Gå til innhold



Foto

Biltilsynet, innkompetente folk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
37 replies to this topic

#1 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 10 November 2007 - 13:37

Det er ikke så lenge siden jeg jeg var og nedklassifiserte Silveradoen min. Det jeg ikkje gjorde var å sjekke hva di hadde skrevet i vognkortet mitt. I dokumentet fra bergheim skulle jeg ha 3400kg i tilhengervekt. Fikk 3175kg mad.gif
Bakaksel og forakslvekt forvekslet. Bakaksal vekt foran 1701kg, men bak har jeg over 9000kg blink.gif
Sjønner ikke hvor vanskelig det kan være. tallene står jo svart på hvitt. Det verste er at når jeg skulle få vognkortet fikset: "Har du med deg bergheim dokumentet" var spørsmålet. Pappiret biltilsynet tok fra meg for å arkivere. Måtte jo tryggle for å få kopi da jeg nedregistrerte bilen noexpression.gif
Jeg sa at det har jo dere i arkivet! "Aha ja, data systemet har sviktet, så..." Hvorfor må man ha et oppegående data system for å gå i et arkivskap for å hente frem pappirene???
Innkompetente idioter huh.gif
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#2 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 11 November 2007 - 11:42

(Med forbehold om de er ferdig med opplæringen)


I Oslo er det enda mere morsomt å besøke Biltilsynet....

Pga nye regler (egentlig det, at 2 stasjoner dreiv litt snusk med registrering av vrak som fullverdige biler) - så ble det innført: 2 personer skal godkjenne en bil....

Men siden dette er en opplærings institusjon for andre stasjoner - så skal 2 personer også på opplæring i bredd med de som egentlig jobber der....

Resultatet er da:
1 person gjør jobben og 3 står å ser på.....


Statlig sløsing?

#3 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 11 November 2007 - 11:46

QUOTE(Arngor @ 11 Nov 2007, 11:42) <{POST_SNAPBACK}>
Resultatet er da:
1 person gjør jobben og 3 står å ser på.....
Statlig sløsing?


Ojsann, fikk flachback til gode gammle Statens Vegvesen, avd annleggsarbeidere biggrin.gif
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 November 2007 - 09:26

De har ikke akkurat verdens mest takknemlige jobb eller da. Fortelle folk at det de har frykteig lyst til å gjøre ikke er lov eller for dårlig utført.

Jeg holder på med en ombygging av en liten 4x4 hvor importøren er negativ til enhver endring og jeg vil si at BT har vist en profesjonell holdning. På det lokale har de vært litt avvisende men jeg forstår jo at dersom de sier noe som kan tolkes som et positivt svar eller aksept blir de møtt med det i fremtiden "Du sa det var ok"

Risløkka stasjon ringte meg opp og en meget trivelig fyr der gikk gjennom søknaden min og gav meg tips om hvordan jeg kunne få ting innenfor lovverket.

Og jeg tror ikke det er mer inkompetente folk der enn andre steder i samfunnet. Det er i alle fall ingensom noen gang har klart å bevise noe sånt.

Men det er jo fryktelig lett å la frustrasjonen gå ut over budbringeren (BT). Møt dem litt positivt, spør dem om de kan hjelpe dere. Ikke gå inn der med piggene ute for å fortelle dem jobben deres så starter det mye bedre ut.

Det er min erfaring, andre kan ha andre erfaringer.

Faren min jobbet på anlegg, bruavdelingen, i gamle vegvesenet og de satt jaggu ikke mye på ræva. Brodern fikk sommerjobb der engang og han var jaggu så sliten etter den sommeren at han valgte en jobb i det private næringslivet i stedet. Så det var ikke alle som satt på ræva, selv om det har blitt en stående vits at sånn var det.

Edited by Nöcke, 13 November 2007 - 09:31.


