Biltilsynet, innkompetente folk
#1
Posted 10 November 2007 - 13:37
Bakaksel og forakslvekt forvekslet. Bakaksal vekt foran 1701kg, men bak har jeg over 9000kg
Sjønner ikke hvor vanskelig det kan være. tallene står jo svart på hvitt. Det verste er at når jeg skulle få vognkortet fikset: "Har du med deg bergheim dokumentet" var spørsmålet. Pappiret biltilsynet tok fra meg for å arkivere. Måtte jo tryggle for å få kopi da jeg nedregistrerte bilen
Jeg sa at det har jo dere i arkivet! "Aha ja, data systemet har sviktet, så..." Hvorfor må man ha et oppegående data system for å gå i et arkivskap for å hente frem pappirene???
Innkompetente idioter
Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html
#2
Posted 11 November 2007 - 11:42
I Oslo er det enda mere morsomt å besøke Biltilsynet....
Pga nye regler (egentlig det, at 2 stasjoner dreiv litt snusk med registrering av vrak som fullverdige biler) - så ble det innført: 2 personer skal godkjenne en bil....
Men siden dette er en opplærings institusjon for andre stasjoner - så skal 2 personer også på opplæring i bredd med de som egentlig jobber der....
Resultatet er da:
1 person gjør jobben og 3 står å ser på.....
Statlig sløsing?
#3
Posted 11 November 2007 - 11:46
1 person gjør jobben og 3 står å ser på.....
Statlig sløsing?
Ojsann, fikk flachback til gode gammle Statens Vegvesen, avd annleggsarbeidere
#4
Posted 13 November 2007 - 09:26
Jeg holder på med en ombygging av en liten 4x4 hvor importøren er negativ til enhver endring og jeg vil si at BT har vist en profesjonell holdning. På det lokale har de vært litt avvisende men jeg forstår jo at dersom de sier noe som kan tolkes som et positivt svar eller aksept blir de møtt med det i fremtiden "Du sa det var ok"
Risløkka stasjon ringte meg opp og en meget trivelig fyr der gikk gjennom søknaden min og gav meg tips om hvordan jeg kunne få ting innenfor lovverket.
Og jeg tror ikke det er mer inkompetente folk der enn andre steder i samfunnet. Det er i alle fall ingensom noen gang har klart å bevise noe sånt.
Men det er jo fryktelig lett å la frustrasjonen gå ut over budbringeren (BT). Møt dem litt positivt, spør dem om de kan hjelpe dere. Ikke gå inn der med piggene ute for å fortelle dem jobben deres så starter det mye bedre ut.
Det er min erfaring, andre kan ha andre erfaringer.
Faren min jobbet på anlegg, bruavdelingen, i gamle vegvesenet og de satt jaggu ikke mye på ræva. Brodern fikk sommerjobb der engang og han var jaggu så sliten etter den sommeren at han valgte en jobb i det private næringslivet i stedet. Så det var ikke alle som satt på ræva, selv om det har blitt en stående vits at sånn var det.
Edited by Nöcke, 13 November 2007 - 09:31.
#5
Posted 13 November 2007 - 15:25
Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html
#6
Posted 16 November 2007 - 14:13
Det du skriver her er kanskje det største ankepunktet. Når jeg skal omregistrere en bil må jeg gå til BT for å få giro. De har en bankterminal på pulten men den får jeg ikke bruke til omregavgift. Så da må jeg dra på postkontoret for å betale og videre tilbake til BT for å få det nye vognkortet.
Det er for ille.
Bortsett fra det er at en må betale tusenvis av kroner for en omreg total galskap. Det finnes ingen grunn til for å rettferdiggjøre dette beløpet. Akkurat som om en eller annen byråkrat ikke unner oss å bytte bil.
Hvor er fornuften i at når bilen blir litt eldre koster det mindre å omregge den. Det er total vanvidd.
For ca tyve år siden ble en jeg kjenner stoppet i en kontroll av BT og politi i Horten. Han syntes det luktet fyll av han fra BT og forlangte at han skulle ta promilletest. Etter mye bråk og krangel måtte både han og politiet gå med på det. Det viste seg ikke bare at han hadde promille men han hdde kjørt bil til kontrollen. Sånn endte sjefen på BT i Horten dengang sin karriære.
#7
Posted 19 November 2007 - 08:20
Det er for ille.
Bortsett fra det er at en må betale tusenvis av kroner for en omreg total galskap. Det finnes ingen grunn til for å rettferdiggjøre dette beløpet. Akkurat som om en eller annen byråkrat ikke unner oss å bytte bil.
Hvor er fornuften i at når bilen blir litt eldre koster det mindre å omregge den. Det er total vanvidd.
Problemet er at omreg.avgiften skal til Tollvesent (Toll og avg. dept). BT er bare formidler av giroen. Var vel planen å få opp et system som kunne takle dette for noen år siden, men det holdt ikke.
BT har igrunnen ingenting med bilavgiftene å gjøre, det må ordnes med stemmeseddelen........
