Gå til innhold



Foto

Biltilsynet, innkompetente folk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
37 replies to this topic

#21 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 14:50

har bare positivt møte med BT jeg, før om åra når jeg kjøpte nyere pajero hvert år så reiste jeg bare innom, fikk godkjennt kufanger(var litt enklere den gangen da, brukte forige bil`s skiltnummer) men det gikk alltid lett og bra.. så bygde jeg om en pajero hos fjallasport, de godkjennte den ikke så jeg og "jeepir" reiste til BT på hamar, gikk rett igjennom , godkjent hevesett og breddere/kufanger og 33" hjul på 10" felg.. et år senere svingte jeg bare innom Jessheim traffikstasjon, da kjørte jeg på 35" hjul og spørte de om hvordan jeg skulle gå frem for å godkjenne dette.. de sa jeg måtte skaffe papirer på det meste, jeg forklarte dem at det lot seg ikke gjøre.. han så litt rart på meg og lurte på hvorfor jeg var der da hvis jeg viste jeg ikke fikk tak i papirer.. forklarte han litt rundt ombygningen og at det kun var to til i norge som hadde gjort det samme, han fikk skilt nr til de bilene og sjekket de, vi snakka mye om Artic truck og fjallasport... så ville han prøvekjøre bilen, han skrøyt mye over den, skrev ut nytt vognkort..godkjennt med 35" hjul smile.gif

tenkte meg dit igjen med den pajeron jeg har nå og få godkjennt 33" hjul på den smile.gif og hevesette.. skal ha i bakseter og godkejnen kufanger samtidig så får ta det når det blir ledig time....

har hørt mye om alt negativt om dem, men bare positive erfaringer selv..
_RalliArt_

#22 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 March 2008 - 11:03

QUOTE(EvoMan @ 1 Dec 2007, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
har bare positivt møte med BT jeg, før om åra når jeg kjøpte nyere pajero hvert år så reiste jeg bare innom, fikk godkjennt kufanger(var litt enklere den gangen da, brukte forige bil`s skiltnummer) men det gikk alltid lett og bra.. så bygde jeg om en pajero hos fjallasport, de godkjennte den ikke så jeg og "jeepir" reiste til BT på hamar, gikk rett igjennom , godkjent hevesett og breddere/kufanger og 33" hjul på 10" felg.. et år senere svingte jeg bare innom Jessheim traffikstasjon, da kjørte jeg på 35" hjul og spørte de om hvordan jeg skulle gå frem for å godkjenne dette.. de sa jeg måtte skaffe papirer på det meste, jeg forklarte dem at det lot seg ikke gjøre.. han så litt rart på meg og lurte på hvorfor jeg var der da hvis jeg viste jeg ikke fikk tak i papirer.. forklarte han litt rundt ombygningen og at det kun var to til i norge som hadde gjort det samme, han fikk skilt nr til de bilene og sjekket de, vi snakka mye om Artic truck og fjallasport... så ville han prøvekjøre bilen, han skrøyt mye over den, skrev ut nytt vognkort..godkjennt med 35" hjul smile.gif

tenkte meg dit igjen med den pajeron jeg har nå og få godkjennt 33" hjul på den smile.gif og hevesette.. skal ha i bakseter og godkejnen kufanger samtidig så får ta det når det blir ledig time....

har hørt mye om alt negativt om dem, men bare positive erfaringer selv..


Ta deg en tur til Lillehammer du. Etter det kan vi snakke sammen. Der er holdningen "dette skal vi nok få stoppet".
Siden jeg har mulighet til å benytte ulike regioner hos disse myndighetene har jeg hatt mulighet til å sammenligne litt. Det er store, urettferdige forskjeller i hva som godkjennes og ikke godkjennes fra sted til sted for ikke å snakke om fra region til region.
Dette er for dårlig. Treffer du på en sur kødd får du ikke godkjent noen ting. Når de bare svarer konsekvent at "slike ting godkjenner vi aldri" og du står der som en dust med Tüv papirene i handa da må ingen fortelle meg at det har med å møte dem litt ydmykt.

