Gå til innhold



Foto

Motorservice lampe lyser


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
91 replies to this topic

#1 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 23:22

Får "ny" bil`n om eit par daga (97 sub 5,7l vortech) og snakka med selger idag. Han sa at service-lampa lyser og grunnen var at den var innstilt på bensinen i canada hvor de kjører på 92 oktan. Og i Norge brukes 95 oktan og derfor blir co2 verdien for høy i forhold til krava i canada og lampa lyser...

Går det an å skifte sensoren eller må det kobles på et diagnoseverktøy og nullstille?
Eller er det andre måter å fixe dette på?

Ser på dette som en "drittfeil" men vil ha det iorden.

-FH-

#2 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 23:24

ville uansett få scanna den bilen jeg, så du er sikker på at det ikke er mere feil

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#3 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 23:31

QUOTE(ChevyHoe @ 23 Oct 2007, 23:24) <{POST_SNAPBACK}>
ville uansett få scanna den bilen jeg, så du er sikker på at det ikke er mere feil


Vurderer å kjøpe en scanner selv. Har sett på flere, men jungelen er stor... unsure.gif
Har sett på denne: http://www.scantool....;products_id=37

Er det noen som vet om en type som funker? Leste om en type på forumet en dag, men finner den ikke igjen.

Trenger kun scanning/feilsøking ikke tuning.

-FH-

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 23:34

Tror ikke det der er sant jeg da---- om min bil skulle være innstilt på 95 så burde jeg fått varsellampe som kjører på 99oktan siden jeg har trimmet den da...for ikke å snakke om LPG som har 110 oktan....

Tror heller det er en reell feil som utgjør dette. Hvordan skal du nå kunne vite at det kommer en feil hvis den lyser hele tiden da?

For scanning program så se garasjen min.

#5 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 23:35

QUOTE(Chevy-LPG @ 23 Oct 2007, 23:31) <{POST_SNAPBACK}>
Tror ikke det der er sant jeg da---- om min bil skulle være innstilt på 95 så burde jeg fått varsellampe som kjører på 99oktan siden jeg har trimmet den da...for ikke å snakke om LPG som har 110 oktan....

Tror heller det er en reell feil som utgjør dette. Hvordan skal du nå kunne vite at det kommer en feil hvis den lyser hele tiden da?


That thought cross my mind 2...

-FH-

#6 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 23:35

My point exactly - OM det så skulle være sant, så kan flere feil skjule seg bak den lysende lampa... alvorlige feil kanskje..

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 23:36

http://www.offroad.n...a...t&p=1341477

#8 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 23:42

QUOTE(Chevy-LPG @ 23 Oct 2007, 23:36) <{POST_SNAPBACK}>


Der var den 7.. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Må vel bærre investere ja! laugh.gif

Thanks a lot... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Hvilken erfaringer har du med den?

-FH-

#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 October 2007 - 23:51

Fungerer til mitt bruk som er å sjekke koder så langt.

Men vi har også brukt den når vi skal sjekke ut mer tekniske ting, men da er det en annen som tar over laptopen...hehe

#10 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 10:07

QUOTE(Chevy-LPG @ 23 Oct 2007, 23:36) <{POST_SNAPBACK}>


Er det denne jeg trenger?
ProScan Universal Scan Tool w/USB Interface
(Supports VPW, PWM, ISO and CAN protocols) til 159,99 dollar.

Eller kan jeg bruke en annet type? Må ha USB.

http://www.myscantool.com/order.html



-FH-

#11 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 10:54

QUOTE(88Sub @ 24 Oct 2007, 10:07) <{POST_SNAPBACK}>
Er det denne jeg trenger?
ProScan Universal Scan Tool w/USB Interface
(Supports VPW, PWM, ISO and CAN protocols) til 159,99 dollar.

Eller kan jeg bruke en annet type? Må ha USB.

http://www.myscantool.com/order.html
-FH-


Kjøpte denne jeg: ProScan Universal Scan Tool w/USB Interface
(Supports VPW, PWM, ISO and CAN protocols) til 159,99 dollar.

-FH-

#12 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 13:04

Men før det investeres i utstyr, selv om alt nytt utstyr er kult whistle.gif , ville jeg fylt opp med 92 oktan de neste 2 fyllingene. Bensin stasjonene JET seller 92 Oktan.
Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 13:50

Jeg vet ikke hvordan det er med denne feilkoden som her slår ut, men det er noen koder som ikke avstiller engine lampen selv om du starter og stopper bilen. Det programmet jeg har resetter også engine lampen mener jeg å huske. Noen koder er latente, de ligger der også selv om feilen er periodisk.

Derfor er slik programvare fin til å slette alle koder med siden man ikke vet hvilke som er gamle. Deretter å se hvilke som kommer på nytt, da vet du at de er de reelle.

