Hvordan justere turbotrykk?
#1
Posted 29 December 2007 - 01:15
Satt å leste inne på disse prioriterte trådene om turbotrykk, men fant ikke noe skikkelig svar på de trådene.
Hadde tenkt å få den til å lade rundt 1bar da jeg har forstått det ikke lønner seg å ha mere på disse gamle motorene.
Hvordan justerer jeg trykket? Trenger jeg bare justere opp trykket på turbon eller må jeg justere noe annet opp også som f.eks diesel trykket?
Gjerne kom med et par skikkelige bilder på hvor dette gjøres.
Takker for hjelpa
#2
Posted 29 December 2007 - 09:35
Satt å leste inne på disse prioriterte trådene om turbotrykk, men fant ikke noe skikkelig svar på de trådene.
Hadde tenkt å få den til å lade rundt 1bar da jeg har forstått det ikke lønner seg å ha mere på disse gamle motorene.
Hvordan justerer jeg trykket? Trenger jeg bare justere opp trykket på turbon eller må jeg justere noe annet opp også som f.eks diesel trykket?
Gjerne kom med et par skikkelige bilder på hvor dette gjøres.
Takker for hjelpa
Har du wastegate på turbo'n ? Det er den gullfarga klokka som har et stagg ned til turbo. Selve klokka sitter skrudd på innsuget.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#3
Posted 29 December 2007 - 10:52
monter intercooler, 2.5" eksosanlegg, gi den litt mere diesel ved å stille på mengdeskruen/røykbegrenseren på pumpa og stramme wastegate-staget på turboen dersom du har en slik!!
Vær nøye med oljeskift, kjør forsiktig på kald motor og vær sikker på at dysene ikke er slitt/dårlige!!!
Mvh
#4
Posted 29 December 2007 - 13:20
Satt å leste inne på disse prioriterte trådene om turbotrykk, men fant ikke noe skikkelig svar på de trådene.
Hadde tenkt å få den til å lade rundt 1bar da jeg har forstått det ikke lønner seg å ha mere på disse gamle motorene.
Hvordan justerer jeg trykket? Trenger jeg bare justere opp trykket på turbon eller må jeg justere noe annet opp også som f.eks diesel trykket?
Gjerne kom med et par skikkelige bilder på hvor dette gjøres.
Takker for hjelpa
Rundt 1 bar er greit nok det. Bygg opp wastegateklokka med et par stoppskiver på hver skrue og trykket skal stige litt.
Wastegateklokka er festet ned to skruer på innsugsmanefoilen. Bruk skiver som passer skrue og dekker minimum hele flaten mot aluminiumen på innsuget. Da kan du ta bort skivene siden og ha orginalt trykk igjen.
I noen fall bør en justere etter litt diesel, men dette skal kunne regulere seg etter trykket.
Det er ingen dum idè å justere dieselinnsprøytningstidspunktet heller. Det ga mest effekt på min pajero.
#5
Posted 03 January 2008 - 02:16
monter intercooler, 2.5" eksosanlegg, gi den litt mere diesel ved å stille på mengdeskruen/røykbegrenseren på pumpa og stramme wastegate-staget på turboen dersom du har en slik!!
Vær nøye med oljeskift, kjør forsiktig på kald motor og vær sikker på at dysene ikke er slitt/dårlige!!!
Mvh
Jeg har intercooler
så det beste vill å gi den mere diesel samt justere opp turbon litt? Har forstått hvordan nå så da tenkte jeg at jeg må prøve dette.
#6
Posted 12 February 2008 - 21:31
(Sitter under et gullfarget deksel som bare dras rett bakover)
Videre går du på wastegaten og skiver den enkelt opp med 8mm stoppskiver under festebraketten til WG'en.
Men før du gjør dette husker du selvfølgelig å montere en turbotrykksmåler... (Det hvite T-stykket mellom innsuget og WG'en på bildet)Turbotrykksmåleren passer veldig fint inn der sigarettenneren sitter originalt...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#7
Posted 27 May 2008 - 22:12
Fjernet denne jeg, og skrudde inn reduksjonskobling og satte slangen til turbotrykkmåler der... funker det også.
Attached Files
Per I. Lund.
#8
Posted 28 May 2008 - 05:50
#9
Posted 21 June 2008 - 08:39
Wastegateklokka er festet ned to skruer på innsugsmanefoilen. Bruk skiver som passer skrue og dekker minimum hele flaten mot aluminiumen på innsuget. Da kan du ta bort skivene siden og ha orginalt trykk igjen.
I noen fall bør en justere etter litt diesel, men dette skal kunne regulere seg etter trykket.
Det er ingen dum idè å justere dieselinnsprøytningstidspunktet heller. Det ga mest effekt på min pajero.
hei.. hvordan justerer du dieselinnsprøytningtidspunktet?? lurer på om det er det som er galt på min bil. er skikkelig dau uten turtall. ble bedre med mere diesel,men bruker for mye nå,å ble ikke helt bra. tungstartet er den å.. 2,3td
#10
Posted 21 June 2008 - 12:41
Dette er ikke noe man bør gå inn på sjøl, uten å være bombesikker på hva man gjør. Du må ha måleur, rettholdt og mye piss. Koster ca. 1200,- på et verksted.
Men jeg synes det høres ut som du sliter med luft i diesel, eller delvis tett dieselpumpe.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#11
Posted 21 June 2008 - 15:09
Men jeg synes det høres ut som du sliter med luft i diesel, eller delvis tett dieselpumpe.
kan prøve å lufte dysan.. men trur ikke det e problemet..
tett dieselpumpe? kosn rense man den da?? hakke aning om de pumpan.
biln oppføre seg liksom at den treng turtall for å ha nåt krefter når æ for eks.tar løs. hadde en taro,å der kunne biln gå på tomgang i 1.gir.. pajen har ikke mulighet, den kvæles... har liksom lyst å få den å gå 100% men vet ikke ka æ ska gjøre me den...........
