Gå til innhold



Foto

6X6


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 20 December 2007 - 20:01

Finnes det noen zuki med 6x6 devil.gif bare lurer. er det noen som har bilde av bil og bilder av rammen, hvordan akslingens kraft overføring foregår? hadde vert et spennende prosjekt hehe smile.gif laugh.gif

Edited by Monster Teddy, 20 December 2007 - 20:02.

IPB Image

"Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

#2 suzukimartin

suzukimartin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 11:50

her er noen bilder av sekshjulingen min, men desverre ikke noe drift på det bakerste hjulsettet

Attached Thumbnails

  • CIMG2773.JPG
  • CIMG2774.JPG
  • CIMG2775.JPG
  • CIMG2776.JPG


#3 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 19:02

Må jo være umulig å kjør med på vei?
bra stor svingradius?

#4 suzukimartin

suzukimartin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 21:09

kjører ikke så mye på veien med den.har litt mindre luft i de bakerste hjula. da bryter det ikke like mye.er volvo b20 i den så tror ikke den kommer på veien noen gang

#5 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 15:40

råtøfft! devil.gif hvilke akslinger kan du bruke vist en skal lage 6x6 med driv på alle?
IPB Image

"Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

#6 Mats Erik

Mats Erik

    Redaktør

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2021 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 17:19

Det er vell teknisk sett ikkje noko vanskelig å lage ein zuki 6x6...

Det du trenger er:

- Lang zuki ramme ( Eventuellt kort ramme viss du forlenger... )
- Ein ekstra aksling
- Mellom aksling bak
- Blad fjøre

Så er det vell bare igrunn til å smette på den ekstra bakakslingen. Og flytte den opprinnelige akslingen litt framm, eller eventuelt bare ta også forlenge ramma? Men det blir verre med drift på den nye...

Ikkje vett eg men det kan ikkje vær så vanskelig...

Edited by Mats Erik, 03 January 2008 - 17:20.

Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops

-Oops...

#7 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 17:40

Hvordan legger du 2 diffklokker etterhverandre, og kobler dem sammen?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#8 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 20:22

Dei haret par slike 3 aksla Zukier på Dragracebana ved Gardermoen, men aner ikkje om dei har 6x6, eller 2wd, da eg mener det er litt kraftigere motorer som står i dei.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#9 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 21:07

QUOTE(Mats Erik @ 3 Jan 2008, 17:19) <{POST_SNAPBACK}>
Det er vell teknisk sett ikkje noko vanskelig å lage ein zuki 6x6...

Det du trenger er:

- Lang zuki ramme ( Eventuellt kort ramme viss du forlenger... )
- Ein ekstra aksling
- Mellom aksling bak
- Blad fjøre

Så er det vell bare igrunn til å smette på den ekstra bakakslingen. Og flytte den opprinnelige akslingen litt framm, eller eventuelt bare ta også forlenge ramma? Men det blir verre med drift på den nye...

Ikkje vett eg men det kan ikkje vær så vanskelig...



hmm hvordan har du tenkt å mode diffen? må ha en annen type aksel mener jeg. tror jeg har sett slik type diff på en film clip
IPB Image

"Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

#10 Mats Erik

Mats Erik

    Redaktør

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2021 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 21:17

Du må ha ein form for fordelingkasse på den mitterse akslingen som fører videre kraften til den bakerste akslingen...

noko sånn som detta:

7.jpg
Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops

-Oops...

#11 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 21:21

tja tja. må jo duge på en måte smile.gif
IPB Image

"Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

#12 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 21:37

QUOTE(Mats Erik @ 3 Jan 2008, 21:17) <{POST_SNAPBACK}>
Du må ha ein form for fordelingkasse på den mitterse akslingen som fører videre kraften til den bakerste akslingen...

noko sånn som detta:

7.jpg


Hadde tenkt og foreslå en ekstra reduksjonskasse, noe tilsvarende som bildet.
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#13 suzukimartin

suzukimartin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 22:40

hadde det gått an å bruke en transferkasse til a?så mellomakselen hadde gått rett inn i denne.da hadde man fått to akslinger ut.mener alle tre akslingene har samme fart i høyserie.eller?det er litt nisseprosjekt kansje.lurer på om det går an å få noe penger for den sånn som den står nå. er jo volvo b20 i den så den går jo så møkkspruten står

#14 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 22:54

QUOTE(suzukimartin @ 3 Jan 2008, 22:40) <{POST_SNAPBACK}>
hadde det gått an å bruke en transferkasse til a?så mellomakselen hadde gått rett inn i denne.da hadde man fått to akslinger ut.mener alle tre akslingene har samme fart i høyserie.eller?det er litt nisseprosjekt kansje.lurer på om det går an å få noe penger for den sånn som den står nå. er jo volvo b20 i den så den går jo så møkkspruten står

Funker ikke med ei transferkasse der. På den har du en inn forfra og en ut bakover og en pluss en mulig til ut fremover.

