

Fartssperre?
Started by
Sidepipes-304
, Jan 10 2008 15:09
11 replies to this topic
#1
Posted 10 January 2008 - 15:09
Jeg har en E350 4x4 1994 modell. Lettskremt som jeg er lot jeg meg fortelle på et eller annet julebord at alle vogner over 3500 kgs. må ettermontere farts sperre, og jeg har ikke sovet godt siden
Noen som veit hva som gjelder(han som fortalte meg greiene driver med import av bil)? Hilsen Bjørn

#2
Posted 10 January 2008 - 15:44
QUOTE(Sidepipes-304 @ 10 Jan 2008, 15:09) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har en E350 4x4 1994 modell. Lettskremt som jeg er lot jeg meg fortelle på et eller annet julebord at alle vogner over 3500 kgs. må ettermontere farts sperre, og jeg har ikke sovet godt siden
Noen som veit hva som gjelder(han som fortalte meg greiene driver med import av bil)? Hilsen Bjørn

Så langt jeg har forstått gjelder dette ikke for de bilene som er registrert før 01.10.2001 som har dieselmotor.
GD300
#3
Posted 10 January 2008 - 17:37
For bensinbiler er det biler over 3,5t reg etter 1/1-05 som skal ha fartssperre.
#4
Posted 10 January 2008 - 21:08
Du kan nok sove trygt Sidepipes-304.
De andre gutta over her har rett i sine datoer....
De andre gutta over her har rett i sine datoer....
#5
Posted 10 January 2008 - 21:33
Sakset fra amcar nr 10/07:
Følgende biler skal ha hastighetsbegrenser:
Bilgruppe N2: Lastebil med totalvekt over 3500kg til 12000kg.
Bilgruppe N3: Lastebil med totalvekt over 12000kg har hatt krav siden -95.
Bilgruppe M2: Buss med totalvekt under 5000kg.
Bilgruppe M3: Buss med totalvekt over 5000kg, M3 buss med totalvekt over 10000kg har hatt krav siden -95.
Tabellen nedenfor viser hvilke datoer som gjelder for når hastighetsbegrenser må være montert i lastebil N2, buss M2 og M3:
Nasjonalt bruk:
Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):
Før 1. oktober 2001; ikke krav
Fra 1. oktober 2001; Ikke krav
Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008
Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):
Før 1. oktober 2001; ikke krav
Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2008
Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008
Internasjonalt bruk:
Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):
Før 1. oktober 2001; ikke krav
Fra 1. oktober 2001; Ikke krav
Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005
Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):
Før 1. oktober 2001; ikke krav
Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2006
Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005
De respektive hovedimportører har utviklet programvare for å endre software på elektronikk som styrer motor og automatgearkasse slik at hastigheten begrenses til 90 km/t for N2 lastebiler og 100 km/t for M2, M3 buss. Denne omprogrammeringen ivaretar avgasskrav på motor og riktige skiftetidspunkter på automatgearkasser. Forhandlernett til hovedimportørene vil kunne utføre dette.
Følgende biler skal ha hastighetsbegrenser:
Bilgruppe N2: Lastebil med totalvekt over 3500kg til 12000kg.
Bilgruppe N3: Lastebil med totalvekt over 12000kg har hatt krav siden -95.
Bilgruppe M2: Buss med totalvekt under 5000kg.
Bilgruppe M3: Buss med totalvekt over 5000kg, M3 buss med totalvekt over 10000kg har hatt krav siden -95.
Tabellen nedenfor viser hvilke datoer som gjelder for når hastighetsbegrenser må være montert i lastebil N2, buss M2 og M3:
Nasjonalt bruk:
Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):
Før 1. oktober 2001; ikke krav
Fra 1. oktober 2001; Ikke krav
Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008
Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):
Før 1. oktober 2001; ikke krav
Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2008
Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008
Internasjonalt bruk:
Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):
Før 1. oktober 2001; ikke krav
Fra 1. oktober 2001; Ikke krav
Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005
Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):
Før 1. oktober 2001; ikke krav
Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2006
Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005
De respektive hovedimportører har utviklet programvare for å endre software på elektronikk som styrer motor og automatgearkasse slik at hastigheten begrenses til 90 km/t for N2 lastebiler og 100 km/t for M2, M3 buss. Denne omprogrammeringen ivaretar avgasskrav på motor og riktige skiftetidspunkter på automatgearkasser. Forhandlernett til hovedimportørene vil kunne utføre dette.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.
#6
Posted 29 March 2008 - 22:09
Noen her som faktisk har fått montert hastighets begrenser i sin Ford ???
FordPower
FordPower
FordPower
No smoke No POWER, No Power no FUN, No fun no LIFE
No smoke No POWER, No Power no FUN, No fun no LIFE
#7
Posted 17 July 2009 - 16:27
QUOTE(FordPower @ 29 Mar 2008, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
Noen her som faktisk har fått montert hastighets begrenser i sin Ford ???
FordPower
FordPower
Det finnes unntak ang fartsperre!
Min Excursion er registrert 01.01.02 (importert til Norge i 2005). Jeg fikk 2`er feil på EU-kontrollen siden jeg ikke hadde montert fartsperre.
Gikk lenge og lurte på hva jeg skulle få til, for jeg hadde ærlig talt ikke veldig lyst på å bruke 16 000 på en slik sak, altså en boks som programmeres og monteres under dashbordet, mente de på verkstedet. Levde lenge i frykt for å bli stoppet i kontroll og miste skiltene (enda en gang) på grunn av manglende godkjenning.
Når jeg fortalte pappa om fartsperra, tok han ei ringerunde til trafikkstasjonene. Resultatet ble at jeg ikke trenger å montere alikevel!

