Auto23,der man leverer inn alle typer motorer for overhaling som har erfaring i over 20 år sa at eg MÅTTE IKKE bruke syntetisk olje på gamle motorer.
Den blir for tynn til min motor (413 86 mod)som dem overhalte.
Jeg kjørte det på min forje motor 5-50 fullsyntetisk og der ble det for stor friksjon mellom stempelringene og sylinderveggene.
Skal ikke krangle på hvem som har rett eller ikke.
Det beste er å ringe et motorverksted der dem har litt peiling på slikt.
Jeg bare skriver det jeg er blit fortalt av bilmekanikere/overhalere
I 1986 hadde dem vel ikke syntetisk og da ble motorene bygd for mineralolje uten syntetiske stoffer.
Sikkert derfor.
Kan ta bilder av sylindren og vise dere hvor slitt dem ble etter 5 000 km.
Litt merkelig skal eg være enig i!!!
Kunne tenkt meg å kjøre med tynnere olje når jeg har montert turbo på bilen.
PS....oljekanalene ligger inni motoren og du kan ikke se om dem er kokset igjen.
Det ser du bare når du skal overhale/plukke motoren i deler.
Jeg fant ingen tegn på koks eller slam i min motor etter den hadde gått 180 000,kan hende forje eier har vært flink å skifte olje ofte
Det høres underlig ut. Viskositeten er jo ikke avhengig av mineral/synt, men av viskositetstallene. En dyrere olje (synt) skal beholde egenskapene lenger og i et større temperaturintervall (dvs tynnere ved kaldstart og tykkere ved varm motor).
Noen anbefaler singlegradeolje på gressklippere, Harley og annet grovkalibret utstyr. Hvorfor er for meg et mysterium, syntetisk multigrade bør jo teoretisk være bedre på alt (bortsett fra pris).
Noen fabrikanter/motorbyggere anbefaler en egen innkjøringsolje som har høyere friksjon, jeg vet ikke om den finnes både i mineral og synt. Syntetisk olje har vel noe lavere friksjon enn mineral, men det burde jo være en fordel utenom innkjøring.
Ellers er det en kjent sak at ved å bruke syntetisk olje på en gammel motor kan en løsne opp en del gunk som kan tette kanaler. Gunk kan også ha gjort at gummitetninger har morknet, slik at når gunket løsner kan det bli lekkasje. Ingen av delene burde være et problem på en nyoverhalt motor eller en motor som har fått hyppige skift.