3.3TD`en fjusker
#1
Posted 11 January 2008 - 23:49
Jeg har tatt sjansen på litt lettere trimming etterhvert og satset på at det skal holde.. Pr. i dag kjører jeg rak 3" eksos rett fra turbo, Iveco IC, K&N-filter og justert pumpe. Lader 1.3 bar.
Nå som kulden har slått inn er den litt mer tungstartet og må gløde mer.. Når jeg starter opp kald motor fjusker den på EN sylinder.. Ryker blå/hvitt/grått i ca 30. sek.. Typisk uforbrent diesel spør du meg.. Synes å kunne høre tikking fra en sylinder, akkurat som ventiltikking.. Har jo kaklinga fra dieselpumpa, men denne lyden skiller seg ut..
Glødepluggene er ohmet og testet.. Alle viser samme motstand og bruker like langt tid på å bli oransje i tuppen, så tror ikke glødinga er synderen.
Kan det være dyseoverhaling som står på programmet? Jeg har dysetester, så jeg skal sjekke forstøvingen og åpningstrykket når jeg får ånden over meg.. Jeg har lyst til å trimme mer. Ladet noe helt vanvittig her ei stund, da jeg med et "uhell" blendet slangen til wastegaten.. Tenkte ikke noe mer over det og dro avgårde.. Så bare i øyekroken at laddetrykket passerte 1,5 bar på målern.. Den går bare til 1,5 så aner ikke hvor mye den ladet.. Gikk noe helt vanvittig.. Kjørte med rikelig med diesel...
Annet som kan forårsake fjuskingen? Kompresjonen er helt jevn, men lurer på om den lurer til seg litt vann.. Det minker nemlig i reservoaret over tid.. Har hatt litt kjølevannslekkasjer, men klarer ikke å se noe pr. idag.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#2
Posted 12 January 2008 - 00:08
Tror det er normalt med litt røyk å jævelskap når man tar kaldstart. Min hoster å harker isåfall ganske mye.
Men om det er dyseforstøvingen som er helt på luggføre, så vil den vell bli en god del svartrøyk når du kjører normalt pga uforbrent drivstoff.
#3
Posted 12 January 2008 - 00:16
Ryker ikke svart annet enn når jeg legger fjøla i vater.. Skal prøve å filme oppstarten i morgen....
Edited by wazzza, 12 January 2008 - 00:16.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#4
Posted 12 January 2008 - 10:02
#5
Posted 12 January 2008 - 10:05
Edited by wazzza, 12 January 2008 - 10:06.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#6
Posted 12 January 2008 - 14:39
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#7
Posted 12 January 2008 - 14:47
#8
Posted 12 January 2008 - 14:50
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#9
Posted 15 January 2008 - 15:59
Jeg har tatt sjansen på litt lettere trimming etterhvert og satset på at det skal holde.. Pr. i dag kjører jeg rak 3" eksos rett fra turbo, Iveco IC, K&N-filter og justert pumpe. Lader 1.3 bar.
Nå som kulden har slått inn er den litt mer tungstartet og må gløde mer.. Når jeg starter opp kald motor fjusker den på EN sylinder.. Ryker blå/hvitt/grått i ca 30. sek.. Typisk uforbrent diesel spør du meg.. Synes å kunne høre tikking fra en sylinder, akkurat som ventiltikking.. Har jo kaklinga fra dieselpumpa, men denne lyden skiller seg ut..
Glødepluggene er ohmet og testet.. Alle viser samme motstand og bruker like langt tid på å bli oransje i tuppen, så tror ikke glødinga er synderen.
Kan det være dyseoverhaling som står på programmet? Jeg har dysetester, så jeg skal sjekke forstøvingen og åpningstrykket når jeg får ånden over meg.. Jeg har lyst til å trimme mer. Ladet noe helt vanvittig her ei stund, da jeg med et "uhell" blendet slangen til wastegaten.. Tenkte ikke noe mer over det og dro avgårde.. Så bare i øyekroken at laddetrykket passerte 1,5 bar på målern.. Den går bare til 1,5 så aner ikke hvor mye den ladet.. Gikk noe helt vanvittig.. Kjørte med rikelig med diesel...
Annet som kan forårsake fjuskingen? Kompresjonen er helt jevn, men lurer på om den lurer til seg litt vann.. Det minker nemlig i reservoaret over tid.. Har hatt litt kjølevannslekkasjer, men klarer ikke å se noe pr. idag.
Blårøyk = Olje i eksos
Hvitrøyk = Vann i eksos
Og svart = uforbrendt diesel
Toppakning?
#10
Posted 16 January 2008 - 12:26
varme.( bare etter gløding) anbefaler 23v pluger...
Nissan anbefalte å byge om glødina til manuel eller på nøkelen.
Vis du tenker på å bytte dyser,bruk orginale dyse spiser,Bosch spisen vare ikke så lenge.
For å få myker gange på motoren,demonter diselfiltre fyll olje i filtre som blaner seg me disel, da
maler garanter motore din.
#11
Posted 16 January 2008 - 12:56
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#12
Posted 18 January 2008 - 18:59
Hvitrøyk = Vann i eksos
Og svart = uforbrendt diesel
Toppakning?
Høres logisk ut med den fasiten der men på diesel er det ikke bestandig så enkelt..blå og hvit eksos får du også ved slitte dyser da de ikke forstøver all diesel som er sprøytet inn i sylinderen...en sky med blårøyk ved oppstart er ganske normalt på gammal turbodiesel da det vil altids sige inn litt motorolje fra turboen ut i eksoshuset og kompressorhuset over natta slik at dette blir forbrent i motor og eksos ved oppstart..
Har to patroler sjøl med 3.3Td som har gått rundt 400 000km begge å de er også litt tungstarta å ryker jævli hvitt det første halve minuttet...
Jeg vil nok si at jeg er temmelig sikker på at det er slitte dysespisser og ventilfjærer i dyesene..
Du skriver her at du har en tikkelyd i motoren...har du sjekka ventilklaring?? Tikkelyden kan også være dyse® som lager...skikkelig dysebank kan høres ut som rådebank hvis det er ille nok..
Ang oljetrykket ditt..er så lavt på begge bila mine også ved varm motor..den jeg bruker daglig for tida ligger på ca 0,5bar på tomgang...trur ikke den originale måler'n er helt til å stole på..er jo også ett kjent fenomen at den giver'n på motorn begynner å lekke olje så noe rart er det der... Sett på en manuell oljetrykksmåler(slik som brukes på bilverksted) å sjekk oljetrykket fysisk,det har jeg tenkt å gjøre for å være sikker..
#13
Posted 26 October 2010 - 09:26
Hvitrøyk = Vann i eksos
Og svart = uforbrendt diesel
Toppakning?
Jeg jobber på Scania verksted. Og vil rettlede dine påstander:
Blårøyk: Forbrent smør-olje (lekasje på: ventiltetninger, turbo eller stempelringer)
Grå/Hvit røyk: Blanding er feil, for lite diesel i forhold til luft (eks. tett br.o.filter, problemer rundt dyser)
Svartrøyk: Blanding er feil, for lite luft i forhold til diesel (ofte tett luftfilter)
Edited by sinnsyk, 26 October 2010 - 09:28.