#5 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 13 November 2007 - 15:25

Ingen grunn til å ta BT i forsvar. Jeg vet at det er mange som gjør en god jobb (Takk til de). MEN! Alle di som gjør elendig og ingen jobb drar med seg di (få) flinke ned i "søla". Når man har tallene på svart på hvitt skulle det ikke være et stort problem å føre dem inn på rett plass i vognkortet.. Når de ikke sjønner at laste index på dekkene skal forandres fra lastebil til personbil så begyner jeg å betvile den "jobben" som er utført. Rett og slett, slett jobb til en verdi av 800Kr. Nå må jeg til BT for å ordne dette, noe som er vanskelig. BT Bodø har ikke kontorer dær innspeksjonshallen er. Må ta meg fri fra jobb. Kjøre til inspeksjons hallen for å få ny kontrollseddel hos kontrolløren, så må jeg kjøre noen km til Statens Vegvesen for å levere seddelen slik at de kan ordne vognkortet. Hvem kan jeg sende regningen til? (tapt arbeidsfortjeneste og bilhold)
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 November 2007 - 14:13

QUOTE(Silver@do @ 13 Nov 2007, 15:25) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen grunn til å ta BT i forsvar. Jeg vet at det er mange som gjør en god jobb (Takk til de). MEN! Alle di som gjør elendig og ingen jobb drar med seg di (få) flinke ned i "søla". Når man har tallene på svart på hvitt skulle det ikke være et stort problem å føre dem inn på rett plass i vognkortet.. Når de ikke sjønner at laste index på dekkene skal forandres fra lastebil til personbil så begyner jeg å betvile den "jobben" som er utført. Rett og slett, slett jobb til en verdi av 800Kr. Nå må jeg til BT for å ordne dette, noe som er vanskelig. BT Bodø har ikke kontorer dær innspeksjonshallen er. Må ta meg fri fra jobb. Kjøre til inspeksjons hallen for å få ny kontrollseddel hos kontrolløren, så må jeg kjøre noen km til Statens Vegvesen for å levere seddelen slik at de kan ordne vognkortet. Hvem kan jeg sende regningen til? (tapt arbeidsfortjeneste og bilhold)

Det du skriver her er kanskje det største ankepunktet. Når jeg skal omregistrere en bil må jeg gå til BT for å få giro. De har en bankterminal på pulten men den får jeg ikke bruke til omregavgift. Så da må jeg dra på postkontoret for å betale og videre tilbake til BT for å få det nye vognkortet.

Det er for ille.

Bortsett fra det er at en må betale tusenvis av kroner for en omreg total galskap. Det finnes ingen grunn til for å rettferdiggjøre dette beløpet. Akkurat som om en eller annen byråkrat ikke unner oss å bytte bil.

Hvor er fornuften i at når bilen blir litt eldre koster det mindre å omregge den. Det er total vanvidd.

For ca tyve år siden ble en jeg kjenner stoppet i en kontroll av BT og politi i Horten. Han syntes det luktet fyll av han fra BT og forlangte at han skulle ta promilletest. Etter mye bråk og krangel måtte både han og politiet gå med på det. Det viste seg ikke bare at han hadde promille men han hdde kjørt bil til kontrollen. Sånn endte sjefen på BT i Horten dengang sin karriære.

#7 Bomstart

Bomstart

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 19 November 2007 - 08:20

QUOTE(Nöcke @ 16 Nov 2007, 14:13) <{POST_SNAPBACK}>
Det du skriver her er kanskje det største ankepunktet. Når jeg skal omregistrere en bil må jeg gå til BT for å få giro. De har en bankterminal på pulten men den får jeg ikke bruke til omregavgift. Så da må jeg dra på postkontoret for å betale og videre tilbake til BT for å få det nye vognkortet.

Det er for ille.

Bortsett fra det er at en må betale tusenvis av kroner for en omreg total galskap. Det finnes ingen grunn til for å rettferdiggjøre dette beløpet. Akkurat som om en eller annen byråkrat ikke unner oss å bytte bil.

Hvor er fornuften i at når bilen blir litt eldre koster det mindre å omregge den. Det er total vanvidd.


Problemet er at omreg.avgiften skal til Tollvesent (Toll og avg. dept). BT er bare formidler av giroen. Var vel planen å få opp et system som kunne takle dette for noen år siden, men det holdt ikke.

