Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#1 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 22:49

Hei på dere,
Suzuki_413.jpg Her er min Suzuki 413 1985 mod. før ombygging.Det første jeg gjorde var å bytte motor til 1,6 8v Vitara motor.Topp.jpg Ny topp, nye lager,Isky cam ( den råeste) stempel og ellers alt av lager og tettninger.Blokka.jpg Skiftet kamdrev til justerbart + 25% underdriv veivaksel hjul.Kamdrev.jpg
Ny forgasser fra Samuraiguy.motor_1.6_m_samuraiguy_forgasser.jpg
Ny Thorly manifoild og 2,5 " rustfritt eksosrør. Thorly_manifold.jpg
Shackle revers kit. Shackel_revers_sett.jpg
Skivebremser bak. Skivebremser_bak.jpg
Nye 3" fjærer fra Calmini. 3_tommer_lift_fj_rer.jpg
Skivebrems på transferkassa for håndbrems + krypdrev fra Calmini. Skivebrems_transferkasse_.jpg
Nye styrestag fra Spidertrax. + ny styredemper for store hjul. Styredemper_.jpg Spidertrax_styrestag.jpg
Ny Elektrisk vifte. El_vifte.jpg
Nytt bur bak + baksete. Nytt_bur_bak.jpg
Aliminium dasbord. Trukket med CARBON folie.IMG_4072.jpg IMG_4073.jpg
Har også montert Samurai akslinger + sperre i bakaksel MSD elektrisk tenningsmodul.
Etter å ha startet motor fikk jeg bakoversveis av draget med de nye forgassere. Jeg gleder meg nå til den første prøvetur. Mangler lange hjulbolter, måtte sette på 6mm spacer for at felger ikke skulle ta inni styrestag, mede alufelger ble det for lite gjenger igjen.Fikk tak i 70mm lange bolter med riktig splain fra Engeland.
Er det noe dere lurer på så bare send meg en mail eller ring.
Svein
Tlf.91388971
Drammen

Attached Thumbnails

  • IMG_4067.jpg
  • IMG_4068.jpg
  • IMG_4069.jpg
  • IMG_4070.jpg
  • IMG_4071.jpg

Edited by Svein54, 12 March 2008 - 17:39.


#2 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 23:03

Ser sinnsyktr bra og gjennomført ut dribble.gif Og alt er godkjent eller? biggrin.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#3 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 23:09

QUOTE(Supervitara @ 13 Jan 2008, 23:03) <{POST_SNAPBACK}>
Ser sinnsyktr bra og gjennomført ut dribble.gif Og alt er godkjent eller? biggrin.gif

Håper alt går bra på neste EU kontroll!!!!
Svein

#4 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 23:45

morro å se hva du driver med smile.gif

hvor er det vacuum advance på fordeleren er koblet til?
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#5 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 00:01

Lækkert....ble lit sjalu no altså....
Hvor mye esler har du i motoren ?

#6 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 21 January 2008 - 20:27

QUOTE(ShuDuck @ 13 Jan 2008, 23:45) <{POST_SNAPBACK}>
morro å se hva du driver med smile.gif

hvor er det vacuum advance på fordeleren er koblet til?

Hei,
Vakum til fordeler er koblet til forgasser.
Svein

#7 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 14:53

Skulle gjerne sett noen fler bilder av dasjbordet ditt. Mål og vinkler på det også om du har eller kan måle.

Har du flere bilder hadde det vært spennende å se underveis-bilder og ikke bare ferdig-bilder.

Men kjempebra opplegg. Gikk noen kroner der.

#8 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 16:20

QUOTE(Nöcke @ 14 Feb 2008, 14:53) <{POST_SNAPBACK}>
Skulle gjerne sett noen fler bilder av dasjbordet ditt. Mål og vinkler på det også om du har eller kan måle.

Har du flere bilder hadde det vært spennende å se underveis-bilder og ikke bare ferdig-bilder.

Men kjempebra opplegg. Gikk noen kroner der.

Hei,
Dasjen er fra Petroworks, men motifisert masse. Dasjboret er lagd for varme strøk der man ikke trenger varme i kupen. Eneste hull som var ferdige var oppe ved vindu. Ellers så har jeg skjært ut alt fra det gamle og montert på det nye.Tror jeg brukte nesten like lang tid på det som på resten av bilen, Brukte tex7 for å lime fast alle deler, fant noen kabelbokser på Bauhouse på 60mm som passet perfekt inn i luftinntak. Det som var mest arbeid var boksen til varmeapperat, + alle rør måtte moddes.
Dasjen har samme bøying som orginale, men jeg skal sende noen bilde så du ser knekking.
Svein

#9 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 19:11

QUOTE(Svein54 @ 14 Feb 2008, 16:20) <{POST_SNAPBACK}>
Hei,
Dasjen er fra Petroworks, men motifisert masse. Dasjboret er lagd for varme strøk der man ikke trenger varme i kupen. Eneste hull som var ferdige var oppe ved vindu. Ellers så har jeg skjært ut alt fra det gamle og montert på det nye.Tror jeg brukte nesten like lang tid på det som på resten av bilen, Brukte tex7 for å lime fast alle deler, fant noen kabelbokser på Bauhouse på 60mm som passet perfekt inn i luftinntak. Det som var mest arbeid var boksen til varmeapperat, + alle rør måtte moddes.
Dasjen har samme bøying som orginale, men jeg skal sende noen bilde så du ser knekking.
Svein

