Gå til innhold



Foto

Spørsmål ang. Suzuki Vitara 2.0 V6


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Vestern

Vestern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 15:58

Hallais!

Akkurat blitt den stolte eier av en 98-modell Suzuki Vitara 2.0 V6, og er så langt meget fornøyd med bilen ! biggrin.gif

Vitara'en jeg har er av typen med varebil-taket bakpå, og jeg har litt problemer med å finne et lastetak som passer overens med rails'ene som går langs siden.

Noen som også er eier av samme bil med samme type karosseri som vet om et lastestativ som passer til disse ? Har vært innom mekonomen, torshov, meca etc.., og alle kommer opp med det samme resultatet når de kjører thule's hjelpefunksjon på deres hjemmeside, et lastestativ som ikke passer med varetakets forhøyning i bakkant. Må jo finnes noe, veit jeg har sett bilder av disse Vitara'ene med varebiltaket som også har lastestativ oppå. Bilen er for kort til å ha ski inni.... noexpression.gif

En annet spørsmål, noen som har erfaringer med å bytte ut det originale luftfilteret og erstatte med f.eks. et
K & N -filter ? Og er det i så fall noe å hente på dette ?

Svar mottas med takk! biggrin.gif

#2 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 17:03

fins kun originale til railsa så vidt eg veit, og dei er susuki tomme for. desse er laga av aluprofil som boltast/klemmast til railen. (Samme som på GV??)

Prøv å finn tak i brukt eller på høgger.

Fins forskjellige løsningar for å hekte skia på reservehjulet bakpå også.


KN filter er nok bra, kan i alle fall ikkje skade.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3 Vestern

Vestern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 18:57

Regna egentlig med at det måtte noe dyrt og originalt til.. Men utsolgt og greier ? Såpass...
Da kan det kanskje bli verre, men får gjøra et forsøk!

Takker for raskt svar yakuza ! biggrin.gif

#4 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 19:24

Stressa og rimelig med å få fatt på bøyler til min bil. Stoppa til og med en tilfeldig med bøyler på, men han ville ikke selge! Disse kosta nye over kr 4000,- og festene ble laget spesielt til denne bilen. Honda crv varebil har nesten tilsvarende bøyler, men er ikke sikker på om de kan passe. Endte opp med biltema's billigste bøyler, 5 mm bor og rustfrie bolter. Se bilde!


Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#5 Vestern

Vestern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 20:38

Har søkt litt på nbfbildeler.no nå, ser ikke ut til å være noen vitara'r med de lastebøyler på noen bilopphuggerier for øyeblikket... mad.gif

JarleA: Ser bra ut detta syns jeg! (Har jeg sett den bilen der til salgs på FINN for ikke lenge siden?)
Biltema sier du ? Er det thule -lastestativ det som du har satt på ? Kan du i så fall fortelle meg hvilken thule-modell du har brukt, hvis du husker det ?

Hvordan har du gjort det bak ved varetaket ? Må boltene borres gjennom hele varetaket, eller får du løsnet railsene og borret boltene på plass ?

#6 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 21 November 2007 - 22:30

Jeg brukte 2 av de eksisterende hullen og laget 2 til, mao brukte jeg gjennomgående bolter. Må derfor løsne innertaket i selve forhøyningen, men med batteridrill går jo det fort! På baksiden brukte jeg en noe større skive med en bit av pakning for å holde tett. Høres kanskje brutalt ut, men var rimelig desperat da jeg gjorde det. Selve railsen er jo festet på samme måte. Nå ble det bare 2 hull til! Brukte biltema sine bøyler til hele kr 189,-. (Art nr 34-234). Når jeg tar av bøylene pleier jeg bare å la boltene stå i som fester og pakning.


Har hatt bilen i snart 3 år så det er nok ikke min du har sett for salg. Pleier bare å ha mine biler i ett år før jeg selger dem. Denne har jeg vært så fornøyd med at den ett års perioden har blitt litt lengre!

Edited by JarleA, 21 November 2007 - 22:34.

Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#7 Vestern

Vestern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 25 November 2007 - 17:25

Takker for raske og gode svar! smile.gif

JarleA: Stemmer, etter å fått samlet huet mitt litt, kom jeg på at jeg hadde sett de bildene inne her på forumet, og ikke på FINN. Satt jo å søkte på alt som hadde med vitara å gjøre før jeg gjorde bilkjøpet tongue.gif

PS. ringte en fyr som hadde annonse på FINN før helga, en vitara med varetak og lastebøyler. Han var skråsikker på at det var thule-lastebøyler som satt på, de hadde han handlet på torshov bilrekv. Har kikket på thule-modellene, litt skeptisk til at noen av dem vil passe, men får gjøre nok et forsøk huh.gif

#8 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 November 2007 - 20:10

De eneste bøylene som passer der er laget av La Finto utenfor fredrikstad, og de lages ikke lenger....

har selv sjekket alt hos Thule hos Thorsov, men det eneste de kom fram til var å skru fast fester rett i avgiftstaket, funker, men ikke videre pent nei...


#9 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 25 November 2007 - 22:43

Arbeidet plager meg mer enn slik det ser ut. Blir bare de 2 blanke skruene som du ser på bildet der bilen er ren. Foran tar jeg bare et par runder sort eltape når jeg tar av bøylene. Lykke til med å finne. Går jo ann å ringe de som du ser har bøyler på på finn og autodb og spørre om de vil selge bøylene løst. Har du sett på de til Honda CRV?
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#10 Vestern

Vestern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 00:07

Jepp, måten du har gjort det på er helt klart et alternativ. Jeg får prøve thule-opplegget en gang til.

Merkelige greier, Thule har en slags "interactive roof rack guide" på nettsiden sin, der en velger bilmerke - modell osv. Når en velger SUZUKI, 1998, Vitara, 5-dr, SUV, with roof railing kommer den opp med en thule-modell som helt klart ikke passer i forhold til varetaket på bilen.
Meca, mekonomen, torshov etc. har jeg sett bruker samme nettsiden når du kommer innom butikken og spør etter lastebøyler. Ergo får de opp forslaget om samme modell som liksom skal passe bilen...

Har ikke fått sjekket ut Honda CRV bøyler enda, mulig det kan være en redning der smile.gif

#11 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 01:33

de alternativene du får er for biler med lavt tak og rails....

er helt andre rails på de..

på alle modellene er det høye taket montert på for at bilen skulle klasse som varebil etter norske regler.... takene er der av en grunn, og det er at de som lagde reglene "glemte" at statskassa skulle komme inn i bilen og... Det holdt at den hadde plass inni...


#12 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 18:44

Var ute for det samma når eg skulle ha bøyler til samuraien, i Thule boka sto det oppgit eit delenr. på fester til SJ/Samurai, med det var til tin top, og ikkje Higthroof..

Så den sida/boka er vell mere sån standard, så kommer vel dei forskjeligge Landsveriantene utenom dette...

Avgiftstake er jo satt på i Norge, så det er vell som sven sier at det er spesial laga ein gang i fortida og godt tomt... Lurer på om svigers har sån på sin...
www.zuki.no
Min Blogg


Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt

#13 Vestern

Vestern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 27 November 2007 - 14:53

Ettersom det er så mange som leser denne tråden, og istedet for å starte en ny en:
Er det noen som har tips for hvordan å feste ekstralys på vitara'en uten å måtte sette på kufanger ?

Sett at det er mulig å få kjøpt ei plate som settes bak skiltet, med 2 festeører på.. Det er visstnok meininga at disse skal peke forover, men etter mitt syn blir jo da ekstralysene stående altfor langt frem i forhold til fronten og grillen!
Kanskje hvis en "løfter" denne festeplaten litt, slik at ørene kan peke bakover, så blir det bedre ?
Hvor skal man feste disse "stag'ene" ? Innenfor grillen ? Er vel greit å ha på noen slike for å få det mer stabilt eller ?
Har sett litt på Bosch Rallye 175 lykter, bosch har visst en slags høstkampanje med nedsatte priser.. men rallye 175 har ikke fester for slike stag på toppen av lykta mellow.gif

Noen som har noen andre gode tips for å få festet lyktene med minst mulig arbeid som faktisk ser bra ut ? smile.gif

#14 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 27 November 2007 - 19:45

QUOTE(Vestern @ 27 Nov 2007, 14:53) <{POST_SNAPBACK}>
Ettersom det er så mange som leser denne tråden, og istedet for å starte en ny en:
Er det noen som har tips for hvordan å feste ekstralys på vitara'en uten å måtte sette på kufanger ?

