Gå til innhold



Foto

Godkjente ombygginger og modifiseringer.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 September 2007 - 23:27

En stor andel av diskusjoner her går på hva som er lov og hva man kan klare å få godkjent hos BT.

Kunne det vært en ide å opprette en "bank" eller type tråd hvor de som har TÜV-godkjenninger og godkjenninger fra institutt som er godkjent hos BT tar bilde av delene og scanner godkjenningspapirene og legger dem inn.

De som får til innføringer av modifiseringer i vognkortet kunne slettet private opplysninger og scannet inn vognkortet så det hadde blitt tilgjengelig for andre med beskrivelse av hva som var nødvendig for å få det til.

Etter hva jeg tror så er det mulig å få til både SPOA motorbytte skivebremser injeksion større dekk enn +5 % osv osv om vi bare jobber sammen og ikke sitter på hver vår tue og sliter alene.

Særlig for alle nye sukifans tror jeg det ville vært en gullgruve.

Hva tror dere er dette noe å satse på???

#2 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 09 September 2007 - 23:53

Hørtes veldig lurt ut syntes jeg biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#3 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 10 September 2007 - 16:03

Synes også det høres veldig lurt ut, men det er det med å få fatt i disse dokumentene da, Noen ligger ute, f.els 30x9,5-15 på SJ og LJ finnes, G13 motor i 410 finnes et dokument om fra suzuki tyskland, ellers finnes svært lite ute og offentelig....

men seff, om man vet om produkter og tilbydere av produkter som er TUV godkjent er det en fordel å samle info om disse....

For å bare finne TUV dokumenter tror jeg er vanskelig, har tidligere vært i kontakt med TUV, og for dem er dette en sak mellom TUV og den som bestiller testen, og ikke noe som leveres ut til en 3. person.


#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 September 2007 - 16:32

QUOTE(sven @ 10 Sep 2007, 17:03) <{POST_SNAPBACK}>
Synes også det høres veldig lurt ut, men det er det med å få fatt i disse dokumentene da, Noen ligger ute, f.els 30x9,5-15 på SJ og LJ finnes, G13 motor i 410 finnes et dokument om fra suzuki tyskland, ellers finnes svært lite ute og offentelig....

men seff, om man vet om produkter og tilbydere av produkter som er TUV godkjent er det en fordel å samle info om disse....

For å bare finne TUV dokumenter tror jeg er vanskelig, har tidligere vært i kontakt med TUV, og for dem er dette en sak mellom TUV og den som bestiller testen, og ikke noe som leveres ut til en 3. person.


Det er mange som vet av litt her og der... men tilsammen blir det en ganske anseelig mengde kunnskap.

Det som er viktig er å bygge opp en samling av denne kunnskapen slik at vi kommer litt videre og ikke bare holder på på samme stedet hele tiden. Det finnes jo feks Tüv på SPOA og det er sikkert flere godkjenninger av det.

Om vi kunne få til en god ombygging til SPOA ville nok mange vært interessert i å foreta en slik ombygging.

Det bør ikke bli eller være slik at det er en "konkurranse" om å ha den beste bilen men slik at vi hjelper hverandre gjennom å ordne innkjøpsavtaler for alle sammen hos leverandører, hjelpe hverandre med godkjenninger, kjøpe inn sammen for å gjøre innkjøp rimeligere osv.

Alle har vi vel en felles interesse av å realisere mest mulig innenfor den hobbyen vi har, på rimeligst mulig måte.
Da er enkel tilgang til opplysning omkring muligheter en av de viktigste faktorene dette forumet kan bidre med ved siden av direkte kontakten for å løse konkrete praktiske problem

#5 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 10 September 2007 - 19:13

TUV papirer på div MOMO utstyr som ratt,nav og 4-6 punktseler(litt usikker enda) til suzuki får jeg tak i!
Martins felger også!

Edited by terje takras, 10 September 2007 - 19:16.


#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 10 September 2007 - 20:53

Litt slik som det du beskriver gjør vi jo Nøcke, bestiller sammen har vi jo gjort opp til flere ganger, rabatter igjennom klubben har vi jo.

