Gå til innhold



Foto

Skifting av pakning knokkelhus Suzuki Samurai


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 fourweel

fourweel

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 11 December 2007 - 21:01

Jeg har en liten oljelekkasje på baksiden av knokkelhuset. Kan jeg bytte pakninger ( filtpakning og gummipakning ) uten å ta av hele knokkelen - eventuelt bare løsne alle boltene på baksiden av knokkelhuset ( 8 stk ) og tre pakningene over knokkelen???? Eller må jeg demontere hele knokkelen slik det står beskrevet i en "How to" i forumet???????
Håper noen kan hjelpe meg med et svar på hva jeg kan gjøre.

Med vennlig hilsen

Fourweel

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 December 2007 - 21:28

QUOTE(fourweel @ 11 Dec 2007, 21:01) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har en liten oljelekkasje på baksiden av knokkelhuset. Kan jeg bytte pakninger ( filtpakning og gummipakning ) uten å ta av hele knokkelen - eventuelt bare løsne alle boltene på baksiden av knokkelhuset ( 8 stk ) og tre pakningene over knokkelen???? Eller må jeg demontere hele knokkelen slik det står beskrevet i en "How to" i forumet???????
Håper noen kan hjelpe meg med et svar på hva jeg kan gjøre.

Med vennlig hilsen

Fourweel

Om du har en oljelekkasje på baksiden av knokkelhuset må det være olje fra diffhuset som kommer ut.

Den pakningen som tetter for den oljen sitter jo rundt drivakslingen innenfor knokkelhuset. Da må jo knokkelhuset løs og stikkakslingen ut. (se bilde)

Attached Thumbnails

  • oilseal.jpg

Edited by Nöcke, 11 December 2007 - 22:06.


#3 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 December 2007 - 22:05

[/quote]
Men om du bare skal bytte filt og gummikappem som sitter på baksiden av knokkelhuset så kan ikke filten trees over men må klippes av for å byttes på den måten mens gummipalningen kan trekkes over men da må styrestaget selvsagt løsnes. Men lekker det olje er ikke dette noen løsning da må den pakningen på bildet byttes.

Edited by Nöcke, 11 December 2007 - 22:05.


#4 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 11 December 2007 - 22:58

Vil anbefala å bytta simmerringen som er rundt stikkaxlen ja, er nok der lekasjen din ligger, husk å smør oppigjenn drivleddet til (fettet kan væra vaska ut av olja)

Som Nøke skriver så må du av med knokkelhuset for å få på gummitetningen...

Vil anbefala deg å ta ein titt på kingbolt lagra også i samme slengen du ha det i bitar..


QUOTE(Nöcke @ 11 Dec 2007, 22:05) <{POST_SNAPBACK}>
Men om du bare skal bytte filt og gummikappem som sitter på baksiden av knokkelhuset så kan ikke filten trees over men må klippes av for å byttes på den måten mens gummipalningen kan trekkes over men da må styrestaget selvsagt løsnes. Men lekker det olje er ikke dette noen løsning da må den pakningen på bildet byttes.



Eg klarte nå å få tred filten over "kula" wink.gif whistle.gif
www.zuki.no
Min Blogg


Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt

#5 fourweel

fourweel

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 12 December 2007 - 10:40

Nøke nevner en gummipakning som vist på bilde. Tåffår skriver om en simmerring som er rundt stikkakselen. Snakker vi om samme pakning eller er det både gummipakning og simmerring???????

Med vennlig hilsen

Jan T. Brusveen

#6 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 12 December 2007 - 10:45

Vi snakker om en simring inne i knokkelhuset, som må skiftes,men vi snakker også om filt og gummipakningen mellom knokkelhuset og kula som bør skiftes samtidig. Denne må klippes om du ikke demonterer alt.
Siden du skal skifte simring, så slipper du å klippe, men kan bare tre den over.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#7 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 12 December 2007 - 11:22

QUOTE(fourweel @ 12 Dec 2007, 10:40) <{POST_SNAPBACK}>
Nøke nevner en gummipakning som vist på bilde. Tåffår skriver om en simmerring som er rundt stikkakselen. Snakker vi om samme pakning eller er det både gummipakning og simmerring???????