Bilen er registrert under "unntakbestemmelsene". (Vet ikke om dette bare gjelder bruktimporterte biler). Bakerst i vognkortet står det rett og slett det: "Registrert under unntaksbestemmelsene", og en lang rekke med nummer. Jeg ringte verkstedet, som beklagde saken og godkjente bilen.
Dere som har bruktimporterte biler må sjekke dette, for det ser ikke ut til at "kontrollorganene" gjør det!
#8
Posted 17 July 2009 - 16:43
QUOTE(Rampage @ 17 Jul 2009, 17:27) <{POST_SNAPBACK}>
Det finnes unntak ang fartsperre!
...
Bilen er registrert under "unntakbestemmelsene". (Vet ikke om dette bare gjelder bruktimporterte biler). Bakerst i vognkortet står det rett og slett det: "Registrert under unntaksbestemmelsene", og en lang rekke med nummer. Jeg ringte verkstedet, som beklagde saken og godkjente bilen.
Dere som har bruktimporterte biler må sjekke dette, for det ser ikke ut til at "kontrollorganene" gjør det!
...
Bilen er registrert under "unntakbestemmelsene". (Vet ikke om dette bare gjelder bruktimporterte biler). Bakerst i vognkortet står det rett og slett det: "Registrert under unntaksbestemmelsene", og en lang rekke med nummer. Jeg ringte verkstedet, som beklagde saken og godkjente bilen.
Dere som har bruktimporterte biler må sjekke dette, for det ser ikke ut til at "kontrollorganene" gjør det!
Man må være oppmerksom på at dersom man eier en bil registrert under unntaksbestemmelse, har man ikke lov til å "forandre en skrue" på bilen...
Ikke montere ekstralys, lysbøyle, gangstercaps, større felger eller noe som endrer bilens utseende/egenskaper. Heri ligger også nedregistrering, omklassifisering til annen kjøretøygruppe og/eller fjerne evt skillevegg og/eller endre antall sitteplasser i bilen...
Bilen skal kort og godt i hele sin levetid i kongeriket Norge, være original som fra produsent (Med unntak av evt skillevegg satt inn for avgiftsklasse Lett Lastebil.)
Greit å vite det også...

Edited by Lipton, 17 July 2009 - 17:10.
Mvh
-Lipton-
454/7,4/300 - Go big or stay home!!
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson
Visit LIPTON'S PALACE!!
-Lipton-
454/7,4/300 - Go big or stay home!!
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson
Visit LIPTON'S PALACE!!