BT har igrunnen ingenting med bilavgiftene å gjøre, det må ordnes med stemmeseddelen........

#8 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 19 November 2007 - 22:42

Tja, i vår digitale verden er dette kun snakk om vilje til å få det til. Og den er det dårlig med innen Vegvesenet.
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 20 November 2007 - 17:47

når det gjelder omregavgiften er jo løsningen veldig enkel, det er jo bare å ha en egen betalingsterminal knyttet opp mot toll&avgift.... men det er klart, det går jo ikke....


Min mening om BT er enkel.... de er en av de virkelig ansvarsfraskrivende instansene vi har.... Før het de.... med rette... Bilsakkyndige, nå er de blitt et avgiftspoliti


#10 Bomstart

Bomstart

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 24 November 2007 - 01:12

QUOTE(sven @ 20 Nov 2007, 17:47) <{POST_SNAPBACK}>
når det gjelder omregavgiften er jo løsningen veldig enkel, det er jo bare å ha en egen betalingsterminal knyttet opp mot toll&avgift.... men det er klart, det går jo ikke....
Min mening om BT er enkel.... de er en av de virkelig ansvarsfraskrivende instansene vi har.... Før het de.... med rette... Bilsakkyndige, nå er de blitt et avgiftspoliti

Joda, i teorien er alt enkelt..... Sånn som at brann, ambulanse og politi kunne bruke samme kommunikasjonsnett. Men det var i teorien......

Han som sitter på likningskontoret er igunnen avgiftspoliti han og, men det er den jobben han får betalt for.......

#11 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 10:40

Litt skryt av BT idag, var på trafikkstasjonen i Kristiansund for etterkontroll etter en teknisk kontroll jeg ikke klarte å manøvrere unna( :-) ), kjapp, riktig og god service.
Det har vært et "generasjonskifte" der, til og med damen i skranken er blid og grei å ha med å gjøre!

Måtte det bare vare!
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#12 Bamse_bra

Bamse_bra

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 85 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 15:07

Har kun hatt positive opplevelser med BT. Tror det har mye med hva man kommer med og hvordan man oppfører seg.

#13 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 27 November 2007 - 08:41

QUOTE(Bamse_bra @ 26 Nov 2007, 15:07) <{POST_SNAPBACK}>
Tror det har mye med hva man kommer med og hvordan man oppfører seg.


Nei. Det har det ikke.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#14 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 27 November 2007 - 22:38

Prøv å kjøre innom en stasjon med ei campingvogn da.

Min påstand er - at mange av de som jobber på stasjonen ikke vet hvordan bremsene egentlig fungerer.

Når du rygger med ei campingvogn - så går bremsene litt på for så å slippe (ellers hadde du jo aldri fått rygget på en normal måte, uten å måtte slått over noen hendler på draget).

Bråbremser du - så skal jo campingvogna også bremse skikkelig.

Hva skjer når kontrolløren kommer med latmannsarma mellom bil og campingvogn?
Her er det jo ikke noe bremser.........? Bunnslag på bremsene?????
FORDI DEN SOM KONTROLLERER IKKE SIMULERER BREMSING - MEN RYGGING......

#15 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 27 November 2007 - 22:44

QUOTE(Arngor @ 27 Nov 2007, 22:38) <{POST_SNAPBACK}>
Prøv å kjøre innom en stasjon med ei campingvogn da.

Min påstand er - at mange av de som jobber på stasjonen ikke vet hvordan bremsene egentlig fungerer.

Når du rygger med ei campingvogn - så går bremsene litt på for så å slippe (ellers hadde du jo aldri fått rygget på en normal måte, uten å måtte slått over noen hendler på draget).

Bråbremser du - så skal jo campingvogna også bremse skikkelig.

Hva skjer når kontrolløren kommer med latmannsarma mellom bil og campingvogn?
Her er det jo ikke noe bremser.........? Bunnslag på bremsene?????
FORDI DEN SOM KONTROLLERER IKKE SIMULERER BREMSING - MEN RYGGING......



hehehehe, skal man teste bremsene på ei campingvogn, så setter man jo berre på handbrekket, og prøver å kjøre framover!!!!!!

