Begynner å bli lei av å stå på vippen to hjul og få hjulspinn (et foran og et bak) for så at det plutselig tar tak og jeg river av en aksling eller sprenger diffkassa... :-(
(det var jeg som kom 600meter på rena i høst før jeg reiv av en drivknute ja ;-)
-men anyway!
Tenkte jeg skulle kjøpe julegave til Vladimir i vinter. da enten diffbrems eller diffsperre.
har funnet diffbrems i russland www.nivashop.ry og i tyskland http://www.lada-sport.de
diffsperre har jeg funnet i hellas (har sett bilder av denne, og denne er enten luftstyrt eller mekanisk styrt med wire)
mitt lille spøsmål er da: hvordan vil en diffbrems (thorsen-style) oppføre seg ved 100% hjulløft på akslingen? de er oppført med 80/20 kraftoverføring, men er dette kun hvis begge hjulene har bakkekontakt, eller vil det andre hjulet som sitter fast ennå trekke 20% hvis det ene står i lufta?
vil en diffbrems da være ubrukelig i slike tilfeller?
Er det noen som har erfaring med diffbrems eller sperre på niva?
vrom-vrom!!!!
Diffbrems / Sperre på bakaksel
Started by
vladimir
, Nov 26 2007 16:04
8 replies to this topic
#1
Posted 26 November 2007 - 16:04
#2
Posted 26 November 2007 - 16:46
Jeg har kjørt med sveisa sperre bak og det hjalp godt i terrenget, men det er mindre godt etter veien.
Jeg skrudde min av etter pinsetreffet og satt den på igjen til høst treffet:-) Når det er snø ute er den ikke så ille etter veien.
Jeg skrudde min av etter pinsetreffet og satt den på igjen til høst treffet:-) Når det er snø ute er den ikke så ille etter veien.
Billøs, men ikke hjelpeløs!
#3
Posted 26 November 2007 - 17:11
ja jeg sprengte bakdiffen i forrige uke og sveiset den. har ikke prøvd den i terrenget ennå men bare langs veien, og det bryter så jævlig at jeg får vondt i ryggraden når jeg kjører i rundkjøringene og lusker meg rundt i 1 gir... hehe
så blir nok nødt til å ha noe jeg kan koble ut og inn eller som er automatisk gitt...
det beste alternativet er nok fullsperre, så fikk mutter til å ringe til hellas ista og prate med de, så han skulle sende bilder og info til meg på mail (bare han skriver engelsk!) hehe
men fikk en ca pris på 600euro for kompett kit, men vet ikke om det innebar diffhus med solhjul og pinjong... så venter i spenning på mail
diffbrems ligger på ca 300 til 400 euro.
så blir nok nødt til å ha noe jeg kan koble ut og inn eller som er automatisk gitt...
det beste alternativet er nok fullsperre, så fikk mutter til å ringe til hellas ista og prate med de, så han skulle sende bilder og info til meg på mail (bare han skriver engelsk!) hehe
men fikk en ca pris på 600euro for kompett kit, men vet ikke om det innebar diffhus med solhjul og pinjong... så venter i spenning på mail
diffbrems ligger på ca 300 til 400 euro.
#4
Posted 27 November 2007 - 09:21
Fint du koster på godbilen
Den fortjener det..
Dersom prisforskjellen er €200 er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt sperre fremfor brems.
Den fortjener det..
Dersom prisforskjellen er €200 er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt sperre fremfor brems.
www.terrengbil.com
#5
Posted 27 November 2007 - 11:49
Enig med Frode:-) Ikke noen tvil hva som gir best fremkommelighet i terrenget.
Billøs, men ikke hjelpeløs!
#7
Posted 28 November 2007 - 08:07
Æ har prata me han fyrn hær før.
Han byggde først ei sperre me vaieractuator. Dette funka så som så pga av vaier hang sæ opp, bei treg osv osv. Dæffør byggd han om tell luft, å den ska nu funk omentrent som en ARB.
Prisen på 3-4 hundre euro mein æ å husk va kun før dela å arbeid som måtte gjøres. Han treng diffen din når han ska bygg dette, han skaffa ny diff. Men da gikk prisen opp nån hundre euro mein æ å husk. pluss at frakta øka.
Nu forespurt æ også om reduksjonsgir tell transfern, så kan vær æ blanda prisan hær, har nemmelig mesta mailen fra han.
Han byggde først ei sperre me vaieractuator. Dette funka så som så pga av vaier hang sæ opp, bei treg osv osv. Dæffør byggd han om tell luft, å den ska nu funk omentrent som en ARB.
Prisen på 3-4 hundre euro mein æ å husk va kun før dela å arbeid som måtte gjøres. Han treng diffen din når han ska bygg dette, han skaffa ny diff. Men da gikk prisen opp nån hundre euro mein æ å husk. pluss at frakta øka.
Nu forespurt æ også om reduksjonsgir tell transfern, så kan vær æ blanda prisan hær, har nemmelig mesta mailen fra han.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#8
Posted 28 November 2007 - 11:30
Dette var jo jævli snasent.
Fikk lyst på servostyring også når jeg så bildene.
Noen som vet om det er mulig å kjøpe servoen fra en skrota nyere niva? Eller om det finnes ombyggingskit der ute?
Fikk lyst på servostyring også når jeg så bildene.
Noen som vet om det er mulig å kjøpe servoen fra en skrota nyere niva? Eller om det finnes ombyggingskit der ute?
#9
Posted 28 November 2007 - 11:55
QUOTE(bjørnb @ 28 Nov 2007, 11:30) <{POST_SNAPBACK}>
Dette var jo jævli snasent.
Fikk lyst på servostyring også når jeg så bildene.
Noen som vet om det er mulig å kjøpe servoen fra en skrota nyere niva? Eller om det finnes ombyggingskit der ute?
Fikk lyst på servostyring også når jeg så bildene.
Noen som vet om det er mulig å kjøpe servoen fra en skrota nyere niva? Eller om det finnes ombyggingskit der ute?
Servoen fra uansett niva passa på uansett niva.
Men konverteringa e enklar på en diesel, da denne allerede har spacer bak bremsekraftforsterkerer pga at den har lettsnekke.
Æ har montert servo, va fort gjort. Bortsett fra at æ måtte juks tell monteringa av pumpa, nåkka du slepp om du har bensin.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!