Gå til innhold



Foto

Lys på taket????


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 hilux94sr5

hilux94sr5

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 15 October 2007 - 20:15

15072007.jpg

hei

(veldig gammelt bilde av bilen, ser ikke sånn ut nå lenger), men har tenkt og montere 4 lykter på taket..
Hva gjør jeg? Var innom bilelektro og de sa jeg burde trekke en kabel med 4 ledere fra bat. under bilen og opp mellom hytta og planet..Men hvordan kobles rele, bryter osv.. Veldig takknemmelig for veldig detaljert beskrivels +bilder...
Takk for alle svar smile.gif

#2 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 16 October 2007 - 11:23

QUOTE(hilux94sr5 @ 15 Oct 2007, 21:15) <{POST_SNAPBACK}>
15072007.jpg

hei

(veldig gammelt bilde av bilen, ser ikke sånn ut nå lenger), men har tenkt og montere 4 lykter på taket..
Hva gjør jeg? Var innom bilelektro og de sa jeg burde trekke en kabel med 4 ledere fra bat. under bilen og opp mellom hytta og planet..Men hvordan kobles rele, bryter osv.. Veldig takknemmelig for veldig detaljert beskrivels +bilder...
Takk for alle svar smile.gif


Hovedstrøm fra batteri, jording i chassie og styrestrøm fra sikkringa til langlys.
Ut fra relet trekker du 4 isteden for 2 ledninger ut til ekstralysene.
Om du kjøper et sett med rele,bryter og ledninger får du et koplingsskjema og smile.gif

#3 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 16 October 2007 - 12:36

QUOTE(Lundblad @ 16 Oct 2007, 11:23) <{POST_SNAPBACK}>
Hovedstrøm fra batteri, jording i chassie og styrestrøm fra sikkringa til langlys.
Ut fra relet trekker du 4 isteden for 2 ledninger ut til ekstralysene.
Om du kjøper et sett med rele,bryter og ledninger får du et koplingsskjema og smile.gif



Hei

Jeg har utdannelse innafør el, og e dermed kanskje litt i overkant nøye når d gjeld sånner teng som dette hær.

Lysanlegget e vel det som e i best stand på ladaen min.

Men på alt av 1000metringa så har æ lagt opp 1 rele tell kvært lys. og 2 kabla tell kvært lys (24 og jord), 2.5 kvadrat minimum.
Grunnen tell at æ trakk opp egen jording fra motorrommet, e at det ikke e nåkka engna jordingspunkt, utne å ta holl i taket å d e ikke å annbefal.
Har ogso montert en sekkringsboks med sepparat sekkring tell kvært lys, av typen kor du har spada å sett ledningan på.
Sånner sekkringsholdera som du kjør, som har 2 små ledningsenda du skøyta inn på kablan dine, e også av alt før dårlig kvalitet etter mi meining.

Det e kanskje litt å skyt spurv me kanon, men da e du i alle fall sekkra at du ikke har meir en nån unselige små volt i tap i kabelen.

Gennerel regel i elanlegg, e vel at du ska ha max 4% tap, men 4 prosent utgjør ganske mye i et 12volts DC system.

Lednigskitt e vel å bra, dem kommer med førkalringa og alt du treng av ledninga, men de fleste sånner kitt æ har sedd e levert med alt før lite kvadrat på hovedstrømmskabelen.

Det e lite poeng i ei flott dyr løkt, dersom all strømmen går bort i kabelen tell den. Og dette e ikke vanskelig og lag sjøl heller.



Sånn som dette har æ gjrot på hovedlys og ekstralys i ladaen, og det bei merkbart mye beire. Å d kosta ikke no spesiellt heller.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#4 hilux94sr5

hilux94sr5

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 16 October 2007 - 19:36

QUOTE(AMan @ 16 Oct 2007, 13:36) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Jeg har utdannelse innafør el, og e dermed kanskje litt i overkant nøye når d gjeld sånner teng som dette hær.

Lysanlegget e vel det som e i best stand på ladaen min.

Men på alt av 1000metringa så har æ lagt opp 1 rele tell kvært lys. og 2 kabla tell kvært lys (24 og jord), 2.5 kvadrat minimum.
Grunnen tell at æ trakk opp egen jording fra motorrommet, e at det ikke e nåkka engna jordingspunkt, utne å ta holl i taket å d e ikke å annbefal.
Har ogso montert en sekkringsboks med sepparat sekkring tell kvært lys, av typen kor du har spada å sett ledningan på.
Sånner sekkringsholdera som du kjør, som har 2 små ledningsenda du skøyta inn på kablan dine, e også av alt før dårlig kvalitet etter mi meining.

Det e kanskje litt å skyt spurv me kanon, men da e du i alle fall sekkra at du ikke har meir en nån unselige små volt i tap i kabelen.

Gennerel regel i elanlegg, e vel at du ska ha max 4% tap, men 4 prosent utgjør ganske mye i et 12volts DC system.

Lednigskitt e vel å bra, dem kommer med førkalringa og alt du treng av ledninga, men de fleste sånner kitt æ har sedd e levert med alt før lite kvadrat på hovedstrømmskabelen.

Det e lite poeng i ei flott dyr løkt, dersom all strømmen går bort i kabelen tell den. Og dette e ikke vanskelig og lag sjøl heller.
Sånn som dette har æ gjrot på hovedlys og ekstralys i ladaen, og det bei merkbart mye beire. Å d kosta ikke no spesiellt heller.



takk for bra svar...

Men hvordan, eller hva gjør du med de fire hovedstrømskablene inn på et rele.. er det ikke bare en "inngang" til strømmen der (kanskje meget dumt sp..??)

#5 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 16 October 2007 - 22:10

plussen tell lyset går gjennom releet. æ bruka et rele per lys. altså 2 i mitt tilfelle, 4 i ditt.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#6 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 22 October 2007 - 11:06

QUOTE(hilux94sr5 @ 16 Oct 2007, 20:36) <{POST_SNAPBACK}>
takk for bra svar...

Men hvordan, eller hva gjør du med de fire hovedstrømskablene inn på et rele.. er det ikke bare en "inngang" til strømmen der (kanskje meget dumt sp..??)



4 strømkabler UT av relet, ikke inn.
Om du driter i egen bryter til langlysa (som jeg gjore) henter du bare strøm fra sikkringa til langlysa til relet

#7 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 06:59

QUOTE(Lundblad @ 22 Oct 2007, 11:06) <{POST_SNAPBACK}>
4 strømkabler UT av relet, ikke inn.
Om du driter i egen bryter til langlysa (som jeg gjore) henter du bare strøm fra sikkringa til langlysa til relet



Må bærre få presier igjen, et rele per lys, en strømkabel inn, en strømkabel ut. over egen sekkring, minnst 2.5 kvadrat kabel.

Da får du minst tap, å best lys. samt at du problemfritt kan kjør større pæra!!

Greit nokk at relean tål 20-30 amper, men d e ikke no poeng i å press dem på max.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#8 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 12:42

Som du sikkert vet så blir det helt svart når du dimmer ned fra mange langlys til orginale nærlys.. Jeg monterte relè på orginallysene.. Ble utrolig forskjell.. Orginalt hadde jeg 22V på lyktene med 28V laddespenning...

En annen ting når du legger kabler, spesielt enkeltledere. DOBBEL ISOLASJON! Selv om kabelen er sikret kan du få gnisning og overledning.. Utrolig kjedeli å feilsøke på... Jeg trekker alt av enkeltledere (og kabler/flerledere) i strømper eller rør...




Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 13:35

QUOTE(wazzza @ 23 Oct 2007, 12:42) <{POST_SNAPBACK}>
Som du sikkert vet så blir det helt svart når du dimmer ned fra mange langlys til orginale nærlys.. Jeg monterte relè på orginallysene.. Ble utrolig forskjell.. Orginalt hadde jeg 22V på lyktene med 28V laddespenning...

En annen ting når du legger kabler, spesielt enkeltledere. DOBBEL ISOLASJON! Selv om kabelen er sikret kan du få gnisning og overledning.. Utrolig kjedeli å feilsøke på... Jeg trekker alt av enkeltledere (og kabler/flerledere) i strømper eller rør...







SÅNN SKAL DET GJØRES JA!!:)


Sånn æ også har det, me untakk av dobbelisoleringa da.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10 VolvoTurbo

VolvoTurbo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 56 Innlegg:

Posted 10 November 2007 - 11:32

Kan jelpe deg litt
bak på relean som du ska bruke står det tall etter kver pin..

30=hoved strøm tel rele fra bat!..

85= jord! som ska da tel karroseri..

87= som skal te løktn dine 2 rele håll så længe du ikje kjøre me 100w pære..

86= styre strøm såm du tar enten rett på lang lysan el brytar inni biln så t lang lysa.. mange måta å jøre d på..

men som d e sakt her så å jøre d orntli tjene du på..