Du må ha to ut bakover. En til hver aksling.

#15 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 22:57

QUOTE(suzukimartin @ 3 Jan 2008, 22:40) <{POST_SNAPBACK}>
hadde det gått an å bruke en transferkasse til a?så mellomakselen hadde gått rett inn i denne.da hadde man fått to akslinger ut.mener alle tre akslingene har samme fart i høyserie.eller?det er litt nisseprosjekt kansje.lurer på om det går an å få noe penger for den sånn som den står nå. er jo volvo b20 i den så den går jo så møkkspruten står


En ekstra transferkasse låses i 4høy (1:1 utv) Plasseres slik som på bildet. Men ville foretrukket og ha den frittstående, også med lange splines på mellomakslingene.


QUOTE(Nöcke @ 3 Jan 2008, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
Funker ikke med ei transferkasse der. På den har du en inn forfra og en ut bakover og en pluss en mulig til ut fremover.

Du må ha to ut bakover. En til hver aksling.


Snu en transfer 180grader, lås den i 4høy og regn ut rotasjonsrettningene...

1: Egentlig fra hovedkassen
2: Egentlig til framaksling
3: Egentlig til bakaksling

Kassen må nødvendigvis moddes med tanke på fylle/tappeplugger, lufting ovs da oljenivået må endres..

Attached Images

  • post_4660_1199391411_thumb.jpg

Edited by Gi Gass, 03 January 2008 - 23:04.

"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#16 amplifier

amplifier

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 470 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 23:26

jeg har lekt med denne ideen selv.. mye fordi jeg synest suzuki sine fordelingskasser er geniale.. jeg vil bygg med sving på to første akslinger... og ei ekstra fordelingskasse .. vedlagt "ide" dersom den er forståelig ?? hehe .. problemet til meg er å lage styring på aksel nr 2.. toe on turns vil bli litt syyk dribble.gif .. rolleyes.gif

Attached Thumbnails

  • suki6hjuls.JPG

Edited by amplifier, 03 January 2008 - 23:28.

amplifier..
funksjon før finish

#17 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 23:36

QUOTE(amplifier @ 3 Jan 2008, 23:26) <{POST_SNAPBACK}>
jeg har lekt med denne ideen selv.. mye fordi jeg synest suzuki sine fordelingskasser er geniale.. jeg vil bygg med sving på to første akslinger... og ei ekstra fordelingskasse .. vedlagt "ide" dersom den er forståelig ?? hehe .. problemet til meg er å lage styring på aksel nr 2.. toe on turns vil bli litt syyk dribble.gif .. rolleyes.gif


Hadde blitt samme svingradius som en vanlig bil, med samme akselavstand som framre og bakre aksling, dvs kanskje dårligere..

Hadde heller bygget med to bakakslinger, men hadde vært skeptisk til svingradiusen der også. Dvs åpne differ på begge bak, og styrebrems på begge bak hadde funket.
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#18 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 January 2008 - 15:28

ikke for å være den som dreper alles drømmer idag devil.gif


suzuki transfer har ikke utveksleng 1:1 i høyserien.

men hva med et triplex drev på yoken inn og en aksel med drev på toppen av akselen....

da kunne man brukt kjede til en ny yoke på toppen av akselen, og bolta en mellomaksel mellom denne og bakre aksel...


#19 amplifier

amplifier

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 470 Innlegg:

Posted 04 January 2008 - 15:29

tenkte mere på å sette aksling med sving ca der bakaksel står nå og forlenge rammen for å få på "vanelig" bakaksel.. tror det kunne funket ok.. svingradius vil jo selvfølgelig ikke bli så mye bedre, men den tar kanskje mye lettere styring på sleipt underlag med 6x6 inne..
amplifier..
funksjon før finish

#20 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 04 January 2008 - 19:13

QUOTE(amplifier @ 4 Jan 2008, 15:29) <{POST_SNAPBACK}>
tenkte mere på å sette aksling med sving ca der bakaksel står nå og forlenge rammen for å få på "vanelig" bakaksel.. tror det kunne funket ok.. svingradius vil jo selvfølgelig ikke bli så mye bedre, men den tar kanskje mye lettere styring på sleipt underlag med 6x6 inne..


Hvis du først skal begynne med mere tankegang, ville jeg hellar hatt den midtre akslingen fast, og styring på den foran og den bak. Da vil du få bedre svingradius

Edit: eller forresten, hva med å bruke to stive foraksler, snu den ene 180grader og sette den bak, for deretter å bygge orbitolstyring på begge? Blir ikke 6x6, men bra svingradius!

Edited by Lars'ern, 04 January 2008 - 19:29.

Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)