Gå til innhold



Foto

Om bygging av tromler bak


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 22:38

Jeg vurderer å bygge om bremsetromlene bak i fra orginal til toyota hiace 4x4. dry.gif
Jeg har en Korando 90 mod. tongue.gif
Bremsene er noe tull med heletiden, straming og justeringer både her og der. mad.gif
Jeg vil ha noe som er stabilt. biggrin.gif
Er det noen som vet om noen som gjøe slik jobb. whistle.gif
Hva med skiver der bak?( Isuzi ) whistle.gif
Hva med forslag i fra dere hva man kan bruke, eller hvem som gjør et slikt jobb. smile.gif

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#2 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 05:03

Det er fullt mulig å bygge om til skiver ,har sett det har vært gjort på CJ7, hvor mye arbeid det er vet jeg ikke,sjekk på teknisk forumet ,men jeg tror jeg ville fått hjelp av evt et verksted til å justere de orginaltromlene før jeg startet en sånn jobb.
NB trenger du fremdeles den håndbrekkvaieren,er litt treg av og til rolleyes2.gif
Jon

#3 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 07:42

Jeg får vel blande meg inn i casen.
Det finnes komplett kit for ombygging, og det som er laget til 7'er passer rett på. Du vet sikkert at det koster . . .
Som Jon skriver så forårsakes ofte feil på bremsene bak av bremsekabelen. Disse kan ruste innvendig og bli trege.
Jeg har derfor skaffet dette fra statene. Disse er ikke i regulær handel, men jeg har nok til Korandofolket.
Jeg har også bremsesylinder til bakhjulene (høyre og venstre )
På lageret har jeg også et berg av bremsesko som folk bytter jevnlig.
Husk dette : Selvjusteringen fungerer slik at den justerer hver gang du bruker handbremsen når du rygger !
Litt underlig anrettet, men godt å vite ?
Selv smører jeg alle delene og har i litt gearolje i kablene. Surrer en pose rundt enden av kabelen og fyller på.
Når delene settes på plass moterer jeg med utjusterte band og presser på trommelen. Justerer deretter ut med skruetrekker gjennom bremsskjoldet om nødvendig. Passer også på at bremsene bak er godt luftet slik at de tar godt og likt.
Min bil blokkerer begge bakhjula på asfalt uten at de låser forran !
(den er lettere bak i tillegg til at den har en bremsefordeling nær 50/50) så dette er riktig. På grus blokkerer den forran først.
Handbrekket fungerer best mot å rulle bakover og er generelt dårlig.
Jeg blir vel misstenkt for å pushe et salg her, men generelt er erfaringen at Korando godt kan ha trommelbrems bak, men delene bør være i god stand. (det blir også det minst brysomme og rimelige)

Edited by Newton, 24 October 2007 - 07:43.


#4 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 13:14

Det er derfor jeg vil bytte bak
er at dem blokerer når jeg bremser på våt asfalt og holt på å ende riktig galt. wacko.gif ohmy.gif
Jeg kan ta`n til en verksted å få dem til å ta en titt på`n. argue.gif
Kan man bruke tromler i fra Toyotaen. en slik 4x4 og hvilken? huh.gif

Nå er det slikt at jeg bor i Halden.
Er det noen som vet om noen som er flink med bremser i dette område eller i omegn

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#5 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 19:33

Hugger den bak, så er jo egentlig problemet forran....
Skiver gjør ja stort sett jobben med å gi deg bedre bremser .
Du bør kanskje heller sørge for bytte av klosser og oppmaking av bremsekalipper forran. Av med hjula, åpne lufteskruen og press inn stempelet og pump det ut igjen flere ganger. Ikke pump for lang for da spretter det ut. Sjekk i mansjetten for lekasje. Det skal altså ikke være bremseveske i den sorte gummi støvmansjetten.
Smør kloa (bøylen) med varmesbestandig fett . Sjekk at skivene ikke er glassharde, for da bør de byttes (ingen formue det heller -jeg skaffer Brembo-topp kvalitet) Lufte deretter bremsene forran godt slik at all luft er ute og væsken er byttet ut. Sjekk også at bremseslangene dine er i god form. Hvis de er gamle så vil de bare utvide seg ved trykk og ikke overføre trykket til stemplene. Bytt til nye slanger som da er stivere og ikke fungerer som støtdempere.
Høres dette bra ut ?? Tipper nok en gang at ordinært vedlikehold er tingen for deg. Og som du ser så er det en del ting man kan gjøre selv, og ta hensyn til for vurdering av funksjon.

Hilsen Steinar

Edited by Newton, 24 October 2007 - 19:36.


#6 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 01:07

Hei Steinar
Det er ikke lenge siden jeg handlet for 1800 hos deg og det var kun bremsedeler.
Til helgen blir alt skiftet ut fra foran til bakenne på bilen.
Alt som heter bremser blir grundig undersøkt.

Problemet er fortsatt at man må passe på bremsene bak hele tiden.
Etter stramme justeringer og slikt.
Det er derfor jeg er vilig å ta bort bremse delen der bak og få no mer stabilt der som Toyotas sine bremsetromler er.
Dem varer og varer i år etter år uten noen form for tilsyn.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#7 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 08:07

Skjønner.
Alt skrevet dreier seg om tilsyn og vedlikehold av det eksisterende.
At de fungerer såpass dårlig må vel tilskrives at det er AMC-deler tror jeg ( he he .... ) Dette er jo Jeep på sitt værste.
Det er jo dimensjonert for lastebil, og de første som hadde dette bortsett fra Jeep var Scout- et beist av en bil.
Vi får følge saken .

#8 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 13:17

Vi får se.
Uansett hva som hender kommer jeg til å få en til å se på bakbremsene og ta en vudering over hva som fins av bremsedeler som kan passe på den slags bil.
Jeepen passer og vi får se.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#9 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 11:48

Er det mulig å etter montere lastevektføler der bak på bremsene, slik som føler om man har last og at bremser mer når den har last med seg. blink.gif

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#10 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 12:13

Fult mulig. De fleste stasjonsvogner og varebiler har en slik.
Det er noen som har en liten arm som er spent mellom karosseriet og bakakslen, og disse kobles kort og greit mellom rørene.
De kalles lastkraft regulator eller bremsekraftregulator.
Ingen dum ide å sette på en slik, men er det Korandoen du skal ha den på så pass på at den kommer ca midt på bilen pga. pendlingen av akslen. Og smør den godt. De setter seg ofte fast i sammentrykket posisjon og da har du ingen effekt av den.