#23 SilverFox

SilverFox

    Pajero Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 22:59

Jeg har også bare gode erfaringer med BT. Men som tidligere nevnt, er det stor forskjell hos de forskjellige tilsynene

Pajeroen er solgt ;(

Silverfox's Garasje

#24 Kand_

Kand_

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 29 July 2008 - 20:49

på BT i norge jobber d mye bilmekanikere som ikke kan jobbe på vanlig bilverksted på grunn av div ting som løsmidelskadet og ting i dn kategorien. men for å jobbe som kontrolør må du ha 5år minst i praksis som bilmekaniker eller teknisk fagskole å det er en del folk som havner på feil plass desverre.. dem vet om d men gjør vel ikke en shit med d.... har ikke had store problemer med bt men hørt en god del om at vis d ikke går der så reis til neste BT å dme godtkjenner utn problemer.. hehe


ska se om man tør og plassere hiluxn på grava til bt når dn er ferdig eller så bynner vel lennsman:/

#25 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 30 July 2008 - 09:52

QUOTE(sweden @ 30 Nov 2007, 14:43) <{POST_SNAPBACK}>
Håndbrekket derimot, aktiverer bremsen uansett om hjulet går framover eller bakover.


Ikke helt riktig (i hvert fall ikke på alle hengere). Selv om bremsene på hengeren trukket til med håndbrekk var nok til å holde både bil og henger i ro i nedoverbakke, var de ikke sterke nok baklengs til å holde en boggihenger fra ca 1981, lastet med ca 1 tonn fliser, fliselim, to typer fugemasse og silikon, i en tildels bratt oppkjørsel. Panikken på operatøren (undertegnede) var raskt økende da jeg merket at dette bar galt av
sted. Jeg fikk heldigvis svingt draget slik at hengeren, i stedet for å dra gjennom husveggen og inn på soverommet, gikk over noen kanstein og inn i noe buskfuru. Dette kostet meg dog to brukne fingre på høyre hånd (god-hånden), en del knuste fliser, samt bunnen og ekstrakarmene på hengeren (hengeren var det ikke så farlig med, den skulle shines opp uansett).

Håndbrekk på bil funker også bedre fremover enn bakover.

#26 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 30 July 2008 - 10:44

QUOTE(Lettrus @ 30 Jul 2008, 10:52) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke helt riktig (i hvert fall ikke på alle hengere). Selv om bremsene på hengeren trukket til med håndbrekk var nok til å holde både bil og henger i ro i nedoverbakke, var de ikke sterke nok baklengs til å holde en boggihenger fra ca 1981, lastet med ca 1 tonn fliser, fliselim, to typer fugemasse og silikon, i en tildels bratt oppkjørsel. Panikken på operatøren (undertegnede) var raskt økende da jeg merket at dette bar galt av
sted. Jeg fikk heldigvis svingt draget slik at hengeren, i stedet for å dra gjennom husveggen og inn på soverommet, gikk over noen kanstein og inn i noe buskfuru. Dette kostet meg dog to brukne fingre på høyre hånd (god-hånden), en del knuste fliser, samt bunnen og ekstrakarmene på hengeren (hengeren var det ikke så farlig med, den skulle shines opp uansett).

Håndbrekk på bil funker også bedre fremover enn bakover.


Du parkere vel ikkje en henger på over 1 tonn i en bratt bakke??
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#27 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 30 July 2008 - 11:26

QUOTE(Jeeps @ 30 Jul 2008, 11:44) <{POST_SNAPBACK}>
Du parkere vel ikkje en henger på over 1 tonn i en bratt bakke??


Nei, den noe optimistiske tanken var å trille hengeren ned bakken og kontrollere farten med bremsen. Det hadde funket hvis bremsene hadde funket fordi hengeren da aldri ville fått mer enn krypefart. Å gå foran hengeren var ikke et alternativ. Etter dette har jeg lært å rygge ned oppkjørselen med henger, men det er ikke helt enkelt fordi oppkjørselen er litt kronglete.

#28 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 30 July 2008 - 21:41

QUOTE(Lettrus @ 30 Jul 2008, 10:52) <{POST_SNAPBACK}>
Håndbrekk på bil funker også bedre fremover enn bakover.


hånbrekk på biler skal funke like godt begge veier, det er jo en påløpende sko og an avløpende på hver side..for de som har trommel brekk da.. på skiver er det likt uannsett forrover og bakover..

på hengere vet jeg ikke men veldig rart hvis det ikke er en på og en av-løpende sko der også. da skal det funke like godt.
_RalliArt_

#29 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 30 July 2008 - 21:48

QUOTE(EvoMan @ 30 Jul 2008, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
hånbrekk på biler skal funke like godt begge veier, det er jo en påløpende sko og an avløpende på hver side..for de som har trommel brekk da.. på skiver er det likt uannsett forrover og bakover..

på hengere vet jeg ikke men veldig rart hvis det ikke er en på og en av-løpende sko der også. da skal det funke like godt.

