Gå til innhold



Foto

Svarte skilter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 07 October 2007 - 13:57

Ønsker å få i gang en diskusjon her som på sikt åpner muligheten for å kunne bruke biler med svarte skilter i Trophy og Challenge sammenheng. Så langt jeg har forstått det hittil må vi få på bena et regelverk som kan godkjennes av bilsportforbundet. Riktig?

Dette håper jeg på sikt vil åpne mulighetene for bruk av biler som vi ikke må ha biltilsynets godkjennelse av. Mulighetene blir dermed større og vil for forhåpentlig gjøre det lettere for de fleste å kunne realisere ett prosjekt/en bil kun ment for denne typen bruk. M.a.o. bilsport slik det nå stilles krav til f.eks. på Rena. Miljøet vil da etter det jeg håper kunne øke, konkurransen og interessen det samme.

Innspill?!

#2 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 09 October 2007 - 23:53

Regelverket er under arbeid. NBF har satt det på dagsordenen, og blant annet NTC er med på diskusjonene.
De sliter i følge mail jeg fikk fra en hyggelig dame i NBF med forsikring når du går ut av bilen. Hun mente det ville løse seg, men kom til å bli dyrt. Dette med personskade utenfor bilen var etter det jeg forstår ikke et problem i den alternative forsikringen vi brukte på NTC-treffet på Rena og som jeg også tror ble brukt på NTC-treff i Svindal. Går dermed utfra at det løser seg.

Dette med svarte skilt forstår jeg ikke helt.. Er ikke det Rallyskilt som gir avgiftsfrihet for rallybilene, men ikke lemper på de tekniske kravene for kjøring på vei?
Det er naturligvis ok med avgiftsfri bil, men hovedproblemet vårt er vel ofte å få godkjent ombygg?
Vil også tro at registrering på de skiltene er sterkt begrensende for bruken av bilen?
IPB Image

www.terrengbil.com

#3 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 00:27

Toppers vedr regelverk under utarbeidelse.

Hva ønsket om svarte skilt med hvit skrift - også kalt rallyskilt - er årsaken til det ønsket følgende:
  • Avgiftsfritak = rimeligere biler. Åpner f.eks for import av "fiks ferdige" eller i det minste gode utgangspunkt fra utlandet (Hoelrns bil er ett godt eksempel)
  • En challenge-/trohpybil vil trenge en god del beskyttelse (bur, fangere etc), vinsj, kraftig lys osv osv. Lite av dette er forenelig med det vi kan få godkjent til normalt veibruk
  • Alt dette utstyret, 4-punktseler osv gjør bilene lite praktiske i daglig bruk
  • En challengebil får mye juling og risikoen for at den skal klare å rulle hjem for egen maskin etter endt dyst er et sjansespill
Hva står vi igjen med nå? Jo det vi per idag definerer som skogsbil... Dvs umulig å få skilter på og dermed utelukket fra transportetappene under challenge slik det er idag.

Løsning?:
  • Få bilen godkjent med 35", 2" heving og ribba for alt av bøyler, fangere, lys osv for deretter å bygge den opp til 4" heving og pakke den inn i rør og 170W lamper rett etterpå? Hva om BT står ved en av transportetappene da?
  • Prøveskilt under konkurransen? Greit at det ikke er konkurranse alt for ofte, men dette er ingen varig løsning
Min ønskede løsning:
  • Et regelverk som definerer hva en challengebil er. Dvs grovt sagt - en challenge bil har store, veltebur, kraftige fangere og rør "rundt baut", fastmontert vinsj, lett tilgjengelig drivstoffkutt osv og arrangementet foregår som et lukket arrangement under NBF så er de tekniske kravene tilfredsstillt
  • Bilen har ingen ting å gjøre på veien til daglig (dette gjelder også rallybiler) og derfor kan den ha svarte skilt med hvit skrift = avgiftsfritak som bonus
  • Rimeliger biler/bilhold medfører forhåpentlig at flere vil kunna ta seg råd til å satse på challenge/trophy
  • Allerede eksisterende såkalte skogsbiler vil kunne la seg registrere og delta uten å være bekymret for at BT står på første transportetappe
Greit - det er store begrensninger for en bil registrert på denne måten, men mindre enn det er for en bil vi per idag definerer som "skogsbil". Eksempler på slike biler som kunne blitt registrert på en slik måte er f.eks din gamle XJ, den etterhvert berømte "Robertluxen", prosjektet Rukus jobber med nå, luxen til Hoelern, Patrolen til Medusa +++.