Gå til innhold



Foto

Beregning av vaierbane


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 22:40

Hei

Jeg har fått for meg at jeg vil lage en vaierbanemaskin for vedhogst, da det aller meste av vårt skogbruksareal er bratt terreng. Da vil jeg lage en skikkelig maskin, når jeg først er i gang.

Det jeg trenger hjelp til er å finne en matematisk formel som kan hjelpe meg å dimensjonere vaier og forankringer.





Jeg vet vekt og lengde, og håper at jeg ut i fra det kan finne kraften.

Jeg vil selvsagt overdimensjonere litt, vaiere er skumle saker. jeg kjenner (kjente) en kar som slet av vaieren på iglandvinsjen sin. Han ble funnet i to deler, klyvd ved brystet.





Vaierbanehogst.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#2 Bætmaaø

Bætmaaø

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 197 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 10:06

18mm vaier holder, trenger kanskje ikke så mye heller når det er snakk om vedhokst. Til ankring/bardunering er det nokk med 10/12 mm vaier. Men jeg lurer mere hvordan du har tengt å gjøre det der. Du ma jo ha en vinsj som drar begge veier. Må da være enklere og kanskje billigere å kjøpe noe brukt.
Veit du itj ka d e, kjør åver d.

#3 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 20:12

Det hadde definitivt vært best å kjøpe noe brukt ja. Eller noe nytt, for den saks skyld. Men det er jo gøy å ha et prosjekt å fomle med.

Jeg så for meg å ha bare èn vaier, som bærer all vekten. På den vaieren fester jeg en fjernstyrt, dieseldrevet vaierkatt med tømmerklø, som drar seg selv langs etter den ene vaieren. Som du skjønner er det snakk om ett langtidsprosjekt, som kanskje aldri blir gjennomført heller. Foreløbig har vi bare ungskog, så det vil ennå være mange år før vi får bruk for noe slikt.


Jeg laget en film en kveld jeg satt og kjedet meg som viser hvordan den vaierkatta henges på vaieren, du kan jo få se den:

Edited by Snømannen, 27 October 2007 - 20:17.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#4 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 29 October 2007 - 21:39

Bruker du wire med trinse i hver ende - så kan du bruke ei kraftblokk fra en eldre fiske båt til å flytte wiren i hver retning.

Ulempen er, at kraftblokka må ha et skikkelig fundament. En traktor burde kunne drive det nødvendige kraft aggregatet.

- Så lenge tømmeret er lavere (og tyngre) enn ei tre saks (som da drar den fra start til enden) så burde tømmeret følge med til ende punktet.

- Dette vil også fungere ved bruk av ei wire løkke rundt trestokken

Edited by Arngor, 29 October 2007 - 21:46.


#5 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 30 October 2007 - 13:00

kjøp en to tromla igland vinsj, mange av dem er jo utstyrt for å kunne kjøre taubane, men tårn og alt du trenger.. disse får du jo kjøpt for en relativt billig penge..
Mvh Øyvind

#6 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 09 November 2007 - 13:32

QUOTE(Snømannen @ 25 Oct 2007, 22:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Jeg har fått for meg at jeg vil lage en vaierbanemaskin for vedhogst, da det aller meste av vårt skogbruksareal er bratt terreng. Da vil jeg lage en skikkelig maskin, når jeg først er i gang.

Det jeg trenger hjelp til er å finne en matematisk formel som kan hjelpe meg å dimensjonere vaier og forankringer.

Jeg vet vekt og lengde, og håper at jeg ut i fra det kan finne kraften.

Jeg vil selvsagt overdimensjonere litt, vaiere er skumle saker. jeg kjenner (kjente) en kar som slet av vaieren på iglandvinsjen sin. Han ble funnet i to deler, klyvd ved brystet.


Finnes formler for dette i "tekniske regnetabeller". Har den en plass, men finner den ikke i farta.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#7 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 12 November 2007 - 21:38

QUOTE(pajeroskru @ 9 Nov 2007, 13:32) <{POST_SNAPBACK}>
Finnes formler for dette i "tekniske regnetabeller". Har den en plass, men finner den ikke i farta.


Det du trenger en en moment ligning, I tekniske formelsamlinger finner du den under fysikk og mekanikk
mener å huske Kraft X Arm

______________________________
Lever det, er Biologi.
Virker det ikke, er det fysikk.
Smeller det, er det kjemi.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#8 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 12 November 2007 - 21:40

Takker for alle svar
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere