Gå til innhold



Foto

Shims av pinjong.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Nismo

Nismo

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 169 Innlegg:

Posted 25 November 2007 - 23:09

Hei.

Jeg skal flytte innmat fra en framaksel til en annen. Grunnen til detta er at den som sitter på bilen lager mange stygge lyder, men den jeg har fått tak i er noe skada og veldig rusten utvendig. King bolt lager er også dårlig.

Så d som er planen er å flytte hjullager, stikkaksler, diff og pinjong over til min gamle aksel.
Men tar jeg ikke helt feil så må jeg shimse opp pinjongen på nytt da?!

Noen som har tips rundt detta?

Halvor

Edited by Nismo, 25 November 2007 - 23:30.

Toyota Landcruiser 120,
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin

#2 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 09:56

Det meste står her.
http://www.terrangbi...skrivningII.pdf


Bytter du alt må du shimse både kronhjul og pinjong. Du burde ha avtrekkeren for lagera på selve differentialen. De kan være vonde å få tak i med en vanlig avtrekker. shimsa sitter nemlig på innsiden av lageret, så hvis det ikke blir riktig må lageret av for å bytte shims.

Når du først gjør så mye jobb hvorfor ikke sette inn en diff fra en bakaksling? Da får du brems forran også. Det hjelper masse i skogen.
TG

#3 Nismo

Nismo

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 169 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 15:21

QUOTE(57sugge @ 26 Nov 2007, 09:56) <{POST_SNAPBACK}>
Det meste står her.
http://www.terrangbi...skrivningII.pdf
Bytter du alt må du shimse både kronhjul og pinjong. Du burde ha avtrekkeren for lagera på selve differentialen. De kan være vonde å få tak i med en vanlig avtrekker. shimsa sitter nemlig på innsiden av lageret, så hvis det ikke blir riktig må lageret av for å bytte shims.

Når du først gjør så mye jobb hvorfor ikke sette inn en diff fra en bakaksling? Da får du brems forran også. Det hjelper masse i skogen.



D hadde jeg tenkt å gjøre, men bleiv fraråda d pga at det er vanskelig å svinge når d er glatt?!
Toyota Landcruiser 120,
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin

#4 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 19:35

Du må ha frihjulsnav. Det går ikke kjøre på veien uten det. På glatta er det ikke noe problem. Kjører jo med 4x4 hvis det er så glatt. Er det veldig glatt og du kjører med frihjulsnava inne uten og ha koblet in 4x4 kan det muligens gå rett frem, men det er har jeg aldri prøvd.
TG

#5 Nismo

Nismo

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 169 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 22:29

QUOTE(57sugge @ 26 Nov 2007, 19:35) <{POST_SNAPBACK}>
Du må ha frihjulsnav. Det går ikke kjøre på veien uten det. På glatta er det ikke noe problem. Kjører jo med 4x4 hvis det er så glatt. Er det veldig glatt og du kjører med frihjulsnava inne uten og ha koblet in 4x4 kan det muligens gå rett frem, men det er har jeg aldri prøvd.



Høres ikke ut som d er no problem da.

Har du eller noen andre her erfaring med at frihjulsnav ryker. Er blitt fortalt at dem ryker lett?!
Toyota Landcruiser 120,
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin

#6 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 23:01

QUOTE(Nismo @ 26 Nov 2007, 22:29) <{POST_SNAPBACK}>
Høres ikke ut som d er no problem da.

Har du eller noen andre her erfaring med at frihjulsnav ryker. Er blitt fortalt at dem ryker lett?!


Ryker ikke hvis du passer på at alle skruene som holder frihjulsnavet er skrudd godt fast. De skrur seg løs noen ganger. Lås fast med lock tight.

Har sett et som har ryki. Mangla en skrue på det. Stikkakslene knekker før frihjulsnava. Orginale diffen forran knuste også uten at frihjulsnava røyk. Tror ikke det er et stort problem. Har du original motor er det i alle fall ingen problemer. Store dekk øker selvfølgelig påkjenningene på drivverket, men akslene på volvon tåler en del før det gir seg.
Knekk.JPG

Spessialverktøy for å banke ut knekte stiakkaksler. Kjekt å ha når det går litt hardt i bakkene.
TG