Jeg får vel blande meg inn i casen.
Det finnes komplett kit for ombygging, og det som er laget til 7'er passer rett på. Du vet sikkert at det koster . . .
Som Jon skriver så forårsakes ofte feil på bremsene bak av bremsekabelen. Disse kan ruste innvendig og bli trege.
Jeg har derfor skaffet dette fra statene. Disse er ikke i regulær handel, men jeg har nok til Korandofolket.
Jeg har også bremsesylinder til bakhjulene (høyre og venstre )
På lageret har jeg også et berg av bremsesko som folk bytter jevnlig.
Husk dette : Selvjusteringen fungerer slik at den justerer hver gang du bruker handbremsen når du rygger !
Litt underlig anrettet, men godt å vite ?
Selv smører jeg alle delene og har i litt gearolje i kablene. Surrer en pose rundt enden av kabelen og fyller på.
Når delene settes på plass moterer jeg med utjusterte band og presser på trommelen. Justerer deretter ut med skruetrekker gjennom bremsskjoldet om nødvendig. Passer også på at bremsene bak er godt luftet slik at de tar godt og likt.
Min bil blokkerer begge bakhjula på asfalt uten at de låser forran !
(den er lettere bak i tillegg til at den har en bremsefordeling nær 50/50) så dette er riktig. På grus blokkerer den forran først.
Handbrekket fungerer best mot å rulle bakover og er generelt dårlig.
Jeg blir vel misstenkt for å pushe et salg her, men generelt er erfaringen at Korando godt kan ha trommelbrems bak, men delene bør være i god stand. (det blir også det minst brysomme og rimelige)
Edited by Newton, 24 October 2007 - 07:43.