#9
Posted 24 July 2009 - 11:20
Vet ikke om spm hører til her men prøver.
Jeg får i disse dager min første Exc (2002 mod) og har følgende spm vdr fartssperre/hastighetsbegrenser:
I noen tekster opereres det med ulike typer buss og lastebil som skal ha fartssperre, andre ganger skrives det bare generelt, ”biler over 3,5t osv”. Mitt spm er da, er det noe her som vet def. På lett lastebil? Vil en Exc med to eller tre seterader alltid bli definert som lett lastebil, eller kan man etter 10 år, når 3 seterad settes inn omregistrere bilen til personbil og evt fjerne fartssperren? (jeg har googlet, snakket med forhandlere og trafikkstasjoner men ingen kan svare nå i agurktiden)
(Bilen ble godkjent av biltilsynet i våres uten fartssperre, men regner med det var en glipp, så jeg tar ikke sjansen på "at det sikkert vil gå bra" i en utekontroll)
Jeg får i disse dager min første Exc (2002 mod) og har følgende spm vdr fartssperre/hastighetsbegrenser:
I noen tekster opereres det med ulike typer buss og lastebil som skal ha fartssperre, andre ganger skrives det bare generelt, ”biler over 3,5t osv”. Mitt spm er da, er det noe her som vet def. På lett lastebil? Vil en Exc med to eller tre seterader alltid bli definert som lett lastebil, eller kan man etter 10 år, når 3 seterad settes inn omregistrere bilen til personbil og evt fjerne fartssperren? (jeg har googlet, snakket med forhandlere og trafikkstasjoner men ingen kan svare nå i agurktiden)
(Bilen ble godkjent av biltilsynet i våres uten fartssperre, men regner med det var en glipp, så jeg tar ikke sjansen på "at det sikkert vil gå bra" i en utekontroll)
#10
Posted 24 July 2009 - 11:34
QUOTE(coolt @ 24 Jul 2009, 11:20) <{POST_SNAPBACK}>
Vet ikke om spm hører til her men prøver.
Jeg får i disse dager min første Exc (2002 mod) og har følgende spm vdr fartssperre/hastighetsbegrenser:
I noen tekster opereres det med ulike typer buss og lastebil som skal ha fartssperre, andre ganger skrives det bare generelt, ”biler over 3,5t osv”. Mitt spm er da, er det noe her som vet def. På lett lastebil? Vil en Exc med to eller tre seterader alltid bli definert som lett lastebil, eller kan man etter 10 år, når 3 seterad settes inn omregistrere bilen til personbil og evt fjerne fartssperren? (jeg har googlet, snakket med forhandlere og trafikkstasjoner men ingen kan svare nå i agurktiden)
(Bilen ble godkjent av biltilsynet i våres uten fartssperre, men regner med det var en glipp, så jeg tar ikke sjansen på "at det sikkert vil gå bra" i en utekontroll)
Jeg får i disse dager min første Exc (2002 mod) og har følgende spm vdr fartssperre/hastighetsbegrenser:
I noen tekster opereres det med ulike typer buss og lastebil som skal ha fartssperre, andre ganger skrives det bare generelt, ”biler over 3,5t osv”. Mitt spm er da, er det noe her som vet def. På lett lastebil? Vil en Exc med to eller tre seterader alltid bli definert som lett lastebil, eller kan man etter 10 år, når 3 seterad settes inn omregistrere bilen til personbil og evt fjerne fartssperren? (jeg har googlet, snakket med forhandlere og trafikkstasjoner men ingen kan svare nå i agurktiden)
(Bilen ble godkjent av biltilsynet i våres uten fartssperre, men regner med det var en glipp, så jeg tar ikke sjansen på "at det sikkert vil gå bra" i en utekontroll)
Om du oppgir om du har bensin eller dieselbil blir det lettere æ besvare spørsmålet ditt vedr krav til fartssperre... Hvilke kjøretøy og hvilke krav som gjelder står forøvrig i posting i denne tråden. Greit å lese litt før man spør...
Om Excursion er levert ORIGINALT fra fabrikk under 3,5 tonn har du en TEORETISK mulighet til å omklassifisere bilen i 2012. Er den IKKE det kan du allerede nå se bort i fra muligheten.
Mvh
-Lipton-
454/7,4/300 - Go big or stay home!!
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson
Visit LIPTON'S PALACE!!
-Lipton-
454/7,4/300 - Go big or stay home!!
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson
Visit LIPTON'S PALACE!!

#11
Posted 24 July 2009 - 12:30
QUOTE(Lipton @ 24 Jul 2009, 12:34) <{POST_SNAPBACK}>
Om du oppgir om du har bensin eller dieselbil blir det lettere æ besvare spørsmålet ditt vedr krav til fartssperre... Hvilke kjøretøy og hvilke krav som gjelder står forøvrig i posting i denne tråden. Greit å lese litt før man spør...
Om Excursion er levert ORIGINALT fra fabrikk under 3,5 tonn har du en TEORETISK mulighet til å omklassifisere bilen i 2012. Er den IKKE det kan du allerede nå se bort i fra muligheten.
Om Excursion er levert ORIGINALT fra fabrikk under 3,5 tonn har du en TEORETISK mulighet til å omklassifisere bilen i 2012. Er den IKKE det kan du allerede nå se bort i fra muligheten.
Ok, har lest det, men når man ikke er konsekvent i bruk av betegnelser blir det uklart hva som menes, ikke bare her inne, men generelt, det er forskjell på "alle blier over 3,5 t." eller "lett lastebil over 3,5". Forøvrig har du svart på spm., så takk for det. Den er levert fra fabrikk over 3,5 tonn, så da har jeg altså lastebil (diesel), med innebygd plan og sitteanordninger, greit å vite hva det er når noen spør. Forøvrig har jeg ingen ting i mot fartssperra. Bilen skal gå i personstransport i fjellheimen på vinterstid, så 80km/t holder lenge.
#12
Posted 24 July 2009 - 12:40
QUOTE(coolt @ 24 Jul 2009, 12:30) <{POST_SNAPBACK}>
Forøvrig har jeg ingen ting i mot fartssperra. Bilen skal gå i personstransport i fjellheimen på vinterstid, så 80km/t holder lenge.
Der kan du se

Forumet er "fullt" av folk som kjøper lett lastebil uten å sette seg inn i reglene først og så fyrer løs med dustenorge og den linja der uten å ta hensyn til at de har kjøpt seg en lastebil og at krav til fartsbegrensning gjelder alle land i EU/EØS...
Mvh
-Lipton-
454/7,4/300 - Go big or stay home!!
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson
Visit LIPTON'S PALACE!!
-Lipton-
454/7,4/300 - Go big or stay home!!
"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson
Visit LIPTON'S PALACE!!
