Albrecht CB-Master EM-27 matcher
#1
Posted 31 December 2007 - 16:20
Med Albrecht CB-Master EM-27 kan SWR forholdet tilpasses for best mulig SWR forhold. For mer informasjon om SWR - se over.
Tekniske data:
· Maksimal belastning: 100 Watt
· Frekvensområde: 25 – 40 MHz
· Inn/Uttak : 2 stk. PL258 (hun)
http://www.emes.no/diverse27mhz.htm
Noen som har en slik, må den brukes sammen med et swr meter. Slipper man da å klippe/forlenge antenna med en slik?
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!
#2
Posted 31 December 2007 - 16:31
Med Albrecht CB-Master EM-27 kan SWR forholdet tilpasses for best mulig SWR forhold. For mer informasjon om SWR - se over.
Tekniske data:
· Maksimal belastning: 100 Watt
· Frekvensområde: 25 – 40 MHz
· Inn/Uttak : 2 stk. PL258 (hun)
http://www.emes.no/diverse27mhz.htm
Noen som har en slik, må den brukes sammen med et swr meter. Slipper man da å klippe/forlenge antenna med en slik?
Denne er for og finjustere swr'en, og ja du må ha swr-meter i tillegg. På en vanlig cb-radio på 40 kanaler, ville jeg ikke brydd meg med en slik, da der er veldig liten avstand mellom kanalene. På en radio med et breiere frekvens-spekter ville den hatt nytte, da swr ville blitt mer påvirket. Kjøp deg heller et swr-meter, og bruk tid til og fintune antennen din. Klarer du og komme deg lavest mulig på kanal 20, midt i frekvens-spekteret, vil dette være mer en greit.
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#3
Posted 31 December 2007 - 16:42
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!
#4
Posted 01 January 2008 - 22:48
Tjaaaa mål swr i antenne på den frekvensen/kanalen du skal bruke mest f.eks kanal16
Slik at den er da 1:1 i SWR men husk SWR metret skal kalibreses til hver frekvens slik at det blir riktig
vri justerskruen slik at når du sender så skal nåla stå i set eller maks utslag i posisjon FWD hold inne senderknappen og slå brytern over til REF da vil nåla falle til riktig SWR i din antenne
Hvis du også har tenkt å bruke CB-Radioen innendørs så vil jeg anbefale deg en Tuner og swr meter
For å justere antennen optimalt til hver kanal. men husk også på at antenne kabelen også kan inneholde SWR så den bør også ha riktig lengde i.h.t laveste frekvens/kanal du skal sende på
for beregning av coax lengde er Frekvens(kanal) / på 300 X hastighetsfaktor i coax på 0,66 da vil du få en hel bølgelengde
for beregning av antenne lengde er frekvens(kanal) / på 300 X hastihetsfaktor i metall på 0,95 da vil du få en hel bølge lengde og så deler du på 2 for å få halvbølge eller 4 for kvartbølge (GP) antenne lengde
Men du kan også regne ut til 5/8 dels bølge antenne som stråler mere rett ut til siden enn en vanlig 1/4 bølge antenne som stråler ganske mye mer opp.
som da blir (Frekvens / på 300 X 0,95 / på 8 X 5 = antennelengde element i meter) men denne er bare for selve pisken som peker rett opp
Radialene skal fortsatt være på 1/4 bølgelengde (de som peker nedover eller Karroseriet på bilen)
Bare send PM eller spør så skal jeg svare deg etter beste evne ved trimming/justering av antennen
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#5
Posted 02 January 2008 - 01:02
Slik at den er da 1:1 i SWR men husk SWR metret skal kalibreses til hver frekvens slik at det blir riktig
vri justerskruen slik at når du sender så skal nåla stå i set eller maks utslag i posisjon FWD hold inne senderknappen og slå brytern over til REF da vil nåla falle til riktig SWR i din antenne
Hvis du også har tenkt å bruke CB-Radioen innendørs så vil jeg anbefale deg en Tuner og swr meter
For å justere antennen optimalt til hver kanal. men husk også på at antenne kabelen også kan inneholde SWR så den bør også ha riktig lengde i.h.t laveste frekvens/kanal du skal sende på
for beregning av coax lengde er Frekvens(kanal) / på 300 X hastighetsfaktor i coax på 0,66 da vil du få en hel bølgelengde
for beregning av antenne lengde er frekvens(kanal) / på 300 X hastihetsfaktor i metall på 0,95 da vil du få en hel bølge lengde og så deler du på 2 for å få halvbølge eller 4 for kvartbølge (GP) antenne lengde
Men du kan også regne ut til 5/8 dels bølge antenne som stråler mere rett ut til siden enn en vanlig 1/4 bølge antenne som stråler ganske mye mer opp.
som da blir (Frekvens / på 300 X 0,95 / på 8 X 5 = antennelengde element i meter) men denne er bare for selve pisken som peker rett opp
Radialene skal fortsatt være på 1/4 bølgelengde (de som peker nedover eller Karroseriet på bilen)
Bare send PM eller spør så skal jeg svare deg etter beste evne ved trimming/justering av antennen
Litt vel overkill,eller?? Dette blir jo for helt spes interriserte, gjør det ikke?
"Enkle spørsmål, enkle svar..."
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#6
Posted 02 January 2008 - 07:54
men kabellengder er nok for oss som er litt mere intressert.. (mest for innendørsbruk det da)
men så var det litt teori som kan benyttes hvis man vil lage antenna selv da
Men husker man god elektrisk jording til antenna (skjermen i coax) til karrosseri i bilen så vil man i allefal få benyttet maximal jordplan fra bilen til antennen.. Midt på taket er da best
og riktig lendge på antenne som da kan justers/kappes til lavest mulig SWR for den kanalen man bruker mest
Ingen fasitsvar men en pekepinn på hvordan få best resultat
Og pass på når man setter på lastetativ på taket så vil det påvirka antenne i negativ retning og høyere SWR
OBS OBS! (gått i den fella selv og resultat ødelagt utgangstrinn på radioen)
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF