Gå til innhold



Foto

Hvordan justere turbotrykk?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#21 A.Olaisen

A.Olaisen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 30 December 2009 - 22:36

QUOTE(peewee @ 30 Dec 2009, 21:56) <{POST_SNAPBACK}>
men jeg syns det ser ut som at han har mer enn 2 skiver jeg...

muli du har rett der ja... er vel enklest å bare sende PM til Hardkåre; )
Nissan Navara D40 2,5TDIC
Nissan Patrol GR Y60 2,8TDIC 37" 91-mod. lang
Mitsubishi Pajero 2,5TDIC 32" 89-mod. kort

X - Ford Mondeo 2,0TDCI 130HK 03-mod stv
X - Ford Escort 1,8TD 97-mod
X - Volvo 740TIC 2,3L 220HK 85-mod

#22 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 31 December 2009 - 17:20

8mm diameter ja, jeg brukte 2 skiver på hver side for å få greit trykk. Men IKKE GJØR NOE SOM HELST med turbotrykket før du har montert turbotrykksmåler. Koster bare en 2-300,- Husk at løfter du WG'en like mye som meg kan du få et helt annet turbotrykk, da dette vil variere med stand på motor, turbo, luftgjennomstrømming, kompresjon mm.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#23 peewee

peewee

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 31 December 2009 - 17:29

er det en annen måte å justere ned tomgangen på enn å skru den skruen til gasswire "hjulet" ut?

#24 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 02 August 2011 - 10:41

QUOTE(HardKåre @ 12 Feb 2008, 22:31) <{POST_SNAPBACK}>
Du justerer opp dieselmengden på denne skruen på pumpa: Flatjern med en 13mm kontraskrue.
(Sitter under et gullfarget deksel som bare dras rett bakover)


Videre går du på wastegaten og skiver den enkelt opp med 8mm stoppskiver under festebraketten til WG'en.


Men før du gjør dette husker du selvfølgelig å montere en turbotrykksmåler... (Det hvite T-stykket mellom innsuget og WG'en på bildet)Turbotrykksmåleren passer veldig fint inn der sigarettenneren sitter originalt...



Sitter det en slags hylse over hele skruen som du justerer pumpa på? Jeg prøvde å dra det bakover, men fikk det ikke av...

#25 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 August 2011 - 15:09

Sitter en kobberfarget hylse der ja, den skal bare dras rett bakover... Er formet som "en skrue med en kontramutter innerst".
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#26 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 02 August 2011 - 15:31

Skruen skal mot klokka for mer diesel?

#27 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 August 2011 - 16:13

Med klokka. Ikke mye i slengen, 1/4 turn, husk at turbotrykket også øker når dieseltrykket øker.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#28 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 02 August 2011 - 19:49

Turbotrykket øker ikke på biler med wastegate. Tomgangsturtallet må en derimot justere ned.

Man kan forøvrig regulere turbotrykket en viss grad med en bleed valve. Denne kan legges inni bilen og man kan justere derfra, og men kan koble den til og fra.

#29 chevyking88

chevyking88

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 16 August 2011 - 13:42

Æ har en 1990 mod pajero 2.5 tdi. dn går nu daglig med 1.9 bar i lade trykk å 2 omd innskrud på pumpa. slik har dn nu gådd i 3 år. så motoran tåll nu dt vest man ellers e flenk å bytte olje å ikje hardkjøring på kald motor. har dratt det meste etter bilen. max vekt æ har hatt bak bilen uten støre problemer er 5000kg. å dn var nu villig som fan i å dra det.


#30 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 28 May 2012 - 11:00

QUOTE(chevyking88 @ 16 Aug 2011, 14:42) <{POST_SNAPBACK}>
Æ har en 1990 mod pajero 2.5 tdi. dn går nu daglig med 1.9 bar i lade trykk å 2 omd innskrud på pumpa. slik har dn nu gådd i 3 år. så motoran tåll nu dt vest man ellers e flenk å bytte olje å ikje hardkjøring på kald motor. har dratt det meste etter bilen. max vekt æ har hatt bak bilen uten støre problemer er 5000kg. å dn var nu villig som fan i å dra det.


Er vel 1,9bar totaltrykk du kjører da.
Orginalt er det 0.6bar overtrykk altså 1,6bar totalt.

Men drar du seriøst 5000kg bak en personbil? Er du stokk dum?
Er en grunn for at det ikke er lov å dra mer enn 3500kg på de største personbilene her i landet.
Ser rett som det er stygge ulykker med tilhenger og alle er de føreren sin feil.
Liker ikke slikt på veiene jeg selv kjører.
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#31 faraway

faraway

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 397 Innlegg:

Posted 07 March 2015 - 09:34

Har litt for høyt turtall på min,  bilen er 94, men mener motor er fra 88. 2,5 td Hvordan justerer jeg turtallet ned ?Er det den lange skruen med sånn lang låsekapsell på enden ?


www.svensenfoto.com
94 Pajero