Jeg har tidligere hørt om interessen med å gjøre slik som bazuki gjorde i sin tid, men å få laget opp bøyler og evt skliplater, men det var ikke nok interresse da....

Men en slik samling ville vært gull det:)


#7 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 September 2007 - 21:43

QUOTE(sven @ 10 Sep 2007, 21:53) <{POST_SNAPBACK}>
Litt slik som det du beskriver gjør vi jo Nøcke, bestiller sammen har vi jo gjort opp til flere ganger, rabatter igjennom klubben har vi jo.

Jeg har tidligere hørt om interessen med å gjøre slik som bazuki gjorde i sin tid, men å få laget opp bøyler og evt skliplater, men det var ikke nok interresse da....

Men en slik samling ville vært gull det:)


Ja for all del. Jeg ønsker ikke å si at jeg synes jeg har møtt folk her som ikke er samarbeidsvillige. For all del. Jeg har delt frakter og benyttet rabatter her og nå holder jeg på å diskutere med Hillbilly i Tyskland om rabatter til klubben der noe som ser ut til å gå rett veien.

Det eneste jeg kunne ønske meg i tilleg på forumet er en samling, et arkiv av godkjenninger og muligheter.

Rent teknisk er jo forumet ei gullgruve. Jeg har sittet nesten hver kveld og lest linker og finner en masse gullkorn.

Som eks nå holder jeg på med en prosess med BT som gir dem en masse "hodebry". Om disse ombyggingene går gjennom vil jeg gjerne legge ut hele prosessen på forumet slik at andre som ønsker gjøre samme ombygginger kan bruke min fremgangsmåte som "mal".
På samme måte vil jeg gjerne bruke andres erfaringer. På den måten kan det bli mye lettere for nestemann som vil gjøre det samme,

Jeg kjøpte min første 413 i 95 men det er langt igjen til jeg har oversikt over alle muligheter, og de siste månedene som jeg har begynt å engasjere meg på dette forumet har jeg funnet ut av mer enn jeg fant ut på flere år mens jeg drev og sullet for meg selv uten å ha noen å spørre om noe som helst.

Særlig på grunn av mine egne erfaringer ser jeg den store nytten nye kan ha av et slikt arkiv, som et tillegg til det som allerede er på forumet. (Alle mine innlegg har en tendens til å bli laange sikkert fordi jeg sitter hele dagen og skriver samfunnsanalyser :-) )



QUOTE(terje takras @ 10 Sep 2007, 20:13) <{POST_SNAPBACK}>
TUV papirer på div MOMO utstyr som ratt,nav og 4-6 punktseler(litt usikker enda) til suzuki får jeg tak i!
Martins felger også!


Finner du noen felger hvor 31" kan presses inn på en 413 uten at BT begynner å kremte, jeg fant en TÜV på noen felger som var godkjent med 30" til 413 og så har de f.. slettet nettstedet Der lå det masse TÜv papirer Jeg burde lastet dem ned men jeg lagret bare linken og borte er det. Nå skal jeg lagre alle tüv jeg kommer over

#8 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 September 2007 - 00:13

tror jeg har det dokumentet:)

men det var på mangells felg, så det kan nok Terje skaffe....

Noen her som har vært borte i TUV Raderkatalog?? den er referert til som godkjent dokumentasjon i kjøretøyforskriften, men da jeg ringte BT hadde han på teknisk aldri vært borte i den...

Skulle gjerne hatt kloa i den boka.


#9 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 11 September 2007 - 07:08

Mangeles felger får jeg tuv på men ikke med dekk på.
Trur ikke mangeles leverer med dekk,men skal sjekke det utover dagen.
TUV raderkatalogen er ikke tiljengelig for "vanlige" folk fordi den vil da bli misbrukt ifølge felglevrandørene våres.
Felgene dem får i fra fabrikk,følger det med et kopi av felgens tuv fra raderkatalogen ikke heile katalogen.
MEN ingen regler uten unntak

#10 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 11 September 2007 - 07:26

Sjekk denne linken
Her får du tuv papirer på felger forskjelige dekkdim
dribble.gif dribble.gif dribble.gif dribble.gif

http://www.alcar.de/4263_DE