Ønsker å få i gang en diskusjon her som på sikt åpner muligheten for å kunne bruke biler med svarte skilter i Trophy og Challenge sammenheng. Så langt jeg har forstått det hittil må vi få på bena et regelverk som kan godkjennes av bilsportforbundet. Riktig?
Dette håper jeg på sikt vil åpne mulighetene for bruk av biler som vi ikke må ha biltilsynets godkjennelse av. Mulighetene blir dermed større og vil for forhåpentlig gjøre det lettere for de fleste å kunne realisere ett prosjekt/en bil kun ment for denne typen bruk. M.a.o. bilsport slik det nå stilles krav til f.eks. på Rena. Miljøet vil da etter det jeg håper kunne øke, konkurransen og interessen det samme.
Innspill?!

Svarte skilter
Started by
Kaare
, Oct 07 2007 13:57
2 replies to this topic
#1
Posted 07 October 2007 - 13:57
#2
Posted 09 October 2007 - 23:53
Regelverket er under arbeid. NBF har satt det på dagsordenen, og blant annet NTC er med på diskusjonene.
De sliter i følge mail jeg fikk fra en hyggelig dame i NBF med forsikring når du går ut av bilen. Hun mente det ville løse seg, men kom til å bli dyrt. Dette med personskade utenfor bilen var etter det jeg forstår ikke et problem i den alternative forsikringen vi brukte på NTC-treffet på Rena og som jeg også tror ble brukt på NTC-treff i Svindal. Går dermed utfra at det løser seg.
Dette med svarte skilt forstår jeg ikke helt.. Er ikke det Rallyskilt som gir avgiftsfrihet for rallybilene, men ikke lemper på de tekniske kravene for kjøring på vei?
Det er naturligvis ok med avgiftsfri bil, men hovedproblemet vårt er vel ofte å få godkjent ombygg?
Vil også tro at registrering på de skiltene er sterkt begrensende for bruken av bilen?
De sliter i følge mail jeg fikk fra en hyggelig dame i NBF med forsikring når du går ut av bilen. Hun mente det ville løse seg, men kom til å bli dyrt. Dette med personskade utenfor bilen var etter det jeg forstår ikke et problem i den alternative forsikringen vi brukte på NTC-treffet på Rena og som jeg også tror ble brukt på NTC-treff i Svindal. Går dermed utfra at det løser seg.
Dette med svarte skilt forstår jeg ikke helt.. Er ikke det Rallyskilt som gir avgiftsfrihet for rallybilene, men ikke lemper på de tekniske kravene for kjøring på vei?
Det er naturligvis ok med avgiftsfri bil, men hovedproblemet vårt er vel ofte å få godkjent ombygg?
Vil også tro at registrering på de skiltene er sterkt begrensende for bruken av bilen?

www.terrengbil.com
#3
Posted 11 October 2007 - 00:27
Toppers vedr regelverk under utarbeidelse.
Hva ønsket om svarte skilt med hvit skrift - også kalt rallyskilt - er årsaken til det ønsket følgende:
Løsning?:
Hva ønsket om svarte skilt med hvit skrift - også kalt rallyskilt - er årsaken til det ønsket følgende:
- Avgiftsfritak = rimeligere biler. Åpner f.eks for import av "fiks ferdige" eller i det minste gode utgangspunkt fra utlandet (Hoelrns bil er ett godt eksempel)
- En challenge-/trohpybil vil trenge en god del beskyttelse (bur, fangere etc), vinsj, kraftig lys osv osv. Lite av dette er forenelig med det vi kan få godkjent til normalt veibruk
- Alt dette utstyret, 4-punktseler osv gjør bilene lite praktiske i daglig bruk
- En challengebil får mye juling og risikoen for at den skal klare å rulle hjem for egen maskin etter endt dyst er et sjansespill
Løsning?:
- Få bilen godkjent med 35", 2" heving og ribba for alt av bøyler, fangere, lys osv for deretter å bygge den opp til 4" heving og pakke den inn i rør og 170W lamper rett etterpå? Hva om BT står ved en av transportetappene da?
- Prøveskilt under konkurransen? Greit at det ikke er konkurranse alt for ofte, men dette er ingen varig løsning
- Et regelverk som definerer hva en challengebil er. Dvs grovt sagt - en challenge bil har store, veltebur, kraftige fangere og rør "rundt baut", fastmontert vinsj, lett tilgjengelig drivstoffkutt osv og arrangementet foregår som et lukket arrangement under NBF så er de tekniske kravene tilfredsstillt
- Bilen har ingen ting å gjøre på veien til daglig (dette gjelder også rallybiler) og derfor kan den ha svarte skilt med hvit skrift = avgiftsfritak som bonus
- Rimeliger biler/bilhold medfører forhåpentlig at flere vil kunna ta seg råd til å satse på challenge/trophy
- Allerede eksisterende såkalte skogsbiler vil kunne la seg registrere og delta uten å være bekymret for at BT står på første transportetappe