Hva er folk skodd med på vinteren, egentlig?
#1
Posted 15 November 2007 - 01:06
Lurer på om jeg bør få tak i no pigg dekk, eller få pigga de jeg har nå Eller klarer jeg meg fint uten å?
Post gjerne hva dere ruller på og hvorfor
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#2
Posted 15 November 2007 - 07:48
Nydelige dekk og kjøre på Dette blir den 2 sesongen vi kjører på disse Dem er like gode i både gummi og pigger som da dem var nye.
og piggene tåler masse børning
- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8
#3
Posted 15 November 2007 - 07:59
Hvorfor? fordi bilen ser ut som en kladd uten 31"og kjører offroad på vinteren og.
Kjenn begrensningene dekkvalget setter, og sladd deretter
#4
Posted 15 November 2007 - 08:22
uten pigg.
Må ta hensyn til at eg kjører på heilårsdekk og anpasse farta.
har lyst på nye MT-dekk med pigg og seip.
edit: gamle, harde dekk er ingen vits å pigge. nye dekk har mjuk gummi men blir harde etter ca.3 år. Bytter vinterdekk etter 3 sesonger uavhengig av mønsterdybde.
Edited by yakuza, 15 November 2007 - 08:27.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#5
Posted 15 November 2007 - 08:28
Helårsdekk er det egentlig ikke noe som heter. Da må du inngå kompromiss både på sommer og vinter. Det er uaktuelt.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#6
Posted 15 November 2007 - 09:52
En kompis har utstyr til å skyte inn lastebilpigg, men følte ifjor vinter at disse dekka var greie å kjøre med, så jeg lot det være.
Hvorfor? For bilen min blir brukt til offroad kjøring året rundt og da blir det slitsomt å legge om dekk hver eneste gang.
Men nå ser det faktisk ut til at bilen får 33" AT dekk til årets vintersessong. Må ha de andre dekka til Rocky'n.
Edited by Geared, 15 November 2007 - 09:53.
#7
Posted 15 November 2007 - 10:05
Prøvde med 30" M/T. Livsfarlig!!!
I Tromsø er det mye bakker og temeraturen skifter fra 4-5 minus til 2-3 pluss iløpet av natta. såpeglette veger er vanlig hele vinteren. Derfor pizzakuttere med pigg.
Mvh
Harald
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
#8
Posted 15 November 2007 - 11:06
Prøver upigget i år siden det koster 1200 kr å kjøre med piggdekk i Trondheim og på Volvoen har jeg kjørt piggfritt i mange år med godt resultat.
Men erfaringen så langt er at disse dekkene ikke gir så godt feste på islignende føre, noe jeg egentlig er klar over siden pigger det eneste som biter på is.
Kommer ikke til å kjøpe noe nytt sett av disse dekkene, det kan jeg si allerede.
Som andre her skriver så er det å avpasse farten etter forholdene viktigere enn hva slags dekk en kjører på. Det nytter ikke å kjøre like fort på vinterføre med vinterdekk som på tørr asfalt med sommerdekk.
#9
Posted 15 November 2007 - 11:48
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#10
Posted 15 November 2007 - 16:44
funke mye bedre en BF mud med pigg
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#11
Posted 15 November 2007 - 21:16
Enig med deg der Yakusa, prøvde det i fjor.. livsfarlig...
På vitara`n kjører me piggdekk, dei går på 3 sesongen nå å blir vell kasta til våren..
Samurai`n har fått piggfrie dekk nå i høst, er litt spent på kordan dei funker...
LWB`n gikk med trXus i fjord, og det virka bra, så det blir vell det i vinter også...
Blåbilen.. hmmm.. den skal jaffal ikkje ut på glatta med 31x12.5 det er sikkert...
Men som det seies her så MÅ ein kjøra ette forholda... Å "tru" ein har gode dekk er ein falsk trygghet...
Min Blogg
Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt
#12
Posted 16 November 2007 - 10:02
Den må jeg få en forklaring på.
Bilde??
Hvem selger disse, hvordan monteres disse?
Mvh
Harald
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
#13
Posted 16 November 2007 - 10:36
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#14
Posted 16 November 2007 - 12:05
SUZUKI LJ80
#15
Posted 16 November 2007 - 18:41
Den må jeg få en forklaring på.
Bilde??
Hvem selger disse, hvordan monteres disse?
Mvh
Harald
Det eneste jeg klarer å svare deg på er at ihvertfall Felleskjøpet har dem. Mulig andre også, men det veit jeg ikke.
Har du klin nye dekk, så er jo dette noe av det råeste du kan ha
Men dem går vel fort 1.5 cm. inn i dekket, så det bør som sagt være klin nytt. Så en annen post her idag om ATV pigger. Dem gikk under 1 cm. inn, hvis jeg husker riktig
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#16
Posted 17 November 2007 - 22:17
#17
Posted 17 November 2007 - 23:37
#18
Posted 17 November 2007 - 23:53
piggfritt har jeg hatt engang, aldri mer om den dritten havner på noen av mine biler noe mer
#19
Posted 21 November 2007 - 09:32
Lurer på om jeg bør få tak i no pigg dekk, eller få pigga de jeg har nå Eller klarer jeg meg fint uten å?
Post gjerne hva dere ruller på og hvorfor
Hei på deg! Så lenge piggdekkene er nye er de gode, men ett slitt piggdekk er MYE dårligere enn et piggfritt. Firehjulstrekkere kan man også kjøre på helårsdekk, det virker som ett dårlig sommerdekk og dårlig vinterdekk, men kan brukes til begge deler.
Mer gass løser alle problemer..
#20
Posted 21 November 2007 - 10:31
En kan kjøre på helårsdekk om vinteren. Kan gå i shorts om vinteren også. Litt fleip.
Jeg har bare så elendige erfaringer med helårsdekk på vinteren. Klarte å velte en splunk ny 4x4 på glatta med helårsdekk en gang. Mistet kontrollen ved 3 km/t. Kommentarer om mine kjøreferdigheter mottas med takk.
Kommer du ut på is og nullføre kombinert med helårsdekk kan du bare håpe. Hva du ellers gjør spiller ikke all verdens rolle.
Hadde jeg bodd på Jæren og bare brukt bilen lokalt hadde jeg kanskje vurdert helårsdekk, men som bruksbil og pendling mellom Lillehammer over Dovre til Trondheim blir det uforsvarlig.
Men det er jo forholdene der en bruker bilen som avgjør. Forsøker med piggfritt i år og så får jeg se hva som skjer. Sklir jeg av vegen blir det piggdekk neste sesong.
Edited by Nöcke, 21 November 2007 - 10:33.