Gå til innhold



Foto

Grand Vitara 2.0 TD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Stikkan

Stikkan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 15:12

Har nettopp anskaffet meg en 2000 mod Grand Vitara 2.0 TD og har problemer med at varmeapparatet ikke fungerer. Blåser bare kaldluft selv om motoren har blitt varm.
Arbeidstemp virker helt normal. Ligger litt under halv på måleren når motoren er varm.
Returtanken for kjøleveske var tom da jeg sjekket og fyllte derfor på opp til MAX-merket.
Kan ikke se at det har forsvunnet noe etter det.
Inntil varmlufta forsvant helt var det litt variabelt om det blåste varmt eller kaldt selv om hendelen stod på max varme. Nå blir det ikke varmluft selv om jeg kjører over 1 time.

Glad for tips og råd til en novis 4x4-eier! :-)

#2 olabil

olabil

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 17:41

QUOTE(Stikkan @ 2 Jan 2008, 15:12) <{POST_SNAPBACK}>
Har nettopp anskaffet meg en 2000 mod Grand Vitara 2.0 TD og har problemer med at varmeapparatet ikke fungerer. Blåser bare kaldluft selv om motoren har blitt varm.
Arbeidstemp virker helt normal. Ligger litt under halv på måleren når motoren er varm.
Returtanken for kjøleveske var tom da jeg sjekket og fyllte derfor på opp til MAX-merket.
Kan ikke se at det har forsvunnet noe etter det.
Inntil varmlufta forsvant helt var det litt variabelt om det blåste varmt eller kaldt selv om hendelen stod på max varme. Nå blir det ikke varmluft selv om jeg kjører over 1 time.

Glad for tips og råd til en novis 4x4-eier! :-)

Hvordan står velgerspaken for resirk-friskluft.
Hvis denne står på resirk vil du kun få den luften som allerede er i kupen.
. blush.gif
Skruzuki

#3 Stikkan

Stikkan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 08:10

QUOTE(olabil @ 2 Jan 2008, 17:41) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan står velgerspaken for resirk-friskluft.
Hvis denne står på resirk vil du kun få den luften som allerede er i kupen.
. blush.gif



Velgerspaken står IKKE på resirk nei :-)

#4 olabil

olabil

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 16:44

klønete skrevet av meg men min var også sånn og der hadde wiren til spaken hoppet av.
det jeg mente var at du kanskje må sjekke denne.
Skruzuki

#5 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 23:07

QUOTE(olabil @ 3 Jan 2008, 16:44) <{POST_SNAPBACK}>
klønete skrevet av meg men min var også sånn og der hadde wiren til spaken hoppet av.
det jeg mente var at du kanskje må sjekke denne.


Varmen vil jo ikke utebli av den grunn.
En arbeidskollega av meg har en 2002 mod. som har samme prob på en side (passasjerside).
Der trodde suzuki at det var noe spjell opplegg som hadde hoppet av. ?? Ikke vet jeg, og han hadde ikke inne bilen til rep før jeg tok julefri. Men kan høre med han til mandagen. 7.1. Om han har fått fikset det, og hva det eventuelt var, men håper nå igrunn du har fått fikset det nå da. wink.gif
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#6 Stikkan

Stikkan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 04 January 2008 - 10:42

Takk for god respons!
Har ikke fått fikset d ennå nei.
Er takknemlig for alle råd som måtte komme.

Må jeg av med dashboard for å komme til spjeld?

Sjekket kjøleveskenivå igjen og nå er returtanken tom igjen bare 1 uke etter påfylling.
Mistenker at det har en sammenheng med varmluftproblemet men mulig jeg tar feil?
Har sjekket oljepeileren og påfyllingslokk på toppen men ikke antydning til vann (grå olje) noen av plassene.
Utett termostat eller vannpumpe??? Har ikke sett vanndammer/flekker under bilen. Tips?

Edited by Stikkan, 04 January 2008 - 10:49.


