Gå til innhold



Foto

Vinkling av mellomaksel etter heving


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 18 September 2007 - 11:48

Jeg har bytta til originale bladfjærer på min Korando. Disse heva bilen med minst 10-15 cm. Jeg måtte ha nye U-bolter siden de originale bladfjærene var bortimot dobbelt så tjukke (og tunge) som de slappe greiene som var på fra før.
Det jeg opplever nå, er at vinklinga på mellomakselen inn til klokka, er bråere enn før. Jeg tenker derfor på legge inn noen kiler i plata mellom bladfjær og foraksel, for å justere vinkelen litt. Er det noen som har noen erfaring med dette? Eller i det hele tatt skjønner hva jeg mener?? unsure.gif
LP
Gatas Kong Rando

#2 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 18 September 2007 - 12:18

Du bør ikke vinkle forakselen så mye. Da mister du selvopprettingen. Har du vibrasjoner i krysset?

Edited by Jan Eggen, 18 September 2007 - 12:19.


#3 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 18 September 2007 - 12:50

Det er ikke uvanlig at det legges inn en kile på 5° mellom akslingen og fjæra.
Detta retter opp pinion, og følgelig også vinklingen inn på bak- og fram-akslingen. Men er vinkelen for stor på fordelingskassa, så kan du ikke gjøre annet enn å senke hele motoren og girkasse ( he he .. )
Min erfaring er å rette opp litt bak ikke er nødvendig. Men skal du kjøre mange mil langs veien vil det forlenge levetiden på kryssa.
I skogen knekker kryssa i forakselen lenge før de knekker i mellomakslene.

#4 Jo-king

Jo-king

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 18 September 2007 - 13:47

Dersom du har byttet til orginalfjærer har du vel fått orginal vinkel også?

Det burde være det beste?

Hvor kjøper du orginale fjærer fra?
Jo-king

Bedre med ti biler i garasjen enn en på veien!

#5 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 18 September 2007 - 14:19

Har litt mer vibrasjoner med frihjulsnavet låst enn når de er fri. Men ikke mye. Vet ikke om det har en sammenheng.
Jeg skulle også tro at ved å sette på originalfjærer så skulle vinkelen også bli original. men jeg vet jo ikke om forrige eier har gjort noen modifiseringer samtidig som han skiftet fjærer.

Jeg kjøpte ett par originalblader av Steinar i sommer, -og ett par lettere brukt.
Jeg er kun bekymret over viklingen foran. Bak så er ikke vinkelen like brå, da akslingen er lenger.
Noen forslag til kilemateriale, Steinar?
Gatas Kong Rando

#6 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 18 September 2007 - 22:33

Kiler skjæres eller slipes av "hvasomhelst" . Du fester den ved å forlenge fjærbolten.
Dette er for at den ikke skal vri seg.
se bilde av kile på fjæra her : http://www.4wd.com/a...shx?i=50404.jpg
CJ + mange andre typer bil har tilsvarende.
Du har Dana 30 aksling forran og Dana 44 bak.
Jeg kjører aldri- gjentar : aldri med navene innkoblet på landeveien.
Hvis et av drivkryssene ( hvilket blir 4 stk ) ikke er helt i senter, eller er litt slitt og slarkete, så vil dette fort gi vibrasjon.
Det er noen ganske få orginalfjærer igjen, og alle er så vidt jeg husker til framakslen.
Det er noen solide bunker med stål og ser ut til å passe en buss !
De er nok de rette til Mute, men til John som leker i sanden blir de nok stutte og stive . . . .

Edited by Newton, 18 September 2007 - 22:40.