Skal vedde på at 90% av hengere på norke veger har ikkje/dårlige bremser.... Trur ikkje det er mange som kontrollerer dette oppgjennom åra.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#30 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 31 July 2008 - 08:26

QUOTE(EvoMan @ 30 Jul 2008, 22:41) <{POST_SNAPBACK}>
hånbrekk på biler skal funke like godt begge veier, det er jo en påløpende sko og an avløpende på hver side..for de som har trommel brekk da.. på skiver er det likt uannsett forrover og bakover..

på hengere vet jeg ikke men veldig rart hvis det ikke er en på og en av-løpende sko der også. da skal det funke like godt.


Du har sikkert rett, men min erfaring er at jeg må trekke hardere i brekket for at bilen skal stå i ro i oppoverbakke og i nedoverbakke. Min erfaring gjelder biler med egen trommel til håndbrekk inni bremseskivene bak. Jeg trodde det skulle være slik at selvpåtrekk på skoene skulle hjelpe til, og at dette bare gjelder fremover. På hengeren kan fullastet henger + bil henge etter bremsene på hengeren, mens baklengs holder de samme bremsene knapt tom henger alene.

QUOTE(Jeeps @ 30 Jul 2008, 22:48) <{POST_SNAPBACK}>
Skal vedde på at 90% av hengere på norke veger har ikkje/dårlige bremser.... Trur ikkje det er mange som kontrollerer dette oppgjennom åra.


Sant nok, men vanlige trommelbremser tåler ikke-bruk ganske godt i motsetning til skivebremser. Feil på skivebremser bak er jo en klassiker på EU-kontroll pga at de ikke blir brukt nok ved vanlig kjøring. Og de færreste hengere i privat eie brukes vel så mye at de blir utslitt.

#31 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 31 July 2008 - 21:21

tilhengerbremser er ikke beregnet på å bremse mer enn framover....

på alle kurs som omhandler tilhengerredskap blir man lært i at man alltid skalparkere i nedoverbakke fordi ikke håndbrekket virker i motbakke...


#32 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 31 July 2008 - 22:16

QUOTE(sven @ 31 Jul 2008, 22:21) <{POST_SNAPBACK}>
tilhengerbremser er ikke beregnet på å bremse mer enn framover....

på alle kurs som omhandler tilhengerredskap blir man lært i at man alltid skalparkere i nedoverbakke fordi ikke håndbrekket virker i motbakke...

Dette er jo selvsagt helt korrekt........ ellers hadde det ikke gått å rygge. Bremseskoa er fjærbelastet slik at når hjulet går bakover slipper skoen. Da er det bare trykket fra den lille fjæra som bremser. Dette gjelder stort sett alle nyere (15-20år) hengere med påløpsbrems. Noen eldre hengere/campingvogner har såkalt "ryggesperre". Det er en liten arm som vippes inn i en hake på draget slik at påløpsbremsen ikke virker når man rygger og som spretter ut igjen når du kjører frem igjen. Tungvinte greier og krever somregel en hjelpemann.

Edited by Moejoe, 31 July 2008 - 22:21.

---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#33 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 31 July 2008 - 23:13

Herregud. Simplex, duplex, påløp, ryggesperre. tongue.gif mad.gif

I min verden er det så enkelt som at når jeg parkerer med henger så benytter jeg klosser under hjula dersom det ikke er dønn flatt der jeg parkerer.

Aldri hatt problemer med den metoden. Bare legg klossene på riktig side av dekket. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Du kan ikke stole på at bremsene på en tilhenger skal holde en henger med 1 tonn last i bratt bakke. Det blir litt julenissen.

#34 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 01 August 2008 - 08:23

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 1 Aug 2008, 00:13) <{POST_SNAPBACK}>
Herregud. Simplex, duplex, påløp, ryggesperre. tongue.gif mad.gif

I min verden er det så enkelt som at når jeg parkerer med henger så benytter jeg klosser under hjula dersom det ikke er dønn flatt der jeg parkerer.

