begynne? Dyser?

Syntes den bruker litt mye diesel på mila også, ligger i overkant av 1.5L/mil.

Fikk en 2er på slakk i styresnekka, hvordan fikser jeg det?

Bilen er en 97 Tahoe LT 1500, 203.000km

#2 Guest_simon28_*

Guest_simon28_*
  • Guests

Posted 29 August 2007 - 20:32

QUOTE(GoSvend @ 29 Aug 2007, 21:21) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk 4.71 i målt avgass punkt 8.2 i EU kontrollen og dermed en 2er.
Hva er normalt?

Hvor skal jeg begynne? Dyser?

Syntes den bruker litt mye diesel på mila også, ligger i overkant av 1.5L/mil.

Fikk en 2er på slakk i styresnekka, hvordan fikser jeg det?

Bilen er en 97 Tahoe LT 1500, 203.000km

styresnekka kan strammes, er vel bare en skrue egentlig.har en liten idefør du skal inn igjen kjør tanket tom fyll på ren parafin og vis den, kommer til å gå og harke litt hehe men da går den nok under grensa.hørt folk har gjort det før

#3 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 29 August 2007 - 20:43

QUOTE(simon28 @ 29 Aug 2007, 21:32) <{POST_SNAPBACK}>
styresnekka kan strammes, er vel bare en skrue egentlig.har en liten idefør du skal inn igjen kjør tanket tom fyll på ren parafin og vis den, kommer til å gå og harke litt hehe men da går den nok under grensa.hørt folk har gjort det før


Det kan jo være en løsning for å få den gjennom kontrollen, men det er også en indikator på at andre ting ikke er helt 100.

Om du har gammelt luftfilter kan dette også gi høye målinger på avgass. Ellers så er det vel dyser og jusetring av pumpa(tenning).

Hvor langt er bilen gått?

#4 Guest_simon28_*

Guest_simon28_*
  • Guests

Posted 29 August 2007 - 20:50

QUOTE(1911 @ 29 Aug 2007, 21:43) <{POST_SNAPBACK}>
Det kan jo være en løsning for å få den gjennom kontrollen, men det er også en indikator på at andre ting ikke er helt 100.

Om du har gammelt luftfilter kan dette også gi høye målinger på avgass. Ellers så er det vel dyser og jusetring av pumpa(tenning).

Hvor langt er bilen gått?

kan jo egentlig prøve å helle dyserens på tanken også i grunn,men du vil sikkert ha den fort ferdig

#5 GoSvend

GoSvend

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 29 August 2007 - 21:08

Hvor lang tid tar det før dyserens hjelper? En tank?

Hvor er de gode til å justere dyser(Østfold)?

Det var ikke styresnekka men hjelpesnekka jeg fikk 2er på, hva kan jeg gjøre med den?

Hva bør forbruket på Tahoe ligge på?

#6 Guest_simon28_*

Guest_simon28_*
  • Guests

Posted 29 August 2007 - 21:12

QUOTE(GoSvend @ 29 Aug 2007, 22:08) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor lang tid tar det før dyserens hjelper? En tank?

Hvor er de gode til å justere dyser(Østfold)?

Det var ikke styresnekka men hjelpesnekka jeg fikk 2er på, hva kan jeg gjøre med den?

Hva bør forbruket på Tahoe ligge på?

hjelpesnekka har jeg ikke noe peil på,skal du ha på dyserens så er det når du fyller full tank ja.målt min litt:hokksund gardemoen og tilbake med henger 1,1 vanlig kjøring 1,2 blanda litt hit og ditt1,3-1,4.masse rasing og ligge javt mye i 120-30,tør ikke måle blink.gif

#7 KITT

KITT

    KITT

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 831 Innlegg:

Posted 29 August 2007 - 21:27

Kan være at det hjelper med litt fett i hjelpesnekka hvis ikke må den byttes.
Ville tatt dysene ut og fått dem testet forå se om de holder riktig dysetrykk og dusjen ut og er fin og ikke renner ut smile.gif gjør de det må de overhales/byttes med nye/ brukte som er ok.
`88 Suburban C&C Outdoorsman

#8 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 29 August 2007 - 21:50

Begyn med å sjekke luftfilteret og sjekk at turbotrykket/wastegate er i orden. Kjør noen dager med dobbel dose dyserens og kjør den hardest mulig de siste minuttene før kontrollen. Er som oftest nok til å få den innforbi.
Defekt EGR ring-pakning under øvredel av innsuget gir også svartrøyk eller EGR ventil som henger delvis åpen.
Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#9 GoSvend

GoSvend

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 29 August 2007 - 22:12

Bilen ble kjøpt i feb-07. Hadde da feilkoder på EGR, P0406, "EGR Sensor Circuit High Voltage". Vakumpumpe ble byttet på verksted og fikk ikke tilbake noen EGR feilkoder koder etter det. Har også nylig byttet FSD.(Stoppet flere ganger og startet igjen etter 5-10 minutter).

Har nyligen hatt feilkode P0101 "MAF system performance". Nullet ut den (har en USB AutoTap kodeleser) og har ikke fått den tilbake.

Jeg begynner med luftfilter og får testet mine dyser så får vi se.