#7 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 04 January 2008 - 15:30

dersom det er veldig lite kjølevæske på bilen blir det lite futt i varmeapparatet ja.. men burde vel gi seg utslag i veldig ujevn og høg temp på motoren også.

prøv å fjerne termostaten. dersom denne ikkje åpner vil det heller ikkje bli noke særlig futt i varmen.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#8 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 January 2008 - 20:34

er vel heller motsatt.... om den aldri lukker vil all kjølevæska sirkulere om radiatorenbestandig, og alltid bli kjølt ned....

rett motsatt vil bilen koke, fordi vannet aldri forlaater motoren og motoren får heller ikke avkjølt vann inn til å bytte ut det som er for varmt...

h

men om det forsvinner vann vil jeg tro du skulle se det der det evt lekker ut.... bruk ei god lykt og lys ned på vannpumpa.... om denne er defekt vil du se at det er dråper, og vått på undersiden av den rett etter at du har stoppa bilen...

hvordan er slangene til varmeapparatet( de som går inn igjennom torpedoveggen). er de like ca varme som slangen inn i radiatoren?

Vet ikke hvordan det er på GV, men jeg vil tro at det sitter ei kran på torpedoveggen i nærheten av stedet der slangene går igjennom, sjekk at denne regulerer når man trekker i hendelen.

Edited by sven, 04 January 2008 - 20:37.



#9 Stikkan

Stikkan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 07:32

På fredag gikk termostaten helt bananas?!! Motortempen pendlet nå og da raskt mellom kald og varm. Forklarer jo kanskje en del om at termostat er defekt MEN hvor tar kjøleveska veien????

Igår tok jeg en runde med bilen. Ingen tegn til lekkasje i motorrom, på bakken under bilen eller i kupeèn??
Nok en gang fyllte jeg på kjøleveske til MAX på returtanken og kjørte 4-5 km uten at det kom noe varmluft. Motortempen lå jevnt og fint. Da hadde det igjen forsvunnet et par desiliter så jeg fyllte på opp til MAX.....OG da plutselig på neste tur kom VARMEN tilbake. Kjørte et par mil og bilen blåste varme hele tiden. Sjekket kjøleveske etterpå og fremdeles på MAX så ingenting hadde forsvunnet underveis.

Nå skal termostat byttes MEN hvor i all verden tar kjøleveska veien???? Frykter defekt topp/pakning???

#10 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 11:31

om det er topp/pakning vil jeg tro du skal se på eksosoen at bilen ryker hvitt, samt at det lukter frostvæske av eksosen....


på min vitara var det og et slikt problem, og der så jeg heller aldri at det lakk, men det synes under vannpumpa at det hadde vært vått der... var litt mer irr med "rennemønster"


#11 Stikkan

Stikkan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 07:57

Nå er termostat bytta og bilen blåser varmluft i kupèn som bare det :-)
Har kjørt 6-7 mil nå og ikke merka kaldluft på varm motor i det hele tatt.

Da er det bare ett problem igjen og det er kjølevannet som forsvinner?? Hvor tar det veien???
Kan ikke se noe som indikerer lekkasje på vannpumpa. Synes kanskje bilen blåser litt mye hvit røyk når den er kald.

#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 18:35

QUOTE(Stikkan @ 10 Jan 2008, 07:57) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er termostat bytta og bilen blåser varmluft i kupèn som bare det :-)
Har kjørt 6-7 mil nå og ikke merka kaldluft på varm motor i det hele tatt.

Da er det bare ett problem igjen og det er kjølevannet som forsvinner?? Hvor tar det veien???
Kan ikke se noe som indikerer lekkasje på vannpumpa. Synes kanskje bilen blåser litt mye hvit røyk når den er kald.

har du målt kompresjonen skikkelig nøye. Da får du svar på mye og slipper å gå og gruble. Det er ikke mange kronene for utstyr til å måle med på Biltema.