#8
Posted 19 November 2007 - 22:42
#9
Posted 20 November 2007 - 17:47
Min mening om BT er enkel.... de er en av de virkelig ansvarsfraskrivende instansene vi har.... Før het de.... med rette... Bilsakkyndige, nå er de blitt et avgiftspoliti
#10
Posted 24 November 2007 - 01:12
Min mening om BT er enkel.... de er en av de virkelig ansvarsfraskrivende instansene vi har.... Før het de.... med rette... Bilsakkyndige, nå er de blitt et avgiftspoliti
Joda, i teorien er alt enkelt..... Sånn som at brann, ambulanse og politi kunne bruke samme kommunikasjonsnett. Men det var i teorien......
Han som sitter på likningskontoret er igunnen avgiftspoliti han og, men det er den jobben han får betalt for.......
#11
Posted 26 November 2007 - 10:40
Det har vært et "generasjonskifte" der, til og med damen i skranken er blid og grei å ha med å gjøre!
Måtte det bare vare!
#12
Posted 26 November 2007 - 15:07
#13
Posted 27 November 2007 - 08:41
Nei. Det har det ikke.
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#14
Posted 27 November 2007 - 22:38
Min påstand er - at mange av de som jobber på stasjonen ikke vet hvordan bremsene egentlig fungerer.
Når du rygger med ei campingvogn - så går bremsene litt på for så å slippe (ellers hadde du jo aldri fått rygget på en normal måte, uten å måtte slått over noen hendler på draget).
Bråbremser du - så skal jo campingvogna også bremse skikkelig.
Hva skjer når kontrolløren kommer med latmannsarma mellom bil og campingvogn?
Her er det jo ikke noe bremser.........? Bunnslag på bremsene?????
FORDI DEN SOM KONTROLLERER IKKE SIMULERER BREMSING - MEN RYGGING......
#15
Posted 27 November 2007 - 22:44
Min påstand er - at mange av de som jobber på stasjonen ikke vet hvordan bremsene egentlig fungerer.
Når du rygger med ei campingvogn - så går bremsene litt på for så å slippe (ellers hadde du jo aldri fått rygget på en normal måte, uten å måtte slått over noen hendler på draget).
Bråbremser du - så skal jo campingvogna også bremse skikkelig.
Hva skjer når kontrolløren kommer med latmannsarma mellom bil og campingvogn?
Her er det jo ikke noe bremser.........? Bunnslag på bremsene?????
FORDI DEN SOM KONTROLLERER IKKE SIMULERER BREMSING - MEN RYGGING......
hehehehe, skal man teste bremsene på ei campingvogn, så setter man jo berre på handbrekket, og prøver å kjøre framover!!!!!!
Hadde nettopp oppkjøring på tilhenger, så denne metoden er klinkende klar!
#16
Posted 29 November 2007 - 18:57
De tester påløpsbremsens egenskaper til å stoppe slepet på bilhjul rulla..... (den med visere som viser utslaget pr hjul).
#17
Posted 30 November 2007 - 13:43
håper at biltilsynet vet det eller så har vi store problemer.
#18
Posted 30 November 2007 - 14:31
Da syns jeg det er rart at enkelte altid har problemer med dem, og banner og sverter over dem, mens vi er flere jeg kjenner som har kommet med forsvarlige ting på en ydmyk måte og fått det gjennom uten problemer...
#19
Posted 30 November 2007 - 15:35
Personlig så reiser jeg heller til biltilsynet i nabobyen å får ting godkjent, en å få Nei her i byen.
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#20
Posted 30 November 2007 - 20:42
håper at biltilsynet vet det eller så har vi store problemer.
- Når man må innom - samme - biltilsyn for tredje gangen (tvinges til det pga time bestilling/ rutiner rundt import registrering av brukt campingvogn)
- Umulig å få kontroll timer i løpet av 3 måneder (fordi kontollørene skulle på ferie, kurs & nye regler tilsa, at alle kontroller skulle gjennomføres av 2 kontrollører) ***
- Kaste 15000 kr ut av vinduet (tapt arbeidsfortjeneste /deler på verksted /leie av prøve skilt)
- Når man som kunde blir nektet å få kontollen utført av en annen kontrollør eller ved et annet biltilsyn (pga påbegynt import registrering) - så har man som kunde ikke noe valg.....
Spesielt frustrerende er det når jeg ENDELIG får en NY kontrollør (SOM OGSÅ HAR CAMPINGVOGN SELV) ved besøk #3 uttaler:
Er du her? (Han husket å ha sett meg i hallen ved første gangs besøket)
Ble ikke vogna di godkjent ved første gangs besøk?? Det så jo greit ut da...
Sjefen for denne møkka stasjonen fikk en del kjeft etter 2 gangs besøk, pga kompetanse nivået på den ene kontrolløren. Dette var på et lavnivå....
Det hører også med til historien, at denne stasjonen har underkjent helt fabrikk nye campingvogner som skulle førstegangs registreres. Camping forhandleren nærmest sliter.....
Denne stasjonen ligger nord for Oslo - ikke langt fra Gardemoen flyplass.....
*** Dette ble innført fordi noen klarte å registrere vrak som helt nye biler. Det var i allefall 2 stasjoner og noen importører som dreiv med noe snusk..
Edited by Arngor, 30 November 2007 - 20:44.