#10 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 00:32

kan være at MAF - luftmengdemålern din har tatt kvelden da..
det kan jo virke inn på blandingsforholdet osv..

ville begynt med luftfilteret ja..
så tester du dysene. Ta et par som er enkle å komme til.
Anbefaler at du får deg skikkelige BOSCH-dyser hvis du skal bytte.
De dysene som Minge i Trøgstad selger er ikke alltid like bra..
Dysene dine er garantert fra GM i 100K miles, og det har du passert for lenge siden.
Jeg bytta mine allerede på 140K km...

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#11 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 12:35

Eksosverdien på diesel med turbo er max 3.0
Bruk av dyserens og allverdens lurium, vil ikke hjelpe noen ting.
Bare for dem som selger den dritten.
Du kan skifte luftfilter.
Tøm i ½ liter to-takts olje i dieselen.
Rus motoren godt, slik at du får ut all eksos slam i rørene.
Bruk IKKE parafin.
Det lukter.
Jeg sender deg en PM.
mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#12 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 16:37

Har hørt at man kan blande i litt ATF olje, samme som du bruker på girkassen. Det skal hjelpe di som trimmer dieselmotorer max til og komme ned på kravet. Men sjekk dette med GMC2500 før du eventuelt prøver.
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#13 GoSvend

GoSvend

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 31 August 2007 - 20:08

Da har jeg byttet luftfilter og dieselfilteret. Etter å dieselfilteret var byttet åpnet jeg luftingen på toppen, startet bilen og kjapt stengte luftingen igjen (diesel fosset ut). Er dette rette måten? Virker som den går normalt nå.

Fikk også mangel "Slakk i hjelpesnekke". Han på verkstedet sente med meg en "Idler arm" som jeg skal bytte. Denne armen

Tahoe_Idler_Arm.jpg

sitter fast i hjelpesnekka som sitter fast i ramma med 3 bolter ser det ut til

Tahoe_hjelpesnekke_2.jpg

Er den enkleste måten å ta av hjelpesnekke (de 3 boltene) med Idler armen før jeg bytter Idler armen?

Eller er det en annen måte?

Hvor sitter understellsnummeret? (Tahoe 97) er det ved høyre forhjul på ramma?

#14 Guest_simon28_*

Guest_simon28_*
  • Guests

Posted 31 August 2007 - 20:11

QUOTE(GoSvend @ 31 Aug 2007, 21:08) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg byttet luftfilter og dieselfilteret. Etter å dieselfilteret var byttet åpnet jeg luftingen på toppen, startet bilen og kjapt stengte luftingen igjen (diesel fosset ut). Er dette rette måten? Virker som den går normalt nå.

Fikk også mangel "Slakk i hjelpesnekke". Han på verkstedet sente med meg en "Idler arm" som jeg skal bytte. Denne armen

Tahoe_Idler_Arm.jpg

sitter fast i hjelpesnekka som sitter fast i ramma med 3 bolter ser det ut til

Tahoe_hjelpesnekke_2.jpg

Er den enkleste måten å ta av hjelpesnekke (de 3 boltene) med Idler armen før jeg bytter Idler armen?

Eller er det en annen måte?

Hvor sitter understellsnummeret? (Tahoe 97) er det ved høyre forhjul på ramma?

den lufter seg selv den hehe men gjør ikke noe å gjøre sånn for å være sikker,nummeret står ved bunnen på frontruta

Edited by simon28, 31 August 2007 - 20:12.


#15 GoSvend

GoSvend

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 31 August 2007 - 20:17

Frontrute nummeret er synlig og ok, det er ramme no som eventuelt mangler.

Ser etter søk at det muligens skal stå på ramme ved høyre framhjul. Men at ikke alle har fra fabrikk.

Er det krav til størrelse på talla om jeg må slå det inn på nytt?

Noen input på hjelpesnekka/ Idler armen??

Tahoe 97

#16 Guest_simon28_*

Guest_simon28_*
  • Guests

Posted 31 August 2007 - 20:21

QUOTE(GoSvend @ 31 Aug 2007, 21:17) <{POST_SNAPBACK}>
Frontrute nummeret er synlig og ok, det er ramme no som eventuelt mangler.

Ser etter søk at det muligens skal stå på ramme ved høyre framhjul. Men at ikke alle har fra fabrikk.

Er det krav til størrelse på talla om jeg må slå det inn på nytt?

Noen input på hjelpesnekka/ Idler armen??

Tahoe 97


sorry er blank på det felte der sad.gif


#17 Rampage

Rampage

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 31 August 2007 - 21:39

På diesel er det tettheten mellom røykpartiklene som måles.
På motorer uten turbo går grensa på 2,5. Du har vel turbo, og da er grensa 3,0.

#18 GoSvend

GoSvend

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 01 September 2007 - 16:46

Ja det er Turbo, så grensa er 3.0.

Byttet "idler arm" på hjelpesnekka i dag. Brukte en 2 arm avdrager og skrudde av de 3 boltene hjelpesnekka sitter fast i ramma. Var nesten for enkelt.

#19 Overhead

Overhead

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 71 Innlegg:

Posted 01 September 2007 - 16:51

QUOTE(simon28 @ 29 Aug 2007, 20:32) <{POST_SNAPBACK}>
styresnekka kan strammes, er vel bare en skrue egentlig.har en liten idefør du skal inn igjen kjør tanket tom fyll på ren parafin og vis den, kommer til å gå og harke litt hehe men da går den nok under grensa.hørt folk har gjort det før



Legg pengboka under gasspedalen i tillegg.. (funker best hvis den er full av penger og div.. tongue.gif )
Går d ikje å kjør rundt, så kjør over!