Gå til innhold



Foto

oljeskift


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 j0han5en

j0han5en

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 535 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 18:15

Hvor mye olje skal det ca. på gearkasse og motor?
hvorfor ha stor bil, når dekkene ser større ut på en liten??

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 18:19

husker ikke, men om du søker litt har det vært oppe fler ganger.


#3 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 19:11

Kapasiteter
Bunnpanne, inkl. filter 3.7 (l)
Manuell transmisjon
Girkasse etterfylling 1.3 (l)
Fordelingsgirkasse 0.8 (l)
Differensial, 4x4 foran 2.0 (l)
Differensial, 4x4 bak 1.5 (l)
Kjølesystem 5.0 (l)

#4 j0han5en

j0han5en

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 535 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 22:43

takk for svar:D

Da blir det oljeskift til helga

Edited by j0han5en, 08 January 2008 - 22:43.

hvorfor ha stor bil, når dekkene ser større ut på en liten??

#5 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 23:38

Husk å bruk mineralolje...ikke syntetisk.
Ødla min andre nyoverhalte motor med fullsyntetisk olje.
Fikk beskjed av auto23 at eg ikke måtte kjøre med noe annet en mineralolje

#6 TEL

TEL

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 97 Innlegg:

Posted 09 January 2008 - 09:39

QUOTE(terje takras @ 8 Jan 2008, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Husk å bruk mineralolje...ikke syntetisk.
Ødla min andre nyoverhalte motor med fullsyntetisk olje.
Fikk beskjed av auto23 at eg ikke måtte kjøre med noe annet en mineralolje


Hvorfor skal man ikke kjøre på fullsyntetisk? Jeg har kjørt på det i 5 år, men har ikke merket noen problemer, jeg trodde det var en fordel med tynn olje.

#7 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 09 January 2008 - 11:00

Absolutt fordel med tynn olje på disse motorene, de har tynne oljekanaler som kokser seg fort opp...sjekk oljepumpa om du har av dekselet eller vannpumpa en gang...masse dritt der
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#8 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 09 January 2008 - 16:50

Auto23,der man leverer inn alle typer motorer for overhaling som har erfaring i over 20 år sa at eg MÅTTE IKKE bruke syntetisk olje på gamle motorer.
Den blir for tynn til min motor (413 86 mod)som dem overhalte.

Jeg kjørte det på min forje motor 5-50 fullsyntetisk og der ble det for stor friksjon mellom stempelringene og sylinderveggene.

Skal ikke krangle på hvem som har rett eller ikke.
Det beste er å ringe et motorverksted der dem har litt peiling på slikt.
Jeg bare skriver det jeg er blit fortalt av bilmekanikere/overhalere smile.gif

I 1986 hadde dem vel ikke syntetisk og da ble motorene bygd for mineralolje uten syntetiske stoffer.
Sikkert derfor.

Kan ta bilder av sylindren og vise dere hvor slitt dem ble etter 5 000 km.
Litt merkelig skal eg være enig i!!!
Kunne tenkt meg å kjøre med tynnere olje når jeg har montert turbo på bilen. dry.gif

PS....oljekanalene ligger inni motoren og du kan ikke se om dem er kokset igjen.
Det ser du bare når du skal overhale/plukke motoren i deler.
Jeg fant ingen tegn på koks eller slam i min motor etter den hadde gått 180 000,kan hende forje eier har vært flink å skifte olje ofte biggrin.gif

#9 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 09 January 2008 - 21:38

QUOTE(terje takras @ 9 Jan 2008, 16:50) <{POST_SNAPBACK}>
PS....oljekanalene ligger inni motoren og du kan ikke se om dem er kokset igjen.
Det ser du bare når du skal overhale/plukke motoren i deler.
Jeg fant ingen tegn på koks eller slam i min motor etter den hadde gått 180 000,kan hende forje eier har vært flink å skifte olje ofte biggrin.gif



Eg har blitt fortalt at det er oljekanalane i toppen som "gror" igjenn, men ikkje veit eg...

Appropo olje type, har spurt fleire plasser med forskjellig svar alle plasser.. På RSA (Suzuki) fekk eg beskjed om mineral eller halv synt , mens på den lokale BilXtra`n fikk eg huden full fordi eg kjøpte halv-synt. Fordi dei bilane MÅTTE ha syntetisk... Har også hørt rund andre plasser...

Min stefar blei fortalt av ein mekaniker han bruka at syntetisk olje blei for tynn til 413 og ville føre til lekasjer(han hadde vist erfaring med d)...


Vår lange 413 har heila sitt liv brukt mineral olje, og den nærmer seg 200 000 med org. motor. Den sviver jo som bare det..

Vell, nå blei eg ikkje no klokere sjøl. Sitter også å lurer på ka oljetype eg skal bruke på Samurai`n? Har etterfyllet med halv synt, men er i tvil..


PS! Shu, nå har vel du Vitara/Swift blokk, og der skal ein bruke Synt olje i følge RSA..
www.zuki.no
Min Blogg


Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt

#10 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 04:19

QUOTE(tåffår @ 9 Jan 2008, 21:38) <{POST_SNAPBACK}>
PS! Shu, nå har vel du Vitara/Swift blokk, og der skal ein bruke Synt olje i følge RSA..