Aldri hatt problemer med den metoden. Bare legg klossene på riktig side av dekket. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Du kan ikke stole på at bremsene på en tilhenger skal holde en henger med 1 tonn last i bratt bakke. Det blir litt julenissen.


Jepp, det var derfor jeg testet først, og bremsene på hengeren holdt både henger og bil i ro uten problem. Men dessverre bare forover.... blink.gif

Velvel - en erfaring rikere.

Min henger har for øvrig en slik liten fjærbelastet arm for rygging.

Og klosser under hjulene er selvfølge ved parkering, da bruker jeg aldri brekket i frykt for at det skal sette seg fast. Jeg ville heller aldri parkere henger med tung last på annet enn flatt underlag.

#35 american-paj

american-paj

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 11 October 2008 - 19:00

er vel heller regelverket som er totalt hjernedødt, ikke selve personene. Norge har det mest latterlige lovverket jeg noen sinne har sett og opplevd.
hilsen hobbyanarkist. whistle.gif Skal ikke lengre enn til Sverige for å finne et akseptabelt og bra lovverk når det gjelder kjøretøy/motorvogn.

uff, blir trøtt og lei meg av dette landet.

#36 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 October 2008 - 21:13

QUOTE(american-paj @ 11 Oct 2008, 20:00) <{POST_SNAPBACK}>
er vel heller regelverket som er totalt hjernedødt, ikke selve personene. Norge har det mest latterlige lovverket jeg noen sinne har sett og opplevd.
hilsen hobbyanarkist. whistle.gif Skal ikke lengre enn til Sverige for å finne et akseptabelt og bra lovverk når det gjelder kjøretøy/motorvogn.

uff, blir trøtt og lei meg av dette landet.


Nå er vel ikke lovverket så ille, det som er ille er hvordan det forvaltes. Det størstre problemet er at de ansatte i forvaltningen tar politiskebeslutninger.

#37 american-paj

american-paj

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 12 October 2008 - 12:30

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 11 Oct 2008, 22:13) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er vel ikke lovverket så ille, det som er ille er hvordan det forvaltes. Det størstre problemet er at de ansatte i forvaltningen tar politiskebeslutninger.


nå skal jeg ikke krangle, men jeg syns det er HELT uakseptabelt at en 60-åring jeg hørte på radioen fikk 1 års fengsel og måtte betal 75 000 i gjenreising til ei jente han voldtok fra 9 års alderen, mens biler ikke kan påmonteres sterkere og Uoriginale bremser, eller bytte motor fra bensin til diesel som ikke går så mye bedre enn det originale.

forresten, imponerende hvor mye arbeid du har lagt i bilen din Nöcke Gunnar, 60% effektøkning godkjent er det råeste jeg noen sinne har hørt. Aldri hørt om liknende tilfelle.

#38 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 October 2008 - 16:57

QUOTE(american-paj @ 12 Oct 2008, 13:30) <{POST_SNAPBACK}>
nå skal jeg ikke krangle, men jeg syns det er HELT uakseptabelt at en 60-åring jeg hørte på radioen fikk 1 års fengsel og måtte betal 75 000 i gjenreising til ei jente han voldtok fra 9 års alderen, mens biler ikke kan påmonteres sterkere og Uoriginale bremser, eller bytte motor fra bensin til diesel som ikke går så mye bedre enn det originale.

forresten, imponerende hvor mye arbeid du har lagt i bilen din Nöcke Gunnar, 60% effektøkning godkjent er det råeste jeg noen sinne har hørt. Aldri hørt om liknende tilfelle.

Takk for det.

OmBT hadde forvaltet lovverket om straff ved voldtekt ville vedkommende måttet levert inn snurrebassen sin.

Det jeg mener med rett forvaltning av regelverket er at om det kommer en teknisk velbegrunnet søknad om endring av dekkdimensjon burde det være mulig å få testet bilen hos BT. Det er beskrevet i lovverket, problemet er at BT har funnet ut at endring av dekkdimensjon skal de ikke ha noe av. Da har administrasjonen tatt en politisk avgjørelse og det prinsippieltmeget betenkelig.