oljeskift
#1
Posted 08 January 2008 - 18:15
#2
Posted 08 January 2008 - 18:19
#3
Posted 08 January 2008 - 19:11
Bunnpanne, inkl. filter 3.7 (l)
Manuell transmisjon
Girkasse etterfylling 1.3 (l)
Fordelingsgirkasse 0.8 (l)
Differensial, 4x4 foran 2.0 (l)
Differensial, 4x4 bak 1.5 (l)
Kjølesystem 5.0 (l)
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#4
Posted 08 January 2008 - 22:43
Da blir det oljeskift til helga
Edited by j0han5en, 08 January 2008 - 22:43.
#5
Posted 08 January 2008 - 23:38
Ødla min andre nyoverhalte motor med fullsyntetisk olje.
Fikk beskjed av auto23 at eg ikke måtte kjøre med noe annet en mineralolje
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#6
Posted 09 January 2008 - 09:39
Ødla min andre nyoverhalte motor med fullsyntetisk olje.
Fikk beskjed av auto23 at eg ikke måtte kjøre med noe annet en mineralolje
Hvorfor skal man ikke kjøre på fullsyntetisk? Jeg har kjørt på det i 5 år, men har ikke merket noen problemer, jeg trodde det var en fordel med tynn olje.
#7
Posted 09 January 2008 - 11:00
Founder Suzuki 4x4 Norway
#8
Posted 09 January 2008 - 16:50
Den blir for tynn til min motor (413 86 mod)som dem overhalte.
Jeg kjørte det på min forje motor 5-50 fullsyntetisk og der ble det for stor friksjon mellom stempelringene og sylinderveggene.
Skal ikke krangle på hvem som har rett eller ikke.
Det beste er å ringe et motorverksted der dem har litt peiling på slikt.
Jeg bare skriver det jeg er blit fortalt av bilmekanikere/overhalere
I 1986 hadde dem vel ikke syntetisk og da ble motorene bygd for mineralolje uten syntetiske stoffer.
Sikkert derfor.
Kan ta bilder av sylindren og vise dere hvor slitt dem ble etter 5 000 km.
Litt merkelig skal eg være enig i!!!
Kunne tenkt meg å kjøre med tynnere olje når jeg har montert turbo på bilen.
PS....oljekanalene ligger inni motoren og du kan ikke se om dem er kokset igjen.
Det ser du bare når du skal overhale/plukke motoren i deler.
Jeg fant ingen tegn på koks eller slam i min motor etter den hadde gått 180 000,kan hende forje eier har vært flink å skifte olje ofte
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#9
Posted 09 January 2008 - 21:38
Det ser du bare når du skal overhale/plukke motoren i deler.
Jeg fant ingen tegn på koks eller slam i min motor etter den hadde gått 180 000,kan hende forje eier har vært flink å skifte olje ofte
Eg har blitt fortalt at det er oljekanalane i toppen som "gror" igjenn, men ikkje veit eg...
Appropo olje type, har spurt fleire plasser med forskjellig svar alle plasser.. På RSA (Suzuki) fekk eg beskjed om mineral eller halv synt , mens på den lokale BilXtra`n fikk eg huden full fordi eg kjøpte halv-synt. Fordi dei bilane MÅTTE ha syntetisk... Har også hørt rund andre plasser...
Min stefar blei fortalt av ein mekaniker han bruka at syntetisk olje blei for tynn til 413 og ville føre til lekasjer(han hadde vist erfaring med d)...
Vår lange 413 har heila sitt liv brukt mineral olje, og den nærmer seg 200 000 med org. motor. Den sviver jo som bare det..
Vell, nå blei eg ikkje no klokere sjøl. Sitter også å lurer på ka oljetype eg skal bruke på Samurai`n? Har etterfyllet med halv synt, men er i tvil..
PS! Shu, nå har vel du Vitara/Swift blokk, og der skal ein bruke Synt olje i følge RSA..
Min Blogg
Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt
#10
Posted 12 January 2008 - 04:19
Ok takk
#11
Posted 12 January 2008 - 10:39
Godt mulig det er best med mineralolje likevel..? Eg har også hatt inntrykk av at oljepumpa ikkje er av den kraftigste sorten så mulig den får opp høgare trykk med tjukkare olje?
@rnf.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#12
Posted 12 January 2008 - 13:53
Godt mulig det er best med mineralolje likevel..? Eg har også hatt inntrykk av at oljepumpa ikkje er av den kraftigste sorten så mulig den får opp høgare trykk med tjukkare olje?
@rnf.
Som jeg skrev til ballemann så har jeg en følelse av at mange motorproblemer med 413 grunnes lavt oljetrykk og kanskje vi burde satt inn oljetrykkmåler alle sammen. Det kunne vært av interesse å se om feks synt og mineral gir ulikt oljetrykk.
Noen som har forsøkt å måle forkjellige oljer på samme motor?
#13
Posted 12 January 2008 - 14:11
Jeg har noe sån teflonolje som du kan ha i olja på jobb,koster 900 kr pr halv liter.
Kansje jeg skal prøve
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#14
Posted 12 January 2008 - 14:26
Anbefaler overhodet ingen å gjere det samme, men viser kanskje at tjukkare olje kan være en fordel.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#15
Posted 12 January 2008 - 14:36
Anbefaler overhodet ingen å gjere det samme, men viser kanskje at tjukkare olje kan være en fordel.
På en MC 1100 ccm som jeg hadde en gang i tiden skar de fleste seg i toppene (V4) på grunn av for trange oljekanaler. Min holdt så lenge jeg hadde den og da forklarte importøren det med at min kjørestil med bånn gass hele tiden og aggressiv kjøring gjorde at det ble tilstrekkelig oljetrykk mens de som kjørte mer normalt fikk ikke opp trykket og motoren skar seg,
Det kan være andre ting enn oljen som spiller inn, Ulik bruk gjør at det som funker hos en ikke funker hos en annen.
Derfor oljetrykksmåler. Skal stikke bort på Biltema på mandag og kjøpe meg en.
#16
Posted 12 January 2008 - 14:44
5W50 er vel en sånn long life olje som skal på Wag biler og saab bland annet. På saab så bruker de så tynne oljer på grunn av register kjede brudd ved for dårlig oljer.
Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117
#17
Posted 12 January 2008 - 15:22
#18
Posted 12 January 2008 - 15:42
Det kan være andre ting enn oljen som spiller inn, Ulik bruk gjør at det som funker hos en ikke funker hos en annen.
Derfor oljetrykksmåler. Skal stikke bort på Biltema på mandag og kjøpe meg en.
Så da konkluderer jeg med at man må ha bånn gass hele tiden for å være sikkert
Skal også kjøpe meg en oljtrykksmåler før jeg kjører min noe mer, etter en kjøretur i dag frykter jeg at jeg har for lavt oljetrykk
#19
Posted 12 January 2008 - 17:00
Ja det er også et poeng. Høg spenning betyr ikke høy strømstyrke. Men trykk, viskositet og volum er jo direkte avhengige av hverandre slik at om trykket holdes oppe og viskositeten senkes vil volumet være økt og visa versa.
#20
Posted 12 January 2008 - 17:04
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt