Gå til innhold



Foto

Galloper


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 Mocool85

Mocool85

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 10:40

Hei.
jeg har hatt en del pajero både kort og lang, er fornøyd med pajero. den er trofast og "billig" i drift. Deler er det også lett og ordne.
Men jeg vurderer nå en GALLOPER som skal erstatte gamlebilen.
Jeg vet Galloper er bygd i samme "forma" som Pajero, men er ramma likt behandlet som Pajero? altså med tanke på grunning og stål-kvalitet.
Pajero ruster godt som vi alle vet, men Galloper har jeg ingen erfaring med. Ruster den på de samme plassene? forskjermer,ramme,hjørner bak, a-stolpe osv.=)?
Er motoren også laget i samme "forma" som Pajero?
Ser at det står Hyundai på motoren så da må det jo være noen forandring i selve "forma" til topplogget og da er det muligens noen andre forandringer også?

Vurderer som sagt og kjøpe den lange typen da jeg trenger plassen. Den er "billig" og basert på velprøvd elektronikk og drivverk.
Men holder den mål? Kan den sammenlignes med Pajero?
Lån til langt over pipa, men gud å gøy jeg har det=)

#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 11:29

Samme motor som pajero 2.5

generellt e det sånn me alle hunday som har 2.5 TD
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 Mocool85

Mocool85

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 15:05

ja sammen motor som mitsubishi..
men er den laget av samme materiale? eller har hyundai brukt sine egne stål-blandinger og sin egen aluminium til produksjonen?

noen med galloper-erfaring der ute? ?
Lån til langt over pipa, men gud å gøy jeg har det=)

#4 Suggen

Suggen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 20:22

Galloper motoren er en mitsubishi-motor...er laget av det samme stålet i samme formen smile.gif Karosseriet vil jeg tro er nogenlunde likt det og... Finner du en rustfri en så fort deg å tectylere alle hulrom og innvendig i ramma, så har du sikra deg det du kan ihvertfall smile.gif

#5 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 21:23

ikke det samme nei.. hunday kjøpte formene og tegningene til 96modell motoren og 91modell karosseriet..de lager alt selv på lisens med sitt eget stål og alu på absolutt alt..

det jeg har sett så ruster de mye...
sjelden å se en 2000modell pajero full av rust, men sett mange gallopere full av rust på de aller fleste steder...
_RalliArt_

#6 Mocool85

Mocool85

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 22:53

er det noen forskjell på 1991mod 2.5td
og 1996mod 2,5td?
galloper har jo intercooler også, men dette er vel eneste forandring/oppgradering?

Har også hørt at galloper er "utstyrt" med såkalte "lydmatter" under. Disse samler på vann og smuss og det igjenn er starten på flintstonegulv. Hadde ikke mitsubishi slike også på sin GEN1 fra ca 88-91?
Lån til langt over pipa, men gud å gøy jeg har det=)

#7 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 22:58

er noe forandringer der ja.

pajero fikk intercooler fra 89-

de lydmattene er noe dritt. har ikke sett makne på noen pajero
_RalliArt_

#8 Mocool85

Mocool85

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 23:20

hmm ok takker for svar,
men kan Galloper måle seg med Pajero?? Teknisk sett burde den jo det med tanke på motor og drivverk, både i skog og mark.
Eller er den rett og slett dritt?
Lån til langt over pipa, men gud å gøy jeg har det=)

#9 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 09 January 2008 - 09:45

med tanke p[ at det er en GEN1 pajero s[ er den helt sikkert mye bedre en de, selv velger jeg gen2 pajero
_RalliArt_

#10 RuneB

RuneB

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 16:42

Har hatt Pajero Gen 2 og 3 samt en Galloper Innovation og nå en Super Exceed. Det eneste jeg savner fra Gen 2 er muligheten for å koble inn 4 wd under fart. Gen 3 har liksom kommet over "traktor trinnet"så kan nesten ikke sammenligne med denne, den koster jo det dobbelte også.
Kjøpte en innovation helt ny i 2000 og kjørte ca 60.000 med den uten problemer. Gikk så over til en Gen 3, men så kom dette med familie i bildet og da fungerer det dårlig med "spareskilt".
Har nå en Super Exceed og er kjempe fornøyd med den, riktig nok en Koreansk Fergusson(som mine kolleger kaller den) men passer ypperlig til mitt bruk som familie-bil med masse plass til folk(7 seter), bagasje og i tillegg lett trekker tunge hengere. Er ingen rust på denne etter hva jeg har sett.
Men drømmer om Gen 3 neste gang det blir bilbytte, evt Gen 4 om det skulle komme noe nytt, men som sakt er dette en helt annen prisklasse.

