Gå til innhold



Foto

oljeskift


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#21 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 18:02

QUOTE(terje takras @ 12 Jan 2008, 17:04) <{POST_SNAPBACK}>
kald motor med tykk olje og masse turtall er ikke smart heller.
smile.gif
Da får du høyt trykk men lite volum så det blir som sven sier ikke noe smøring ut av det selv om trykket er bra.

#22 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 20:19

fordelen med litt tykkere olje slik jeg ser det er at om en motor er litt slitt og da har litt større klaringer, er at den fyller litt mer.... og "demper" slakken litt.


#23 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 16:32

QUOTE(terje takras @ 9 Jan 2008, 16:50) <{POST_SNAPBACK}>
Auto23,der man leverer inn alle typer motorer for overhaling som har erfaring i over 20 år sa at eg MÅTTE IKKE bruke syntetisk olje på gamle motorer.
Den blir for tynn til min motor (413 86 mod)som dem overhalte.

Jeg kjørte det på min forje motor 5-50 fullsyntetisk og der ble det for stor friksjon mellom stempelringene og sylinderveggene.

Skal ikke krangle på hvem som har rett eller ikke.
Det beste er å ringe et motorverksted der dem har litt peiling på slikt.
Jeg bare skriver det jeg er blit fortalt av bilmekanikere/overhalere smile.gif

I 1986 hadde dem vel ikke syntetisk og da ble motorene bygd for mineralolje uten syntetiske stoffer.
Sikkert derfor.

Kan ta bilder av sylindren og vise dere hvor slitt dem ble etter 5 000 km.
Litt merkelig skal eg være enig i!!!
Kunne tenkt meg å kjøre med tynnere olje når jeg har montert turbo på bilen. dry.gif

PS....oljekanalene ligger inni motoren og du kan ikke se om dem er kokset igjen.
Det ser du bare når du skal overhale/plukke motoren i deler.
Jeg fant ingen tegn på koks eller slam i min motor etter den hadde gått 180 000,kan hende forje eier har vært flink å skifte olje ofte biggrin.gif


Det høres underlig ut. Viskositeten er jo ikke avhengig av mineral/synt, men av viskositetstallene. En dyrere olje (synt) skal beholde egenskapene lenger og i et større temperaturintervall (dvs tynnere ved kaldstart og tykkere ved varm motor).

Noen anbefaler singlegradeolje på gressklippere, Harley og annet grovkalibret utstyr. Hvorfor er for meg et mysterium, syntetisk multigrade bør jo teoretisk være bedre på alt (bortsett fra pris).

Noen fabrikanter/motorbyggere anbefaler en egen innkjøringsolje som har høyere friksjon, jeg vet ikke om den finnes både i mineral og synt. Syntetisk olje har vel noe lavere friksjon enn mineral, men det burde jo være en fordel utenom innkjøring.

Ellers er det en kjent sak at ved å bruke syntetisk olje på en gammel motor kan en løsne opp en del gunk som kan tette kanaler. Gunk kan også ha gjort at gummitetninger har morknet, slik at når gunket løsner kan det bli lekkasje. Ingen av delene burde være et problem på en nyoverhalt motor eller en motor som har fått hyppige skift.

#24 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 17:45

QUOTE(Lettrus @ 13 Jan 2008, 16:32) <{POST_SNAPBACK}>
Det høres underlig ut. Viskositeten er jo ikke avhengig av mineral/synt, men av viskositetstallene. En dyrere olje (synt) skal beholde egenskapene lenger og i et større temperaturintervall (dvs tynnere ved kaldstart og tykkere ved varm motor).

Noen anbefaler singlegradeolje på gressklippere, Harley og annet grovkalibret utstyr. Hvorfor er for meg et mysterium, syntetisk multigrade bør jo teoretisk være bedre på alt (bortsett fra pris).

Noen fabrikanter/motorbyggere anbefaler en egen innkjøringsolje som har høyere friksjon, jeg vet ikke om den finnes både i mineral og synt. Syntetisk olje har vel noe lavere friksjon enn mineral, men det burde jo være en fordel utenom innkjøring.

Ellers er det en kjent sak at ved å bruke syntetisk olje på en gammel motor kan en løsne opp en del gunk som kan tette kanaler. Gunk kan også ha gjort at gummitetninger har morknet, slik at når gunket løsner kan det bli lekkasje. Ingen av delene burde være et problem på en nyoverhalt motor eller en motor som har fått hyppige skift.


Nei, viskositeten er ikke avhengig av mineral/ syntetisk olje, men likevel er det en kjennsgjerning at syntetisk olje har en god del lavere viskositet.... ergo, den har evnen til å flyte ved en lavere temperatur. og holder seg vel like tyntflytende om den er varm...

dette igjen gjør at på mer "grovt" utstyr vil mineralolja ligge imellom deler med større klaringer som en dempende film..

Edited by sven, 13 January 2008 - 17:51.