Med vennlig hilsen

Jan T. Brusveen



om du er i tvil om noe mens du er underveis er det bare å ringe:) tnummeret står i profilen:)


#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 December 2007 - 15:37

QUOTE(Nöcke @ 11 Dec 2007, 21:28) <{POST_SNAPBACK}>
Om du har en oljelekkasje på baksiden av knokkelhuset må det være olje fra diffhuset som kommer ut.

Den pakningen som tetter for den oljen sitter jo rundt drivakslingen innenfor knokkelhuset. Da må jo knokkelhuset løs og stikkakslingen ut. (se bilde)



For å klargjøre dette så er det første bildet den simmeringen som sitter inne i akselhuset rundt stikkakselen. Den tetter for slik at oljen i diffhuset/klokka ikke renner ut i knokkelhuset.
I knokkelhuset er det ingen olje men fett som smører drivknuten og lagrene rundt kingboltene.

I bakkant av knokkelhuset er det en filt/gummipakning som tetter slik at fett ikke blir blandet for mye med vann dritt og lort.

Har du en oljelekk der så må den pakningen rundt stikkakslingen være gåen og da må hele balaskiten ut for da vaskes fettet i knokkelhuset bort og lager og drivknute tar kvelden.

Om det bare er klissete og fettete på baksiden der du ser det som er synlig av kula så er det ikke noe å bry seg om.

Dette er som jeg ser det men jeg er ikke mekaniker, husk det.

Jeg er bare en tulling som i dag står ute i 12 kuldegrader og monterer servostyring. Det er galskap, ikke hobby. Og så ble det scannede bildet 0.01 m for stort FF.

Er det noe annet du trenger bilder eller beskrivelser av kan du bare sende meg en PM så scanner jeg det meste. Nå som jeg har startet på juleferien. 10-12-2007 til 6-1-2008. Det er hva jeg kaller juleferie.

Attached Thumbnails

  • aksel_pakning_2.jpg

Edited by Nöcke, 12 December 2007 - 15:47.


#9 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 19 June 2012 - 06:41

Ser tråden er noe gammel, men sliter med samme problem i dag. Har fått ut stikkaksling. Jobber med å rense hjullagret. Men for å få satt dette sammen igjen så trenger jeg simring og filt/gummi lageret. Noen som har forslag på hvor jeg kan få tak på dette? Veldig mye døde linker (alt til gammel.offroad.no er borte)

Om ikke ferdigtygde linker, hva heter dette på engelsk? Så kan jeg google meg litt rundt.

Og gjerne tips på hvordan få renset hjullageret godt nok. Skal jeg bruke kjemikalier av noe slag? Har bare gått på med papir så langt.

#10 Stormer

Stormer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 20 June 2012 - 08:29

Swivel holding søker du på det +sj finner du nok det du trenger på e bay. Jeg fikk akkurat fullt sett tilsendt fra Australia

#11 Stormer

Stormer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 20 June 2012 - 08:32

Swivel housing

#12 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 21 June 2012 - 00:03

mbb.dk skaffe dette til en foruftig pris... han sender til norge



#13 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 22 June 2012 - 16:03

Takker da har jeg sendt henvendelse til mbb og funnet en amerikansk nettbutikk som hadde dette.


#14 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 30 June 2012 - 13:53

QUOTE(eriktar @ 22 Jun 2012, 17:03) <{POST_SNAPBACK}>
Takker da har jeg sendt henvendelse til mbb og funnet en amerikansk nettbutikk som hadde dette.


Fikk ingen svar fra mbb. Suzuki norge via RSA leverer dette kjapt. Koster ca 500-600kr for delene til sammen.

#15 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 11 July 2012 - 12:46

Og da er endelig bilen EU godkjent. Ble tre runder med bremsetrøbbel. Forskjellig dim på bremserør, slitte klosser (selv om de så helt fine ut) og lekasje av bremseveske. Må si jeg er overrasket over hvor positive og hjelpsome NAF på Jessheim har vært med prosjektet.