Edited by RuneB, 13 January 2008 - 16:43.


#11 Mocool85

Mocool85

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 19:05

ja prisklassen er jo alltid hinderet. men jeg tror jeg går for Super Exceed etter 2000mod.
ser fremm til gen4 også vis den kommer da. men prise blir vel som på nye patrolene-600.000----og oppover.!)=
Lån til langt over pipa, men gud å gøy jeg har det=)

#12 pajo

pajo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 815 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 19:43

Gen 4 hvis den kommer blink.gif

Den har jo kommi... Selv om den er utrolig lik gen 3 wink.gif

#13 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 20:23

Det med rust kommer jo helt an på hvordan bilen er behandlet. Gjelder alle biler. Har sett biler langt over 2000 modeller med en del rust. Men har også sett biler langt ned på 90 tallet uten noe rust. Hvis du får en liten ripe/steinsprut, så gjør noe med den med en gang. Og poler og voks bilen grundig minst et par ganger i året. Og vask minst en gang i uka (spesiellt på vinteren). Da holder de seg som regel bra.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#14 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 22:17

Gen4 er her ja... Men jeg er skuffet. Ser ut som en Gen3/Gen2 hybrid. Hvorfor gå tilbake i tid?

Gen3 er jo helt RÅ, men nå er faktisk nye Outlander tøffere enn nye Pajero...

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#15 Mocool85

Mocool85

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 17:25

gen4 er jo en ganske lik gen3 ja, men ser ja at mitsubishi går for den mer "amerikansk" looken. eller tar jeg helt feil??hmmm.
Lån til langt over pipa, men gud å gøy jeg har det=)

#16 Martinello

Martinello

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 21:33

Har en 1999 Galloper.........
Bilen er jeg fornøyd med til familie bruk, har kjørt over 40.000 Km siste året problemfritt!
Men som det ble nevnt tidligere, så er vedlikehold utrolig viktig!

#17 Trond Ingar Fagerli

Trond Ingar Fagerli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 19 January 2008 - 18:56

QUOTE(Martinello @ 17 Jan 2008, 21:33) <{POST_SNAPBACK}>
Har en 1999 Galloper.........
Bilen er jeg fornøyd med til familie bruk, har kjørt over 40.000 Km siste året problemfritt!
Men som det ble nevnt tidligere, så er vedlikehold utrolig viktig!



40000km på et år!!!??

ca. 48000,- i diesel kostnad det gitt, grøss... whistle.gif

#18 Martinello

Martinello

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 19 January 2008 - 20:39

Det blir frort noen kroner ut av det ja, det beste er å la være å tenke på det rolleyes.gif

#19 RuneB

RuneB

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 19:22

QUOTE(Trond Ingar Fagerli @ 19 Jan 2008, 18:56) <{POST_SNAPBACK}>
40000km på et år!!!??

ca. 48000,- i diesel kostnad det gitt, grøss... whistle.gif

Enten man kjører Pajero eller Galloper går det litt til drivstoff, men det er man jo klar over. Men savner å ha 60 hk til(fra pajen)og ha samme forbruket som Galloper.
Eller bruker Galloperen min uvanlig mye? Ca 0,95 på mila(inkl webasto)

#20 Mocool85

Mocool85

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 21:57

ligger ikke forbruket på pajero og galloper på det samme?? l-per/mil.??
de veier jo nesten det samme , men galloper har jo intercooler bruker da den mer diesel en pajero?
Lån til langt over pipa, men gud å gøy jeg har det=)