Ok takk biggrin.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#11 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 10:39

Den motoren eg plukka ut av min 413 gikk på heilsyntetisk den perioda eg tok vare på den. etterkvart så kakla den og lak så mykje at det vart kunn billigste type sidan den likevel skulle gå opp i røyk og lekke ut. på slutten fyllte eg olje kun når lampa lyste. På denne var det betydelige slitekanter, men regner med dei kom den siste tida. Motoren hadde ukjent KM, men vil tippe rundt 180000. Den vart dumpa.

Godt mulig det er best med mineralolje likevel..? Eg har også hatt inntrykk av at oljepumpa ikkje er av den kraftigste sorten så mulig den får opp høgare trykk med tjukkare olje?

@rnf.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 13:53

QUOTE(yakuza @ 12 Jan 2008, 10:39) <{POST_SNAPBACK}>
Den motoren eg plukka ut av min 413 gikk på heilsyntetisk den perioda eg tok vare på den. etterkvart så kakla den og lak så mykje at det vart kunn billigste type sidan den likevel skulle gå opp i røyk og lekke ut. på slutten fyllte eg olje kun når lampa lyste. På denne var det betydelige slitekanter, men regner med dei kom den siste tida. Motoren hadde ukjent KM, men vil tippe rundt 180000. Den vart dumpa.

Godt mulig det er best med mineralolje likevel..? Eg har også hatt inntrykk av at oljepumpa ikkje er av den kraftigste sorten så mulig den får opp høgare trykk med tjukkare olje?

@rnf.

Som jeg skrev til ballemann så har jeg en følelse av at mange motorproblemer med 413 grunnes lavt oljetrykk og kanskje vi burde satt inn oljetrykkmåler alle sammen. Det kunne vært av interesse å se om feks synt og mineral gir ulikt oljetrykk.

Noen som har forsøkt å måle forkjellige oljer på samme motor?

#13 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 14:11

Noen som har prøvd å tilsette teflon i olja?
Jeg har noe sån teflonolje som du kan ha i olja på jobb,koster 900 kr pr halv liter.
Kansje jeg skal prøve

#14 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 14:26

eg hadde sagkjedeolje på min ved et uhell etter å ha blingsa litt på kva flaske eg tok i farten å fyllte på. syns det blei mindre ulyder av det.

Anbefaler overhodet ingen å gjere det samme, men viser kanskje at tjukkare olje kan være en fordel.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#15 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 14:36

QUOTE(yakuza @ 12 Jan 2008, 14:26) <{POST_SNAPBACK}>
eg hadde sagkjedeolje på min ved et uhell etter å ha blingsa litt på kva flaske eg tok i farten å fyllte på. syns det blei mindre ulyder av det.

Anbefaler overhodet ingen å gjere det samme, men viser kanskje at tjukkare olje kan være en fordel.

På en MC 1100 ccm som jeg hadde en gang i tiden skar de fleste seg i toppene (V4) på grunn av for trange oljekanaler. Min holdt så lenge jeg hadde den og da forklarte importøren det med at min kjørestil med bånn gass hele tiden og aggressiv kjøring gjorde at det ble tilstrekkelig oljetrykk mens de som kjørte mer normalt fikk ikke opp trykket og motoren skar seg,

Det kan være andre ting enn oljen som spiller inn, Ulik bruk gjør at det som funker hos en ikke funker hos en annen.

Derfor oljetrykksmåler. Skal stikke bort på Biltema på mandag og kjøpe meg en.

#16 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 14:44

Tror nok at 5w-50 er for tynnt til disse bilene, men jeg har større tro på 5W40 fullsyntetisk.
5W50 er vel en sånn long life olje som skal på Wag biler og saab bland annet. På saab så bruker de så tynne oljer på grunn av register kjede brudd ved for dårlig oljer.
Mvh Frank


user posted image

Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#17 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 15:22

husk at økt oljetrykk betyr ikke nødvendigvis at mer olje kommer fram og smører der den skal... bare at olja har trangere for å komme dit....


#18 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 15:42

QUOTE(Nöcke @ 12 Jan 2008, 14:36) <{POST_SNAPBACK}>
På en MC 1100 ccm som jeg hadde en gang i tiden skar de fleste seg i toppene (V4) på grunn av for trange oljekanaler. Min holdt så lenge jeg hadde den og da forklarte importøren det med at min kjørestil med bånn gass hele tiden og aggressiv kjøring gjorde at det ble tilstrekkelig oljetrykk mens de som kjørte mer normalt fikk ikke opp trykket og motoren skar seg,

Det kan være andre ting enn oljen som spiller inn, Ulik bruk gjør at det som funker hos en ikke funker hos en annen.

Derfor oljetrykksmåler. Skal stikke bort på Biltema på mandag og kjøpe meg en.



Så da konkluderer jeg med at man må ha bånn gass hele tiden for å være sikkert biggrin.gif

Skal også kjøpe meg en oljtrykksmåler før jeg kjører min noe mer, etter en kjøretur i dag frykter jeg at jeg har for lavt oljetrykk
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#19 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 17:00

QUOTE(sven @ 12 Jan 2008, 15:22) <{POST_SNAPBACK}>
husk at økt oljetrykk betyr ikke nødvendigvis at mer olje kommer fram og smører der den skal... bare at olja har trangere for å komme dit....

Ja det er også et poeng. Høg spenning betyr ikke høy strømstyrke. Men trykk, viskositet og volum er jo direkte avhengige av hverandre slik at om trykket holdes oppe og viskositeten senkes vil volumet være økt og visa versa.

#20 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 17:04

kald motor med tykk olje og masse turtall er ikke smart heller.
smile.gif