Hadde nettopp oppkjøring på tilhenger, så denne metoden er klinkende klar! biggrin.gif
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#16 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 29 November 2007 - 18:57

Ja håndbrekket stopper jo det meste....men ikke hos kontrollørene på biltilsynet...

De tester påløpsbremsens egenskaper til å stoppe slepet på bilhjul rulla..... (den med visere som viser utslaget pr hjul).

#17 sweden

sweden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 13:43

Om hengern står på bremsetestrullene og hjulene blir rotert framover, skal bremse fungere om man pröver å rygge med bilen. Dette fordi bremse-automatiken(bortkobler bremsene) til hengern aktiviseres bare når hjulene går bakover. Håndbrekket derimot, aktiverer bremsen uansett om hjulet går framover eller bakover. ´

håper at biltilsynet vet det eller så har vi store problemer.
Ja takk, begge deler!

#18 Bamse_bra

Bamse_bra

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 85 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 14:31

QUOTE(Bergum @ 27 Nov 2007, 08:41) <{POST_SNAPBACK}>
Nei. Det har det ikke.



Da syns jeg det er rart at enkelte altid har problemer med dem, og banner og sverter over dem, mens vi er flere jeg kjenner som har kommet med forsvarlige ting på en ydmyk måte og fått det gjennom uten problemer... unsure.gif

#19 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 15:35

QUOTE(Bamse_bra @ 30 Nov 2007, 14:31) <{POST_SNAPBACK}>
Da syns jeg det er rart at enkelte altid har problemer med dem, og banner og sverter over dem, mens vi er flere jeg kjenner som har kommet med forsvarlige ting på en ydmyk måte og fått det gjennom uten problemer... unsure.gif


Personlig så reiser jeg heller til biltilsynet i nabobyen å får ting godkjent, en å få Nei her i byen.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#20 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 20:42

QUOTE(sweden @ 30 Nov 2007, 13:43) <{POST_SNAPBACK}>
Om hengern står på bremsetestrullene og hjulene blir rotert framover, skal bremse fungere om man pröver å rygge med bilen. Dette fordi bremse-automatiken(bortkobler bremsene) til hengern aktiviseres bare når hjulene går bakover. Håndbrekket derimot, aktiverer bremsen uansett om hjulet går framover eller bakover. ´

håper at biltilsynet vet det eller så har vi store problemer.


- Når man må innom - samme - biltilsyn for tredje gangen (tvinges til det pga time bestilling/ rutiner rundt import registrering av brukt campingvogn)

- Umulig å få kontroll timer i løpet av 3 måneder (fordi kontollørene skulle på ferie, kurs & nye regler tilsa, at alle kontroller skulle gjennomføres av 2 kontrollører) ***

- Kaste 15000 kr ut av vinduet (tapt arbeidsfortjeneste /deler på verksted /leie av prøve skilt)

- Når man som kunde blir nektet å få kontollen utført av en annen kontrollør eller ved et annet biltilsyn (pga påbegynt import registrering) - så har man som kunde ikke noe valg.....

Spesielt frustrerende er det når jeg ENDELIG får en NY kontrollør (SOM OGSÅ HAR CAMPINGVOGN SELV) ved besøk #3 uttaler:

Er du her? (Han husket å ha sett meg i hallen ved første gangs besøket)
Ble ikke vogna di godkjent ved første gangs besøk?? Det så jo greit ut da...


Sjefen for denne møkka stasjonen fikk en del kjeft etter 2 gangs besøk, pga kompetanse nivået på den ene kontrolløren. Dette var på et lavnivå....

Det hører også med til historien, at denne stasjonen har underkjent helt fabrikk nye campingvogner som skulle førstegangs registreres. Camping forhandleren nærmest sliter.....

Denne stasjonen ligger nord for Oslo - ikke langt fra Gardemoen flyplass.....


*** Dette ble innført fordi noen klarte å registrere vrak som helt nye biler. Det var i allefall 2 stasjoner og noen importører som dreiv med noe snusk..

Edited by Arngor, 30 November 2007 - 20:44.