Gå til innhold



Foto

Upcoming EU-Kontroll


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 08:58

Jeg har ca 5-6 centi slark på rattet i min kjære bråkebøtte. Eu-kontrollens krav er vel 2-3 centi. Noen som har borti dette som et problem på EU? Mener at dette er noe som nesten er standard på Korando, men er kanskje vanskelig å bevise.
Er dette eventuelt noe som er lett å fikse ved å stramme opp snekka? Jeg har forresten ikke servo, da jeg bruker kjøringa som fysisk fostring av armer og overkropp.
Kan noen guide meg gjennom en strammeprossess av snekka?

elpe

Attached Thumbnails

  • KorandoFrame_3.jpg

Edited by Mute 180, 23 October 2007 - 08:59.

Gatas Kong Rando

#2 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 09:45

Hvis du har manuell snekke så er vel strammeskruen på siden av snekka. Du ser det ved at det er en ca. 10mm skrue med enten unbraco eller rett spor i enden og den er kontret med en mutter størelse 17 eller 19.
Jekk opp framakslen slik at begge hjulene er over bakken.
Sving på rattet og se hvor mye slark du har i snekka og i ledda.
Løsne mutteren et par omdreininger og skru inn skruen lett til du kjenner litt motstand. sSku deretter litt ut igjen (en halv omdr.) og hold igjen skruen mens du drar til mutteren igjen. Mutteren skal ikke strammes skikkelig før du er ferdig med justeringen.
Prøv rattet igjen.
Gjenta strammingen til slarken er 2-3 cm målt på rattet.
Hvis du kjenner at det lugger litt når rattet passerer senter, må du slakke opp litt igjen og du har altså en slitt snekke.
Hvis den blir treg å svinge med har du strammet for mye- slakk opp litt, og du har slakk andre plasser- feks. rattstammeledd, styrekuler, hjullager eller bærekuler.
OK

Hilsen Steinar

#3 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 10:06

Takk
Skal forsøke å få pressa inn litt Korandotid i kveld.
Tror noe av slarken befinner seg i rattstammeledd også, men der må det vel nye deler til for å forbedre. Men håper det ikke er for mye akkurat der.

Edited by Mute 180, 23 October 2007 - 10:08.

Gatas Kong Rando

#4 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 30 October 2007 - 10:36

Tjobing.
Møtte opp på verkstedet i dag tidlig for EU kontroll.
Et verksted som ligger et lite stykke utenfor Oslo (jeg bor da i Oslo). Jeg valgte dette verkstedet på grunn av et lite håp om at de er litt "snillere" med tanke på heving, slark og annet grums som ofte Korando inneholder.
Og joda, de virket greie nok de. Problemet var heller at bilen ville jo f... ikke starte når de skulle ha den inn i garasjen. Det var et eller annet elektrisk som feilte, og da ble det ikke særlig mye kontroll å ta.
Problemet er at all strøm pluteslig er borte. Og det skjer ingenting. Alle sikringer er ok, og jeg har heller ikke klussa med ledninger i det siste. Når jeg koblet fra batteriet, og så på igjen, får den strøm igjen, inntil jeg vrir om nøkkelen for å starte, da blir den borte igjen. Kan høres ut som om det er dårlig kontakt fra batteriet, men syns det er merkelig at den har strøm det ene øyeblikket, for så å miste den igjen. Fikk etter en time endelig starta'n igjen, så da tok jeg ikke sjansen på å skru av, så jeg kjørte hjem igjen med den.
Eneste tegn på at noe har endra seg på den elektriske fronten i det siste, er at lysbrytern er litt følsom, og tenner først etter litt vigling. Mener å ha lest her på forumet at lysbrytern/pendelen er noe man må være forsiktig med da den lett går i stykker. Kan det være noen sammenheng med den og strømproblemet?
Noen tanker?
Gatas Kong Rando

#5 PickupsRulz

PickupsRulz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 30 October 2007 - 16:40

QUOTE(Mute 180 @ 30 Oct 2007, 10:36) <{POST_SNAPBACK}>
Tjobing.
Møtte opp på verkstedet i dag tidlig for EU kontroll.
Et verksted som ligger et lite stykke utenfor Oslo (jeg bor da i Oslo). Jeg valgte dette verkstedet på grunn av et lite håp om at de er litt "snillere" med tanke på heving, slark og annet grums som ofte Korando inneholder.
Og joda, de virket greie nok de. Problemet var heller at bilen ville jo f... ikke starte når de skulle ha den inn i garasjen. Det var et eller annet elektrisk som feilte, og da ble det ikke særlig mye kontroll å ta.
Problemet er at all strøm pluteslig er borte. Og det skjer ingenting. Alle sikringer er ok, og jeg har heller ikke klussa med ledninger i det siste. Når jeg koblet fra batteriet, og så på igjen, får den strøm igjen, inntil jeg vrir om nøkkelen for å starte, da blir den borte igjen. Kan høres ut som om det er dårlig kontakt fra batteriet, men syns det er merkelig at den har strøm det ene øyeblikket, for så å miste den igjen. Fikk etter en time endelig starta'n igjen, så da tok jeg ikke sjansen på å skru av, så jeg kjørte hjem igjen med den.
Eneste tegn på at noe har endra seg på den elektriske fronten i det siste, er at lysbrytern er litt følsom, og tenner først etter litt vigling. Mener å ha lest her på forumet at lysbrytern/pendelen er noe man må være forsiktig med da den lett går i stykker. Kan det være noen sammenheng med den og strømproblemet?
Noen tanker?