Samurai.jpg
Hei, bilen etter ombygging.
Ja endelig var dagen kommet for den første prøveturen. Kjerringa prøvde seg,men det blei for mye tanker rundt den første turen. Ha,HA,HA,
Turen gikk rett ut på motorveien for å test både kjøreegenskaper og motor. Det første jeg merket var at bilen slang med ræva da jeg skiftet gear, (dette er helt normalt ifølge Arnfinn), har jo monter locker bak.
Da jeg endelig var ute på motorveien (100km fartsgrense) og kjører i aksfeltet og passerer 90km før jeg er inne på veien, lurte jeg på hvordan dette skulle ende. 100 var passert før jeg viste ordet av det.130 blei passert,men da turte jeg ikke mer, men bilen gikk som på skinner. Shackle revers foran tror jeg er noe av hemmligheten ved at bilen var så stabil med store hjul (255x70x16). Etter å ha kjørt noen mil har jeg funnet ut at jeg må gjøre flere forandringer. Kommer til å sette inn calmini stikkaksler bak + heavy duty drivaksel, + LSD i diffhuset. Foran kommer det nye stikkaksler fra Trail Tough + flytter locker foran + ny drivaksel fra diff til gearkasse (KDH) fra rocky road. Da gleder jeg meg til den første turen til Svarstad 29-2 Mars for testkjøring i terreng.
Endelig var første turen til Svarstad og testkjøring klar.Bilen fungerte helt perfekt.
På turen hjem skjedde det, motoren skjar seg.
Vel hjemme i garasjen fikk jeg se hva som hadde skjedd.
motorhavi.jpg
stempel.jpg
Det så ikke pent ut.
Rådelagerene hadde skjært seg.
Da var det bare å heve seg på telf. og få tak i en ny motor.1_6_16V_1999.jpg [ st_tfang.jpg Hadde flaks, en på Møre hadde en motor 1999 1,6 16v motor. Denne måtte jeg bare ha og slo til med en gang.
Satte i gang med ny fanger for å få denne ferdig til ny motor var i hus.

Attached Thumbnails

  • kj_ring_svarstad.jpg

Edited by Svein54, 25 March 2008 - 18:10.


#10 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 16:14

Bilen blei flott! og morro å høre hvordan den går med forgasserene biggrin.gif går langt langt bedre enn noen av mine tideligere oppsett høres det ut til (FI og weber)

Vi ses sikkert i svarstad cool.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#11 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 16:54

Bilen er skikkelig knall og det er gjort på en ordentlig måte og det er viktig. Der kan du ha il i mange år, som sikkert forandrer seg fra år til år. biggrin.gif biggrin.gif

#12 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 00:26

Da var som sakt motor i hus, de blei en 1,6 16V 1998. Den ser veldig bra ut og har gått lite.
1_6_16V_1999.jpg

Flyttet over svinghjul og ny kraftigere Centerforce Dual Friction Clutch
clutch.jpg

Lagde også nye kanakbeskyttere av 40 x 40mm firkantrør
Kanalbeskytter.jpg

Her ser dere hvordan jeg har festet disse foran + bak.
feste_bak.jpg feste_foran.jpg

Samtidig som jeg først var i gang sveiset jeg på diffhus beskyttelse foran + bak
LSD_diff_bak.jpg

LSD ble montert i bakdiff og Locker ble flyttet foran.
diffhusbeskyttelse.jpg

Så var jeg i gang med det jeg gruet meg mest til "Ledningsnettet", her ser dere hva jeg har kuttet vekk.
ledninger.jpg
Nøcke Gunnar har vært meget behjelpelig med å få vekk alt som ikke skal brukes.(se garasje Nøcke)
Så nå skulle alt være klart til å montere inn motor.

IMG_4168.jpg

Støtfanger er ferdig med orginale blinklys som er montert inne i fangeren så det går ann å flytte på småtrær uten at dem knuses.

Attached Thumbnails

  • stikkaksler_front.jpg
  • Motor_i_bil.jpg
  • dynamo.jpg

Edited by Svein54, 31 March 2008 - 21:13.


#13 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 09:04

Hvaslags clutch og hvor mye måtte du gi for LSD'en?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#14 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 09:18

Hei,
Clutchen er en Centerforce Dual Friction Clutch fra calmini, LSD er fra Roadless gear og koster ca.350$ +frakt

#15 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 11:10

Dette blir det spennende å følge med på fremover.

Jeg slo den siste tråden du hadde startet inn sammen med den eksisterende garasjen din så alt er på et sted. Da slipper man å lete forskjellige steder etter det man vil finne fra ditt prosjekt.

#16 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 11:30

QUOTE(ZukiJack @ 25 Mar 2008, 11:10) <{POST_SNAPBACK}>
Dette blir det spennende å følge med på fremover.

Jeg slo den siste tråden du hadde startet inn sammen med den eksisterende garasjen din så alt er på et sted. Da slipper man å lete forskjellige steder etter det man vil finne fra ditt prosjekt.

Hei,
Takk skal du ha, hadde litt problemer med å få lakt ting på plass når jeg holt på i går.
Svein

#17 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 21:49

Man får god tid til å gjøre andre ting med bilen når man venter på deler.
Her er ny Thorly Header montert.
IMG_4254.jpg

Ny flens fikk jeg på Svendsen Eksos, men har du en fra vitara passer denne.
IMG_4255.jpg

Ny bensinpumpe på plass fra TT
IMG_4256.jpg

Hele fronten er nå foliert med karbonfolie uten skjøter.
IMG_4257.jpg
IMG_4258.jpg

Edited by Svein54, 14 April 2008 - 12:26.


#18 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 22:23

Hvor mye vil det koste for en hel bil, om man skulle kjøpe folien av deg?

#19 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 22:52

Hei,
Har ikke regnet på det, men til panseret gikk det med ca 1,7m2 ca.1500,-
ville tippe ca.4000,- for hel bil med folie.

#20 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 May 2008 - 01:03

Svein, nå er det på tide at du kommer deg hjem fra ferien og får start på bilen.