Sett at det er mulig å få kjøpt ei plate som settes bak skiltet, med 2 festeører på.. Det er visstnok meininga at disse skal peke forover, men etter mitt syn blir jo da ekstralysene stående altfor langt frem i forhold til fronten og grillen!
Kanskje hvis en "løfter" denne festeplaten litt, slik at ørene kan peke bakover, så blir det bedre ?
Hvor skal man feste disse "stag'ene" ? Innenfor grillen ? Er vel greit å ha på noen slike for å få det mer stabilt eller ?
Har sett litt på Bosch Rallye 175 lykter, bosch har visst en slags høstkampanje med nedsatte priser.. men rallye 175 har ikke fester for slike stag på toppen av lykta mellow.gif

Noen som har noen andre gode tips for å få festet lyktene med minst mulig arbeid som faktisk ser bra ut ? smile.gif


Bare å finne frem bor i rett str. og borre løs i overkant på fanger det.
Er stål under plasten, så dette sitter som fjell.
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#15 Vestern

Vestern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 27 November 2007 - 23:01

ballder: Takker for tipset! smile.gif
Men fangeren er jo ikke akkurat helt i vater, den går mer skrått oppover, hva gjør du da ? Er vel greit at lysene står mest mulig rett ? Eller er stålet i fangeren under i vater sånn at det går greit ?
Mulig det er et dumt spørsmål, med hva med airbag sensorer ? Sitter de sånn til at en er i fare for å utløse noe dyre greier ved å borre i fangeren ?

#16 Vestern

Vestern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 05 December 2007 - 13:48

Etter litt prøving har jeg funnet ut at thule modell 951 faktisk funker på vitara med varetak og rails! biggrin.gif

Et godt tips er å bruke vinkelsliper til å skjære av +\- 1 cm nederst på kanten av bøylen, den som skal gå nedi hakket som finnes på rails'en. Deretter er det bare å slenge på et strøk arcanol for å hindre rust. Har ikkeno kamera for hånda, så blir desverre ikkeno bilde enda.. Skal se hva jeg kan få til seinere! laugh.gif

#17 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 05 December 2007 - 23:08

Du hadde bedre tålmodighet enn meg du! Vis for all del bilder. Bytter gjerne biltemavarianten med en som er lettere å ta av og på
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#18 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 06 December 2007 - 10:04

QUOTE(ballder @ 27 Nov 2007, 19:45) <{POST_SNAPBACK}>
Bare å finne frem bor i rett str. og borre løs i overkant på fanger det.
Er stål under plasten, så dette sitter som fjell.



Det er vel slike fester til og justere på de lampene dine vel?
Har i hvertfall vært det på dem jeg har hatt før i tiden.

Tviler på at du kommer i konflikt med sensorer til airbag, da det som regel er en boks inne i bilen som føler G-krefter som tar for seg det der.
Skal jo ikke banne på at det er slik, men på bmw av samme alder er det slik.

Kjøpte en billig 94 vitara til min bedre halvdel, og der har det vært ekstra lys montert tidligere.
Og der er hullene i overkant fanger.
Denn har jo ikke airbag, men som nevnt så er det garantert (99% sikker) ikke noe sensorer der.

Føl deg frem med fingre så du er sikker på at det ikke ligger noen ledninger der du velger og bore i hvertfall.
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#19 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 06 December 2007 - 13:06

Sensoren til din bil ligger på dørken for an girstanga Alle kabler skal være merket med gult.
RØR IKKE DISSE KABLENE UTEN AT DU HVET HVA DU GJØR!!!

Airbagene inneholder en ladning med nesten samme kraft som en militær sjokkgranat
Du har sansynligvis ingen kabler foran grillen, men sjekk før du borrer.


Mvh
Harald
Vitara SWB
OME 30"

Ps
Skulle gjere hatt motoren din ds

Edited by toya, 06 December 2007 - 13:07.

Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#20 kokkjen

kokkjen

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 26 June 2008 - 10:22

QUOTE(Vestern @ 5 Dec 2007, 14:48) <{POST_SNAPBACK}>
Etter litt prøving har jeg funnet ut at thule modell 951 faktisk funker på vitara med varetak og rails! biggrin.gif

Et godt tips er å bruke vinkelsliper til å skjære av +\- 1 cm nederst på kanten av bøylen, den som skal gå nedi hakket som finnes på rails'en. Deretter er det bare å slenge på et strøk arcanol for å hindre rust. Har ikkeno kamera for hånda, så blir desverre ikkeno bilde enda.. Skal se hva jeg kan få til seinere! laugh.gif


Har du fått tatt noen bilder så det er mulig å se hvordan du har gjort det?
Eg vil so gjerne ha på tagrind!!!
dribble.gif
The Future Looks Amazing, Let's Drive There Together! In Our Suzuki's!