På min så var det en sukkerbit-kobling under dash'n som det satt 3 ledninger på hvor alle hadde eira seg skikkelig. Resultatet var at de av å til kortslutta, noe som gjorde at bilens elektriske annlegg la helt opp.
Du burde fjerne dashn og går over alle kontaktene/sukkerbitene som ligger der. Det var ikke bare den som kortslutta som var dårlig på min, tror det er et rimelig vanlig korando-problem med dårlig kontakt og eira ledninger.

99% sikkert er det iallfall at det er en kortslutning en plass som inntreffer når du slår på tenninga. Mtp. at den visstnok fungerer fint når du først har fått den igang, kan det vel tenkes at du burde begynne med å sjekke ledninga til glødepluggene og releet.
-90 HiLux 2.4TD
x -88 Korando 2.2TD
x -89 HiLux 2.4TD

#6 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 30 October 2007 - 18:00

Hovedstrømmen til bilen går via startmotoren,dette er den nest tykkeste av 3 kabler som går til starteren,lurt å sjekke den for brudd eller dårlig kontakt.
Jon

Edited by Scuba, 30 October 2007 - 18:01.


#7 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 10:47

Status EU.
Var til kontroll idag tidlig. Dette var egentlig en ganske positiv opplevese. Det er jo selvfølgekig noe rusk, som eksoslekasje og skifting av lyspærer til blinkerne, m.m. Men alt i alt er dette enkelt å fikse.
Eneste som kan være noe er rattet mitt. De reagerte ikke på slark i rattet, men type ratt. Det er ikke originalt, og ikke skrevet i vognkortet. Det er et Hella ratt. Mener å ha sett det samme rattet på flere av Korandoene på forumet her. Noen som vet historikken? Er det originalt med Hella ratt? Hvis ikke, er det vanskelig å få det skrevet inn i kortet? Redd for at de plustelig skal fokusere på slark og annet rot hvis jeg må ha bilen til Tilsynet. Eller er det noen som kanskje har et origianlt ratt å låne meg for EU kontrollen?
Ellers er det et stort Jippi for antall mangler. biggrin.gif
Gatas Kong Rando

#8 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 05 November 2007 - 17:58

Hei!
Jeg veit desverre ikke historiken,men min Korando har også et slikt Hella Ratt, er sikkert noe de pynta opp den med som ny hos importøren.

AR
oohh! silly me, again...

#9 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 07 November 2007 - 08:38

Ja, jeg ville også tenke meg at det er noe som alle disse bilene er utstyrt med fra forhandler. Men det er kanskje håpløst å finne dokumentasjon på dette. Ville sannsynligvis hjulpet hvis jeg hadde nappet av gummimerket med Hella fra rattet før inspeksjon.
For øyeblikket vet jeg ikke helt hva jeg burde gjøre, hvis jeg ikke finner enten et originalratt eller dokumentasjon på Hella-rattet.
Gatas Kong Rando

#10 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 08 November 2007 - 13:20

Det er orginalt.
Oppfordrer til bilder fra flere bileiere- og hjelpe Lars Petter nå.
Bilder av mange biler med samme rattet er beste dokumentasjon.

En slik "mening" holder IKKE til mangellapp.

#11 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 08 November 2007 - 14:40

Hei
Jeg hadde satt pris på noen bilder ja, hvis det det er mulig for dere.
I tillfelle så kan det sendes til lpbjaaland(at)gmail.com

LP

Edited by Mute 180, 08 November 2007 - 19:18.

Gatas Kong Rando

#12 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 08 November 2007 - 18:10

Skal sjekke om jeg har noen hær på dataen, om ikke så får dere andre hjelpe ekstra, for min er jo i deler. Rattet står jo fortsatt på rattstammen da, så jeg kan jo sette den inn i karosseriet og ta et bilde i løpet av helga,skal innom gamlingene en tur da! Vi får stå sammen, vi med et slikt klenodium av en bil! Flere som kan bli prakket med dette med tiden!

AR
oohh! silly me, again...

#13 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 08 November 2007 - 18:50

Har lett på dataen hær nå, og har desverre ingen gode bilder av rattet,MEN nå ska du hør shø. Fikk jo takk i fotokopi av orginalbrosjyren fra Trade Link of Scandinavia a/s, den som scuba la ut en tråd om hær, og dær er Hellarattet godt gjennkjennbart på side 2. Har ikke scanner, men skal kunne fikse en scannet kopi over helgen om du ikke tar deg råd til å kjøpe fotokopiene til 200kr. Egentlig er den jo litt gøy å ha også da, og de er snakk om 8 sider kopiert på fotopapir i god kvalitet og innklusiv frakt, mannen har også mange andre biler i sin brosjyresamling(hobbyen hans). Løp å kjøp, ser litt bedre ut å komme med orginalbilder, en en masse bilder fra oss.

AR
oohh! silly me, again...

#14 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 08 November 2007 - 19:06

Hær er mailadressen hans: abergsm@broadpark.no
oohh! silly me, again...

#15 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 08 November 2007 - 19:26

Det er supert.
Bilder fra brosjyre er jo genialt. Og du har rett, det er kult med brosjyre.
Skal etterspørre det snarest.

Hvis jeg ikke får tak i han, tar jeg gjerne imot skannede bilder.
Gatas Kong Rando

#16 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 08 November 2007 - 19:47

DSCF0242.JPG

interi_r_1.jpg
Dette er de to rattypene de har vært levert med.
Hva er poenget med at de skal henge seg opp i dette ?????

#17 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 08 November 2007 - 21:35

ratt0001.JPG
ratt0002.JPG
Du har vel ingenting å bevise i denne saken vel .... ?

#18 Mute 180

Mute 180

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 10 November 2007 - 13:28

Da har jeg bestilt brosjyre, jeg og. Kan ikke tro at det kan bli no sak av dette når jeg dukker opp med bilder og brosjyre.
Det må jo være overbevisende nok.
Gatas Kong Rando