#14 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 16:27

Selv hadde jeg en masse feilmeldinger (Diesel Tahoe 1997 mod). De dukket som regel opp når jeg hadde akkurat slått av motoren og de gangene motoren ble startet rett etterpå.

Ok - jeg HADDE DA en feil med dieseltrykk (for høyt) og for høye CO verdier. Hadde også noe lyspærer som ikke lå der de burde ha vært (til gods/jordingsfeil).
Dette kunne være grunnen til, at denne irriterende lampa til stadighet dukket opp....

Uansett - prøv å frakoble batteri i opptil 10 minutter for å nullstille (nesten alt)...
Prøv en måned å se om nye feil dukker opp igjen.


Tips: Skal du trekke noe med bilen? Fyll 98 oktan (eller Shell sin dyrere 99 oktan). Ja dette er dyrere - men du bruker i praksis noe mindre suppe under kjøring. Du får også bedre trekk kraft....

#15 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 16:42

Nærmeste Jet stasjon er vel i Østersund for min del tror jeg. Er vel ikke slike i Trondheimsområdet eller Orkanger etter hva jeg fant ut.

Skal bli arti å se hvilken feilkode som ligger inne ja. Håper bare det ikke er noe alvorlig.

Skal ikke trekke så mye med bilen, men kanskje greit å fylle 98 oktan læll?

-FH-

#16 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 19:17

98 er litt dyrere (pga de h..... avgiftene) - men du får bedre dreiemoment ut av bilen.

Selv har jeg tauet en del campingvogner med forskjellige biler. Jeg fylte mye 92/95 oktan på den bensin bilen jeg hadde (Saab 900).

Forskjellen mellom 95 oktan og 98 oktan opp samme bakke utgjorde i mitt tilfelle -
faktisk en differanse på: +/- 20 km/t

Ned i 50 km/t med 95 oktan - og tangerte 70 km/t med 98 oktan. Bilen ble også merkbart tørstere med 92/95 oktan.

Prøv selv over litt tid...

#17 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 19:23

QUOTE(Arngor @ 24 Oct 2007, 19:17) <{POST_SNAPBACK}>
98 er litt dyrere (pga de h..... avgiftene) - men du får bedre dreiemoment ut av bilen.

Selv har jeg tauet en del campingvogner med forskjellige biler. Jeg fylte mye 92/95 oktan på den bensin bilen jeg hadde (Saab 900).

Forskjellen mellom 95 oktan og 98 oktan opp samme bakke utgjorde i mitt tilfelle -
faktisk en differanse på: +/- 20 km/t

Ned i 50 km/t med 95 oktan - og tangerte 70 km/t med 98 oktan. Bilen ble også merkbart tørstere med 92/95 oktan.

Prøv selv over litt tid...


Ser den ja biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Blir vel 98 ja.

-FH-

#18 Bluesmobil

Bluesmobil

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 19:31

Han sa at service-lampa lyser og grunnen var at den var innstilt på bensinen i canada hvor de kjører på 92 oktan. Og i Norge brukes 95 oktan og derfor blir co2 verdien for høy i forhold til krava i canada og lampa lyser...

Jeg garanterer deg at den selgeren ikke snakker sant, selv om han kansje tror det selv.
Motoren har flere oxygensensorer og justerer blandingen selv etter signal fra disse.
Når selger har en historie om krav fra Canada osv. leder det meg til å tro at fysakken lyver.

MVH. Steinar, Bluesmobil

#19 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 20:48

QUOTE(Bluesmobil @ 24 Oct 2007, 20:31) <{POST_SNAPBACK}>
Han sa at service-lampa lyser og grunnen var at den var innstilt på bensinen i canada hvor de kjører på 92 oktan. Og i Norge brukes 95 oktan og derfor blir co2 verdien for høy i forhold til krava i canada og lampa lyser...

Jeg garanterer deg at den selgeren ikke snakker sant, selv om han kansje tror det selv.
Motoren har flere oxygensensorer og justerer blandingen selv etter signal fra disse.
Når selger har en historie om krav fra Canada osv. leder det meg til å tro at fysakken lyver.

MVH. Steinar, Bluesmobil


bensin er bensin..lav komp motorer klarer seg vel med 87oktan?
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#20 88Sub

88Sub

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 24 October 2007 - 21:05

QUOTE(svk @ 24 Oct 2007, 20:48) <{POST_SNAPBACK}>
bensin er bensin..lav komp motorer klarer seg vel med 87oktan?


Jau da, dæm gjær da d laugh.gif laugh.gif . Men poenget e at æ vil bli kvitt lyset i servicelampa for å se om d evt. er noen annen feil som kan ligge bak.
Har nå muligheten t d når diagnoseverktøyet kommer. Kjekt å ha sånnt utstyr sjøl. E vel næstn d samma som æ bruke på arbei t mercury`n å mercruiser`an vil æ tru.

-FH-