#12
Posted 26 March 2009 - 23:45
Så har jeg løfta wasterdingsegreia ca 6mm, og justert trykket opp 1,5 runde inn, og tomgangen ned igjen til ca 900 omd. kan ikke justere det lenger ned uten å fjerne låsemutteren på tomgangs skruen. Har ganske nytt luftfilter, kommer bare svart røyk ved ekstra pådrag.
Og turbotrykket er fortsatt på max 0,65???
Hva i all verden er det som skjer??
Noen som har noen ideer??
Bilen er ganske sprek, det har den vært så lenge jeg har hatt den, men litt extra futt gjør jo ikke noe.
#13
Posted 27 March 2009 - 11:33
Så har jeg løfta wasterdingsegreia ca 6mm, og justert trykket opp 1,5 runde inn, og tomgangen ned igjen til ca 900 omd. kan ikke justere det lenger ned uten å fjerne låsemutteren på tomgangs skruen. Har ganske nytt luftfilter, kommer bare svart røyk ved ekstra pådrag.
Og turbotrykket er fortsatt på max 0,65???
Hva i all verden er det som skjer??
Noen som har noen ideer??
Bilen er ganske sprek, det har den vært så lenge jeg har hatt den, men litt extra futt gjør jo ikke noe.
Sjekk at du ikke har lekkasje i slangene til turbotrykkmåler. Er det ikke det, så kanskje det er overtrykksventilen som blåser ut litt. Med det du har gjort, så skal du egentlig ligge over 1 kg. ladetrykk. Min overtrykksventil likte ikke over 0.8, så jeg skrudde den ut, og satte inn en rørleggerskrue. Sånn som passer nedi sluket i golvet på f.eks. badet.
Jeg løfta wastegaten 6 mm, satte på 2.5" eksosanlegg hele veien, justerte dieselpumpa 2-3/4 runde, og da føyk den opp til over 1.5 kg. ladetrykk. Det er ikke helt bra, så jeg justerte ned igjen wastegaten. Nå ligger min på ca. 1 kg. opp til 3000 rpm., etter det er den på 1.1 - 1.2 kg. maks.
Men uansett....1.5 runde på dieselpumpa er vanvittig mye. Det er såpass mye at du bør skru 1/2 runde tilbake. Skal tru det ryker svart ja. Den drukner vel nesten. He he he.
Lykke til med feilsøkinga.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#14
Posted 15 April 2009 - 12:31
[b]Men uansett....1.5 runde på dieselpumpa er vanvittig mye. Det er såpass mye at du bør skru 1/2 runde tilbake. Skal tru det ryker svart ja. Den drukner vel nesten. He he he.
det er vel ingenting? på patrolen min har jeg skrudd skruen helt inn(flatjernet glapp til slutt) å montert større turbo så den lader 2.2bar. da blei den sprek:)
har man ikke råd, har man ikke lyst... men uten penger har du ikke det du trenger
#15
Posted 15 April 2009 - 19:41
det er vel ingenting? på patrolen min har jeg skrudd skruen helt inn(flatjernet glapp til slutt) å montert større turbo så den lader 2.2bar. da blei den sprek:)
Mulig du ikke synes det, men når det ryker svart, og turbo'n fortsatt lader 0.65, så har han skrudd altfor mye på pumpa.
Og vi kan vel uansett være enig om at noe særlig over 1-1.2 kg. på en original motor ikke er særlig smart....spesielt hvis motoren har gått noen km. ????
Hvis du lader 2.2 kg. på en original motor, så vedder jeg på at du ikke har motor særlig lenge, men det er heldigvis ikke mitt problem
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#16
Posted 18 April 2009 - 12:08
har man ikke råd, har man ikke lyst... men uten penger har du ikke det du trenger
#17
Posted 19 April 2009 - 07:03
Ja der kom det endelig fram ja....du har et litt annet forbruk av motorer enn vi andre har. Tviler på at trådstarter er ute etter et oppsett på bilen sin som gjør at man må skifte motor ca. hver 5. mnd..........
Men jeg tviler ikke på at dette går rimelig godt, den lille stunda alt funker
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#18
Posted 30 December 2009 - 20:09
(Sitter under et gullfarget deksel som bare dras rett bakover)
Videre går du på wastegaten og skiver den enkelt opp med 8mm stoppskiver under festebraketten til WG'en.
Men før du gjør dette husker du selvfølgelig å montere en turbotrykksmåler... (Det hvite T-stykket mellom innsuget og WG'en på bildet)Turbotrykksmåleren passer veldig fint inn der sigarettenneren sitter originalt...
så wg klokka skal shimses 8mm opp?
Altså at den blir 8mm høyere enn org?
#19
Posted 30 December 2009 - 20:17
Altså at den blir 8mm høyere enn org?
Er vel at det er 8mm hull i skiva vil jeg tro de fleste skiver er rundt 2-2,5mm tykke vis du shimser opp 8mm vil jeg tro du får et brutalt turbotrykk som vil ta livet av motoren din på en dag eller to. like så greit å kjøpe turbotrykksregulator så kan du justere opp å ned som du vil og får nøyaktig det trykket du vil ha.
Nissan Patrol GR Y60 2,8TDIC 37" 91-mod. lang
Mitsubishi Pajero 2,5TDIC 32" 89-mod. kort
X - Ford Mondeo 2,0TDCI 130HK 03-mod stv
X - Ford Escort 1,8TD 97-mod
X - Volvo 740TIC 2,3L 220HK 85-mod
#20
Posted 30 December 2009 - 21:56